Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 1490 4WD

4 posters

Siirry alas

DB 1490 4WD Empty DB 1490 4WD

Viesti  bm650 La Elo 22 2009, 07:07

Soommoro. Alkoi toden teolla kiinnostamaan otsikon mukainen kampe ja kysyisinkin nyt täältä ennen kuin lähden katsomaan vehettä että mitä pitää tuollaisesta erityisesti tarkastaa. Joo joo, kaikki vanhat voivat olla melkoisia vempuloita mutta onko ko. mallissa jotain erityistä ? Daavidista ei minkäänlaisia kokemuksia ennestään, tontilla on/ollut vain sinisiä, punaisia ja keltaisia koneita, pitäähän sitä valkoinenkin joukkoon hommata, vai ?

Kaikki kommentit ja kokemukset tervetulleita ja kiittelenkin jo etukäteen.

bm650

Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1490 4WD Empty erkki

Viesti  erkki La Elo 22 2009, 12:13

Kaikkien vanhojen nelivetojen etupää on arvoitus. Tuskin se 1490:ssä sen huonommin pelittää kuin muissa, mutta kannattaa tutkia minkälaisessa iskussa se on.

Moottori on siinä luja ja toimintavarma, mutta mitään turhaa naputusta tai kaputusta sieltä ei tarvitse kuulua.
Vanhemmuuttaan turbo saattaa alkaa vuotaa öljyä, mutta se taitaa vetää öljyt imusarjaan joten sitä ei päällepäin oikein nää, mitä nyt saattaa savuttaa sinistä normaalia enemmän.

Kokeile kaikki vaihteet. Väljän tuntuinen vaihdekeppi on tuon ikäisessä normaalia, mutta sen kansssa pärjää kun ei hutiloi. Jos kytkin irroittaa ja pitää normaalisti niin se on ok.

Jos on tilaisuus kokeilla panna perään jotain niin valitse jotain vähän raskaampaa ja kokeile nostaako nostolaite normaalisti. Jos tarttee kaasuttaa että nostaa niin pumppu saattaa olla lopuillaan, mutta se ei ole kyllä kovin kallis uusia jos niin käy.

1490 on koeteltua perustekniikkaa, siinä ei taida varsinaisia tyyppivikoja juuri olla. Hidas tiellä, pieniruokainen, ei paras pakkaskäynnistyjä, hyvä ohjaamo, raskaalle kääntöauralle tai muulle raskaalle työkoneelle saattaa kaivata apusylinteriä, ketterä ja näppärä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5009

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1490 4WD Empty Vs: DB 1490 4WD

Viesti  taavettimies Ma Elo 24 2009, 17:04

Tuo vaihdekepin väljyys kertoo paljon omistajasta, millä tyylillä survottu vaihteita sisään. Esimerkiksi 1490 joka on ollut uudesta asti talossa siinä vaihdekeppi on vielä melko timissä kunnossa taasen 1690:pin keppi on vähän velton tuntuinen ja vaihtesto remontin yhteydessä vaihdettiin sinne ne uudet vaihteensiirtäjien messiki holkit nyt on jämäkkä kuin uutena. Myös sivuakselissa oli kovan käytön jälkiä entisen omistajan ajoilta.

Koska kyseessä on neliveto malli kovalla laatikolla (ei HS) niin sen pitäisi olla melko varma toiminen.

Hydra-shifteista ei aina voi olla täysin varma, 80-luvulla kaikkien power-shiftien käyttäjät eivät olleet tietoisia niiden käytöstä ja huollosta, täällä kylälläkin yhden 1394 hs laatikko meni remonttiin liian jäykkien öljyjen seurauksena.

Kokemuksella voin sanoa että 1490 on hyvä kone, ketterä, teho/painosuhde kohdallaan. Kylmä käynnistivyys on mielestäni ihan hyvä kun sen vielä parinkymmenen asteen pakkasessakin saa pyöräyttää tulille.

Mitä vuosimallia se 1490 on? Paljonko käyttötunteja? Entäs hintaa?
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1490 4WD Empty Vs: DB 1490 4WD

Viesti  bm650 Ke Elo 26 2009, 10:53

Ulkomuistissa on tämmöset tiedot: vm -82, tunteja noin 3900 (uskokoo ken tahtoo) ja hintaa vajaat 7 k€ ja pitäisi olla ehjä, maalipinnassa sanomista. Nyt vaan on niin että koko ajan tuppaa jotain hommaa/menemistä etten taida tällä viikolla ehtiä katsomaan. Kiitos tiedoista, on hyvä tietää ettei ole sen kummempia tyyppivikoja, "maallikkokin" pärjää rutiinitarkastuksilla.

bm650

Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1490 4WD Empty Vs: DB 1490 4WD

Viesti  konemikko Pe Helmi 12 2010, 22:06

kauppias oli myyntihenkinen ja 1490 4 wd 1982 ilmestyi alueelle. Paljon on pientä sipisteltävää, ennenkuin kone on käyttökunnossa. Onko tuo taavin oma etuakseli noin jumalattoman kömpelö, vai voiko toppareita avata lisää ketteryyden saavuttamiseksi. Akselihan on ihan terveen näköinen, mutta kone ei käänny, se vain kaartaa.
konemikko
konemikko

Viestien lukumäärä : 28
Ikä : 50
Paikkakunta : vuolenkoski

http://www.konemikko.com

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa