Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1490 Remppaa....

2 posters

Siirry alas

1490 Remppaa.... Empty 1490 Remppaa....

Viesti  cassukka Pe Huhti 03 2009, 23:45

Tarkoituksena olisi tässä keväänaikana pikkusen remppailla vanhaa 1490 taavettia. Suunnitteilla on jo pitemmän aikaa ollu kannen kunnostus(lkaasua kun antaa niin sinistä puskee putkesta bounce ) ja tänään siitä tulikin sitten jo hieman ajankohtaisempi kun rupes käyntiääni "klonksottamaan" ja öljyä/nestettä on öljytilaan tullu lisää mutten hajun perusteella saanu selvää et mitä on(tosin ei ollu kermanväristä eli ei jäähd.nestettä). epäilisin että oisko venttiilintyöntötanko on saanut siipeensä? onko kellään ollut vastaavaa tilannetta? aikaisemmin toisessa 1494 kävi joskus niin että rupes käyntiääni muuttumaan ja öljytilaan rupestulemaan löpöä ja pajalla sitten tutkivat ja totesivat venttiilin työntötangon vääntyneen ja siitä venttiili oli fuskannu ainetta öljytilaan ja se vika sit selvis vaan työntötankoo naputtelemalla suoraks. Onko tuosta koneesta miten iso homma irroittaa/kiinnittää kansi tai miten tuo työntötangon irroitus tapahtuu? kokemusta kun itsellä ei juuri traktorin moottoreista ole mut henkilöautoja jonkinverran rassanneena pysyy avaimet käsissä Very Happy

cassukka

Viestien lukumäärä : 5
Ikä : 38
Paikkakunta : pyhäselkä

http://www.korholantila.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Remppaa.... Empty 1490 Remppaa....

Viesti  Pakki La Huhti 04 2009, 09:22

Tervehdys vaan Cassukkamiehelle
Aika erikoiselta kuulostaa tarinasi. Itse en kyllä lähtisi noin vähillä kokemuksilla kansia aukomaan.
Liika innokkuus voi tulla hintoihinsa. Kyllä sinistä savua yleensä putkesta tulee kun kunnolla käsketään.
Itse aikoinaan pyysin muita masinisteja kuuntelemaan outoja ääniä ja pitkällä kokemuksella jotain voi
arvailla. Olisi kätevää jos olisi pieni ääninäyte mahdollista kuunnella onhan täällä "tohtoreita". Vai mitä
mieltä muut ovat. Älä nyt suinpäin mene heti kansia aukomaan. Wink
Pakki
Pakki

David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 415
Paikkakunta : Häme

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Remppaa.... Empty Vs: 1490 Remppaa....

Viesti  Vieraili La Huhti 04 2009, 10:26

Venttiilikopan kun ottaa irti ja pyörittää konetta ,niin ainakin näkee miten venttiilit liikkuu.
Siitä jos jatkaa ja ottaa keinuvipuakseliston pois ,niin sen jälkeen saa venttiilinnostotangot käsiin.
Jos on kansiremonttia suunnitellut,niin sitten vain jatkaa ja ruuva kansipultit auki ja nostaa kannen pois.
joutuuhan siinä suutinputket,suodattimet ym muuta apulaitetta irroittamaan.
Rohkeasti vain töihin ,kaikki pultit ja mutterit tarkasti erilleen,että tietää kasatessa mikä mistäkin on.
En itsekään ollut pari vuotta sitten tehnyt yhtään koneremonttia saati aukonut konetta. Nyt olen muutaman noita laittanut ihan yksin .Viimeksi tuo 1594 ihan atomeina moottorin oasalta.Nyt käy ja kukkuu hienosti.
Jos ei tarvi maksaa huoltomiehelle 60Euroa tunnilta vaan tekee työt itse ,ei isokaan remontti tule kalliiksi.
Tämän ikäisiä pelejä ei onneksi tarvi laittaa tietokoneeseen kiinni,jos haluaa jotain korjata.
Suuttimet kannatta myös laittaa kuntoon jos kantta remontteeraa.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Remppaa.... Empty Vs: 1490 Remppaa....

Viesti  Vieraili La Huhti 04 2009, 13:43

Joo, tekemällä oppii ja kysyvä ei tieltä eksy, mutta diagnoosissa kannattaa olla tarkkana, ettei tule tehtyä hätiköityjä ratkasuja, ESIM. se kannen aukaseminen ei auta mitään jos vika ei löydy sieltä. Tuo diagnoosi ei minustakaan ole aivan normaali, (savua tulee eriväristä eri koneista, johtuen säädöistä, syöttömääristä ja ilman virtauksista palotilassa ja kanavissa ja 1000000 muusta asiasta) mutta jos öljy alkaa lisääntymään, eikä ole nestettä, se on siis polttoöljyä tai ohjauksen tahostajan öljyä. Kumpikaan niistä ei tule venttiilin välistä eikä venttiilivarren välistä. Syöttöpumppu ja tehostajan pumppu kannattaa tarkistaa, jos kone siis käy normaalisti ja vedot on tallella.

Klonksotus taas riippuu monesta, laakerivika (jos nestettä öljyssä, tulee melko äkkiä???) Kampiakselivika, työntötanko mutkalla, mäntä rikki, suutin kusee, ?? Vaihtoehtoja on.

Tiivisteet on halpunu taas, www.konekorjaamo.fi , löytyy tosi edullisesti nettikaupan kautta. Tuskin siinä isoja vahinkoja saa aikaan, kun huolella purkaa ja puhtaissa olosuhteissa.

Lycka till, sano.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Remppaa.... Empty Vs: 1490 Remppaa....

Viesti  cassukka La Huhti 04 2009, 13:58

Huomentapäivää! joo ei miulla oikeen vielä itseluottamus/taito riitä yksinään tuota purkamaan vaikka autoasentaja olenkin ja jokusen vuoden kevyttäkalustoa olen rassaillutkin työkseni mut tuo traktorin kannen otto pois jo hieman mietityttää että "mikäs se nyt oli vai minne se meni" Laughing joo mut näinhän se on et tekemällä oppii ja arvelin naapurin ukkoa kysyä avuksi kun enemmän on tuota hommaa tehny niin saa sit siinä sivussa vähän oppiakin itsekkin. Ei tosiaan viitsisi viedä merkkikorjaamoon/pajaan kun on kuitenkin ihan ihmisen ymmärrettevää tekniikkaa ja ei tuota sähköä liiemmin vielä ole tuon moottorin ohjauksessa tai muutenkaan. Sillä mie vähän täältä asiaa tiedustelinkin että onko kellään samantyyppisiä ongelmia ollu tai oisiko jotain vinkkejä mitä kannattas katella yms. Tuo suutin homma tehtiin jo toiseen eli 1494:seen kun etittiin vikaa siihen et löpöä oli oljyissä ja olisi se kyllä asiaa tehdä tuohonkin mikä nyt kolokattaa kun ei ole varmaan siihen 15 vuoteen suutinremppaa tehty. tuota käyntiääntä on kyllä hieman hankala miun saaha koneelle mut yritän kikkailla jos känny kameralla sais jotain aikaan Smile

cassukka

Viestien lukumäärä : 5
Ikä : 38
Paikkakunta : pyhäselkä

http://www.korholantila.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Remppaa.... Empty Vs: 1490 Remppaa....

Viesti  Vieraili La Huhti 04 2009, 14:18

Joo,tutki ensin venttiilikopan alle,joskus voi keinuvipuakselin pultit katketa,ja siitä tulee outo saundi.
Onko suihkuja katottu,ne seuraavaksi,mutta jos öljy lisääntyy,niin silloin voi vuotaa ruiskutuspumppu kaulatiivisteestä,tai niinkuin hirsiukko sanoi,tehostajan pumpun kaulatiiviste.

Nestevuoto öljytilaan on todella harvinainen näissä koneissa,ei juuri koskaan.

Turbon kunto kannattaa tarkistaa,jos pöläyttelee kovin sinistä,1490 ei ole aivan savuton ollu uutenakaan.

Joskus on tippunu seetirenkaita niistä männän päälle,samoin mäntien lämpövaurioita on turbokoneissa joskus,laakeriviat on harvinaisempia,mutta ei tietenkää mahdottomia nekään.

Pelkkä tukkoinen ilmanputsari aiheuttaa öljysavua,mutta jos koneessa on tunteja paljon,ota kansi pois,ja laita kaikki uudet venttiilit,ja kulmauta istukat,ja tarkista tasopinta,näihin on niin edulliset osat,että lähes aina teen
tällaisen homman niihin,samoin hoonaan sylinterit ja laitan uudet männänrenkaat ja kiertokangen laakerit samalla.

Näissä oli öljyrenkaat ne luiskista kasatut mallit,mitkä ei ole parhaat mahdolliset sylinteriä ajatellen,siksi kannattaa rengastaa samalla.

Suihkun kärjet uusi kaikki neljä heti kerralla,ja ne pitää säätää vielä.

Kannen irroituksessa ei ole mitään erikoista,nostele sukkapuikot järjestyksessä,ja laita samoihin kohti,missä olivat ennenki,samoin laakeripukit,ei saa sekoittaa.

Hytin ilmansuodattimen edestä joutuu sen pellin irroittamaan,muuten kansi ei sovi nousemaan,ne ruuvit kaipaa iskumeisseliä,ovat tiukassa siinä hytissä.

Muista irroittaa voiteluputki siitä kannen ja hytin välistä.

Tilaa koko yläpään tiivistesarja,esim. vesipumpun ja kannen välikumi pitää aina vaihtaa.

Oleellista on,että vikapaikka selvitetään,mutta tuollainen remppa,mitä edellä kuvasin,ei maksa näihin juuri mitään,niin kannattaa kyllä tehdä,on sitten varma peli pitkäksi aikaa,jos aikoo pitää koneen.

Kampiakselivikoja 1490 moottorissa on tosi harvoin,siinä on se vahvempi kampi.

Jos ajaa ilman termostaattia,lämmityslaite vie loputki lämmöt,ja kone karstottuu,ja venttiilit voi jumittua,tällöin voi sukkapuikko mennä luokille.

Tunnustele asennusaikana,että puikon alapää menee oikeaan koloon,se ei ole iso näissä.

Kansi kiritään 13,8 kiloon vähintään kolmessa osassa,ja kun kone on lämminnyt kunnolla,ja taas jäähtyny,vartti pultteja auki ja taas 13,8 kiloa.

Saa ajaa päivänki ennen jälkikiristystä.

Öljyt ja suodatin pitää vaihtaa myös jälkikiristyksen yhteydessä,siihen mennessä on enimmät roskat suotimessa.

Venttiilit pitää säätää molemmilla kerroilla,ja siinä pitää olla turbokoneen venttiilit,0,25 välys.

Kannelle on kiristysjärjestys,samoin keinuvivuille momentti,voin tarvittaessa scannata ne.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Remppaa.... Empty Vs: 1490 Remppaa....

Viesti  cassukka La Huhti 04 2009, 19:49

Iltaa! kyl nyt jo täytyy kiitellä ja kumartaa kun näin paljon vastauksia/vinkkejä/apuja/varsin selviä ohjeita tullut! Smile joo eli onhan tuo viimeset 5 vuotta ainakin työntäny sitä sinistä savua ja sen kummemmin en ole siihen puuttunut ja tuo kansihomma kävi ajatuksissa sen verran että tosiaan saisi nuo tiivisteet laitella samalla ja näyttää siltä että kone seisoo pihassa niin kauan kun isässä henki pihisee(sanoo aina et ei case meiltä minnekkään lähde kun tää on sen koti ja tallista löytyy 4 casea) ja kun kattelee galleriasta noita teidän koneita nii motivoi kyllä kummasti itseäkin laittelemaan Smile joo mut tänään vähän tuumailtiin tuos sitä ääntä nii tuli vähän sellanen tunne et tosiaan voisi olla ihan vaan suihkuissakin se vika niinkuin muutama teistä jo mainitsikin ja ei ne suihkut oo ollu huollossa koskaan minun aikaan eli ainakaan 15 vuoteen joten ne olis varmaan jo korkea aika käydä läpi. nii ja siitä aikasemmasta jutusta kun tuo toinen eli 1494 kusi sitä löpöä öljyihin niin vikaa silloin siirtopumpusta,hehkusta ja suuttimista ja ei silloin löytyny ja sitten arveli kylä seppä ettei uskalla ottaa sitä rivipumppua irti joten vietiin ihan valtuutetulle caassu miehelle se et kattoo ja se sano et oli käyttäny pumppua irti ja ei ollu siitä vikaa löytäny mut sitten tosiaan oli ne työntötagot irti ottanu ja sano et oli joku mutkalla ollu ja se olis aiheuttanu sen löpön menon öljytilaan. se oikas sen ja on se siitä asti piruilematta toiminu. mut huomenissa/viikon alussa varmaan sit pitää ne suuttimet veivata irti ja viiä huoltoon ja katsoa sitten loppuuko ääni vai ei ja ruveta sitten tuumaamaan seuraavaa remppaa

cassukka

Viestien lukumäärä : 5
Ikä : 38
Paikkakunta : pyhäselkä

http://www.korholantila.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

1490 Remppaa.... Empty 1490 remppaa

Viesti  cassukka To Huhti 30 2009, 20:41

moro vaan tännekkin ja ei tässä oo tullu kirjoteltuu vähään aikaan kun ollunna kaikellaista rojektii päällänsäRazz vika taavettiin selviskin sillon aika nopeasti eli yks venttiilin työntötanko oli aika mutkalla ja rässissä saatiin oikeemaan ja toiminu ihan ok siitä asti. Tuohon samaseen 1490:piin tehtiin nyt vastikään etuakseli remppaa kun oli päässy keinusta väljäksi menemään. Noh vanhaa kun purkaa niin tulee aina kaikkee muutakin eteen eli ristikot kaikki 4 meni vaihtoon, olkatapeista yhdestä laakeri oli täysin palasina ja muista laakerit täysin loppu joten lopputulema oli että akselista joutu poraamaan 2 olkatapin reikää isommiks ja sorvaamaan uudet olkatappi rungot ja luonnollisesti kaikki uudet laakerit tappeihin, stefat kaikki uudet ja toiseen kääntökoteloon oli tullut hiushalkeema joten senkin tuttava hitsasi samalla. Ennen remppaa mietin että kun traktori seisoo niin käytän syöttöpumpun huollossa (vuotoa kaasuvivun karanjuuresta) ja nuo suihkut kanssa huollatettuuu tuli samalla kertaa. Aikamoinen savotta mut tulipahan se opittuu että pitäs ettii noita varaosia ennalta ellei halua maksaa itteensä kipeeks tuonne cassu kauppaan. Niinkuin nuo vetoakseleiden ristitapit maksaa orginellit cassu liikkeestä 200 egee kpl ja tramakolta kun otettiin niin makso 240 kaikki 4 kpl Very Happy mut tosin jos pakko ja kiire tulee niin täytyy sanoa että joensuussa ainakin toimii tuo varaosien saatavuus merkki tavaraa myyvässä liikessä. Nyt on tanakka etuakseli joten jospa se kestäisi taas sen 26 vuotta eteenpäin Very Happy

cassukka

Viestien lukumäärä : 5
Ikä : 38
Paikkakunta : pyhäselkä

http://www.korholantila.fi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa