DB885 Hyytyi
+5
mattkau
Tessu
1690 metsä
erkki
KT56998
9 posters
Sivu 1 / 1
DB885 Hyytyi
Kävipä niin, että lähdin linkoamaan niemeä auki ja yhtääkkiä traktori hyytyi, kierrokset putosi ja sammui. Pitkän startin jälkeen sain vekottimen käyntiin mutta sammui uudelleen ja teki tätä jokusen kerran kunnes ei enää hörähtänyt käyntiin. Tankissa osa kesäistä löpöä ja osa uutta. Ulkona -14 pakkasta. Mitäs lähteä tekemään/tarkastamaan ekana?
KT56998- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 25
Vs: DB885 Hyytyi
Ilmasitko polttoainejärjestelmän ennen uutta käynnistystä?
Jos siellä on suodatin tai putki tukossa, niin ilmausruuvista ei saa tulemaan kunnon ruiskausta siirtopumpun vipua lipsuttamalla.
Tukos sillä luultavasti on ja se pysty olemaan myös tankin ja siirtopumpun välisessä putkessa. Kokemusta on.
Jos siellä on suodatin tai putki tukossa, niin ilmausruuvista ei saa tulemaan kunnon ruiskausta siirtopumpun vipua lipsuttamalla.
Tukos sillä luultavasti on ja se pysty olemaan myös tankin ja siirtopumpun välisessä putkessa. Kokemusta on.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5083
Vs: DB885 Hyytyi
Tankissa on kesäistä löpöä. Lieneekö kesälaatua? Jos on suvilaatua siellä on putsarit saipuvaa täynnä, eli putsarit vaihtoon ja talvilaatu tankkiin.
Pieni määrä talvilaatua suvilaadun seassa ei pelasta, kun pakkanen jokatapauksessa erottelee paraviinit tankinpohjaan
Pieni määrä talvilaatua suvilaadun seassa ei pelasta, kun pakkanen jokatapauksessa erottelee paraviinit tankinpohjaan
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 658
Vs: DB885 Hyytyi
No tätä polttoaineen saostumista minä arvelin itsekin ensimmäisenä. Menin traktorille hakemaan akkua ja koitin vielä starttailla ilmailun jälkeen ja sehän hörähti taas hetkeksi käyntiin. Testailin kaikki ilmailupaikat ja aluksi painetta ei ollut lainkaan putkistossa ennenkuin aikansa pumppaili. Kun pumppailun lopetti kuului lorina tankista --> pitäisikö tankilta tulevassa letkussa olla takaisku tms? Vai onko siirtopumppu niin lopuillaan, ettei jaksa imeä lainkaan? Vai voiko tuo löpön kohmaantuminen aiheuttaa että putkisto ottaa ilmaa?
KT56998- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 25
Vs: DB885 Hyytyi
Kyllä se jostain ilmaa sisäänsä ottaa, jos putsarit on tukossa. Se ei oikeen selviä muuten kun tutkimalla
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 658
Vs: DB885 Hyytyi
kesälaatu ei sula sinne sekaan,just kurkkasin kesä Taavetin tankkiin ja siellä parafiinisaostumaa,sakkakupissa ei näkyny,kylmä peltitankki niin noin tekee.
Ajoviima jäädyttää loput eikä enää käy,ennemmin laskee syksyllä kesäset pois ja talvista tilalle kun sekottelee.
Ajoviima jäädyttää loput eikä enää käy,ennemmin laskee syksyllä kesäset pois ja talvista tilalle kun sekottelee.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1923
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB885 Hyytyi
Minä luulen myös, että "vika" on tuossa. Mitenkäs tässä olisi nyt viisain toimia? Vaihtaa löpösuotimet ja mitä muuta? Onko järkevää laittaa jotain ainetta löpön sekaan ja koittaa ajella vanhat pois vai tyhjätä koko tankki?
KT56998- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 25
Vs: DB885 Hyytyi
Varmin konsti tietysti on kynsien jäätymisen uhallakin vaihtaa suodattimet, ei maksa paljon, puottaa vanhat pööt pois ja talvista laatua tilalle.
Mutta kerronpa kuitenkin mitä luolamiesten aikaan tehtiin. Oli sinun traktorin ikäinen Peso, missä oli Boschin jakaja syöttöpumppuna. Sen ohjekirjassa ranskalaiset kehotti käyttämään talvella talvilaatua, mutta jos sitä ei ollut saapuvilla, niin pystyi juoksevuuden parantamiseksi jatkamaan lamppuöljyllä ja hurjia prosenttimääriä annettiin, en uskalla edes kirjoittaa näkyville. Hätätapauksessa voi kuulemma laittaa sen aikaista bensaakin. Tämä tosiaan on sarjaan "älä kokeile kotona". Jos kuitenkin kokeilet, niin reipas loraus 2T ööliä ei varmasti huononna ennustetta
Mutta kerronpa kuitenkin mitä luolamiesten aikaan tehtiin. Oli sinun traktorin ikäinen Peso, missä oli Boschin jakaja syöttöpumppuna. Sen ohjekirjassa ranskalaiset kehotti käyttämään talvella talvilaatua, mutta jos sitä ei ollut saapuvilla, niin pystyi juoksevuuden parantamiseksi jatkamaan lamppuöljyllä ja hurjia prosenttimääriä annettiin, en uskalla edes kirjoittaa näkyville. Hätätapauksessa voi kuulemma laittaa sen aikaista bensaakin. Tämä tosiaan on sarjaan "älä kokeile kotona". Jos kuitenkin kokeilet, niin reipas loraus 2T ööliä ei varmasti huononna ennustetta
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1651
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB885 Hyytyi
Mulla teki viime talvena taavi samat,huitasin tankkiin 0.5L sinolia lisäsin sit talvilaatu löpöä muutaman litran,
ja jäätymis ongelma loppui siihen.
ja jäätymis ongelma loppui siihen.
Make25D- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 56
Vs: DB885 Hyytyi
Parafiinikiteet liukenee hyvin bensiiniin ja tällainen liuos on ihan käypää polttoainetta vanhanmallisiin dieseleihin, kun lisää sekaan vielä 2-tahtiöljyä 5-10%. Alkoholeihin parafiini liukenee tosi huonosti.
Bensiini ei tunnu olevan kovinkaan vaarallista vanhemmassa kalustossa: viime kesän kokemus virhetankkauksesta diesel-Corollaan, 20L bensaa alle ja saman verran dieseliä päälle. Yhteensä siis n. 30L dieseliä tankissa. Litra 2-tahtiöljyä vielä sekaan ja menoksi. Matka taittui ilman nikottelua, mutta kun sammutti auton vartiksi, piti odottaa reilu puolituntinen, että lähti uudelleen käyntiin ja taas meno maittoi. Käynnistys ei onnistunut kuumalla koneella, kun bensa ilmeisesti kaasuuntui pumpussa sen verran, että tuli "ilmaongelma", joka poistui kun kone jäähtyi. Mitään vauriota ei tullut. Dieseliä kyllä lisäiltiin n.10L erissä sitä mukaa kun tilaa tankkiin syntyi.
Bensiini ei tunnu olevan kovinkaan vaarallista vanhemmassa kalustossa: viime kesän kokemus virhetankkauksesta diesel-Corollaan, 20L bensaa alle ja saman verran dieseliä päälle. Yhteensä siis n. 30L dieseliä tankissa. Litra 2-tahtiöljyä vielä sekaan ja menoksi. Matka taittui ilman nikottelua, mutta kun sammutti auton vartiksi, piti odottaa reilu puolituntinen, että lähti uudelleen käyntiin ja taas meno maittoi. Käynnistys ei onnistunut kuumalla koneella, kun bensa ilmeisesti kaasuuntui pumpussa sen verran, että tuli "ilmaongelma", joka poistui kun kone jäähtyi. Mitään vauriota ei tullut. Dieseliä kyllä lisäiltiin n.10L erissä sitä mukaa kun tilaa tankkiin syntyi.
MikkoT- David Brown : 30D
DBTCF:n jäsen nro : 13
Viestien lukumäärä : 103
Vs: DB885 Hyytyi
Tuo kyllä totta,vuonna 1986 oli etelässä näihin aikoihin -30 ja naapurinmies tankkasi Helsinginmatkalla Transiittiin sellasen coktailin että oli myyjäkin kassa ihmetelly kun oli tankannu dieseliä mutta sekaan vielä bensiiniä ja petrolia,sillon vielä petroliakin sai.
Oli ennen se ukko ajanu rekkaa ja tiesi nuo metkut.
Vanhoissa palaa mikä vaan kunhan ei tuu tavaksi
Oli ennen se ukko ajanu rekkaa ja tiesi nuo metkut.
Vanhoissa palaa mikä vaan kunhan ei tuu tavaksi
Viimeinen muokkaaja, Tessu pvm To Joulu 14 2023, 22:35, muokattu 1 kertaa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1923
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB885 Hyytyi
mattkau kirjoitti:Varmin konsti tietysti on kynsien jäätymisen uhallakin vaihtaa suodattimet, ei maksa paljon, puottaa vanhat pööt pois ja talvista laatua tilalle.
Mutta kerronpa kuitenkin mitä luolamiesten aikaan tehtiin. Oli sinun traktorin ikäinen Peso, missä oli Boschin jakaja syöttöpumppuna. Sen ohjekirjassa ranskalaiset kehotti käyttämään talvella talvilaatua, mutta jos sitä ei ollut saapuvilla, niin pystyi juoksevuuden parantamiseksi jatkamaan lamppuöljyllä ja hurjia prosenttimääriä annettiin, en uskalla edes kirjoittaa näkyville. Hätätapauksessa voi kuulemma laittaa sen aikaista bensaakin. Tämä tosiaan on sarjaan "älä kokeile kotona". Jos kuitenkin kokeilet, niin reipas loraus 2T ööliä ei varmasti huononna ennustetta
Joskus oli märssyn jutuissa sanottu, että arktisissa olosuhteissa voi tilapäiskäyttöön laittaa 30% bensaa dieselin joukkoon, siis perinteisellä boschin rivipumpulla olevaan, -70-80 taitteen kapineeseen ....
Itte en ole oikeestaan missään dieselissä kokeillut, kuin esikammiokoneen käynnistykseen "ryyppyhuikkana" imusarjaan ....
Ja joskus -93/94 talvena, kun oli helmikuus kovia liki -30 pakkasia, ei ollut mahista lämmityspaikkaan Raision kaapunnissa asuessa, niin lorautin vm-76 96-Saabin öljyn sekaan puollitraa, et josko olis aamusella kuudelta, sillä liki kolmenkympin pakkasella töihin lähtiessä vähän notkeempaa tavaraa öölipohjassa .....
No, en tiedä mistä johtui, mut aamun kylmäkäynnistyksessä meni sen V-4 voimakoneen kampiakseli poikki .....
Silloin oli muuten työmaan hallissa sisälläkin sellaisia -27 lukemia ..... Mukava siinä on sitten 1.5x1.5m nostokorissa ( 3 - 12m korkeudessa ) työparin siinä kans ollen, tehdä puoliautomaattihitsausrobotilla töitä ........
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB885 Hyytyi
Tähänpä löytyikin ehkä ihan oikea vika. Letkukara (muovinen) johon löpöletku tulee ennen suodattimia oli halki. Veteli ilmoja. Satuin huomaamaan pihinän kun ilmailin järjestelmää. Siirsin vähän klemmarinpaikkaa tuon halkeaman päälle ja ainakin nyt pyörii. Toki vaihdoin myös suodattimet ja laitoin jäänestoa tankkiin sen 1/2 %
KT56998- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 25
Vs: DB885 Hyytyi
Oho että sellanen vika,no se on kun muovia laittavat jokapaikkaan niin noin siinä käy,oireet oli kuitenkin ihan samat ja ilmaa se tekee kun jäätyykin,no tuolla sitten kai selkis...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1923
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB885 Hyytyi
Onko tuon ikäisissä alkujaan edes käytetty jotain muovisia banjoliittimiä, tms muita vastaavia liitoksia ????
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB885 Hyytyi
Minäpä luulen, että tuossa on alunperin ollut 6mm kupariputki puserrusliittimella ollut toimittamassa letkukaran virkaa... Jossain vaiheessa kuparin tilalle laitettu muoviletkunpätkä, joka nyt haurastunut ja halennut. Hankinpa tuota kuparia ja puristelen paikalleen orkkis tyyliin niin uskon, että hyvä tulee!
KT56998- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 25
Vs: DB885 Hyytyi
Piti minun uteliaisuuttani kysymäni missä kohti tarkemmin ottaen tuo muoviletku on, mutta ennätit vastaamaan. Nimittäin tankilta siirtopumpulle ja siitä suotimille on tehtaan ukko minun mielestä laittanut metalliset putket ja helmi- tms kartioliittimä käytänyt liitoksissa. Putken ennallistamisessa on yksi haaste, sekä putkimateriaali että liittimet melkoisen varmasti on tuumamittaisia. Luultavasti entinen omistaja on huomannut saman asian ja ohittanut ongelman tuolla muoviratkaisulla.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1651
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB885 Hyytyi
Kyllä ne on kokoa 1/4" mutta uskon tuon 6mm kuoarin tuohon istahtavan aivan mmukisematta kun tuo puserrusliitin kyllä antaa sen verta toleranssia. Veikkaampa, että tuo muoviletku "virityskin" on tehty 6mm letkusta!
KT56998- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 25
Vs: DB885 Hyytyi
Enempi itekkin lulisin että joku laitellu muuta,alumperin oli messinkiä ja rautaa,vanhemmissa kupariakin jollei sitten joku laitellu sitäkin jälkikäteen...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1923
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB885 Hyytyi
Hmmmm. Minusta tuntuu että tankin ja siirtopumpun välisessä putkessa on ahtaumaa. Noin periaatteessa, jos putki vuotaa siirtopumpun ja suodattimen väliltä, sieltä pitäisi tihkuttaa polttoainetta ulos eikä ilmaa sisään. Kun vuoto on nyt tulpattu niin kai välipainepumppu tekee sen verran imua, että polttoaine tulee perille saakka.
Aika näyttää.
Aika näyttää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5083
Vs: DB885 Hyytyi
Itellä -72 880 selesta niin siinä on muoviputki tankin ja siirtopumpun välis. Kone ollu uudesta asti eikä oo tehty mitää patentteja...jusape kirjoitti:Onko tuon ikäisissä alkujaan edes käytetty jotain muovisia banjoliittimiä, tms muita vastaavia liitoksia ????
mantuman- David Brown : tekstiDavid Brown 880 selestamatic 1972
Viestien lukumäärä : 3
Vs: DB885 Hyytyi
mantuman kirjoitti:Itellä -72 880 selesta niin siinä on muoviputki tankin ja siirtopumpun välis. Kone ollu uudesta asti eikä oo tehty mitää patentteja...jusape kirjoitti:Onko tuon ikäisissä alkujaan edes käytetty jotain muovisia banjoliittimiä, tms muita vastaavia liitoksia ????
Onhan nuissa muovista ( nylon / tms ) imu / paineputkea käytetty iät ja ajat, mutta itse banjopulteilla kiristettävät banjoliittimet ei ole alkujaan ikinä olleet muovisia, ja ne putkiletku linjastot on monasti ihan helmiliitosjunttureilla kiinnitettäviä, tai jos banjoliittimellä, niin rautametallia ne lienee.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB885 Hyytyi
Jos ei kone ole ollu talossa uudesta asti niin lie joku sinne vaihellu osia jostain,sillon on kaikki kyllä mahdollista,en kyllä ole muovisia banjoliittimiä nähny en heti muista...,kai niitäkin siten jossain on?
Niin uusia laitteita ei vaan meillä ole.
Niin uusia laitteita ei vaan meillä ole.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1923
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» DB996 hyytyi.
» 950 hyytyi kesken lumitöiden
» DB885 lohkolämmitin
» DB885 vetovarret
» DB885 katkaisu apuja
» 950 hyytyi kesken lumitöiden
» DB885 lohkolämmitin
» DB885 vetovarret
» DB885 katkaisu apuja
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa