1490:n Ihmettelyä.
+21
hannutt
mattkau
Paulig
erkki
ikilika
Jyryytin
Pakki
Ulvila
TIKO
jyrki
helmi 1972
otsoni
taavettimies
Riku
tv43
Gary Grand
sKy
David
outsider
OlleK
jusape
25 posters
Sivu 1 / 8
Sivu 1 / 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
1490:n Ihmettelyä.
Tuommoista kävin tänään koeajamassa (huomatkaa, kuvauspaikka on miltei sama kuin vajaat neljävuotta aiemmin 990 David Brownin kohdalla )
Mutta mutta, nyt sitten vasta kotiintultuani 1490 taavetin esitettä tavaten, totesin tuon olevan turbokone ( siis mikä ei ole huono asia.) Vaan se on huono asia, kun tutkin konepellin alustaa ja sattumoisin sitten kun olin nostanut pellin ylös kiinnittyi katse pakokaasunsekoittimeen Lue: turbo. Tuo värkki oli poistettu käytöstä kokonaan, eli mutka oli kyllä paikoillaan, mutta imupuoli oli hitsattu umpeen ja "uusi" imuputki oli vedetty suoraan ilmanputsarilta imusarjaan...
Ja tämän vasta nyt sitten tajusin kun tuota esitettä luin. Se turbo oli jotenkin niin erikoisennäköinen ilman painepuolta ja hitsatuin imuaukoin. Kärsisiköhän tuohon vain laittaa ns. -bolt on- uusivanha turbo paikoilleen ja kovaa ajoa... Eli olisiko tuossa vain turbon hajoamisen takia tehty tuollainen ratkaisu?
Sitten etuakselin keinun puslat oli kuluneet, kun koko etuakseli heilui, kun paikoillaan käänteli rattia. Ei pitäisi olla paha rasti uusia puslia.
Tunteja on tuossa 3800. Kaikki mekaaninen puoli tuntui pelavaan aivan hyvin, sähköpuolta ei päässyt kokeilemaan, kun ei ollut akkua paikoillaan, joten taavetti sitten hinattiin käyntiin.
Onkos noissa vielä sitä pudotusventtiiliä nostolaitteille?
Mutta mutta, nyt sitten vasta kotiintultuani 1490 taavetin esitettä tavaten, totesin tuon olevan turbokone ( siis mikä ei ole huono asia.) Vaan se on huono asia, kun tutkin konepellin alustaa ja sattumoisin sitten kun olin nostanut pellin ylös kiinnittyi katse pakokaasunsekoittimeen Lue: turbo. Tuo värkki oli poistettu käytöstä kokonaan, eli mutka oli kyllä paikoillaan, mutta imupuoli oli hitsattu umpeen ja "uusi" imuputki oli vedetty suoraan ilmanputsarilta imusarjaan...
Ja tämän vasta nyt sitten tajusin kun tuota esitettä luin. Se turbo oli jotenkin niin erikoisennäköinen ilman painepuolta ja hitsatuin imuaukoin. Kärsisiköhän tuohon vain laittaa ns. -bolt on- uusivanha turbo paikoilleen ja kovaa ajoa... Eli olisiko tuossa vain turbon hajoamisen takia tehty tuollainen ratkaisu?
Sitten etuakselin keinun puslat oli kuluneet, kun koko etuakseli heilui, kun paikoillaan käänteli rattia. Ei pitäisi olla paha rasti uusia puslia.
Tunteja on tuossa 3800. Kaikki mekaaninen puoli tuntui pelavaan aivan hyvin, sähköpuolta ei päässyt kokeilemaan, kun ei ollut akkua paikoillaan, joten taavetti sitten hinattiin käyntiin.
Onkos noissa vielä sitä pudotusventtiiliä nostolaitteille?
Viimeinen muokkaaja, Jyryytin pvm Pe Tammi 11 2013, 17:04, muokattu 2 kertaa
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Niin jos ilman akkua käyttää, saattaa muutama lamppu ja mittari kärähtää. Vaihtovirtalaturi kun ei ilman akkua välttämättä edes herää lataamaan, mutta jos niin käy voi jännite olla "yläkanttiin"...
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Eikös se siittä, kun ruuvaa toimivan ahtimen vaan kiinni....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Tuosta ahtimesta, minkäs kokonen tuohon olis passeli? Esim garret 25, onko pieni?
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Pudotusventtili on sama laitos 90-sarjassa, kun aikaisemmissakin Selectamatic maleissa. Käyttövipu löytyy nostolaitevivun etupuolelta samassa peltikotelossa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Alkuperäinen turbo on tainnut olla Switzer, joka on hiukan "kertakäyttö" -turbon maineessa. Edellisellä omistajalla se on saattanut alkaa vuotaa öljyä imusarjaan niin ongelma on vanhojen traktoreiden tapaan ratkaistu ottamalla koko hoito pois käytöstä. Jos ei ole tiedossa raskasta peltokäyttöä niin se pelaa ihan hyvin ilman ahdintakin, mutta laumasta puuttuu toistakymmentä hepoa kun pitää vetää raskaammin. Sehän varmasti osataan ottaa hinnassa huomioon, että ei turboo. Nuo vetävien etupäiden rempat tahtoo olla kalliita. Melkein suosittelen, että seuraavalla katsastuskierroksella nostat tunkilla ilmaan etupyörän kerrallaan ja ravistele niin paljon että saat selville olkatappien kunnon ja mahdollisesti jotain tuntumaa muistakin välyksistä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Selvä. Koetin etsiä tuommoista pikaisella katsannalla, mutta en sitten löytänyt kun nostolaitteita testailin.OlleK kirjoitti:Pudotusventtili on sama laitos 90-sarjassa, kun aikaisemmissakin Selectamatic maleissa. Käyttövipu löytyy nostolaitevivun etupuolelta samassa peltikotelossa.
Tuo etupään ei nyt mahdottomasti "pelota", koska tuli myös tehtyä joissakin kuvissa esiintyviin volvon pyöräkuormaajaan myös remonttia vetävän taka-akselin kanssa. Siihen ei enään saanut uusia osia olka-akseleiden osalta, joten uusia osia sitten koneistelin paljoltikin mm. maljat hitsailin täyteen ja avarruspäällä sitten uusin mittoihin jne. tuosta taavetista saa tuon akselin vielä montakertaa helpommin irti koko akselin kuin volvosta. ... No tämä ei nyt liittynyt tähän milläänlailla...
Ja turbohan pitää kyllä kauppaan saada, -jos nyt jotain kauppoja tuosta kehkeytyy. Eiköhän Lassen varastoista/varaosakoneista jostakin löydy solmu tuohon.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
kojeajettiin kaverinkans todennäköisesti justiin samaa yksilöä yli 10v sitten,ihan samat merkit... pitkään ollu rivissä
Vierailija- Vierailija
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Nytten pakko kyssyy, paljonkos lappu ikkunassa kertos pyyntihinnaksi...??
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Palstan taavettitietäjille kysymys:
Mikä tuon orkkis turbon nimi ja malli on / mikä kävisi laittaa suoraan tilalle?
Mikä tuon orkkis turbon nimi ja malli on / mikä kävisi laittaa suoraan tilalle?
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
jusape kirjoitti:Nytten pakko kyssyy, paljonkos lappu ikkunassa kertos pyyntihinnaksi...??
Ikkunassahan ei näissä ole koskaan hintalappua, ja muutenkin se on tämä hinnoittelu, hmm. -erikoista. Tuolla tahtoo aikaa vierähtää, jos alkaa oikein neuvottelemaan traktoreiden hinnoista. Tyylin tämä: kysytään ensimmäisen kerran hintaa, juodaan kaffit, puhutaan maailman menosta yleensä, käynnistellään muita traktoreita rivistä, siirretään traktoreita auton lavalta pois ja taas neuvotellaan hinnasta. Näin ainakin omalla kohdalla
Niin, ja taisi tämän kyseisen traktorin suoramyynti hinta olla alunperin 8000€
Jos taas sinne menee niinkuin "normaaliin" traktoriliikkeeseen ja kysyy hintaa, niin yleensä (ainakin minun kohdalla) vanhempien koneiden hinnat on korkealla yleiseen kuntoon nähden (uusien hintasoa en ole kysellyt, kun "rahkeet ei kuitenkaan riitä..) ja nopeasti sitten pyörähtää kantapäillään todeten pitäkää tunkkinne!
Siksi siis olen tuota hitaampaa kaupankäynti tapaa käyttänyt, ja on se tuottanut muutamia traktorikauppoja siinä ohessa sitten.
Tuntuu nyt vain, että tämä kyseinen värkki saakin jäädä tuonne, -nimittäin tuon turbon takia. Käytettyä tuollaista, ei ainakaan purkupojat tahtoneet myydä, ihan ymmärrettävistä syistä. Eli vähän ajan kuluttua käyttöönotosta alkaa vuotamaan öljyä joka on ymmärrettävää seisoneille turboille. Siksi siis suosittelivat uuden turbon hankintaa.
Pihlajaniemelle sitten soitin ja kysyin että löytysikö mutkaa hyllystä, ja löytyisihän se +1300€ hintaan
Joten ei oikein huvita tuollaista summaa sijoittaa koneeseen, kun ehjiäkin saa markkinoilta samaan 8t eskon hintaan. Eriasia, jos oikein alhaalle saisi hinnan tingattua...
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Jyryytin kirjoitti:Palstan taavettitietäjille kysymys:
Mikä tuon orkkis turbon nimi ja malli on / mikä kävisi laittaa suoraan tilalle?
Schwitzer K953352 (L185221)
1394 ja 1494 turbo varman liki sama 310335 tai K207513
Itse vaihdoin noin 5vuotta sitten 1394:een turbon. Taavetin turbo olis maksanut yli 1000 mutta muistaakseni valmet 605:ssa oli sama turbo 650 euroa.
Ostin sen silloin turbo-riikoselta Lahdesta ja heiltä tuli myös tuo taavetti-turbon hinta.
Turbo-ahdin ja dieselhuolto M Puusaari Seinäjoella laittaa tuohon 1490:iin sopivan turbon.Itse ostin häneltä 1594:een turbon ja hyvä on.Hinta taisi olla noin 700.
Taavetin turbo tulee sovitinrenkaalla pakoputkenlähtöön.Onkohan tuon 1490:n soviterengas tallessa?
Ei kauppaa turboon kannata kaataa mutta käytettyä turboa en laittais.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
outsider kirjoitti:Jyryytin kirjoitti:Palstan taavettitietäjille kysymys:
Mikä tuon orkkis turbon nimi ja malli on / mikä kävisi laittaa suoraan tilalle?
Schwitzer K953352 (L185221)
1394 ja 1494 turbo varman liki sama 310335 tai K207513
Itse vaihdoin noin 5vuotta sitten 1394:een turbon. Taavetin turbo olis maksanut yli 1000 mutta muistaakseni valmet 605:ssa oli sama turbo 650 euroa.
Ostin sen silloin turbo-riikoselta Lahdesta ja heiltä tuli myös tuo taavetti-turbon hinta.
Turbo-ahdin ja dieselhuolto M Puusaari Seinäjoella laittaa tuohon 1490:iin sopivan turbon.Itse ostin häneltä 1594:een turbon ja hyvä on.Hinta taisi olla noin 700.
Taavetin turbo tulee sovitinrenkaalla pakoputkenlähtöön.Onkohan tuon 1490:n soviterengas tallessa?
Ei kauppaa turboon kannata kaataa mutta käytettyä turboa en laittais.
Huomenna volkkarin keula taas kohti vimpeli-alajärvi linjaa, pitää nyt käydä katsastamassa se vimpelin 1394 HS taavetti, ja sitten sieltä alajärvelle tinkaamaan kauppaa tuosta/muista taaveteista.
Tuon koneen soviterengas on luultavasti tallessa, jos se on siis pakosarjan ja turbon välissä? Pakopuolen hinkkeet kun on vielä paikoillaan...
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Minusta sopivan kokoisen turboahtimen löytäminen tuohon ei pitäisi olla mitenkään ylivoimaista, kaikki noin 3,4.. 3,8 litran traktorin moottoriin ensiasennuksena laitetut ahtimet pitäisi olla virtaukseltaan suunnilleen sopivia. Autopuolelta jos haetaan sopivaa, niin pienempi iskutilavuus riittää koska siellä ajetaan isommilla kierroksilla. Varmaankin noin 3-litraisen pakettiauton moottorin puhallin toimii varsin hyvin. Putkihommia on tietenkin sitten tiedossa jonkin verran.
Jännä juttu historiasta: Turboahtamista suunniteltiin David Brownilla jo 60-luvun alkupuolella. En enää muista, että oliko ensin aikomus nostaa 950:n tehot yli 50 hevosen vai 990 tehot yli kuudenkymmenen, mutta Ashfield ei lämmennyt asialle. Hänen näkemyksensä mukaan turboahtimen kestoikäennuste traktorissa oli liian lyhyt! Yhtiössä suunniteltiin 60-luvun puolenvälin jälkeen kuutoskoneesen perustuvaa traktoria, jonka olisi saanut sekä vapaastihengittävänä, että turbolla piristettynä, mutta projekti ei kai edennyt kuin ehkä protoasteelle?
Ahtaminen tuli ajankohtaiseksi runsasta kymmentä vuotta myöhemmin kun tehtiin 1410. Minusta 1410 on rakenteeltaan selvästi kuutosmoottorille tehty alusta, mutta moottori ei ollut vielä tuotantokunnossa ja aukko täytettiin tekemällä nelosesta turbotettu versio. Veikkaan, että jos kuutonen olisi tullut tuotantoon jo 1976 niin tyyppimerkintä olisi ollut 1610. Niin, että Ashfield oli tavallaan hiukan oikeassa silloin 50 vuotta sitten.
Jännä juttu historiasta: Turboahtamista suunniteltiin David Brownilla jo 60-luvun alkupuolella. En enää muista, että oliko ensin aikomus nostaa 950:n tehot yli 50 hevosen vai 990 tehot yli kuudenkymmenen, mutta Ashfield ei lämmennyt asialle. Hänen näkemyksensä mukaan turboahtimen kestoikäennuste traktorissa oli liian lyhyt! Yhtiössä suunniteltiin 60-luvun puolenvälin jälkeen kuutoskoneesen perustuvaa traktoria, jonka olisi saanut sekä vapaastihengittävänä, että turbolla piristettynä, mutta projekti ei kai edennyt kuin ehkä protoasteelle?
Ahtaminen tuli ajankohtaiseksi runsasta kymmentä vuotta myöhemmin kun tehtiin 1410. Minusta 1410 on rakenteeltaan selvästi kuutosmoottorille tehty alusta, mutta moottori ei ollut vielä tuotantokunnossa ja aukko täytettiin tekemällä nelosesta turbotettu versio. Veikkaan, että jos kuutonen olisi tullut tuotantoon jo 1976 niin tyyppimerkintä olisi ollut 1610. Niin, että Ashfield oli tavallaan hiukan oikeassa silloin 50 vuotta sitten.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Yksi hyvä osoite noille turbo asioille on myös Pro-Turbo, ovat todella ammattitaitoisia noissa asioissa ja osaavat pitkällisen turbojen rakentelun kokemuksen perusteella hyvin määritellä turbon tyypin ja koon, moottorin koon ja haettavien ominaisuuksien perusteella. Muummuassa meille tuli tuohon 1594:seen uusi 5.4:seen Fiiatin moottoriin räätälöity Schwitserin S2B (muistaakseni) 670€:n hintaan ja toiminnaltaan tämä on koneeseen tosi hyvä...kone vetää hienosti jo pieniltäkin kierroksilta.
David- David Brown : 880Imp,990Imp,990Sel,1410,1594Hs,1690
DBTCF:n jäsen nro : 11 DBTCF Siht.
Viestien lukumäärä : 165
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Orkkis turboa siihen ei kannata laittaa vaan laittaa jonkin hukkaportillisen version. Saa heräilemään mukavammin alhaalta ja paineensäätö onnistuu helpommin myös.
sKy- Viestien lukumäärä : 36
Paikkakunta : Laitila
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Mullakin olis hyllyssä tod näk tuohon sopiva ahdin, UUSI sellainen.
Tosin hukkaportillinen, joten pienellä sovittamisella menis ja heräis hyvin, valluun tarkoitettu.
Listahinta kuulemma 850eskoo, proturposta kotoisin, sain tuosta kaverilta tuon, työpalkkoina....
Tosin hukkaportillinen, joten pienellä sovittamisella menis ja heräis hyvin, valluun tarkoitettu.
Listahinta kuulemma 850eskoo, proturposta kotoisin, sain tuosta kaverilta tuon, työpalkkoina....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Mitä maksaa? Kiinnostais...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1170
Ikä : 47
Paikkakunta : eurajoki
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Uskon sen, jotta kiinnostais. Montaa muutakin on kiinnostanut, vielä en ole myynyt, mut mahdollisesti, jos sopiva tarjous tulee.....
Niin, jotain voi tarjota, katotaan sitten....
Niin, jotain voi tarjota, katotaan sitten....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Vajaan neljäntunnin tulos:
Taavetti vaihtoi paikkakuntaa
Taavetti vaihtoi paikkakuntaa
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Jaaha, jotta käsiin jäi sitten......
Toivottavsti ei pahoja pettymyksiä tule, näistähän koskaan tiedä, mut liike kuitenkin myyjänä, joten jotain vastuuta niilläkin on....
Saikkos turpon takia hintaa tinkattua sopivasti edullisempaan suuntaan, niin ja etuakseliston takia myös....
Toivottavsti ei pahoja pettymyksiä tule, näistähän koskaan tiedä, mut liike kuitenkin myyjänä, joten jotain vastuuta niilläkin on....
Saikkos turpon takia hintaa tinkattua sopivasti edullisempaan suuntaan, niin ja etuakseliston takia myös....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Onneksi olkoon uuden hankinnan johdosta. Onnellahan ei konekaupassa saisi olla suurta roolia, mutta vanhojen pelien kanssa siitä on apua.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Onnittelut täältäkin .
Siistiltähän tuo näyttää ja uskon että hinta oli kohillaan.Eikä se meille kuulu.
Tuolla pääsee liikkumaan ilman ketjujakin suht kovassa maastossa .
Siistiltähän tuo näyttää ja uskon että hinta oli kohillaan.Eikä se meille kuulu.
Tuolla pääsee liikkumaan ilman ketjujakin suht kovassa maastossa .
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Hinta putosi tuosta 8t alaspäin, ja myöskin muut ehdot tulivat kaupankäynnin yhteydessä sopiviksi
Ja tosiaan, tuon koneen on jo moni ostaja nähnyt, nimittäin tuo tuo oli jo rekisteröity JSTraktorille 30.1-97. Eli ei ole pitänyt kiirettä myydä...
Ja tosiaan, tuon koneen on jo moni ostaja nähnyt, nimittäin tuo tuo oli jo rekisteröity JSTraktorille 30.1-97. Eli ei ole pitänyt kiirettä myydä...
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 1490:n Ihmettelyä.
Ei kai noista voi luopua?Jyryytin kirjoitti:Ja tosiaan, tuon koneen on jo moni ostaja nähnyt, nimittäin tuo tuo oli jo rekisteröity JSTraktorille 30.1-97. Eli ei ole pitänyt kiirettä myydä...
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Sivu 1 / 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Similar topics
» Jäähdytysnesteen täytön ihmettelyä
» Ilmaamisen ihmettelyä
» 1490 Moottoriremontti
» 1490
» DB 1490 4WD
» Ilmaamisen ihmettelyä
» 1490 Moottoriremontti
» 1490
» DB 1490 4WD
Sivu 1 / 8
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa