Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Perä rallattaa

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

Perä rallattaa Empty Perä rallattaa

Viesti  Vilutauti Ma Helmi 15 2021, 17:11

Selekta 880 on tuossa pukeilla syystä että havaittavissa oli kuormitettu pakittaessa oikea takanen juuri ja juuri havaittavasti töksähteli. Pyörät ilmaan, renkaitta pyörittäessä kuului selvä hammaskosketuksen ääni. Aaltoileva, ei tasainen.Portaalit on nyt irti. Ensin irroitin oireilevan oikean puolen ja kokeilin pyörittää vasenta vetoakselia. Sama ääni. Kuuluu perästä. Vaikeus tässä on se että miltähän ehjä perä kuulostaa? Onko syytä olettaa että perän laakeroinnissa on vikaa? Onko noita periä oikeasti särkynyt? Tuo perien rassaaminen sellasta mettäsian hommaa..ikämiestä oikee huvittaisi...

Vilutauti

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  Tessu Ma Helmi 15 2021, 17:42

Kyllähän sieltä voi laakerit pettää ja rattaistokin tulla vanhemmiten tiensä päähän,ehjästähän ei pitäisi paljoa ääntä lähteä,ei ainakaan pidä mitenkään jumittaa kun renkaasta pyörittää.
Taaveteissahan on aina voimansiirto sellanen metelöivä ja naukuva ihan korjatuissakin.
Onko ollu perässä millaset öljyt? se vaikuttanu paljon kuluvuuteen,jos veden sekaista emulsiota on voinu edes auttaa,tosin nostolaite varmasti olis jo oirellu aikasemmin koska samat öljyt kiertää siel joka paikassa.
Nyt saa viisaammat sitten kertoa lisää...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1513
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  Vilutauti Ma Helmi 15 2021, 18:37

Nykyisissä öljyissä oli hieman vettä, ei pahasti mutta kuka tietää mitä matkan varrella on perässä kiertäny. Suodatin pannussa ei kyllä ollut kuin ihan pieni määrä raudanmujua, vaikka se kaikesta päätellen on ollut koskematta hyvän aikaa. Viimeisen kantoon ajon aikoihin on näköjään kuitenkin ollut tiivistemassoja olemassa.

Vilutauti

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  erkki Ma Helmi 15 2021, 18:43

880 selectassa on sama perä 990:n kanssa, mutta pystyy hammaspyörät olemaan samanlaiset vielä 995:ssäkin, joten kokoisekseen traktorissa siinä on tanakka voimansiirto. Perävauriot on harvinaisia, mutta kaikki on mahdollista noin vanhassa pelissä.

Oikotietä onneen ei taida olla: peräöljyt pois, alipaine tunnistin ulososttovaiheen mahapuolelta pois jos sellainen siellä on, ulosottovaihde pois ja perän takakansi pois. Sitten siinä on näkösällä kaikki. Tasauspyörästön laakeripukit saa avattua takakautta, mutta nyt en ole 100% varma, että mahtuuko itse murikka tulemaan ulos ellei hiukan tee vinkulla avarrusta valussa olevaan aukkoon.

Miten se oikea puoli pakittaessa töksähteli? Jos se naksahteli kerran kierroksella niin portaalin isosta pyörästä voi olla hammas poikki.


Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Helmi 15 2021, 19:07, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4255

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  Vilutauti Ma Helmi 15 2021, 19:05

Niinpä... oma hommansa se on taas tuohon asti purkaa jos siellä sitte kumminki on vikaa..

Vilutauti

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  Tessu Ma Helmi 15 2021, 23:46

On homma juu ja painavaa osaa,ite penskana purin 900 Taavin ja pirun painavia osia oli,nyt en ite enää muista miten sen perämurikan sieltä otin et lähtikö se siinä kun vaan otti vai purinko jotain pois tieltä??

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1513
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  erkki Ti Helmi 16 2021, 07:02

Ulosottovaihteen nosteluun on moottorinostin oikein hyvä apu tai katosta ripustettu talja, mutta varmaan siinä hommassa on monenlaisia vaunun tapaisiakin käytetty. Nuorena miehenä kun oli vielä papua hihassa sen sai kyllä otettua syliinkin, mutta enää ei viitsi edes kokeilla...

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4255

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  outsider Ti Helmi 16 2021, 07:06

Vilutauti kirjoitti:Niinpä... oma hommansa se on taas tuohon asti purkaa jos siellä sitte kumminki on vikaa..

Lautaspyörän pultit voi olla olla löysällä.
Ota vain peräreppu pois niin pääset ainakin tuon mahdollisen vian korjaamaan.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1824

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  Vilutauti Ti Helmi 16 2021, 08:19

Onkos tuon ulosoton vaihteen irroituksessa jotain huomioitavaa tai kikkaa joka nyt vain pitää tietää?
Kiitos jo etukäteen.

Vilutauti

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  erkki Ti Helmi 16 2021, 12:04

Se alipainetunnistin mahapuolella on monelta unohtunut irrottaa ja se kyllä vääntyy jos niin käy. Ei se sen kummempi juttu ole kuin että pultit auki vaan ja sitten taaksepäin vetämällä loota pois paikaltaan. Siinä on pari ohjausnastaa, jotka varmaan pitää osia yhdessä vaikka pultit on irti. Ne kyllä luistaa auki kun vähän nitkuttaa tai auttaa ruuvimeisselin kärjellä rakoa valujen väliin. Tiiviste todennäköisesti menee uusiksi prosessin yhteydessä. Sitten hydraulipumpun imuputki irti ja mitä sinä väliseinässä muuta kiinni onkaan ja sitten väliseinä pois niin tasauspyörästö näkyy. Joskus sieltä yrittää tulla ulos myös pitkä akseli, joka tulee kytkimeltä käyttämään hydraulipumppua ja ulosottoa, mutta sen saa pudotettua irti ulosottovaihteen booriakselilta ainakin jos on kaveri apuina. Se tosiaan helpottaa operointia jos on nostoapuvälnettä sen verran, ettei tarvitse ottaa syliin sitä vaihdetta. Joku pumppukärry tapainen juttukin voisi olla kätevä. Siihen vaan parrunpätkiä sopiva pino päälle ja vaihde sen varaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4255

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  Vilutauti Ti Helmi 16 2021, 18:23

No niih.. perämurikka näkösällä. Kiitos vain neuvoista. Kyllä siellä vikkaa on. Kun sijoittaa kangen lautaspyörän alle, murikka liikkuu ylä-ala suunnassa pari-kolme milliä. Välys ei tule ainakaan kokonaan laakerista, oikean puolen pukin kansi liikkuu mukana. Eli pultit on löysällä tai sujahtaneet.(Samalle puolelle on joskus uusittu kaikesta päätellen vetoakseli jarrurumpuineen ja kaikki jarruosat.) Jonkinmoinen haveri jossa on ollut suuret voimat on sattunut. Olisiko noin muuten käynyt. Laakerit on varmaan syytä uusia. Ja nuo oikean puolen pultit. Päittäisvälystäkin löytyy parimilliä. Lautanen makaa pinjonia vasten mutta murrolla sitä saa liikutettua oikealle pari milliä. Onkos tuo välys tarkoituksella vai antaako tuo vahingoittunut laakeri vaan periksi? Korjaamokäsikirjakin on tilattu, kun nyt vaan tulis perille. Tarttisi kaikkea kysellä..

Vilutauti

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  outsider Ti Helmi 16 2021, 19:38

Pieni välys lautasen ja pinion-akselin hampaiden välissä kuuluukin olla.säädetään virallisesti heittokellolla .

Oikealla puolen on myös tasauspyärästön holkki, onko se ja hampaat pysyneet ehjänä ??

Laakerin panta pultteineen voi löytyä varastosta jos on tarvis.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1824

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  Vilutauti Ti Helmi 16 2021, 20:49

Lukon holkki näyttää ehjältä. Tuo panta ja ainakin pultit on varmasti tarpeen. Katotaan kun kerkeen pyöritellä murikan irti ja pois perästä. Toivottavasti ei oo kovin paljon hiertänyt pukin tasopintoja.

Vilutauti

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  Tessu Ke Helmi 17 2021, 01:16

Nyt pitää kysyä viisaammilta että mikä siellä mahapuolella on alipainetunnistin?
Ei ainakaan siinä 900 minkä purin ollu mitään alapuolella joka olis vaurioitunu,enkä kyllä keksi tosta meidän 850 semmosta myöskään...
Onko siis 880 tehty aivan erilailla vai onko se uudempi niin siinä jo on,nää meidän kun oli -58 ja -61 vuotiset,
hyvä olis tuokin tietää.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1513
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  jusape Ke Helmi 17 2021, 03:10

Ne koneet, joissa on hydrauliikan imun-alipaineelle merkkivalo.
Vanhat 900 ja 850 tuskin omaavat moista keltaista merkkivaloa mittaritaulussa.....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2440
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  Riku Ke Helmi 17 2021, 05:54

Ainakin DB 850 lataus-ja öljynpainevalo ovat keltaiset DB900 en tiedä. Tuo alipainetunnistin tullut vasta ”valkopellisiin” eli Selectamatickiin.

Riku

David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 371
Ikä : 56
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  erkki Ke Helmi 17 2021, 06:45

Harvoin kai vierintälaakerissa alkaa kehä pyöriä niin että menee ulko pesä väljäksi, mutta sen näkee kun otat osat irralleen.

Siinä systeemissä on kierre, jolla lautaspyörän asema pinioniin säädetään. Säätö tehdään yleisellä tasolla väripastan kanssa niin, että kun hampaisiin on sipaistu hiukan väritahnaa ja hammaspyöriä pyöritetään vastakkain, pitäisi lautaspyörän hampaisiin tulla pullean banaanin muotoinen kosketusjälki suunnilleen keskelle hammasta. Nuo osat on siinä nyt saaneet sen verran osumaa, ettei niihin välttämättä saa kovin kaunista jälkeä syntymään, mutta kokemuksesta voin sanoa, että paljon pyörii maailmalla semmoisia pyöräpareja, joissa tuota sievää banaania ei ole ollut enää pitkiin aikoihin. Kyllä ne osat toisiinsa sopeutuu, mutta voivat pitää tavallista enemmän ääntä. Laakerit tietenkin pitää kiristää sen verran ettei jää välystä, mutta akseli pyörii vapaasti.

Kun irrotat sen niin tasauspyörästön lukko pitää löysätä ensin ja ottaa koppi sen kytkentäholkista ja jousesta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4255

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  Vilutauti Ke Helmi 17 2021, 08:26

Elikkä tuo hammasvälys säädetään nollaan, ei esijännitystä? tuo kosketus kohta nyt varmaan tulee mikä tulee, eipä siihen varmaan voi vaikuttaa ilman pinion akselin säätöä. Kyllä se varmasti hampaalla pysyy. täytyypä pyytää lisäkäsiä tuon lukon vapauttamisen ajaksi. Ei taida ylettyä yhtä aikaa polkimelle ja holkille vaikka kuinka halaisi tuota Brittikaunotarta.

Vilutauti

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  OlleK Ke Helmi 17 2021, 09:06

Hammasvälys säädetään siirtämällä lautaspyörää sivuttain rengasmuttereiden avulla ja välys mitataan heittokellolla. Hammasvälys ei missään tapauksessa saa olla nolla.  Laakerivälys säädetään myös rengasmuttereiden avulla nollaan. Hammasvälys pitää olla suuri kun säädetään laakerivälys jotta välys on tunnistettavissa. Laakerivälystä säädettäesse tulee tasauspyörästöä koputtaa pehmeällä vasaralla puolelta toiselle jotta on varmaa että laakerit asettuvat rengasmuttereita vasten.  Sitten kun laakerivälys on kohdallaan siirretään lautaspyörä pienempään hammasvälyksen suuntaan kunnes heittokello näyttää oikean välyksen (0,18 - 0,23 mm). Toista rengasmutteria löysätään ja toista kirístetään tarkalleen yhtä paljon jotta säädetty laakerivälys säilyy. Tämän jälkeen voidaan värillä tarkistaa että tehdyt säädöt onnistuivat.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1372

MikkoT likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  Tessu Ke Helmi 17 2021, 13:32

Kiitos tiedoista,näin itsekkin mietin,850 on latausvalo punanen ja öljynpaine keltanen ei muita valoja,900 olikin taas sitten kaikki toiminnot mittareilla valoja taulussa ei ollu

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1513
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  erkki Ke Helmi 17 2021, 15:09

Tasauspyörästön lukon ja sen jousen voi saada poimittua suunnilleen vetoakselin boorin sisähalkaisijan kokoiseen puukalikkaan, niin ovat siinä sitten valmiina kun pitää asentaa takaisin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4255

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  OlleK Ke Helmi 17 2021, 15:22

Hydrauliikan imun (alipaineen) merkkivalo löytyy kaikista Selectamatic traktoreista joissa on pumppu voimanoton sisällä ja paperinen imusuodatin pumpulle. Näissä koneissa on lisäksi 12-vaihteinen synkronoitu vaihteisto kahdella vaihdekepillä.  Alkupään "valkoisissa" oli ohivirtaussuodatin takasillan päällä vasemmalla puolella ja niissä koneissa ei ole imupaineen merkkivaloa. Näissä koneissa on synkronoimaton vaihteisto joka voi olla 6- tai 12-vaihteien. 6-vaihteisessa versiossa on 2  vaihdekeppiä ja 12-vaihteisessa 3 vaihdekeppiä. Imupaineen merkkivaloa ei löydy koneista joissa on nokkapumppu.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1372

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  Vilutauti Ke Helmi 17 2021, 17:17

Homma etenee... Perämurikka pöydällä. Oikean laakeroinnin pukin pultit käsikireydessä vaikka lukitukset oli kiinni. Hammasvälys ennen purkua toista milliä, tuon lisäksi sitten vielä se että ihan kohtuullisella voimalla lautanen liikkui poispäin pinionista pari milliä. Kosketus kuvio ei mun mielestä huono mutta "karkaa" hampaalta. Vaikea selittää.... viistokuulalaakereissa ei tunnu mitään ihmeellistä mutta uusin kuitenkin.

Vilutauti

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  Vilutauti Ke Helmi 17 2021, 17:30

Ryömintä vaihteella on tuntunut, tai paremminkin ollut tunne että joku ratas "lukee hammasta". Lautasrattaan yksi hammas on saanut iskun joka on paisuttanun liukupintaa niin paljon että pinionin hammas on selvästi noussut tuon patin päälle. Olisiko voinut olla havaittavissa. Ja mikähän tuonkin on voinut aiheuttaa... täytyy smirkelituukilla tasotella pois.

Vilutauti

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10

Takaisin alkuun Siirry alas

Perä rallattaa Empty Vs: Perä rallattaa

Viesti  Tessu Ke Helmi 17 2021, 19:45

Kerroit aiemmin että vetoakseli ja jarrukamat uusittu toiselle puolelle,on voinu olla se vika mikä aiheuttanu peränkin rattaiden ongelman ja se taas kaiken muun väljyyden/löystymisen.
Tuttavalla katkoi Fordson kaikki perän lautasrattaan pultit,ei kuulemma oltu koskaan rasitettu.lie sitten ajan oloon hakkautunu poikki kun löystyny.
Naapurikylässä vetivät Taavetilla joko kiviä tai kantoja irti,siinä katkesi vetoakseli ja traktori seisoi pihalla monet vuodet sitten hävis kun meinasin käydä kysyy et onko myynnissä,niin aina

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1513
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa