Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1490 4WD:n rengastus.

+3
Taavettifanaatikko
jusape
Jyryytin
7 posters

Siirry alas

1490 4WD:n rengastus. Empty 1490 4WD:n rengastus.

Viesti  Jyryytin To Toukokuu 09 2013, 18:40

Kun noita vanhoja tehtaan kuvia katselee nelivetoisen 1490 testauksesta, niin niissäkin näkee sen että traktorin nokka on ylhäällä. Eli traktori on niinkuin "hyökkäysvaunu" perä alhaalla ja nokka pystyssä.
Onko kukaan perillä sellaisesta rengaskoosta, millä saisi tuon taavetin ns. suoraan. Ilman että neliveto menisi kovasti eritahtia. Tuntuu jotenkin, että takapäähän saisi olla isommat renkaat alla.

Rengaskoothan tässä minun taavetissa ovat, etupäässä 11,2(12,4)x24 ja takapää 16,9x34. Tuo etupää siksi suluissa, kun en tarkasti muista, että kumpiko koko nyt siinä on.


Tuolta DBTC:n sivuilta näkee tuon 1490:n kuvia, mitä tarkoitin tuolla "nokka pystyssä" sanalla. Ja tämä koskee nyt vain alkupään neliveto taaveja DB:n omalla etuakselilla varustettuna.

Davib Brownin testirata.


Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 4WD:n rengastus. Empty Vs: 1490 4WD:n rengastus.

Viesti  jusape To Toukokuu 09 2013, 19:51

Todennäköisesti edessä 12,4-24, ja rengastuksella ei sitä "vaateriin" tahdo saada, esim 5cm takasen halkaisijassa lisää vierintämatkaa jo 15cm, eli 16,9-34 kumin tilalle jos laittaa 18,4-34 kumin, on se jo auttamatta liian iso kehältään...
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2515
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 4WD:n rengastus. Empty Vs: 1490 4WD:n rengastus.

Viesti  Taavettifanaatikko Ti Toukokuu 14 2013, 13:10

Onpas teitillä pieni renkastus. Meitillä on 1290:ssä toisessa 36 ja toisessa 38. 38 tosin tekee sen jottei kehtaa peruutella nopealla alueella, on sen verta raskas lähtemään liikkeelle.
Taavettifanaatikko
Taavettifanaatikko

David Brown : Isäukolla 2X1290, 995 ja 880
DBTCF:n jäsen nro : 97
Viestien lukumäärä : 56
Paikkakunta : Asikkala

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 4WD:n rengastus. Empty Vs: 1490 4WD:n rengastus.

Viesti  jusape Ti Toukokuu 14 2013, 15:10

Vannekoko ei kerro kaikkea, täällä 1410pis 34", 18,4/15-34, tuo 36" on kait jokin 13,6/12-36 tms koko ??
18,4-34 on huomattavasti isompi halkaisijaltaan kuin 12,4 tai 13,6-36 kummi.....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2515
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 4WD:n rengastus. Empty Vs: 1490 4WD:n rengastus.

Viesti  TIKO Ke Toukokuu 15 2013, 21:05

Tässä carraron akselilla varustetussa on takaset 18,4-34, edessä 13,6-24, melko vaaterissa on tämä. Haitanneeko tuo takakeno nyt mitään, Ominaisuus noissa vanhemmilla akseleilla varustetuissa. Jos suoraksi haluaa, etukehto ja akseli vaihtoon. Työläämpi vaihtoehto.. Surprised
TIKO
TIKO

David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 848
Ikä : 43
Paikkakunta : Nastola

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 4WD:n rengastus. Empty Vs: 1490 4WD:n rengastus.

Viesti  outsider La Toukokuu 18 2013, 10:56

Eipä ole noitten vanhempien nelivetojen etu/takapään suhdelukua tiedossa.

Uudempien on:
1294-1494 1,369
1594 synchro 1,393
1594-1694HS 1,344

Etupää pitäsi olla 0-6% nopeampi kuin takapää .

Siitä vain laskemaan renkaiden vierintämatkojen suhdelukuja niin tietää mitkä tassut sopii yhteen.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 4WD:n rengastus. Empty Vs: 1490 4WD:n rengastus.

Viesti  Gary Grand Ti Toukokuu 21 2013, 12:25

TIKO kirjoitti:Tässä carraron akselilla varustetussa on takaset 18,4-34, edessä 13,6-24, melko vaaterissa on tämä. Haitanneeko tuo takakeno nyt mitään, Ominaisuus noissa vanhemmilla akseleilla varustetuissa. Jos suoraksi haluaa, etukehto ja akseli vaihtoon. Työläämpi vaihtoehto.. Surprised
Vai olisko kuitenkin helpompi/halvempi kääntää ronkkia yhden reikävälin verran?
Tietenkin tuota etu-taka-akselin välistä suhdetta voi muuttaa välilaatikolla, tai vaihtamalla pudotuslaatikon välitystä mutta ei ole mielekästä.
Rengaskokojen suhdetta ei tosiaan voi niin paljon muuttaa, että menisi vaateriin.
Gary Grand
Gary Grand

DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 190
Ikä : 49
Paikkakunta : Petäjävesi

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 4WD:n rengastus. Empty Vs: 1490 4WD:n rengastus.

Viesti  Tommi Ti Toukokuu 21 2013, 17:40

Eturengas pienenpänä pyörii nopeampaa, joten takarenkaan halkaisija kasvaa nopeammin renkaita suurennettaessa, eli lähenee vaateria.

Ainakin näin olen päätellyt tuossa omassa Casen natikkapohjaisessa 4000 sarjalaisessa olevan, koska suuremmilla renkailla olevat turbomallit näyttävät olevan lähempänä vaateria.
Tommi
Tommi

Viestien lukumäärä : 144

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa