885 voiman ulosoton kytkin
+7
mattkau
1690 metsä
Paulig
erkki
Tessu
OlleK
KT56998
11 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
885 voiman ulosoton kytkin
Morjesta,
Täällä uusi taavetin omistaja ja talven linkoamisurakoita ajatellen pitäisi saada 885:n voiman ulosoton kytkin irroittamaan. Traktori on seisonut vuosia ja ei ole ollut edes satunnaiskäytössä, joten lienee kytkin vain liimautunut jumiin. Onko keinoja irroitukseen? Katkaisemaan en viitsisi alkaa. Luin toiselta foorumilta, että kytkintä voisi säätää kolmella kuusiokololla, jotka löytyy kytkimeltä. Kurkkasin tänään tuonne kytkimelle ja en kyllä saa alaalta näkyville kuin yhden säätöruuvin noista kolmesta. Miten pääsisi/yltäisi kahta muuta säätämään?
Täällä uusi taavetin omistaja ja talven linkoamisurakoita ajatellen pitäisi saada 885:n voiman ulosoton kytkin irroittamaan. Traktori on seisonut vuosia ja ei ole ollut edes satunnaiskäytössä, joten lienee kytkin vain liimautunut jumiin. Onko keinoja irroitukseen? Katkaisemaan en viitsisi alkaa. Luin toiselta foorumilta, että kytkintä voisi säätää kolmella kuusiokololla, jotka löytyy kytkimeltä. Kurkkasin tänään tuonne kytkimelle ja en kyllä saa alaalta näkyville kuin yhden säätöruuvin noista kolmesta. Miten pääsisi/yltäisi kahta muuta säätämään?
KT56998- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 25
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Voimanoton kytkimen säätö kolmesta sisäisestä ruuvista ei johda mihinkään jos kytkinlevy on liimaantunut kiinni välilevyyn tsi vauhtipyörään. Vuosien varrella on "keksirtty" monenlaisia temppuja levyn irrottamiseksi, mutta vaihtelevalla menestyksellä. Ainoa varma tapa homman hopitamiseksi on traktorin katkaisu ja kytkimen perusteellinen korjaus. Voihan kytkimessä olla muitakin vikoja kun VO-kytkimen kytkinlevyn kiinnitarttuminsen (ruostevaurioita), jos kone on seissyt useita vuosia.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Olle oikeassa,kytkimen viat ei ajossa parane ja irtautunutkin levy saattaa hajota kun jää puolet ja puolet jostain kohtaa kiinni ja temppuilu alkaa,itse en yhdessä autossa uskonu mutta kun kaiken vaihtoi alkoi toimia.
Säätöhommia ei kannata alkaa tekemään koska vika ei siellä ole
Säätöhommia ei kannata alkaa tekemään koska vika ei siellä ole
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Liimaantuminen voi olla tiukka tai kevyt ja jotain siltä väliltä. Tosiaan sen kaksoiskytkimen säätö tulee ajankohtaiseksi kun ajokytkimen levy on kulunut ohueksi ja vähäisen käytön seurauksena ulosoton kytkinlevy on vielä melkein kulumaton. Silloin alkaa ulosoton kytkin irrottaa huonosti. Liimaantuneen ajokytkinlevyn sain irtoamaan niin että nostin takapyörän ison pölkyn päälle oikein hyvään alamäkeen, suurin vaihde päälle ja kytkinpoljin sidottuna kuormaliinalla pohjaan. Yön yli se siinä oli, niin aamulla levy oli irronnut. Omaa kokemusta ei ole, mutta olen kuullut tapauksista, että naftalalla liottamalla on saatu levy irtoamaan, mutta myös tapauksesta, että kytkin on avattu ja siellä on levy ollut niin tiukasti tarttuneena ettei sitä ole saatu ehyenä irti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
no olisko nyt eka konsti laittaa joku raskas kone perään, siis ulosottoon. Sitten kone sammuksissa ulosotto päälle ja kone käymään. Kuormita perässä olevaa konetta kytkin pohjassa. Voisi irrota, tai sitten ei.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Juu, tuota kikkaa on monessa paikassa neuvottu kokeilemaan, mutta monella tahtoo olla vaikeuksia löytää sitä työkonetta johon saa kuormaa lisättyä käynnistyksen jälkeen. Mitäköhän osaisi kuvitella: mylly, kompressori, jyrsin, hakkuri. Ulosottoakselin kautta kytkimelle saa ison momentin kun laittaa päälle nopean ulosoton ja pitkällä vivulla vääntää saparosta, mutta hiukan kättä pitempää pitää olla että sellaisen momentin saa aikaan. Jollain konstilla pitää saada kampiakselikin lukittua ettei ala moottori pyörimään.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Kiljotiiniklapikone lienee paras laite irrottaa jumittunut voa kytkin. Halkasialtaan 20 cm koivurankaa terien väliin, alkaa ryskettä löytyä.
Kiljotiiniklapikone löytynee joka kylästä
Kiljotiiniklapikone löytynee joka kylästä
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Versio tuosta Erkin ideasta saattaisi olla, että laittaa nivelakselin ja sen ristikon raosta väärinpäin olevalla rautakangella nitkuttelee. Voiman antaminen kahteen suuntaan saattaa olla tehokkaampaa kuin suora yhteen suuntaan vääntö. Siihen kun vielä vähän saisi täräytystä.
Mutta muistutettakoon vielä, että jos kovin on kiinni niin näillä viidakkomiesten konsteilla ei ole hyvä ennuste. Katkaisuhoito häämöttää.
Mutta muistutettakoon vielä, että jos kovin on kiinni niin näillä viidakkomiesten konsteilla ei ole hyvä ennuste. Katkaisuhoito häämöttää.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1655
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Eräs konsti vois olla, että ajetaan kampe kunnolla lämpimäksi, esim raskasmassainen linko perässä, parkkeerataan ja lukitaan voa-kytkinvipu auki asentoon.
Ja sammuksiin, seuraavana päivänä käynnistetään , voa kytkin edelleen siinä aukiasennossa.
Käytön jälkeen lämpimästä moottorista johtuva lämpö voi irroittaa jumittuneen levyn, kun taas jäähtyy.
Voi toimia, voi olla toimimatta tuo konsti.
Sellaistakin kuullut, et levy juminut, laittaneet lingon perään ja ajettu osin järveen linko edellä, ja siellä pyörimään, et saa kunnolla vastusta siivikolle .......
Ja sammuksiin, seuraavana päivänä käynnistetään , voa kytkin edelleen siinä aukiasennossa.
Käytön jälkeen lämpimästä moottorista johtuva lämpö voi irroittaa jumittuneen levyn, kun taas jäähtyy.
Voi toimia, voi olla toimimatta tuo konsti.
Sellaistakin kuullut, et levy juminut, laittaneet lingon perään ja ajettu osin järveen linko edellä, ja siellä pyörimään, et saa kunnolla vastusta siivikolle .......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2956
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Meillä kans kun ei oel muuta konetta kun perunannostokone niin siinä ei paljao vastrusta tule,ei vaan enää Mc Cormikissa ulosottoa saa muuten pyörimästä kun ottamalal se pois päältä,kytkin ei katkase pyörintää olleenkaan vaikka kaksoiskytkin onkin,se sitten varmaan jumissa,sitä olen uihmetelly kuinka ulosotto menee ilman kytkintä päälle?
eihän se pitäs mennä? on vaan paha juttu jos onkin menny päälle ja menet taakse pimeässä jotain turaamaan ja jäät kiinni,tuossa kun jalka hyvin äkkiä painaa vivun päälle!
eihän se pitäs mennä? on vaan paha juttu jos onkin menny päälle ja menet taakse pimeässä jotain turaamaan ja jäät kiinni,tuossa kun jalka hyvin äkkiä painaa vivun päälle!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Tessu, mikä Natikkamalli kysymyksessä? Jos traktori on Doncaster tuotantoa, niin silloin siinä ei ole kaksoiskytkin, vaan siinä on hydraulisesti kytkettävä voimanotto ja todennäköisesti kaksi VO-akselia (1000 ja 540 k/min). Kytkinpolkimella hallitaan vaan voimansiiron kytkintä ja VO-kytkin on hydraulinen pakka jota ohjataan voimanoton kytkentävivulla. Molemmat VO-akselit pyörivät, kun voimanotto kytketään päälle.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Kyseessä lienee kaksoiskytkimellä varustettu,livedrive 885.
Kovin rankkoja levyirroitustalkoita en suosittele voi tulla lisää remonttihommia.
Tuon ikäisessä taavissa on myös mahdollista että kytkiasetelman painelevy siis ajo-ja ulosoton levyjen välissä, on jumiutunut hampaistaan asetelmaan.
Siinä ei rytkyttely auta.
Ehkä paras "ulkoinen keino" on kytkinkopan täyttäminen polttoöljyllä muutamaksi päiväksi.Reikiähän siinä pitää tukkia jonkin verran.
Kykinasetelman säätö onnistuu kyllä alakautta siitä pienestä luukusta.
Kolme säätöpulttia jotka on lukittu mutterilla.Pultteja löytyy neliökannalla ja kuusiokolokannalla.En tiedä kumpia on 885:ssa
Mutta itse kyllä tekisin katkaisuhoidon koneelle .Aika usein vauhtipyörän silmälaakeri ja kytkimen painelaakerit on vaihtokunnossa.
Ulosoton levy on harvoin vaihtokunnossa mutta ajopuoli kannatanee uusia jos katkaisee ,samoin kytkinastelmassa oleva "normilaakeri"
Kovin rankkoja levyirroitustalkoita en suosittele voi tulla lisää remonttihommia.
Tuon ikäisessä taavissa on myös mahdollista että kytkiasetelman painelevy siis ajo-ja ulosoton levyjen välissä, on jumiutunut hampaistaan asetelmaan.
Siinä ei rytkyttely auta.
Ehkä paras "ulkoinen keino" on kytkinkopan täyttäminen polttoöljyllä muutamaksi päiväksi.Reikiähän siinä pitää tukkia jonkin verran.
Kykinasetelman säätö onnistuu kyllä alakautta siitä pienestä luukusta.
Kolme säätöpulttia jotka on lukittu mutterilla.Pultteja löytyy neliökannalla ja kuusiokolokannalla.En tiedä kumpia on 885:ssa
Mutta itse kyllä tekisin katkaisuhoidon koneelle .Aika usein vauhtipyörän silmälaakeri ja kytkimen painelaakerit on vaihtokunnossa.
Ulosoton levy on harvoin vaihtokunnossa mutta ajopuoli kannatanee uusia jos katkaisee ,samoin kytkinastelmassa oleva "normilaakeri"
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
https://www.youtube.com/watch?v=dx_17Y9EtJ8
Tuosta videosta voi olla apuja kytkinhuollossa vaikka mielestäni siinä on yksi iso virhe.
Kaveri laittaa ulosoton levyn väärin päin ,pidempi nokka taaksepäin vaikka irroitusvaiheessa vanha levy oli toisinpäin siis pitkä nokka eteenpäin.
Tuosta videosta voi olla apuja kytkinhuollossa vaikka mielestäni siinä on yksi iso virhe.
Kaveri laittaa ulosoton levyn väärin päin ,pidempi nokka taaksepäin vaikka irroitusvaiheessa vanha levy oli toisinpäin siis pitkä nokka eteenpäin.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1942
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Masinisti-palstalla oli aikoja sitten juttu, miten MF 165:n ulosoton levy irtosi polttoöljyhuuhtelulla. Olivat poranneet kytkinkoppaan reiän ja moottorin käydessä suihkuttivat sitä asetelmaan oikein reippaan annoksen. Polttoöljy on aika hyvää tunkeutumaan pieneenkin reikään ja kai se hiukan liuottaakin sen lisäksi että se voitelee.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Eipä ole näin vanhassa Mc Cormikissa hydraulisia kytkimiä ja kyllä tässä on kaksoiskytkin, B-275 malli ja -60 vuosimalli,ihan normi nostolaitteet ja ulosotto,vastapohjaan painaessa pitäs ulosotto lakata mutta sitä ei enää tapahdu.OlleK kirjoitti:Tessu, mikä Natikkamalli kysymyksessä? Jos traktori on Doncaster tuotantoa, niin silloin siinä ei ole kaksoiskytkin, vaan siinä on hydraulisesti kytkettävä voimanotto ja todennäköisesti kaksi VO-akselia (1000 ja 540 k/min). Kytkinpolkimella hallitaan vaan voimansiiron kytkintä ja VO-kytkin on hydraulinen pakka jota ohjataan voimanoton kytkentävivulla. Molemmat VO-akselit pyörivät, kun voimanotto kytketään päälle.
Aikoinaan kun meille tuli ja perunaa nosteltiin toimi ulosotto ihan ok,sittemmin peruna hommat jääneet ja luulenkin että ulosotonkytkin siksi takertunut tai...sitten se ei vaan jostain syystä enää avaudu ollenkaan?
Luulempa että tässäkin menis kytkimen avaamiseksi koska ajokytkinkään ei aina irrota javarsikaan pienellä puolella enempi,oli jo meille tullessa tuommonen ja aika jäykkä on kytkin ollu,ei viittis alkaa avaamaan kun ei luista.
Tosin sama ongelmahan se autossakin oli eikä sieltäkään mitään vikaa löytyny kaikki osat siihen sitten vaihtui.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Lumilinko järveen kuulostaa hauskalta ja toimivalta. Ei muuta kuin testaamaan siinähän saa säädettyä momenttia helposti samalla, kun konetta pyörittelee kytkin pohjassa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Semmoistakin vois kokeilla ottaa startin pois ja tulppaa kymmenkunta 8mm. reikää vauhtipyörän kehällä ja liruttaa löpöö letkulla ja suppilolla yläpuolelta levylle,alalaitaan muodostuu pieni allas jos ja kun välilevyn poorit ovat tiukkaan rökääntyneet.Alle valuma-allas ja kääntää lirutus puolta välillä moottoria pyöritellen ja tulppia vaihtaen,UKK osiossa kytkinlevyjen asennot näkyy miten se vois toimia.Sitten jos tulis lunta niin lingolla lumipenkkaan ja toisella taavetilla vedetään potilasta eteenpäin ajokytkin pohjassa linko pyörien,tämmöistä mietin kun ittelläkin jumissa eikä huvittais tiaisen tallissa katkaisuhoitoon laittaa
Jypy- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
1690 metsä kirjoitti:Kiljotiiniklapikone lienee paras laite irrottaa jumittunut voa kytkin. Halkasialtaan 20 cm koivurankaa terien väliin, alkaa ryskettä löytyä.
Kiljotiiniklapikone löytynee joka kylästä
Löytyisi klapisirkkeli, jossa päässä halkaisukartio. Josko sillä kokeilisi ensin irroitusta!
KT56998- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 25
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Halkaisuruuvi ei kovin paljon kuormita, mutta ei kytkin välttämättä ole kovin lujasti tarttunut. Kokeilemalla selviää
Poljin pohjassa ei sitten kovin montaa minuuttia kerrallaan kannata konetta pyörittää
Poljin pohjassa ei sitten kovin montaa minuuttia kerrallaan kannata konetta pyörittää
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 663
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Pilkkojasirkkelin ruuvi on niin pieni, että sillä on vaikea saada tosi kuormaa ulosotolle. Edes sellainen halkoruuvin, jolla halotaan metrisiä, ei laita kovasti hanttiin kuin paksuilla tyvipuilla, mutta jos sellaisen saat jostain hiukan lainaksi ja on käytettävissä jotain 300-400 millisiä tyviä niin siinä saattaa 885 vääntää kaiken mitä jaksaa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Sepä ei olekkaan aina ne poorit jotka on ruostunu,muistan kun muutaman auton moottorin purin niin sai kytkin levyn vasaralla ja taltalla hakata pois vauhtipyörästä,niin kovaa oli kitkapinta sinne jumittunu,joskusse irtoaa helposti mutta paha asia onkin se että mistään ei näe eikä tiedä onko pinnat repeytyny myös samalla irti,tosin sen kyllä sitten huomaa kun ajelee ja voi tarvita katkasun.
Yhdessä autossa joka mulla seiso aina talven pukkien päällä riitti se että käynnisti vaihde päällä ja kun renkaat oli ilmassa niin oikeen pamahti kun kytkin irtos,senkin kytkimen joutu sitten vaihtamaan kun kului lopullisesti.
Yhdessä autossa joka mulla seiso aina talven pukkien päällä riitti se että käynnisti vaihde päällä ja kun renkaat oli ilmassa niin oikeen pamahti kun kytkin irtos,senkin kytkimen joutu sitten vaihtamaan kun kului lopullisesti.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1941
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Säädin kytkimeltä tuota välystä ja vaikuttaa, että homma meni parempaan suuntaan. Onko jollain peräti säätöohjetta? Paljonko ruuveja aukipäin kun ensin kiertää kiinni?
KT56998- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 25
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Meillä irtos vuosikymmenet seisseestä 990 implematicista ajokytkin kun tarttasin pieni vaihe päällä ja ajoin rinkiä pihassa kytkin pohjassa ja ahdistin jarrulla, alko pikkuhiljaa irtoamaan. Ite laittasin alapuolen luukusta jotain liotinta sinne ja kokeilisin lingolla tms. varovasti kuormittaa niinkun edellä mainittu. Katkasu kuulostaa isolta hommalta mutta jos joutuu tekemään niin eihän sille mitään voi.
David94- David Brown : DB990 implematic, DB1410
Viestien lukumäärä : 59
Paikkakunta : Itä-Suomi
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Vanhoista keskusteluista varmaan löytyy tuo kaksoiskytkimen säätöohje, mutta ittelle on jäänyt sellainen mielikuva, että asetelman päällä olevista kolmesta ruuvista otetaan lukitusmutteri auki ja kierretään ruuvit kevyesti pohjaan ja siitä puolitoista kierrosta takaisin. Sitten lukkomutterit kiinni ja polkimen säätö kohdalleen. Voin muista väärin, mutta kuka muistaa paremmin voi oikaista.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 885 voiman ulosoton kytkin
Juu, tälläisen ohjeen minäkin löysin ja noin teinkin. Polkimen säädöstä löytyy useaa ohjetta. Myös alkuperäisessä käyttö-ja huolto ohjeessa on ohje polkimen säätöön, mutta jotain epämääräistä siinä on ja ei 100% aukea.
KT56998- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 25
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
» Case 1394 / 1985
» DB 1210 voiman ulosoton käsikytkin ei vapauta
» DB 1200 ulosoton kytkin
» Ulosoton kytkin
» Case 1394 / 1985
» DB 1210 voiman ulosoton käsikytkin ei vapauta
» DB 1200 ulosoton kytkin
» Ulosoton kytkin
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa