Perä rallattaa
+3
erkki
Tessu
Vilutauti
7 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Perä rallattaa
Selekta 880 on tuossa pukeilla syystä että havaittavissa oli kuormitettu pakittaessa oikea takanen juuri ja juuri havaittavasti töksähteli. Pyörät ilmaan, renkaitta pyörittäessä kuului selvä hammaskosketuksen ääni. Aaltoileva, ei tasainen.Portaalit on nyt irti. Ensin irroitin oireilevan oikean puolen ja kokeilin pyörittää vasenta vetoakselia. Sama ääni. Kuuluu perästä. Vaikeus tässä on se että miltähän ehjä perä kuulostaa? Onko syytä olettaa että perän laakeroinnissa on vikaa? Onko noita periä oikeasti särkynyt? Tuo perien rassaaminen sellasta mettäsian hommaa..ikämiestä oikee huvittaisi...
Vilutauti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: Perä rallattaa
Kyllähän sieltä voi laakerit pettää ja rattaistokin tulla vanhemmiten tiensä päähän,ehjästähän ei pitäisi paljoa ääntä lähteä,ei ainakaan pidä mitenkään jumittaa kun renkaasta pyörittää.
Taaveteissahan on aina voimansiirto sellanen metelöivä ja naukuva ihan korjatuissakin.
Onko ollu perässä millaset öljyt? se vaikuttanu paljon kuluvuuteen,jos veden sekaista emulsiota on voinu edes auttaa,tosin nostolaite varmasti olis jo oirellu aikasemmin koska samat öljyt kiertää siel joka paikassa.
Nyt saa viisaammat sitten kertoa lisää...
Taaveteissahan on aina voimansiirto sellanen metelöivä ja naukuva ihan korjatuissakin.
Onko ollu perässä millaset öljyt? se vaikuttanu paljon kuluvuuteen,jos veden sekaista emulsiota on voinu edes auttaa,tosin nostolaite varmasti olis jo oirellu aikasemmin koska samat öljyt kiertää siel joka paikassa.
Nyt saa viisaammat sitten kertoa lisää...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Perä rallattaa
Nykyisissä öljyissä oli hieman vettä, ei pahasti mutta kuka tietää mitä matkan varrella on perässä kiertäny. Suodatin pannussa ei kyllä ollut kuin ihan pieni määrä raudanmujua, vaikka se kaikesta päätellen on ollut koskematta hyvän aikaa. Viimeisen kantoon ajon aikoihin on näköjään kuitenkin ollut tiivistemassoja olemassa.
Vilutauti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: Perä rallattaa
880 selectassa on sama perä 990:n kanssa, mutta pystyy hammaspyörät olemaan samanlaiset vielä 995:ssäkin, joten kokoisekseen traktorissa siinä on tanakka voimansiirto. Perävauriot on harvinaisia, mutta kaikki on mahdollista noin vanhassa pelissä.
Oikotietä onneen ei taida olla: peräöljyt pois, alipaine tunnistin ulososttovaiheen mahapuolelta pois jos sellainen siellä on, ulosottovaihde pois ja perän takakansi pois. Sitten siinä on näkösällä kaikki. Tasauspyörästön laakeripukit saa avattua takakautta, mutta nyt en ole 100% varma, että mahtuuko itse murikka tulemaan ulos ellei hiukan tee vinkulla avarrusta valussa olevaan aukkoon.
Miten se oikea puoli pakittaessa töksähteli? Jos se naksahteli kerran kierroksella niin portaalin isosta pyörästä voi olla hammas poikki.
Oikotietä onneen ei taida olla: peräöljyt pois, alipaine tunnistin ulososttovaiheen mahapuolelta pois jos sellainen siellä on, ulosottovaihde pois ja perän takakansi pois. Sitten siinä on näkösällä kaikki. Tasauspyörästön laakeripukit saa avattua takakautta, mutta nyt en ole 100% varma, että mahtuuko itse murikka tulemaan ulos ellei hiukan tee vinkulla avarrusta valussa olevaan aukkoon.
Miten se oikea puoli pakittaessa töksähteli? Jos se naksahteli kerran kierroksella niin portaalin isosta pyörästä voi olla hammas poikki.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Helmi 15 2021, 19:07, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: Perä rallattaa
Niinpä... oma hommansa se on taas tuohon asti purkaa jos siellä sitte kumminki on vikaa..
Vilutauti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: Perä rallattaa
On homma juu ja painavaa osaa,ite penskana purin 900 Taavin ja pirun painavia osia oli,nyt en ite enää muista miten sen perämurikan sieltä otin et lähtikö se siinä kun vaan otti vai purinko jotain pois tieltä??
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Perä rallattaa
Ulosottovaihteen nosteluun on moottorinostin oikein hyvä apu tai katosta ripustettu talja, mutta varmaan siinä hommassa on monenlaisia vaunun tapaisiakin käytetty. Nuorena miehenä kun oli vielä papua hihassa sen sai kyllä otettua syliinkin, mutta enää ei viitsi edes kokeilla...
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: Perä rallattaa
Vilutauti kirjoitti:Niinpä... oma hommansa se on taas tuohon asti purkaa jos siellä sitte kumminki on vikaa..
Lautaspyörän pultit voi olla olla löysällä.
Ota vain peräreppu pois niin pääset ainakin tuon mahdollisen vian korjaamaan.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1945
Vs: Perä rallattaa
Onkos tuon ulosoton vaihteen irroituksessa jotain huomioitavaa tai kikkaa joka nyt vain pitää tietää?
Kiitos jo etukäteen.
Kiitos jo etukäteen.
Vilutauti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: Perä rallattaa
Se alipainetunnistin mahapuolella on monelta unohtunut irrottaa ja se kyllä vääntyy jos niin käy. Ei se sen kummempi juttu ole kuin että pultit auki vaan ja sitten taaksepäin vetämällä loota pois paikaltaan. Siinä on pari ohjausnastaa, jotka varmaan pitää osia yhdessä vaikka pultit on irti. Ne kyllä luistaa auki kun vähän nitkuttaa tai auttaa ruuvimeisselin kärjellä rakoa valujen väliin. Tiiviste todennäköisesti menee uusiksi prosessin yhteydessä. Sitten hydraulipumpun imuputki irti ja mitä sinä väliseinässä muuta kiinni onkaan ja sitten väliseinä pois niin tasauspyörästö näkyy. Joskus sieltä yrittää tulla ulos myös pitkä akseli, joka tulee kytkimeltä käyttämään hydraulipumppua ja ulosottoa, mutta sen saa pudotettua irti ulosottovaihteen booriakselilta ainakin jos on kaveri apuina. Se tosiaan helpottaa operointia jos on nostoapuvälnettä sen verran, ettei tarvitse ottaa syliin sitä vaihdetta. Joku pumppukärry tapainen juttukin voisi olla kätevä. Siihen vaan parrunpätkiä sopiva pino päälle ja vaihde sen varaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: Perä rallattaa
No niih.. perämurikka näkösällä. Kiitos vain neuvoista. Kyllä siellä vikkaa on. Kun sijoittaa kangen lautaspyörän alle, murikka liikkuu ylä-ala suunnassa pari-kolme milliä. Välys ei tule ainakaan kokonaan laakerista, oikean puolen pukin kansi liikkuu mukana. Eli pultit on löysällä tai sujahtaneet.(Samalle puolelle on joskus uusittu kaikesta päätellen vetoakseli jarrurumpuineen ja kaikki jarruosat.) Jonkinmoinen haveri jossa on ollut suuret voimat on sattunut. Olisiko noin muuten käynyt. Laakerit on varmaan syytä uusia. Ja nuo oikean puolen pultit. Päittäisvälystäkin löytyy parimilliä. Lautanen makaa pinjonia vasten mutta murrolla sitä saa liikutettua oikealle pari milliä. Onkos tuo välys tarkoituksella vai antaako tuo vahingoittunut laakeri vaan periksi? Korjaamokäsikirjakin on tilattu, kun nyt vaan tulis perille. Tarttisi kaikkea kysellä..
Vilutauti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: Perä rallattaa
Pieni välys lautasen ja pinion-akselin hampaiden välissä kuuluukin olla.säädetään virallisesti heittokellolla .
Oikealla puolen on myös tasauspyärästön holkki, onko se ja hampaat pysyneet ehjänä ??
Laakerin panta pultteineen voi löytyä varastosta jos on tarvis.
Oikealla puolen on myös tasauspyärästön holkki, onko se ja hampaat pysyneet ehjänä ??
Laakerin panta pultteineen voi löytyä varastosta jos on tarvis.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1945
Vs: Perä rallattaa
Lukon holkki näyttää ehjältä. Tuo panta ja ainakin pultit on varmasti tarpeen. Katotaan kun kerkeen pyöritellä murikan irti ja pois perästä. Toivottavasti ei oo kovin paljon hiertänyt pukin tasopintoja.
Vilutauti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: Perä rallattaa
Nyt pitää kysyä viisaammilta että mikä siellä mahapuolella on alipainetunnistin?
Ei ainakaan siinä 900 minkä purin ollu mitään alapuolella joka olis vaurioitunu,enkä kyllä keksi tosta meidän 850 semmosta myöskään...
Onko siis 880 tehty aivan erilailla vai onko se uudempi niin siinä jo on,nää meidän kun oli -58 ja -61 vuotiset,
hyvä olis tuokin tietää.
Ei ainakaan siinä 900 minkä purin ollu mitään alapuolella joka olis vaurioitunu,enkä kyllä keksi tosta meidän 850 semmosta myöskään...
Onko siis 880 tehty aivan erilailla vai onko se uudempi niin siinä jo on,nää meidän kun oli -58 ja -61 vuotiset,
hyvä olis tuokin tietää.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Perä rallattaa
Ne koneet, joissa on hydrauliikan imun-alipaineelle merkkivalo.
Vanhat 900 ja 850 tuskin omaavat moista keltaista merkkivaloa mittaritaulussa.....
Vanhat 900 ja 850 tuskin omaavat moista keltaista merkkivaloa mittaritaulussa.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Perä rallattaa
Ainakin DB 850 lataus-ja öljynpainevalo ovat keltaiset DB900 en tiedä. Tuo alipainetunnistin tullut vasta ”valkopellisiin” eli Selectamatickiin.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: Perä rallattaa
Harvoin kai vierintälaakerissa alkaa kehä pyöriä niin että menee ulko pesä väljäksi, mutta sen näkee kun otat osat irralleen.
Siinä systeemissä on kierre, jolla lautaspyörän asema pinioniin säädetään. Säätö tehdään yleisellä tasolla väripastan kanssa niin, että kun hampaisiin on sipaistu hiukan väritahnaa ja hammaspyöriä pyöritetään vastakkain, pitäisi lautaspyörän hampaisiin tulla pullean banaanin muotoinen kosketusjälki suunnilleen keskelle hammasta. Nuo osat on siinä nyt saaneet sen verran osumaa, ettei niihin välttämättä saa kovin kaunista jälkeä syntymään, mutta kokemuksesta voin sanoa, että paljon pyörii maailmalla semmoisia pyöräpareja, joissa tuota sievää banaania ei ole ollut enää pitkiin aikoihin. Kyllä ne osat toisiinsa sopeutuu, mutta voivat pitää tavallista enemmän ääntä. Laakerit tietenkin pitää kiristää sen verran ettei jää välystä, mutta akseli pyörii vapaasti.
Kun irrotat sen niin tasauspyörästön lukko pitää löysätä ensin ja ottaa koppi sen kytkentäholkista ja jousesta.
Siinä systeemissä on kierre, jolla lautaspyörän asema pinioniin säädetään. Säätö tehdään yleisellä tasolla väripastan kanssa niin, että kun hampaisiin on sipaistu hiukan väritahnaa ja hammaspyöriä pyöritetään vastakkain, pitäisi lautaspyörän hampaisiin tulla pullean banaanin muotoinen kosketusjälki suunnilleen keskelle hammasta. Nuo osat on siinä nyt saaneet sen verran osumaa, ettei niihin välttämättä saa kovin kaunista jälkeä syntymään, mutta kokemuksesta voin sanoa, että paljon pyörii maailmalla semmoisia pyöräpareja, joissa tuota sievää banaania ei ole ollut enää pitkiin aikoihin. Kyllä ne osat toisiinsa sopeutuu, mutta voivat pitää tavallista enemmän ääntä. Laakerit tietenkin pitää kiristää sen verran ettei jää välystä, mutta akseli pyörii vapaasti.
Kun irrotat sen niin tasauspyörästön lukko pitää löysätä ensin ja ottaa koppi sen kytkentäholkista ja jousesta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: Perä rallattaa
Elikkä tuo hammasvälys säädetään nollaan, ei esijännitystä? tuo kosketus kohta nyt varmaan tulee mikä tulee, eipä siihen varmaan voi vaikuttaa ilman pinion akselin säätöä. Kyllä se varmasti hampaalla pysyy. täytyypä pyytää lisäkäsiä tuon lukon vapauttamisen ajaksi. Ei taida ylettyä yhtä aikaa polkimelle ja holkille vaikka kuinka halaisi tuota Brittikaunotarta.
Vilutauti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: Perä rallattaa
Hammasvälys säädetään siirtämällä lautaspyörää sivuttain rengasmuttereiden avulla ja välys mitataan heittokellolla. Hammasvälys ei missään tapauksessa saa olla nolla. Laakerivälys säädetään myös rengasmuttereiden avulla nollaan. Hammasvälys pitää olla suuri kun säädetään laakerivälys jotta välys on tunnistettavissa. Laakerivälystä säädettäesse tulee tasauspyörästöä koputtaa pehmeällä vasaralla puolelta toiselle jotta on varmaa että laakerit asettuvat rengasmuttereita vasten. Sitten kun laakerivälys on kohdallaan siirretään lautaspyörä pienempään hammasvälyksen suuntaan kunnes heittokello näyttää oikean välyksen (0,18 - 0,23 mm). Toista rengasmutteria löysätään ja toista kirístetään tarkalleen yhtä paljon jotta säädetty laakerivälys säilyy. Tämän jälkeen voidaan värillä tarkistaa että tehdyt säädöt onnistuivat.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
MikkoT likes this post
Vs: Perä rallattaa
Kiitos tiedoista,näin itsekkin mietin,850 on latausvalo punanen ja öljynpaine keltanen ei muita valoja,900 olikin taas sitten kaikki toiminnot mittareilla valoja taulussa ei ollu
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: Perä rallattaa
Tasauspyörästön lukon ja sen jousen voi saada poimittua suunnilleen vetoakselin boorin sisähalkaisijan kokoiseen puukalikkaan, niin ovat siinä sitten valmiina kun pitää asentaa takaisin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: Perä rallattaa
Hydrauliikan imun (alipaineen) merkkivalo löytyy kaikista Selectamatic traktoreista joissa on pumppu voimanoton sisällä ja paperinen imusuodatin pumpulle. Näissä koneissa on lisäksi 12-vaihteinen synkronoitu vaihteisto kahdella vaihdekepillä. Alkupään "valkoisissa" oli ohivirtaussuodatin takasillan päällä vasemmalla puolella ja niissä koneissa ei ole imupaineen merkkivaloa. Näissä koneissa on synkronoimaton vaihteisto joka voi olla 6- tai 12-vaihteien. 6-vaihteisessa versiossa on 2 vaihdekeppiä ja 12-vaihteisessa 3 vaihdekeppiä. Imupaineen merkkivaloa ei löydy koneista joissa on nokkapumppu.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Perä rallattaa
Homma etenee... Perämurikka pöydällä. Oikean laakeroinnin pukin pultit käsikireydessä vaikka lukitukset oli kiinni. Hammasvälys ennen purkua toista milliä, tuon lisäksi sitten vielä se että ihan kohtuullisella voimalla lautanen liikkui poispäin pinionista pari milliä. Kosketus kuvio ei mun mielestä huono mutta "karkaa" hampaalta. Vaikea selittää.... viistokuulalaakereissa ei tunnu mitään ihmeellistä mutta uusin kuitenkin.
Vilutauti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: Perä rallattaa
Ryömintä vaihteella on tuntunut, tai paremminkin ollut tunne että joku ratas "lukee hammasta". Lautasrattaan yksi hammas on saanut iskun joka on paisuttanun liukupintaa niin paljon että pinionin hammas on selvästi noussut tuon patin päälle. Olisiko voinut olla havaittavissa. Ja mikähän tuonkin on voinut aiheuttaa... täytyy smirkelituukilla tasotella pois.
Vilutauti- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 12
Vs: Perä rallattaa
Kerroit aiemmin että vetoakseli ja jarrukamat uusittu toiselle puolelle,on voinu olla se vika mikä aiheuttanu peränkin rattaiden ongelman ja se taas kaiken muun väljyyden/löystymisen.
Tuttavalla katkoi Fordson kaikki perän lautasrattaan pultit,ei kuulemma oltu koskaan rasitettu.lie sitten ajan oloon hakkautunu poikki kun löystyny.
Naapurikylässä vetivät Taavetilla joko kiviä tai kantoja irti,siinä katkesi vetoakseli ja traktori seisoi pihalla monet vuodet sitten hävis kun meinasin käydä kysyy et onko myynnissä,niin aina
Tuttavalla katkoi Fordson kaikki perän lautasrattaan pultit,ei kuulemma oltu koskaan rasitettu.lie sitten ajan oloon hakkautunu poikki kun löystyny.
Naapurikylässä vetivät Taavetilla joko kiviä tai kantoja irti,siinä katkesi vetoakseli ja traktori seisoi pihalla monet vuodet sitten hävis kun meinasin käydä kysyy et onko myynnissä,niin aina
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» DB 880 Selectamatic perä jumissa?
» Oisko perä jumissa
» perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
» O:Super Dexta/Dexta/3000/DB??? vlaat+perä
» Oisko perä jumissa
» perä/hydrauli öljy 990 selecmatic
» O:Super Dexta/Dexta/3000/DB??? vlaat+perä
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa