Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1490 Moottoriremontti

5 posters

Siirry alas

1490 Moottoriremontti Empty 1490 Moottoriremontti

Viesti  1490 TURBO Su Marras 06 2011, 21:03

Moi.
1490 vm81 alkoi huohottamaan ja käy vähän huonosti ja savuttaa. moottorista kuuluu myös lievä sivuääni sellainen naputus. Kone lykkää öljyä esim tuntimittarinvaijerin kiinnityksestä lohkon kyljestä. Koneella on ajettu 13000t mitä pitäisi ottaa huomioon ja mitä kannattaa moottoriin vaihtaa?
Osat ei ilmeisesti ole kalliita ja mistä ne kannattaa hommata?
Pääseekö öljypohjan kautta irrottamaan kiertokanget vai täytyykö katkasta remontin yhteydessä?
Entäs onko märät vai kuivat sylinteriputket?
Kiitos jo etukäteen vastauksista.

1490 TURBO

Viestien lukumäärä : 20
Paikkakunta : Alavus

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Moottoriremontti Empty Vs: 1490 Moottoriremontti

Viesti  jusape Su Marras 06 2011, 21:12

Ölppipohjan kautta saa kanget irroitettua, ei tarvii katkoa.
Lohkossa ei ole erillisiä putkia, koneistettu suoraan lohkoon, muistaakseni.
Laakerit (kk), tiivistesarja täydellinen, männänrenkaat, ja vesipumppu ei tossa enää paljoa lisää tee.
Jos runkolaakerit meinaa samas vaihtaa ni sitten poikki, mutta niitäkin suosittelisin noilla tunneilla.
Ei sekään kovin paha homma ole, päivä lisää hommia vaan
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2531
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Moottoriremontti Empty Vs: 1490 Moottoriremontti

Viesti  Vieraili Su Marras 06 2011, 22:34

Joo,päästä vaan loki irti ja vie koneistamoon ja porauta ylikokoon ja osta ylikokomännät tai vaihtoehtoisesti putket niihin porauksiin,veikkaan mäntävikaa.

Samalla kampiakselin kiillotus ja tarkistus vähintään,ja runkolaakerilinjanki olen tarkistuttanu,sitten lokin päältä ainakin 0,20mm pois.

Kannen oikaisu ja venttiilien istukoiden kulmaus ja uudet venttiilit,siinä on pakoventtiilit nitriilitäytteiset.

Kiertokankien reikien tarkistus ja yläpään helojen vaihto.

Laakerit tietenki kaikki uusiksi,ssitten vaihdata uudet suutinkärjet ja tarkista vielä öljypumpun kunto.

Huomioi kun kiristät runkopukkeja,1490 mallissa keskipukin momentti on suurempi kuin päätymäisten.

Siitä tulee pitkäikäinen kone kun laitat sen hyvin,1490 ja 1494 on taavetin paras malli mielestäni,vaikka kolme runkolaakeria,silti kestää hyvin..

Tuossa testailtu yhteen 1490 koneeseen suihkujen avautumispaineiden nostoa,jotta kylmäsavutus vähenisi,nyt ne on säädetty Ivecojen arvoihin ja hyvin lähti käyntiin noilla säädöillä,vetokokeet ym. on vielä tekemättä,en tiedä kestääkö tuo Cav sitten pitempään noita kovempia paineita,mutta alku näyttää lupaavalle,hyvin napsahtaa käyntiin.

Kyselyä vaan jos tietoa kaipaat,joku aina kysyvälle vastailee.

Kokemuksesta tiedän sanoa että varaosakaupan nimen mainitseminen voi aiheuttaa älämölön,mutta itse ostan nykyään aika monesti varaosat tuolta www.konekorjaamo.fi

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Moottoriremontti Empty Vs: 1490 Moottoriremontti

Viesti  erkki Ma Marras 07 2011, 14:08

Kannattaa käyttää kantta irti ennenkuin poraustarvetta pystyy arvioimaan. Noinkin voi tehdä kuin V-M neuvoi, sehän on perinteinen täysremppa, mutta jos moottorilla on ajettu pitkiä rupeamia eikä ole paljoa kylmäkäynnistyksiä niin pytyille saattaa riittää hoonaus ja uudet männät reikiin.

Sama juttu tuon kampiraudan kanssa, että kun käyttää laakerikansia auki niin kaulojen kunnon näkee ja ainakin joistakin pystyy mittaamaan halkaisijamitan ja soikeuden. Ikä on opettanut, että ei kannata korjata sellaista missä ei ole vikaa. Muitaakseni Ilmajoen ikiliikkujassa on vielä alkuperäiset poraukset ja standardikoon kampi vaikka tunteja on melkein nelinkertainen määrä tuohon verrattuna. Se on käynyt pitkää päivää koko ikänsä joten voitelu on pelannut eikä ole tullut paljoa happohyökkäyksiä.




erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4497

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Moottoriremontti Empty Vs: 1490 Moottoriremontti

Viesti  jusape Ma Marras 07 2011, 21:09

Aivan täysin off-topic, mutta laitan kuitenkin:
Tuossa kolmepäivää ajellut lainakoneella puita ja risuja (hakepuuta pääasiassa, polttopuuta tullee ittelle noin 200m3)
Tunteja tuli tänään mittariin 28000, kone ei ikinä ollut auki, ei kansipahvia, tai turpookaan ole vaihdettu vielä.
Kaks kertaa on nyk. omistajalla leikannu kii, kun vesiletku poksahtanut.
Laitos ei syö öljyä eikä isommin huohota (vieläkään Shocked )
Kyseessä siis metsätraktori, ajokone, valmet 836
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2531
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Moottoriremontti Empty Vs: 1490 Moottoriremontti

Viesti  1490 TURBO Ma Marras 07 2011, 22:02

Kiitos vastauksista.
Kone ostettiin maaliskuussa meille. Täysin laitettuna ja maalattuna alkuperäistä etukuormaajaa myöten,mutta moottorille ei oltu tehty mitään.
Tuntimittarissa on 3420 tuntia ja luulin sen olevankin niin. Muutamasta seikasta olen kuitenkin alkanu miettimään että 13420h on varmaan lähempänä.
esim vaihteen siirtäjän vivunpäätä oli joku kyläseppä hitsaillu... ei kai se ny 3000 tunnissa niin paljo kulu et pitää hitsata? moottori kävi kyllä todella siististi ennen tätä.
Öljyä se on kyllä syöny pikkasen kokoajan...

1490 TURBO

Viestien lukumäärä : 20
Paikkakunta : Alavus

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Moottoriremontti Empty Vs: 1490 Moottoriremontti

Viesti  jusape Ma Marras 07 2011, 22:25

Siis kepin alapään kuulaa tarkoitat?
Mein -78 1410pis on 4409h mittaris ja keppi on kerranpari katkennu, kuula pomppinu pois useita kertoja, tosin ei enää viimeiseen reiluun 10vuoteen...
Hitsailtiin hiukka täytettä palloon ja rällällä pyöristelin, senjälkeen on pysyny haarukoissaan
Kun kovin vähällä käytöllä ollut kun kynnettykkään ei ole kuin hiukan joinain vuosina
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2531
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Moottoriremontti Empty Vs: 1490 Moottoriremontti

Viesti  Vieraili Ti Marras 08 2011, 07:52

Jotain 3000h oli meillä 1490 kun piti keppi hitsata,se oli ollu uudesta etukuormaajalla varustettu,tuskin sitten on 13000h ajettu sinun konekkaan,minulle tulleessa -94 sarjalaisessa oli 7500h ja kytkinpolkimen harkot oli jo kokonaan kulunu,eka homma oli polkimen vaihto,myös ek hommissa oli ollu tuo kone,missä kunnossa siinä 1490on kytkinpoljin.

Voi olla että mittarinvaijeri on ollu poikki jonkinaikaa,mutta 13000 ajettu on jo aika kulunu kone,se 1490 joka itellä oli pitkään oli minulta lähtiessä noilla tunneilla,moottori oli jo vaihdettu aikaa sitten pahan mäntävurion vuoksi.

Vaikka teet vaan hooniremontin,uusi silti männät,ne on aika monesti viottuneet jo noissa halkivikaan ja sitten voivat katketa millon sattuu,joskus jos on lämmenny vähän liikaa tulee mäntiin vikaa.

Kylmänä hieman naputtava ääni joka hiljenee lämmetessään viestii siitä lämpövauriosta.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Moottoriremontti Empty vs:1490 moottoriremontti

Viesti  ttah Ti Marras 08 2011, 16:48

Ompa noita nähty ennenkin omassakin 1390 taavissa toimii mittari normaalisti mutta kun rupesin laskemaan tunteja yllätys olikin mieleinen eipä ole tullut yhtään tuntia omistusaikana siis 5.vuoteen silti jokavuosi tulee tehtyä aika paljon polttopuita kierrosluvun se kyllä näyttää oikein mutta tunti mittarissa on aina sama luku 3414.Vaihdekeppi on kerran jämähtänyt lukkoon mutta siitä selvisi ottamalla vaihdekepin irti ja loksauttamaan siirtäjät kohilleen ja keppi takas sekin johtui käyttövirheestä vaihdoin liian äkkiä sillon se kuula pääsee pois kolostaan maltillisella vaihteenvaihdolla on pysynyt jo 2-3 vuotta paikoillaan

ttah

Viestien lukumäärä : 68
Ikä : 51
Paikkakunta : kemiö

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Moottoriremontti Empty Vs: 1490 Moottoriremontti

Viesti  otsoni Ke Marras 09 2011, 18:14

Kulumismerkkejä katselin omista kovalootaisista koneista.3000h ajetussa oli vaihdekepin päässä numerot selvästi näkyvissä ja kytkinpolkimen nypyt hyvät.6500h ajetussa vaihdekepistä 2 ja R kuluneet kokonaan pois ja 1 ja 3 heikosti näkyvissä, kytkinpolkimen nypyt yläreunasta aivan sileät.Keppiä siinä on jatkohitsattu jo jossain 3000h paikkeilla Suspect

otsoni

Viestien lukumäärä : 369

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Moottoriremontti Empty Vs: 1490 Moottoriremontti

Viesti  1490 TURBO Ke Marras 09 2011, 23:05

Kyllä kepissä on numerot tallella samoin kytkinpolkimen nypytkin löytyy ja muutenki kaikki pelaa esim sisävalot, mittarivalot ja kaikki muukin vittaa tohon 3000 tuntiin mut mistäs sen sitte tietää jos ei oo jonkun teidän vanhoja pelejä. Rekkari on 36-AO jos joku tunnistaa. Aika pienillä tunneilla menee kone remonttiin jos vähä yli 3000 tuntia pitää paikkansa.
Entisenä Massika-miehenä alkaa arveluttamaan Very Happy

No onneks osat ei ollu kalliita...
Männät renkaineen 69€kpl
yläpääntiivisteet 37€
venttiilit 105€
suutinkärjet 88€
kiertokangenlaakerit 39€
jne...

Aikalailla yllätyin ku hintoja aloin kyseleen Shocked osa tulee IKH:lta ja osa Marjakankaalta.



1490 TURBO

Viestien lukumäärä : 20
Paikkakunta : Alavus

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Moottoriremontti Empty Vs: 1490 Moottoriremontti

Viesti  jusape Ke Marras 09 2011, 23:15

Nooh... tost mein 1410pist ollu kone vissiin 4 kertaa auki, ensin mäntä halkes, (joskus -86), parin vuoden päästä toinen, (ehkä ruuvi oli liian suurella), kerran kansipahvi, ja sitten rengastettiin joskus ja kansi oiottiin, mahtoineko johtua aiemmista lämpöjutuista.... Noin viiteentoista vuoteen ei taas ole mitään tehty, tosin tuntejakaan ei ole tullut kuin noin 50-75/vuosi.
Sekin pääasiassa klapikoneen edessä, osa viljakärryn ja lumilingon.
Ja mittaris siis se rapiat 4400, ja kaikki on taulussa, kone ollu meil 30vuotta...
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2531
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Moottoriremontti Empty Vs: 1490 Moottoriremontti

Viesti  erkki To Marras 10 2011, 07:55

1410 on tehtaan jäljiltä aika piukeeksi viritetty, joten siinä ei ole ruuvaukselle juuri varaa. Nehän siinä just kuumasta kärsii, männät, kansipahvi, venat. 1490 on melkein 10 heppaa löysempi. Niissä taitaa olla joissakin vuosimalleissa semmoista, että jäähdyttimen kiinityskorva?? tms. tärisee irti ja jäähdytin alkaa vuotaa. Reipas kuumentuminen turvottaa mäntiä ja voi tehdä sen verran leikkaumaa, että mäntä alkaa kaputtaa tai katkee renkaita tms.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4497

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa