1490 Vähennyspyörästö.
5 posters
Sivu 1 / 1
1490 Vähennyspyörästö.
Purin tuosta 1490 vähennyspyörästön auki, (tai siis vaan pyörän navan irti) kun oikeanpuolen vanne on ollut pitkään öljyinen. Samalla kun vähennyspyörästön takakantta irroittelin, niin kiinnitin huomion siihen ettei missään kannen ruuvissa ollut sitä huohotusreikää, kuten pienempien mallien takakannen ruuveissa on ollut.
Huohottaako tuo pyörästö jonkin muun reiän kautta ?
990-Selectassa oli selkeä ruuvi, joka toimi pyörästön huohottimena. Ajattelin vain, että onko tuo öljyvuoto johtunut siitä, ettei tuo valukotelo ole päässyt hengittämään ja siksi sitten lykännyt öljyä vetoakselin navan juuresta vanteelle.
Toinen kysymys sitten kuuluu laakerivälyksestä. Tämän oikeanpuolen vähennyspyörästön laakerikannen välistä on joskus otettu ilmeisesti kaikki shimmilevyt pois, koska ainuttakaan shimmiä en löytänyt kannen ja kotelon välistä. Paljonko tuossa pitäisi oikeasti olla laakerivälys ?
Kuorma-autoissa se välys on pikkuisen plussalla, eli pieni välys tuntuu navassa kun se on kylmänä. Mutta mites traktoreissa, onko välys plussalla vai miinuksella (kartiorullallaakerit puristuksella) ?
Vasemman puolen vetoakselin navassa nimittäin tuntuu olevan aika reilu välys, kun rengasta heiluttelee. Se puoli pitää vielä tutkia ja melkeinpä samalla vaihtaisi sinnekin uudet huulitiivisteet, ennenkuin sekin alkaa vuotamaan öljyä vanteelle.
Huohottaako tuo pyörästö jonkin muun reiän kautta ?
990-Selectassa oli selkeä ruuvi, joka toimi pyörästön huohottimena. Ajattelin vain, että onko tuo öljyvuoto johtunut siitä, ettei tuo valukotelo ole päässyt hengittämään ja siksi sitten lykännyt öljyä vetoakselin navan juuresta vanteelle.
Toinen kysymys sitten kuuluu laakerivälyksestä. Tämän oikeanpuolen vähennyspyörästön laakerikannen välistä on joskus otettu ilmeisesti kaikki shimmilevyt pois, koska ainuttakaan shimmiä en löytänyt kannen ja kotelon välistä. Paljonko tuossa pitäisi oikeasti olla laakerivälys ?
Kuorma-autoissa se välys on pikkuisen plussalla, eli pieni välys tuntuu navassa kun se on kylmänä. Mutta mites traktoreissa, onko välys plussalla vai miinuksella (kartiorullallaakerit puristuksella) ?
Vasemman puolen vetoakselin navassa nimittäin tuntuu olevan aika reilu välys, kun rengasta heiluttelee. Se puoli pitää vielä tutkia ja melkeinpä samalla vaihtaisi sinnekin uudet huulitiivisteet, ennenkuin sekin alkaa vuotamaan öljyä vanteelle.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 1490 Vähennyspyörästö.
Minkäänsortin tyyppivikahan tuo ei ole että tyrkkäisi öljyt pihalle pyörästöön muodostuneen paineen takia, edes kovemmassakaan vauhdissa. 1490 pyörästöhän on kovinkin erilainen 990 verrattuna koska 1490:sta löytyy öljykylpyjarrut, varsinaisesta huohottimesta tai sen mahdollisesta sijainnista näissä öljykylpyjarrullisissa ei itsellä ole käsitystä.
taavettimies- Ylläpito
- David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta
Vs: 1490 Vähennyspyörästö.
Onhan tuo erillainen kuin pienempien mallien vastaavat osat. Mutta tosiaan tuon huohottimen sijainti vain kiinnostaisi. Tuli vaan tuossa mieleeni, että onko tuohon joskus jostain syystä vaihtunut se huohotinruuvi (mikäli sellainen on) tavalliseen ruuviin.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 1490 Vähennyspyörästö.
Huohotinruuvia en löytäny aikoinaan omasta 1490 kummaltakaan puolelta. Kaiketi huohottaa jostain muualta tai ei ollenkaan
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 656
Vs: 1490 Vähennyspyörästö.
https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html?csid=b03689fc352a54f157b6a24e0d720d11&sl=EN¤cy=#epc::mr55169ar1289511
Tuossa kuvassa numero 11 on huohotin.
Kuusmukisiin olen tehnyt "apuhuohotinreiän" jarrupuolen öljyntäyttötulppaan .kuitenkin niin ettei vesi mene siitä sisään
Tuskin mitään haittaa vaikka laittaa pikkumallien kaltaisen huohottimen.
Jos laakeriväyksiä ei saa pois shimmien puuttuessa niin joutunee tehdä laakerin nro 27 taakse oman shimmin tai vaihtaa uudet laakerit.
Välykset olen laittanut niin että pyörännapaa jaksaa käsin pyörittää.
Tuossa kuvassa numero 11 on huohotin.
Kuusmukisiin olen tehnyt "apuhuohotinreiän" jarrupuolen öljyntäyttötulppaan .kuitenkin niin ettei vesi mene siitä sisään
Tuskin mitään haittaa vaikka laittaa pikkumallien kaltaisen huohottimen.
Jos laakeriväyksiä ei saa pois shimmien puuttuessa niin joutunee tehdä laakerin nro 27 taakse oman shimmin tai vaihtaa uudet laakerit.
Välykset olen laittanut niin että pyörännapaa jaksaa käsin pyörittää.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1918
Vs: 1490 Vähennyspyörästö.
Minulla on tähän koneeseen alkuperäinen paperinen varaosakuvasto ja siitä jo eilen päivällä katselin juuri tuota samaa kuvaa ja samaa nro:11 osaa. Mutta en sitten viitsinyt lukea osan selitystä loppuun asti, luin pikaisesti vain että: plug... Olihan siinä perässä sitten vielä teksti breather 3/8
No hyvä, selvisi tuokin. Pitää nyt tutkailla että missä kunnossa tuo on.
Oikea -vuotava puoli on laakerivälykseseltään passeli, mutta tuo vuotamaton puoli pitää kiristellä sopivaksi.
No hyvä, selvisi tuokin. Pitää nyt tutkailla että missä kunnossa tuo on.
Oikea -vuotava puoli on laakerivälykseseltään passeli, mutta tuo vuotamaton puoli pitää kiristellä sopivaksi.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 1490 Vähennyspyörästö.
Käväsin pyörähtämässä tallissa etsimässä tuota huohotinta, mutta kun nyt ei ollut askares vaatteiteita päällä, niin en sitten viitsinyt oikein syvällisesti lähteä etsimään tuota huohotinta...
En nyt pikaisella, päällisin puolista huohotinta havainnut vahennyspyörästön kotelon kyljessä. Varasosakuvaston kuvasta ei oikein pysty päättelemään että missä se huohotin tarkalleen ottaen pitäisi sijaita.
Voiko olla niin että se huohotin jäisi itse taka-akselin putken sisään ja hengittelisi sinne ? Vai pitääkö sitä ottaa oikein silmä käteen ja katsella tarkemmin sitä vähennyspyörästön koteloa uudella onnella.
En nyt pikaisella, päällisin puolista huohotinta havainnut vahennyspyörästön kotelon kyljessä. Varasosakuvaston kuvasta ei oikein pysty päättelemään että missä se huohotin tarkalleen ottaen pitäisi sijaita.
Voiko olla niin että se huohotin jäisi itse taka-akselin putken sisään ja hengittelisi sinne ? Vai pitääkö sitä ottaa oikein silmä käteen ja katsella tarkemmin sitä vähennyspyörästön koteloa uudella onnella.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 1490 Vähennyspyörästö.
Hengittelee sinne taka-akselistoon ,ei näy ulkopuolelle.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1918
Vs: 1490 Vähennyspyörästö.
Selvisi sitten sekin asia. Kiitoksia. Eipähän nyt sitten enään tarvitse yrittää tutkailla huohottimen toimintaa.
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 1490 Vähennyspyörästö.
Liekkö 1494 sama juttu, kun mitään ulkopuolista en kans äsken katellessa löytänyt .......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2934
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa