Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB885 vetovarret

+2
erkki
DB_885
6 posters

Siirry alas

DB885 vetovarret Empty DB885 vetovarret

Viesti  DB_885 Ma Maalis 09 2015, 12:05

Alkoi viikonloppuna ärsyttämään 885:n vetovarsien liikeratojen rajallisuus, tuli mieleen jos poraisi nostovarsille uudet reiät lähemmäksi kiinteätä päätä, näin maalaisjärjellä ajatellen vetovarsien liikerata laajensi mutta tietysti nostovoima myös pienenee! Alkuperäiset reiät ovat ymmärtääkseni melko keskellä vetovartta.
Onko aiheesta kenellä kokemusta ja ehdotuksia kuinka kauaksi uudet reiät kannattaisin porata?

DB_885

David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 43
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB885 vetovarret Empty Vs: DB885 vetovarret

Viesti  Vierailija Ma Maalis 09 2015, 20:44

On siinä kyllä niin polonen se nostolaite että kannattaakohan tuota alkaa modaamaan,sehän vakionaki tosi heikkotehoinen ja kestääkö vääntiökää lisärasitusta,en tekis mitään,tosi pieni liikeratahan taavetin nostolaiteessa on mutta se on näiden ominaisuus Embarassed

Vetovarsi on sitkasta porattavaa

Vierailija
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

DB885 vetovarret Empty Vs: DB885 vetovarret

Viesti  erkki Ti Maalis 10 2015, 07:34

Ilmoitettu nostokyky on 1320 kg, mikä on tuon ikä- ja kokoluokan traktorille aika tavallinen luku. Keula käy kevyeksi kun on puolet tuosta perässä. Siinä riittää yleisimpiin hommiin teho vaikka poraat vetovarsiin toiset reijät. Ne varret on karkaistua tavaraa, joten kaikilta ei reikien vääntö niinhin onnistu. Tietenkin aina voi hommata pitemmät varret purkaamolta. Joku on hitsannut vaaksan verran jatkoa alkuperäisiin. Konstit on monet.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4607

Takaisin alkuun Siirry alas

DB885 vetovarret Empty Vs: DB885 vetovarret

Viesti  outsider Ti Maalis 10 2015, 09:37

Vetovarsien alakorkeutta kannattaa tutkailla ,voiko sitä korottaa nostovarsia lyhentämällä.Tällöinhän yläkorkeus nousee.
Myös työkoneen työntövarren kiinnityskorkeudella on merkitystä.

1200:een oli aikoinaan tarjolla työntövarren kiinnityskorvakkeeseen lisälaite jossa oli useampi reikä työntövarrentapille.

Uuden reiän tekeminen nostovarteen on haasteellinen työ kotioloissa.
Pirralla olen noita reikiä joskus suurentanut.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

DB885 vetovarret Empty Vs: DB885 vetovarret

Viesti  Riku Ti Maalis 10 2015, 12:04

Katsele hajottamolta DB 880 nostovarret (vetovarret). Ne jonkun verran pitemmät kuin tuossa DB 885. Silloin koneisiin kiinnitettävien pallokoiden liikerata pitempi ja silloin voit lyhentää nostotangot niin lyhyeksi kuin saat. Tulee myös lisää tilaa traktorin ja työkoneen väliin, mutta traktorin nokka alkaa kylläkin tuntumaan kevyemmältä. Minulla aikoinaan molemmat tallissa DB 880 ja DB 885 ja ihmettelin miksi DB 885 nokka ei nouse niin helposti, mutta huomasin siinä olevan lyhemmät vetovarret. Minulla oli kyllä DB 885 varustettu nostolaitteen apusylinterillä.

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 373
Ikä : 57
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

DB885 vetovarret Empty Vs: DB885 vetovarret

Viesti  Tessu Ti Maalis 10 2015, 16:04

Niin siis olikos ne vetovarret nyt sitte sitkeetä vai karkeeta tavaraa? ainakin meillä vanhassa 900 näkys olevan sitkeät kun ovat taipuneet mutkille mutta poikki eivät ole menneet,ovat vielä semmoset L-malliset nuo vanhat jotka vaihoin 850 Taaviin omien tilalle kun pallot oli holot.
Jotenkin ne alkuiperäset 850 varret on kyllä niin hontelot ihan samanlaiset kuin on 275 Natikassakin,onko nuo uudemmat sitten jotain karkastua? mitäpä sitten kun niihin on myytävänä uusia hitsattavia kuulapäitä? eihän karkastua voi hitsata,jotenkin luulisin että eivät oo mitkää karkastuja.
Meillä ainakin noissa on alumperinkin siirtoreikiä että saa sen säätöosan/rajotinketjutkin erikohtaan ja sillon nostaa joko korkeammalla tai matalammalle,Natikassa on vielä kahdet tapit minne voi varret laittaa joko ylempiin tai alempiin.
Olikohan niissä 850 varsissa siirtoreikiä?? sitäpä en nyt muistakkaan ja onko sitten 885 mallissa taas ihan omansa?
Itte kyllä luulisin että jos jotain osaa muuttaa 5-10 cm puoleen tai toisen ei sillä ole suuria merkityksiä,tietty jos maksimi painoja/nostoja haluaa niin se on erijuttu

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1626
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB885 vetovarret Empty Vs: DB885 vetovarret

Viesti  erkki Ti Maalis 10 2015, 16:13

Implematicin varsien kanssa en ole pelannut, mutta selectoissa ne on lähes jousiteräksen tapaista tavaraa. Saattaa aika tavalla sujahtaa ennekuin katkeaa kovan pamauksen kanssa. Karkaistuakin terästä pystyy kyllä hitsaamaan, esilämpöä vaan 300 C ja karvi kiinni, jonka jälkeen jäähdytys kernaasti hissukseen. Hitsi jää perusainetta pehmeämmäksi, mutta esim. varren päihin saa uudet silmäpätkät tarttumaan hitsaamalla aivan hyvin. Jousia on turha hitsaamalla korjata, samoin monia muita koville joutuvia koneenosia.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4607

Takaisin alkuun Siirry alas

DB885 vetovarret Empty Vs: DB885 vetovarret

Viesti  Tessu Ti Maalis 10 2015, 22:42

Ahaa että ne sitten onnistuu hitsaamaan juu,joo ja onhan noita autojen lehtijousiakin hitsailtu kun ei oo niitä mistää ehjiä löytyny,mutta toki ne ei sitten kestä pitkälle.
Pihakotteroon korjailin lehtijousen ja tein semmoset patentit et kestää mutta se onkin jo ihan toinen juttu heeh!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1626
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB885 vetovarret Empty Porausta

Viesti  DB_885 Ke Maalis 11 2015, 12:06

Mittailin eilen sitä vetovarren liikettä ja tulin tulokseen että yritän porata uuden reiän noin 6 cm päähän alkuperäisestä niin vetovarsi laskeutuisi noin 10 cm alemmas (26 cm-->16cm) maasta.
Saako sitä nostokynkän liikettä mitenkään laajennettua (muuten kuin pidentämällä) vai on se riippuvainen nostosylinterin männän liikkeestä.
Onko tyhjän vetovarren laskeutumista mahdollista helpottaa, tuntuu että nykyisin laskeutuu vain kun menee seisomaan varren päälle!

DB_885

David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 43
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB885 vetovarret Empty Vs: DB885 vetovarret

Viesti  OlleK Ke Maalis 11 2015, 12:38

Kummankin puolen nostovarret voidaan lyhentää ja pidentää niissä olevien kierteiden avulla. Pidentämällä varsia saadaan vetovarsien takapäät alemmaksi. Oikean puoleinen säätö tapahtuu kammen avulla ja vasen puoli voidaan säätää sen jälkeen, kun nostovarsi on irrotettu vetovarresta (tappi irti). Nostokynkkien liikematkaa ei voida muuttaa. Vetovarsien laskeutumisnopeutta voidaan säätää laskunopeuden säätönupin avulla ja tyhjien varsien laskeutumista voidaan nopeuttaa pudotusventtiilin avulla. Tyhjien vetovarsien hidas laskeutuminen on ominaisuus eikä siihen ole olemassa mitään "korjausta".

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

DB885 vetovarret Empty Reikä tuli

Viesti  DB_885 To Maalis 12 2015, 08:53

Eilen ehtoolla porasin reiän vetovarteen, ei se niin kovin kovalta vaikuttanut, porasin ensin 6mm sitten 10mm ja 15mm ja 20 ja 22,5mm terillä, terävä terä meni ihan kohtuullisesti.
Laitoin illanhämärässä varren paikalleen menee nyt silmävaraisesti noin 10 cm alemmaksi kuin alkuperäisessä reiässä oleva kaverinsa.

DB_885

David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 43
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB885 vetovarret Empty Vs: DB885 vetovarret

Viesti  erkki To Maalis 12 2015, 11:46

Hyvät poravehkeet sulla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4607

Takaisin alkuun Siirry alas

DB885 vetovarret Empty Vs: DB885 vetovarret

Viesti  DB_885 To Maalis 12 2015, 12:13

Pora on pylväspora, teriä on ---> 12mm asti puristusistukkaan ja sitten 15 mm  -- 28 mm kartioistukkaan, leikkuunestettä tuli ruiskittua ja välillä harjoiteltua terän teroitusta käsivaralta smirkelissä. Pora ja terät eivät ole omia vaan työpaikalla, jossa vielä toistaiseksi käyttöoikeus.

DB_885

David Brown : 885
Viestien lukumäärä : 43
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa