Ilmaamisen ihmettelyä
+9
jusape
AJ_DB990
1690 metsä
otsoni
Jarkki
erkki
Riku
PenttiV
mattkau
13 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Ilmaamisen ihmettelyä
Sain serkkupojalta melkein lukemattoman käyttöohjekirjan vuodelta -66, eli samanikäinen kuin mitä oma Selecta. Lueskelin siitä miten ohjeen mukaan ilmataan polttoainesysteemi.
Ohje alkaa ilman päästämisestä pois suotimilta, eli ilmaruuvi auki ja käsipumppua kunnes kuplinta loppuu ja ruuvi kiinni. Sitten kehotetaan raottamaan suotimen päässä syöttöpumpulle menevän linjan liitintä ja saman pumppausoperaation toisto. No OK. Sitten mennään syöttöpumpulle, avataan ensin säätäjäkotelossa oleva ilmaruuvi ja ilmat pois. Sitten pumpun rungossa (painepuolella) oleva ruuvi avataan ja taas ilmausta.
Mutta sitten tulee minulle outo kohta. Seuraavaksi raotetaan suotimilta pumpulle tulevan linjan pumpun päässä olevaa liitintä ja ilmataan. Insinöörin logiikalla ilmauksen pitäisi tapahtua polttoaineen virtaussuuntaan eikä palata takaisinpäin. Onko minulla jäänyt joku kohta tässä huomaamatta? No, kasikasikympissä on pumppu pystyssä ja polttoaineen tulo pumpulle on ylimpänä ja saattaisi selittää asian, mutta kun sama tehdään myös ysiysikympille. Ja vielä oudompaa, tehtaan ohjeessa (siis englanninkielisessä korjaamokirjassa) ei puhuta tämän putkilinjan ilmaamisesta mitään ja pumppu neuvotaan ilmaamaan toisessa järjestyksessä (ensin runko sitten säätäjäkotelo). Miksikähän näin?
Molemmat ohjeet sitten kyllä päättyvät samaan suutinputkien avaamiseen ja startilla pumpauttamiseen kunnes polttoaine tulee ilman kuplia.
Hyödyllisiä neuvoja ovat myös moottorin pyöräyttäminen semmoiseen asentoon, että käsipumppu toimii ja startilla pumpatessa on nälkääntappovivun hyvä olla käyntiasennossa ja kaasu täysillä. Polttoainetta on myös syytä olla tankissa riittävästi (kuulemma ainakin kaksi gallonaa eli 8 litraa) ja hana auki.
Että tämmöistä.
Ohje alkaa ilman päästämisestä pois suotimilta, eli ilmaruuvi auki ja käsipumppua kunnes kuplinta loppuu ja ruuvi kiinni. Sitten kehotetaan raottamaan suotimen päässä syöttöpumpulle menevän linjan liitintä ja saman pumppausoperaation toisto. No OK. Sitten mennään syöttöpumpulle, avataan ensin säätäjäkotelossa oleva ilmaruuvi ja ilmat pois. Sitten pumpun rungossa (painepuolella) oleva ruuvi avataan ja taas ilmausta.
Mutta sitten tulee minulle outo kohta. Seuraavaksi raotetaan suotimilta pumpulle tulevan linjan pumpun päässä olevaa liitintä ja ilmataan. Insinöörin logiikalla ilmauksen pitäisi tapahtua polttoaineen virtaussuuntaan eikä palata takaisinpäin. Onko minulla jäänyt joku kohta tässä huomaamatta? No, kasikasikympissä on pumppu pystyssä ja polttoaineen tulo pumpulle on ylimpänä ja saattaisi selittää asian, mutta kun sama tehdään myös ysiysikympille. Ja vielä oudompaa, tehtaan ohjeessa (siis englanninkielisessä korjaamokirjassa) ei puhuta tämän putkilinjan ilmaamisesta mitään ja pumppu neuvotaan ilmaamaan toisessa järjestyksessä (ensin runko sitten säätäjäkotelo). Miksikähän näin?
Molemmat ohjeet sitten kyllä päättyvät samaan suutinputkien avaamiseen ja startilla pumpauttamiseen kunnes polttoaine tulee ilman kuplia.
Hyödyllisiä neuvoja ovat myös moottorin pyöräyttäminen semmoiseen asentoon, että käsipumppu toimii ja startilla pumpatessa on nälkääntappovivun hyvä olla käyntiasennossa ja kaasu täysillä. Polttoainetta on myös syytä olla tankissa riittävästi (kuulemma ainakin kaksi gallonaa eli 8 litraa) ja hana auki.
Että tämmöistä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Ilmaus edessä
Eilen olin maalla vähän polttopuita keräilemässä, kun polttoaine loppui. Ilta alkoi jo hämärtää joten, jätin traktorin siihen (Imple 880), enkä tänäänkään päässyt sitä katsomaan, mutta luin muistaakseni samanlaiset ohjeet käyttöohjekirjasta. Onneksi traktori ei ole kaukana ja helpon tien päässä, jotta saan vietyä sinne täyden vara-akun, koska varmaan starttia joutuu pyörittämään jonkin aikaa. Syy polttoaineen loppumiseen on täysin itsessäni, ajattelin siirtää polttoaineen ostoa, kunnes saan talvilaatua.
Terv. Pentti V
Terv. Pentti V
PenttiV- David Brown : DB Implematic 880 vm-64 ja Implematic 1200 vm-70
DBTCF:n jäsen nro : 2
Viestien lukumäärä : 47
Paikkakunta : KANGASALA
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Käsipumpulla kannattaa ilmata niin paljon kuin mahdollista, silloin se säästää akkua. Sitten kun syöttöpumpun kyljestä pienistä ilmausruuveista tulee puhdasta polttoainetta ruuvit kiinni ja minä olen ottanut syöttöpumpulta lähtevän yhden suutinputken pumpun päästä löyhälle, kun en ole viitsinut konepeltiä irroittaa ja muuten hankala irroittaa suutinputkea suuttimen päästä. Sitten startilla loppu ilma pois ja kun lähtee kahdella pytyllä käyntiin kolmaskin suutinputki kiinni. Pystypumppuinen Taavetti ei ole minusta niin herkkä ilmalle kuin vaakapumppuinen, sillä ilmahan yrittää ylöspäin ja ylimmäisenä siinä on suutinputkien lähdöt.PenttiV kirjoitti:Eilen olin maalla vähän polttopuita keräilemässä, kun polttoaine loppui. Ilta alkoi jo hämärtää joten, jätin traktorin siihen (Imple 880), enkä tänäänkään päässyt sitä katsomaan, mutta luin muistaakseni samanlaiset ohjeet käyttöohjekirjasta. Onneksi traktori ei ole kaukana ja helpon tien päässä, jotta saan vietyä sinne täyden vara-akun, koska varmaan starttia joutuu pyörittämään jonkin aikaa. Syy polttoaineen loppumiseen on täysin itsessäni, ajattelin siirtää polttoaineen ostoa, kunnes saan talvilaatua.
Terv. Pentti V
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Voisko se liittyä siihen, kun syöttöpumpun kyljessä missä polttoaineputki tulee kiinni on takaiskuventtiili jolla saadaan pieni paine syöttöpumpun sisälle. Näin kerrottiin diesel-huollossa jonne vein aikoinaan Fordin CAV jakajapumpun aksilan stefan uusintaan. Siitä pumpusta oli "ukkonen" sen joskus kadottanut ja kyseinen Ford oli todella hankala ilmattava. Tahtoivat taivasosuudet ja akusta virta monesti tuon ilmaus operaation aikana loppua. Siinä ei ollut käsipumppua ollenkaan. Tuon kyseisen venttiilin uusimisen jälkeen ilmaus tuli hieman helpommaksi.mattkau kirjoitti:Sain serkkupojalta melkein lukemattoman käyttöohjekirjan vuodelta -66, eli samanikäinen kuin mitä oma Selecta. Lueskelin siitä miten ohjeen mukaan ilmataan polttoainesysteemi.
Ohje alkaa ilman päästämisestä pois suotimilta, eli ilmaruuvi auki ja käsipumppua kunnes kuplinta loppuu ja ruuvi kiinni. Sitten kehotetaan raottamaan suotimen päässä syöttöpumpulle menevän linjan liitintä ja saman pumppausoperaation toisto. No OK. Sitten mennään syöttöpumpulle, avataan ensin säätäjäkotelossa oleva ilmaruuvi ja ilmat pois. Sitten pumpun rungossa (painepuolella) oleva ruuvi avataan ja taas ilmausta.
Mutta sitten tulee minulle outo kohta. Seuraavaksi raotetaan suotimilta pumpulle tulevan linjan pumpun päässä olevaa liitintä ja ilmataan. Insinöörin logiikalla ilmauksen pitäisi tapahtua polttoaineen virtaussuuntaan eikä palata takaisinpäin. Onko minulla jäänyt joku kohta tässä huomaamatta? No, kasikasikympissä on pumppu pystyssä ja polttoaineen tulo pumpulle on ylimpänä ja saattaisi selittää asian, mutta kun sama tehdään myös ysiysikympille. Ja vielä oudompaa, tehtaan ohjeessa (siis englanninkielisessä korjaamokirjassa) ei puhuta tämän putkilinjan ilmaamisesta mitään ja pumppu neuvotaan ilmaamaan toisessa järjestyksessä (ensin runko sitten säätäjäkotelo). Miksikähän näin?
Molemmat ohjeet sitten kyllä päättyvät samaan suutinputkien avaamiseen ja startilla pumpauttamiseen kunnes polttoaine tulee ilman kuplia.
Hyödyllisiä neuvoja ovat myös moottorin pyöräyttäminen semmoiseen asentoon, että käsipumppu toimii ja startilla pumpatessa on nälkääntappovivun hyvä olla käyntiasennossa ja kaasu täysillä. Polttoainetta on myös syytä olla tankissa riittävästi (kuulemma ainakin kaksi gallonaa eli 8 litraa) ja hana auki.
Että tämmöistä.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Pumpun päässä on ns. välipaineen säätöventtiili. Välipaine tulee pumpun kuoren sisään ristisiipisen välipainepumpun työntämänä ja koska välipainepumpun antama tilavuusvirta on valtavan iso verrattuna suuttimien kautta pyttyihin menevään pieneen polttoainemäärään, niin suurin osa sen painamasta polttoaineesta menee tuo säätöventtiilin kautta takaisin pumpun imupuolelle. Välipainepumppu tavallaan vatkaa aika pientä polttoainemäärää pientä piiriä ympäri ja ottaa suodattimelta tulevasta linjasta täydennystä sitä mukaa kun polttoainetta kuluu moottorin ruuaksi.
Välipaine on normaaliajossa suuruusluokkaa 5 bar ja sen olemassaolo on erittäin tarpeellinen, koska varsinaiset korkeapainemännät ovat irtonaiset palikat yhteisessä poikittaisessa porauksessa eivätkä ne omin voimin pysty imemään polttoainetta silloin kun mäntien väli pitää täyttyä imuiskun aikana tuoreella tavaralla. Välipaine tyrkkää uuden polttoaineen korkeapainesylinteriin kun täyttöporaukset ovat jakopäässä kohdakkain.
Vanhassa CAV jakajapumpussa saattaa välipainepumppu mennä harvaksi jolloin välipaine laskee ja varsinkin kun startatessa on kierroksia vähänlaisesti niin paine ei välttämättä riitä lataamaan korkeapaineyksikköä riittävästi. Silloin traktoriin tulee "pitkä startti" eli sitä saa hinkata lämpimänäkin muutaman kierroksen ennekuin lähtee ja varsinkin kylmällä kun käynnistymiseen tarvitaan rikas seos, ei syöttö tahdo riittää nopeaan käynnistymiseen.
880:ssa on pumpun välipainepää ylimpänä, joten hydrostaattinen paine pystyy teoriassa pakottamaan viimeiset pumpun kuoren sisällä olevat ilmakuplat juuri tuonne tuloputken juureen, mutta käytännössä pumpun sisällä on aika pienet kanavat ja ahtaat paikat, joten tuloputken ilmaaminen on ehkä teoriassa tarpeen mutta ei niinkään käytännössä. Ainakaan itse en ole koskaan avannut tuota liitosta vaikka tankki on tullut muutamia kertoja ajettua tyhjäksi.
Suutinlinjan avaaminen jakajapumpun ilmauksessa on siitä syystä tarpeen, että pumpussa on aika pitkät kanavat korkeapainepäässä ja kun niiden kanssa laskee yhteen suutinputkien tilavuuden, niin ilmaa vetänyttä pumppua pyörittäessä kanavissa oleva ilma toimii vähän kuin kumipallona kun ilma puristuu tyhjiin kanaviin. Kun työisku on ohi niin tuo puristunut ilma pullauttaa korkeapainemännät ulos eikä välipainepumppu saa menemään uutta polttoainetta korkeapainesylinteriin. Ongelma ratkeaa sillä, että raottaa yhtä suutinputkea, jonka kautta tuo paineilma pääsee pulahtamaan ulos, jolloin välipainepumpun paine riittää taas siihen tehtävään mihin se on suunniteltu. Joskus näkee neuvoja, että kaikki suutinputket pitää ilmata erikseen tai että pitä raottaa tiettyä "ylimpänä" olevaa putkea. Kumpikaan neuvo ei ole tarpeen ilmauksen kannalta. Ilma tulee ulos sieltä mistä se pääsee!
Välipaine on tehtaalla säädetty eikä siihen kannata mennä tekemään omia virityksiä ellei tiedä tarkasti mitä on tekemässä.
Välipaine on normaaliajossa suuruusluokkaa 5 bar ja sen olemassaolo on erittäin tarpeellinen, koska varsinaiset korkeapainemännät ovat irtonaiset palikat yhteisessä poikittaisessa porauksessa eivätkä ne omin voimin pysty imemään polttoainetta silloin kun mäntien väli pitää täyttyä imuiskun aikana tuoreella tavaralla. Välipaine tyrkkää uuden polttoaineen korkeapainesylinteriin kun täyttöporaukset ovat jakopäässä kohdakkain.
Vanhassa CAV jakajapumpussa saattaa välipainepumppu mennä harvaksi jolloin välipaine laskee ja varsinkin kun startatessa on kierroksia vähänlaisesti niin paine ei välttämättä riitä lataamaan korkeapaineyksikköä riittävästi. Silloin traktoriin tulee "pitkä startti" eli sitä saa hinkata lämpimänäkin muutaman kierroksen ennekuin lähtee ja varsinkin kylmällä kun käynnistymiseen tarvitaan rikas seos, ei syöttö tahdo riittää nopeaan käynnistymiseen.
880:ssa on pumpun välipainepää ylimpänä, joten hydrostaattinen paine pystyy teoriassa pakottamaan viimeiset pumpun kuoren sisällä olevat ilmakuplat juuri tuonne tuloputken juureen, mutta käytännössä pumpun sisällä on aika pienet kanavat ja ahtaat paikat, joten tuloputken ilmaaminen on ehkä teoriassa tarpeen mutta ei niinkään käytännössä. Ainakaan itse en ole koskaan avannut tuota liitosta vaikka tankki on tullut muutamia kertoja ajettua tyhjäksi.
Suutinlinjan avaaminen jakajapumpun ilmauksessa on siitä syystä tarpeen, että pumpussa on aika pitkät kanavat korkeapainepäässä ja kun niiden kanssa laskee yhteen suutinputkien tilavuuden, niin ilmaa vetänyttä pumppua pyörittäessä kanavissa oleva ilma toimii vähän kuin kumipallona kun ilma puristuu tyhjiin kanaviin. Kun työisku on ohi niin tuo puristunut ilma pullauttaa korkeapainemännät ulos eikä välipainepumppu saa menemään uutta polttoainetta korkeapainesylinteriin. Ongelma ratkeaa sillä, että raottaa yhtä suutinputkea, jonka kautta tuo paineilma pääsee pulahtamaan ulos, jolloin välipainepumpun paine riittää taas siihen tehtävään mihin se on suunniteltu. Joskus näkee neuvoja, että kaikki suutinputket pitää ilmata erikseen tai että pitä raottaa tiettyä "ylimpänä" olevaa putkea. Kumpikaan neuvo ei ole tarpeen ilmauksen kannalta. Ilma tulee ulos sieltä mistä se pääsee!
Välipaine on tehtaalla säädetty eikä siihen kannata mennä tekemään omia virityksiä ellei tiedä tarkasti mitä on tekemässä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
No nyt kävi vanhanaikaisesti kun ajattelin ajaa tankin melko tyhjäksi kesälöpöistä. Täysin tyhjäksihän se meni ja hyytyi. Paulig on kirjoittanut hyvät ilmausohjeet tuonne UKK puolelle. Mutta miten ilmaaminen onnistuu yksin? Kokemusta vain parityöskentelynä tehdystä ilmaamisesta; toinen pumppaa/starttaa ja toinen aukoo/sulkee ilmausruuveja. Toissa talvena loppui myös löpö kesken puunajon ja nopeasti saatiin käyntiin silloin. Nyt olisi kuitenkin yritettävä ilmata yksin kun apuja ei löydy. Niin ja konehan on Selecta 990 -68.
Jarkki- Viestien lukumäärä : 118
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Kyllä se onnistuu yksinkin. Pyörittelee yksi kerrallaan järjestyksessä ilmaruuvit auki ja kiinni ja välillä käy pumppailemassa käsipumpulla. Sitten raottaa yhden suutinputken liitjntä ja starttaa nälkääntappovipu käyntiasennossa ja kaasu täysillä. Sitten kun lupailee, niin käy vääntämässä liittimen kiinni ja panee käyntiin. Jos et hirmisesti yritellyt sitä käyntiin polttoaineen loppumisen jälkeen, saattaa olla ettei suutinputkia tarvii edes availla, pitkä startti vaan.
Tässä vois kertoa, että poika (14v) ilmasi ja pani käyntiin meidän kasikasikympin eilen illalla. Ei ollut aikaisemmin puuttunut dieselien polttoainelaitteisiin. Puhelinneuvonnalla se sujui. ilmasi suotimet ja pumpun. Yritti sitten käyntiin. Ei lähteny, hörähti vain. Ilmasi pumpun uudestaan ja pitkähköllä startilla lähti käyntiin. Siis ei aukonut suutinputkia, kun ovat pystypumpussa vähän ahtaassa paikassa. Mutta minun nähdäkseni tosiaan ehtona on, ettei ole yrittänyt käyntiin tyhjällä tankilla. Samaa taavettia piti ilmailla puolikkaan tuntia joka paikasta, kun lainamies oli ajanu tankin tyhjäksi ja sitten turhaan startaillu akunkin tyhjäksi.
Tässä vois kertoa, että poika (14v) ilmasi ja pani käyntiin meidän kasikasikympin eilen illalla. Ei ollut aikaisemmin puuttunut dieselien polttoainelaitteisiin. Puhelinneuvonnalla se sujui. ilmasi suotimet ja pumpun. Yritti sitten käyntiin. Ei lähteny, hörähti vain. Ilmasi pumpun uudestaan ja pitkähköllä startilla lähti käyntiin. Siis ei aukonut suutinputkia, kun ovat pystypumpussa vähän ahtaassa paikassa. Mutta minun nähdäkseni tosiaan ehtona on, ettei ole yrittänyt käyntiin tyhjällä tankilla. Samaa taavettia piti ilmailla puolikkaan tuntia joka paikasta, kun lainamies oli ajanu tankin tyhjäksi ja sitten turhaan startaillu akunkin tyhjäksi.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Pitäsi onnistua yksinkin Pauligin ohjeiden mukaan.Aloita löysäämällä liitos/ruuvi kerrallaan siirtopumpulta päin ohjeen mukaan ja pumppaa käsipumpulla ilmat pois. Tiukkaa hieman liitosta ja siirry seuraavaan.Suutinputkesta sitten startilla ilmat pois. Lähtee kyllä käyntiinn vaikka yksi putki on löysällä.Kun on käynnistynyt niin sitten kaikkien löysättyjen tarkistustiukkaus.Ilmauksen aikana sen vuoksi löysästi kiinni, jos tarviikin vielä hellittää edellistä jenkaa.Sillä käsipumpulla voi pumpata painetta valmiiksi ennen ilmaruuvien aukaisua
Mattkau ehti ensin.... nopeat syö hitaat
Mattkau ehti ensin.... nopeat syö hitaat
otsoni- Viestien lukumäärä : 448
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Kiitos vastauksista! Ja ei sitten muuta kuin illan pimeydessä ilmoja ihmettelemään! 15 litraa lorottelin löpöä tankkiin, kyllä tuolla pinta nousi jo ihan mukavasti. Täytyykin sitten ajaa tankille kun saan koneen käyntiin.
Jarkki- Viestien lukumäärä : 118
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Minulla on ongelma 990 selectan ilmauksessa. En saa polttoainetta tulemaan edes käsipumpulle asti.
Vaihdoin joku aika sitten uudet polttoainesuodattimet siten, että irroitin polttoaineletkun tankin päästä, samalla irrotin
käsipumpun putsausta/pesua varten.
Sen jälkeen en saanut enää polttoainetta tulemaan edes pumpulle asti. Vaihdoin tästä syystä myös pumppuun uuden
kalvotiivisteen, mutta ongelma ei ratkennut. Pumpun takaiskuventtiileitä en uusinut, kun en tiennyt miten entiset irtoavat pumpusta.
Ilmausta olen kokeillut pitämällä suodattimien ilmausruuvia auki, sekä kokeillut myös irroittaa käsipumpun lähtölinjan irti.
Mitään ei silti tapahdu, en saa tankista kuulumaan lorinaa, mikä normaalisti käsipumppua operoidessa kuuluu.
Olisiko mitään vinkkiä että saisi ilmausprosessin alulle. Pitäisikö järjestelmään laittaa "siemen"-polttoaine, jotta ilmaus lähtisi liikkeelle?
Dieseliä tankissa pitäisi olla riittävästi, pinta on alle 10cm täyttöaukosta.
En oikein usko että missään letkussa olisi tukosta , koska ennen suodattimien vaihtoa toimi hienosti.
Vaihdoin joku aika sitten uudet polttoainesuodattimet siten, että irroitin polttoaineletkun tankin päästä, samalla irrotin
käsipumpun putsausta/pesua varten.
Sen jälkeen en saanut enää polttoainetta tulemaan edes pumpulle asti. Vaihdoin tästä syystä myös pumppuun uuden
kalvotiivisteen, mutta ongelma ei ratkennut. Pumpun takaiskuventtiileitä en uusinut, kun en tiennyt miten entiset irtoavat pumpusta.
Ilmausta olen kokeillut pitämällä suodattimien ilmausruuvia auki, sekä kokeillut myös irroittaa käsipumpun lähtölinjan irti.
Mitään ei silti tapahdu, en saa tankista kuulumaan lorinaa, mikä normaalisti käsipumppua operoidessa kuuluu.
Olisiko mitään vinkkiä että saisi ilmausprosessin alulle. Pitäisikö järjestelmään laittaa "siemen"-polttoaine, jotta ilmaus lähtisi liikkeelle?
Dieseliä tankissa pitäisi olla riittävästi, pinta on alle 10cm täyttöaukosta.
En oikein usko että missään letkussa olisi tukosta , koska ennen suodattimien vaihtoa toimi hienosti.
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 43
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Kyllä siirtopumpun pitäis imasta ainetta tankista käsivipua käyttäen, jos on kunnossa.
Oletko kokeillut startilla pyöräyttää nokka-akselia toiseen asentoon. Vaikuttaako siirtopumpun toimintaan.
Imuputki jos on tukossa tai vuotaa ilmaa sisäänpäin, ei ilmaus onnistu.
Tankin voi tietysti kokeilla pientä painetta. Täyttöaukosta puhaltaen. Näkee mitä tapahtuu
Oletko kokeillut startilla pyöräyttää nokka-akselia toiseen asentoon. Vaikuttaako siirtopumpun toimintaan.
Imuputki jos on tukossa tai vuotaa ilmaa sisäänpäin, ei ilmaus onnistu.
Tankin voi tietysti kokeilla pientä painetta. Täyttöaukosta puhaltaen. Näkee mitä tapahtuu
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Tukkeutunut imuputki ei ole kovin harvinainen juttu. Tankin pohjalle kertynyt moska tukkii sen aika helposti. Koeta ottaa imuputki irti siirtompumpusta ja puhalta ilmaa vastakkaiseen suuntaan. Vaikka ilma lähtee menemään läpi nii putki voi tukkeutu pian uudelleen jos tankkia ei puhdista.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Kiitos vinkeistä, tukossahan imuputki oli tankin päässä. Irroitin imuputken pumpulta ja tupsautin pari kertaa paineilmaa putkesta, niin johan alkoi dieseliä putkesta valua, tuli kiire ruuvata putki takaisin pumppuun kiinni Pitääpä kevään tullen ottaa tankki irti ja putsailla moskat pohjalta pois.
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 43
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Voin kokemuksesta sanoa, että kun tankin pohja on tarpeeksi roskainen, niin putki tukkeutuu yllättävän nopeasti uudelleen. Yhden tankin putsasin sillä tavalla, että laitoin eläkkeelle jääneen pölynimurin kiskomaan ilmaa 20 litran peltikanisterista ja kanisteriin sitten tavallinen puutarhaletku, jossa oli sähkömiehen muoviputki jatkeena. Kyllä siinä imuri varmaan hiukan sai polttoäljyä kitusiinsa, mutta ei se syttynyt eikä hajonnut kun imaisin ja rapsuttelin muoviputken nokalla tankin pohjasta moskaa irti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Ja tankin pohjalla oleva moska lähtee sitä herkemmin liikkeelle, mitä vajaammaksi tankki menee. Aikoinaan -91/-92, maansiirtohommissa ollessani ajamani dumpperin tankkia ei saanut päästää alle 1/3 osatäytölle, tai alkoi murheet polttoaineen saannin kanssa.
Puolella tankilla ja täydemmällä, ei ongelmia juurikaan tullut.
Puolella tankilla ja täydemmällä, ei ongelmia juurikaan tullut.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Joo, tankin pohjalta tulee kyllä (tankkaus)historia vastaan ja voi tehdä vaikka millaisia löytöjä.
Oli yksi fordi, minkä tankista otettiin roskia pois samalla tavalla kuin Erkki, paitsi meillä oli vain lappo. Aina muutama litra ainetta tankkiin, harjantapaisella värkillä hangattiin sen kun pystyttiin ja pohjaa vasten lapottiin pois. Parikymmentä litraa siitä tuli nuotionsytytysainetta jossa ruostetta, vettä ruumenia ja tunnistamatonta tavaraa. Samassa koneessa oli myös ylitankattu silleen, että kopissa tankin päällä kolossa kulkeva johtosarja oli tuhoutunut ja hermon mentyä napsittu sivuleikkureilla kokonaan sähköttömäksi.
Ja naapurin miehen zetkasta löytyi viisi vai oliko kuusi kuusenkäpyä muun pienemmän moskan lisäksi.
Oli yksi fordi, minkä tankista otettiin roskia pois samalla tavalla kuin Erkki, paitsi meillä oli vain lappo. Aina muutama litra ainetta tankkiin, harjantapaisella värkillä hangattiin sen kun pystyttiin ja pohjaa vasten lapottiin pois. Parikymmentä litraa siitä tuli nuotionsytytysainetta jossa ruostetta, vettä ruumenia ja tunnistamatonta tavaraa. Samassa koneessa oli myös ylitankattu silleen, että kopissa tankin päällä kolossa kulkeva johtosarja oli tuhoutunut ja hermon mentyä napsittu sivuleikkureilla kokonaan sähköttömäksi.
Ja naapurin miehen zetkasta löytyi viisi vai oliko kuusi kuusenkäpyä muun pienemmän moskan lisäksi.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Aiheeseen hiukan liittyen. Tankin puhdistukseen ym öljytilojen imutyhjennykseen saisi kehiteltyä tehokkaan laiteen vanhasta
lypsykoneen alipainepumpusta. Lypsykoneen sanko kävis hyvin imusäiliönä.
Tietysti alipainetta saa kaikkien kompuroiden imupulelta, mutta pitää olla iso kompura joka kehittä imua saman
mitä lypsykoneen.
Ja kierrätys on päivänsana ehkä useammankin
lypsykoneen alipainepumpusta. Lypsykoneen sanko kävis hyvin imusäiliönä.
Tietysti alipainetta saa kaikkien kompuroiden imupulelta, mutta pitää olla iso kompura joka kehittä imua saman
mitä lypsykoneen.
Ja kierrätys on päivänsana ehkä useammankin
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Meillä loppu tukokset kun alettiin ottaa kannuun polttoainetta entisen ruosteisen vetisen öljytynnyrin sijaan,että kannatta katsoa myös mistä tankkaa ja mitä,vopi se tilatankkikin olla liejua jo puolillaan,eipä niitä taida monikaan putsailla?
itse päästän sakkakupin sillon tällön aina irti ja putsaan vaikka paljoa ei mitään näykkään,varsinkin sillon kun on pakkanen lauhtunu niin ajon jälkeen saattaa näkyä vesihelmiä kupissa.
Koskeko muutes tilatankkeja samat säädökset kuin talon lämmitysöljy tankkeja että pitäisi joskus tarkistuttaa ammattilaisella?
Mitä vähemmän on ajoa sitä enempi kannattaa katsella aineiden koostumuksia,joskus tullu todellisena yllätyksenä että kuinka huonot liemet onkin jossain paikassa!
itse päästän sakkakupin sillon tällön aina irti ja putsaan vaikka paljoa ei mitään näykkään,varsinkin sillon kun on pakkanen lauhtunu niin ajon jälkeen saattaa näkyä vesihelmiä kupissa.
Koskeko muutes tilatankkeja samat säädökset kuin talon lämmitysöljy tankkeja että pitäisi joskus tarkistuttaa ammattilaisella?
Mitä vähemmän on ajoa sitä enempi kannattaa katsella aineiden koostumuksia,joskus tullu todellisena yllätyksenä että kuinka huonot liemet onkin jossain paikassa!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Terveppä terve!
Taavetti on toimittanut tehtävän piharattorina mainiosti.
Luin tuosta ilmaamisesta, se tuli ajankohtaiseksi kun vuoden alussa tankkasin vehkeen ennen lumitöitä ja sain siitä lisää paskaa tankkiin. Siellä oli jo entistäkin riittävästi, mutta laiskuuttani en syksyllä putsannut tankkia joten se on tehtävä nyt.
Joo kone kävi aluksi hyvin mutta viikolla lumitöissä sammui kun saunalyhty. Tiesin mikä mättää , ilmasin koneen ja se kävi taas hetken aikaa ja sitten sammui. Onneksi se oli pihapiirissä joten vedin roikalla sähköt viereen ja löin akun lataukseen. Aamulla kone liekaan, ilmaus ja käynnistys ja puimalaan suojaan.
Avasin suotimet pistin paikalleen ja putsasin päällimmäiset paskat siirtopumpusta. Pumppasin käsipumpulla filtterikopat täyteen, mutterit kiinni. Ruiskutuspumpusta kaksi No8 ruuvia löysään käsipumpulla nylkytystä niin pitkään että alle lorisi löpöä. Sitten tartilla konetta käyttäen niin että puhdas löpö suihkusi ruuvien tyvestä, ruuvit kiinni ja koneen päältä reunimmaisista suihkuputkista mutterit löysään, kun mutterien juuresta tuli reippaasti ainetta, mutterit kiinni – kone lähti laakista tulille.
Muutaman kerran vuosien aikana on vehjes imaissut vajaasta tankista ilmaa. Ilmaukseen on yleensä on riittänyt pumpusta sen alemman No8 ruuvin aikaisu ja käsipumppaus. Kun ostin tuon 880 Implen 2013, siinä oli Tammer Dieselissä tehty pumpun korjaus/huolto ja hyvin on muuten toiminut. Hyvä akku auttaa startissa ostin Motonetistä BOSCH 143AH T3 RF 508X174X205mm akun ja hyvin veivaa.
Taavetti on toimittanut tehtävän piharattorina mainiosti.
Luin tuosta ilmaamisesta, se tuli ajankohtaiseksi kun vuoden alussa tankkasin vehkeen ennen lumitöitä ja sain siitä lisää paskaa tankkiin. Siellä oli jo entistäkin riittävästi, mutta laiskuuttani en syksyllä putsannut tankkia joten se on tehtävä nyt.
Joo kone kävi aluksi hyvin mutta viikolla lumitöissä sammui kun saunalyhty. Tiesin mikä mättää , ilmasin koneen ja se kävi taas hetken aikaa ja sitten sammui. Onneksi se oli pihapiirissä joten vedin roikalla sähköt viereen ja löin akun lataukseen. Aamulla kone liekaan, ilmaus ja käynnistys ja puimalaan suojaan.
Avasin suotimet pistin paikalleen ja putsasin päällimmäiset paskat siirtopumpusta. Pumppasin käsipumpulla filtterikopat täyteen, mutterit kiinni. Ruiskutuspumpusta kaksi No8 ruuvia löysään käsipumpulla nylkytystä niin pitkään että alle lorisi löpöä. Sitten tartilla konetta käyttäen niin että puhdas löpö suihkusi ruuvien tyvestä, ruuvit kiinni ja koneen päältä reunimmaisista suihkuputkista mutterit löysään, kun mutterien juuresta tuli reippaasti ainetta, mutterit kiinni – kone lähti laakista tulille.
Muutaman kerran vuosien aikana on vehjes imaissut vajaasta tankista ilmaa. Ilmaukseen on yleensä on riittänyt pumpusta sen alemman No8 ruuvin aikaisu ja käsipumppaus. Kun ostin tuon 880 Implen 2013, siinä oli Tammer Dieselissä tehty pumpun korjaus/huolto ja hyvin on muuten toiminut. Hyvä akku auttaa startissa ostin Motonetistä BOSCH 143AH T3 RF 508X174X205mm akun ja hyvin veivaa.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Noin se menee hyvä akku on näissä vanhoissa dieseleissä kaiken perusta ja että myös käynnistyy ilman turhaa sahausta,jos ei lähde on jossain ongelma ja se pitää poistaa.
Ja kylmillä säillä lämmitys jollei lämpimässä seisoskele,jää moni turha itku pois,ite en tossa Natikalla edes harkitse ajettavan ennen kun pakkanen tippuu jonnekkin -10 on se muutenkin pirun kylmää kopittomalla päristellä kun pakko ei ole,lumet kuitenkin täytyy aika ajoin saada kauemmaksi.
Ja kylmillä säillä lämmitys jollei lämpimässä seisoskele,jää moni turha itku pois,ite en tossa Natikalla edes harkitse ajettavan ennen kun pakkanen tippuu jonnekkin -10 on se muutenkin pirun kylmää kopittomalla päristellä kun pakko ei ole,lumet kuitenkin täytyy aika ajoin saada kauemmaksi.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Terve.
Minulla Case 1390 ja olen joutunut ilmaamaan sen muutaman kerran. Kun käsipumppu toisella puolen moottoria kuin ilmausruuvit niin hankalaa ja vaatii viimeisenkin ilmakuplan pois järjestelmästä niinpä. Panin pöyimurin (yksi helvetti) imuputken imurin painepuolelle ja imurin paineilma Casen polttoainetankkiin (Sopiva kumiputki väliin tiivisteeksi). Imuri puhisemaan ja ilmausruuveja aukomaan niin ,että viimeinenkin ilmakupla tullut pois. Sitten suutinputki tai kaksi auki ja starttausta... Heureka se käynnistyy tosi pitkän startin jälkeen.
Minulla Case 1390 ja olen joutunut ilmaamaan sen muutaman kerran. Kun käsipumppu toisella puolen moottoria kuin ilmausruuvit niin hankalaa ja vaatii viimeisenkin ilmakuplan pois järjestelmästä niinpä. Panin pöyimurin (yksi helvetti) imuputken imurin painepuolelle ja imurin paineilma Casen polttoainetankkiin (Sopiva kumiputki väliin tiivisteeksi). Imuri puhisemaan ja ilmausruuveja aukomaan niin ,että viimeinenkin ilmakupla tullut pois. Sitten suutinputki tai kaksi auki ja starttausta... Heureka se käynnistyy tosi pitkän startin jälkeen.
Hente- Viestien lukumäärä : 51
Paikkakunta : Kajaani
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Ei se ilmaus mitään hankalaa ole, vaikka siirtopumppu on toispuolella konetta.
Ilmaruuvit vuorotellen pumpusta löysään ja lutkupumpulla pumppaamaan, kunnes valuu ainesta kunnolla.
Välillä tietty siirrytään taas koneen toiselle puolen ja ruuvataan ilmaruuvit vuorollaan kiinni.
Kun pumppu on ilmattu, 2-4kpl suutinputkia löysään ja starttausta jokunen sekunti, kunnen ainetta alkaa tulla putkista, putket kiinni ja käyntiin .....
Toki esim minimecci on paljon helpompi ilmata, kuin CAV-jakaja .....
Ilmaruuvit vuorotellen pumpusta löysään ja lutkupumpulla pumppaamaan, kunnes valuu ainesta kunnolla.
Välillä tietty siirrytään taas koneen toiselle puolen ja ruuvataan ilmaruuvit vuorollaan kiinni.
Kun pumppu on ilmattu, 2-4kpl suutinputkia löysään ja starttausta jokunen sekunti, kunnen ainetta alkaa tulla putkista, putket kiinni ja käyntiin .....
Toki esim minimecci on paljon helpompi ilmata, kuin CAV-jakaja .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Non nii, tuli Taavetin tankki sitten putsattua ja se sammumisen syykin löyty. Siirtopumpun pohjalla oli jääklöntti, eli vettä eikä se muuta tartte sammuakseen tämän tästä. Laskin tankin tyhjäksi ja otin irti, huuhtelin bensalla paskat pois. Tankki paikolleen ja siilasin kankaan läpi löpöt takasin tankkiin. Olin putsannut siirtopumpun ja tarkistin filtterit ja niiden kopat, että ei ole vettä eikä roskaa. Helppo ilmaus ja liekassa lämmitetty Taavetti lähti kun palmun alta.
Kesällä täyty tehdä huoltorempaa , hydraliikkaan ja teen sähkö uusiksi, on nuo aikasemmat asentaja-masentajat tehneet sellaista "ristipistoa" että alan miehelle tekee pahaa. Työvaloja lisää ja mittareita kuntoon.
Kesällä täyty tehdä huoltorempaa , hydraliikkaan ja teen sähkö uusiksi, on nuo aikasemmat asentaja-masentajat tehneet sellaista "ristipistoa" että alan miehelle tekee pahaa. Työvaloja lisää ja mittareita kuntoon.
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Se siirtopumpun sakkakuppi tosiaan kannataa putsata ajoittain, ettei sinne kerry vettä. Vesi on jakajapumpulle tappavaa myrkkyä. Jos sitä pääsee korkeapainepäähän saakka, niin siellä jakaja-akseli leikkaa kiinni holkkiin ja sen seurauksena pumpusta katkeaa akseli.
Piuhat kyllä vanhenee metkasti kun niihin tulee sisäistä hapettumaa. Vaikka putsaa polttimoiden virransyöttönavat, niin monesti vanhassa traktorissa ajovalot pikkasen vaan tuikuttaa vaikka laturi painaa täyttä jännitettä akkua kohti. Usein kyllä maatotkin on niin hapettuneita, että jokunen voltti hukkuu sinnekin.
Muuten olen sitä mieltä, että alkuperäinen pikku Lucas on varsin hyvä laturi ja jos traktorissa kuluu virtaa lähinnä käynnistykseen, sen tehokin riittää pitämään akun täytenä aivan hyvin vaikka käyttää valojakin työhommissa. Vaihtovirtalaturin suurin etu tuohon antiikkiseen myllyyn lienee siinä, että lataustehoa riittää jo tyhjäkäynnillä.
Piuhat kyllä vanhenee metkasti kun niihin tulee sisäistä hapettumaa. Vaikka putsaa polttimoiden virransyöttönavat, niin monesti vanhassa traktorissa ajovalot pikkasen vaan tuikuttaa vaikka laturi painaa täyttä jännitettä akkua kohti. Usein kyllä maatotkin on niin hapettuneita, että jokunen voltti hukkuu sinnekin.
Muuten olen sitä mieltä, että alkuperäinen pikku Lucas on varsin hyvä laturi ja jos traktorissa kuluu virtaa lähinnä käynnistykseen, sen tehokin riittää pitämään akun täytenä aivan hyvin vaikka käyttää valojakin työhommissa. Vaihtovirtalaturin suurin etu tuohon antiikkiseen myllyyn lienee siinä, että lataustehoa riittää jo tyhjäkäynnillä.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ti Helmi 05 2019, 11:54, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Ilmaamisen ihmettelyä
Terve Erkki!
Tuossa on se kääntienen sakkakuppi, jolloin se lasi on siirtopumpun päällä. Kun lasi on päällä, niin pumpun rungon valuihin jääneet lokerot säilövät vettä, ei toki paljon, mutta sen verran että siirtopumppu ei toimi kunnolla. No onneksi vika selvisi ja olen vastaisuudessa tarkempi.
Mulla on Taavetissa vaihtovirtalaturi, josku vaihdettu, kyllä se lataa täytyy tutkia tuo puoli tarkemmin kun kesäkelit koittaa.
Muuten löysin netistä hyvät kirjaset Implesarjaan huoltoon, korjauksiin ym.
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDUERrOUJUbVlIXzA
Tuossa on se kääntienen sakkakuppi, jolloin se lasi on siirtopumpun päällä. Kun lasi on päällä, niin pumpun rungon valuihin jääneet lokerot säilövät vettä, ei toki paljon, mutta sen verran että siirtopumppu ei toimi kunnolla. No onneksi vika selvisi ja olen vastaisuudessa tarkempi.
Mulla on Taavetissa vaihtovirtalaturi, josku vaihdettu, kyllä se lataa täytyy tutkia tuo puoli tarkemmin kun kesäkelit koittaa.
Muuten löysin netistä hyvät kirjaset Implesarjaan huoltoon, korjauksiin ym.
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDUERrOUJUbVlIXzA
elektroonikko- David Brown : David Brown 880 Implematic 1963
DBTCF:n jäsen nro : David Brown 990 Implematic 1963
Viestien lukumäärä : 90
Ikä : 78
Paikkakunta : Lahti / Luhanka
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa