DB 880 Selectamatic perä jumissa?
5 posters
Sivu 1 / 1
DB 880 Selectamatic perä jumissa?
Tosiaan tollanen David Brown 880 1969 tuli hankittua keväällä. Halkoruuvin edessä ollut aina 2-4h jaksoja pari 2-3 krt viikossa. Viime viikolla mentiin taas halkoja tekemään, puolkaasulla jätettiin pyörimään ulosotto päällä kun tankattiin sahaa. Hetken päästä ennenkuin päästiin edes alkuun, taavetti sammui yllättäen. Ei varotellut mitään, hyytyi vain. Työt oli kuitenkin saatava päätökseen joten ruuvi irti ja 165S perkinssi eteen pyörittämään. Nyt tänään hinattiin taavi kotio. Kytkin on erittäin tunnoton ja löysä. Hinattaessa yritettiin h2 ja h3 vaihteilla mäkistarttia, mutta molemmat pyörät jarrutti, kone ei pyörinyt ollenkaan. Starttia pyörittäessä kone ei puhu mitään. Onko kone leikannut vai perässä joku akseli poikki/jumissa? Nyt puuhamiehet kertokaa miten saadaan taavi taas työn makuun
LareX- Vierailija
Vs: DB 880 Selectamatic perä jumissa?
Koitappa pyörittää kampiakselin etupäästä isolla avaimella,pyöriikö ollenkaan ensin kytkin ylhäällä ja vaihde vapaa ja sitten kytkinpoljin pohjassa.
Kaipaa vähän lisäinfoa että vois arvailla vikaa.
Kaipaa vähän lisäinfoa että vois arvailla vikaa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1886
Vs: DB 880 Selectamatic perä jumissa?
Moottorissa on tapahtunut jotain kamalaa. Onko mahdollista, että olisi ollut vedet tai öljyt niin vähissä että olisi leikannut kiinni? Kai sitä sentään pystyy vaihde vapaalla hinaamaan ja ulosottoakseli pyörii kevyesti kun se on vapaalla.
En kyllä osaa kuvitella miten kytkinpolkimen tunto voisi liittyä juttuun.
En kyllä osaa kuvitella miten kytkinpolkimen tunto voisi liittyä juttuun.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: DB 880 Selectamatic perä jumissa?
Vaihde vapaalle hinattaessa pyörät rullasivat kyllä ihan normaalisti. Täytyy päivemmällää yrittää pyörittää sitä kampiakselia ja kattella mitä kone sanoo.
LareX- Vierailija
Vs: DB 880 Selectamatic perä jumissa?
Veikkaisin syyksi nesteen vähyyttä, termostaatti- tai vesipumppurikkoa. Siinä voi olla käyny niinku yhdelle turvemiehen Crystalille, että "veet oli salaa karanneet" ja männät turvonneet kiinni pyttyihin. Löysin miehen suon laidalta ihmettelemästä. Kone oli auki ja rivi mäntiä jo pressun päällä maassa. Turvemiehellä katastrofi kyllä tapahtu nopeammin. Niissä töissä otetaan traktorista irti kaikki mitä siellä on.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1589
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 880 Selectamatic perä jumissa?
Nesteet on kaikki tallella, eikä oo valunu öljypuolellekkaan. Kampiakseli ei pyöri millään ilveellä räikällä kun sitä yritettiin. Ulosoton akseli pyörii herkästi kun ulosotto vapaalle, eli siellä ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Venttiilinkoppa saatiin tänään auki, mutta huomenna lähdetään ottaa kantta auki heti kun keretään.
LareX- Vierailija
Vs: DB 880 Selectamatic perä jumissa?
Siellä saattaa olla jonkin pytyn kiertokangen laakeriliuskat päällekkäin. Ehkä kannattaa aloittaa avaaminen öljypohjan puolelta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: DB 880 Selectamatic perä jumissa?
Kyllä Erkin diagnoosi taitaa olla oikea.
Öljypohjan kautta tosiaan näkee kenties parhaiten tapahtuneen.
Jos jokin kiertokanki on sininen tai lämmenneen näköinen niin diagnoosi on helppo.
Onkohan paljon ajettu kone kysessä?
880 selectat on melkein ikiliikkujan maineessa.
Öljypohjan kautta tosiaan näkee kenties parhaiten tapahtuneen.
Jos jokin kiertokanki on sininen tai lämmenneen näköinen niin diagnoosi on helppo.
Onkohan paljon ajettu kone kysessä?
880 selectat on melkein ikiliikkujan maineessa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1886
Vs: DB 880 Selectamatic perä jumissa?
viimeaikoina on ollu juttua kaiketi parin koneen kohdalla tuosta laakeriliuskojen päällekkäin menemisestä. Mistä toi johtuu & miten se varoittaa itsestään, jos varoittaa?
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: DB 880 Selectamatic perä jumissa?
Niimpä niin. Erkki oli oikeassa, etummaisen pytyn kiertokangen laakeriliuskat päällekkäin ja kampiakseli hionta kuntoon. Männät ja putket oli timmissä kunnossa ja muutenkin hyvän näköinen sisältä. Nyt on öljypohja pois, kansi pois ja männät kiertokankineen poissa. Seuraavaksi olis ilmeisesti kampiakselin vuoro. Meneekö halkasu hommiks vai mitenkä tota kampiakselia lähdetään irroittamaan? Tosiaan tunteja on vasta vähän päälle 5000!
LareX- Vierailija
Vs: DB 880 Selectamatic perä jumissa?
Vähän outo homma että 880 noilla tunneilla tuon tekee.
Jollei hiontanauhalla saa kampiakselia kuntoon niin katkaisuun menee.
Vaihdelaatikon etupuolelta poikki, sitten kytkin ja vauhtipyörä irti.
Välirunko irti moottorilohkosta ,sitten moottorilohko irti rungosta,huomaa että alpuoleltakin pitää irroittaa neljä pulttia.
Jakopään rattaita ei tarvi irroittaa vain kammen etupäässä oleva hammasratas pois.
Jollei hiontanauhalla saa kampiakselia kuntoon niin katkaisuun menee.
Vaihdelaatikon etupuolelta poikki, sitten kytkin ja vauhtipyörä irti.
Välirunko irti moottorilohkosta ,sitten moottorilohko irti rungosta,huomaa että alpuoleltakin pitää irroittaa neljä pulttia.
Jakopään rattaita ei tarvi irroittaa vain kammen etupäässä oleva hammasratas pois.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1886
Vs: DB 880 Selectamatic perä jumissa?
Sekin kannattaa tarkistaa ettei kiertokangen silmukka ole venähtänyt piloille. Kun liuskat kiilautuu väliin niin saattaa venähtää reikä soikeaksi. Jaah .. mikä sen kiinnileikkaamisen aiheuttaa .. jotain sinne on joutunut väliin että on metalli tarttunut toiseen.
Jos on hyvää säkää niin kammen kaulaan on hitsautunut hiukan laakerimetallia mutta kaula itsessään ei ole piloilla. Sen saattaa onnistua putsaamaan paikallaan käyttökelpoiseen kuntoon.
Jos on hyvää säkää niin kammen kaulaan on hitsautunut hiukan laakerimetallia mutta kaula itsessään ei ole piloilla. Sen saattaa onnistua putsaamaan paikallaan käyttökelpoiseen kuntoon.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5028
Vs: DB 880 Selectamatic perä jumissa?
Nyt on taavetti ihan atomeina, ihan loppuun asti joutui purkamaan ja halkasemaan. Ensimmäisen pytyn kohdalta kampiakseli oli hurjimman näkönen, keskimmäinen oli ihan ok ja takimmaisessa pientä sanomista. Kova kasaaminen edessä kunhan saadaan osat ja akseli hiottua.
LareX- Viestien lukumäärä : 1
Similar topics
» Oisko perä jumissa
» ulosoton kytkin jumissa
» Perä rallattaa
» 1394:n vaide jumissa
» 990 vm.69 kone jumissa?
» ulosoton kytkin jumissa
» Perä rallattaa
» 1394:n vaide jumissa
» 990 vm.69 kone jumissa?
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa