Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 1200 ulosoton kytkin

+3
erkki
outsider
Phaeton
7 posters

Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  Phaeton Ma Tammi 16 2012, 18:08

Terve mieheen,

Täällä aloitteleva konemies hankki 1200:sen perään lingon. Linkoamiset loppuivat kuitenkin hyvin lyhyeen, koska ulosoton kytkin ei taida toimia.
Se ei siis irroita vaikka kahvan vetää aivan taakse. Jotain joustoa loppupäässä on, mutta kun meinaa laittaa vaihteen silmään niin rattaat rallattaa.

Edellinen omistaja on tehnyt kytkinremontin jossa kumpikin levy vaihdettiin. Ajattelin että säätö on pielessä joten otin vähän löysiä pois,--->ei vaikutusta.
Tyhjäkäynnillä ajovaihde vapaalla kytkimestä kuuluu "kilinää". Kytkinkopan alla olevasta luukusta kun katsoo niin metallinen lautasen näköinen osa (voimanulosoton painelaakeri?) helisee.

Olisiko kyläseppien kytkinrempassa mennyt joku pieleen, vai onko ulosoton kytkin vain säädetty persiilleen? Ajokytkin toimii hienosti.

Kone sammuksissa UO vaihteet saa päälle ja kytkin pitää.

Miten se kytkin pitäisi säättää kohdilleen? Vapaaliike 1210:sen ohjekirjan mukaan yli 50mm. Päteekö sama myös tähän?

Neuvoja otetaan nöyrästi vastaan...

Phaeton

Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  outsider Ma Tammi 16 2012, 19:09

Jahas

Ulosoton painelaakerin peltinen suoja voi toki pitää ääntä vaikka laakeri olisikin kunnossa.
On mahdollista jos ei käytetty pitkään aikaan että ylosoton kykinlevy on napannut kiinni vauhtipyörään.

Kytkimen kolmiolevyn ja käpälien nokkien väli pitäis olla noin tuuma.
Nokkien pultteja voi alakautta säätää

Käsikytkimen vapaaliike kulunee olla myös 1200:ssa noin 50mm.
Toinen keino säätää kytkin on:
-laita käsikytkin taakse
-kytke ulosotto päälle
-säädä säätömutteria niin että voit juuri ja juuri käsin pyörittää ulosottoa,jätä säätömutteri siihen.

Jos ei irroita niin silloin levy on kiinni vauhtipyörässä.
Jätä ulosoton kytkin taka-asentoon ainakin yön yli tai pitemmäksikin aikaa.
Levyä voi tietenkin kiusata pitämällä kytkin taka-asennossa ja käyttää linkoa .ei kovin pitkiä aikoja.

Ainahan ulosotto vähän rusahtaa jos heti kytkee kun kytkimen vetää taakse.Odota pari sekuntia niin tilanne paranee.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  Phaeton Ma Tammi 16 2012, 20:12

Kiitos nopeasta vastauksesta.
Koitan pitää käsikytkintä taaksevedettynä pari päivää, jos sitten irtoaisi.

Ihmettelin myös nivelakselin toimintaa kun linko oli maahan laskettuna. Se rupesi ääntämään ja kun nosti vähän ylemmäs niin hiljeni.
Onko olemassa nivelakseleita jotka sallivat isomman kulman?



Phaeton

Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  erkki Ma Tammi 16 2012, 20:20

Laajakulmaniveliä on kyllä olemassa, mutta ovat aika kalliita.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4529

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  Phaeton Ma Tammi 16 2012, 20:41

No jos kokeilisi puuilon myymää nivelakselia levykytkimellä 900Nm taitaa riittää taavettiin.
Näyttää aivan samanlaiselta kuin ikh:n myymät. Mutta paljon halvempi.
Vai suositteleeko raati jotain muuta?

Phaeton

Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  erkki Ti Tammi 17 2012, 07:54

Kaikki tavalliset nivelakselit alkavat kalista kun käännetään jyrkkään kulmaan. Vanha ja kulunut akseli tietysti kalisee enemmän jos on väljää teleskooppiputkissa ja nivelissä. Laajakulmanivelessä on tuplaristikot, joka sallii isomman kulman. Kalina johtuu siitä luonnonlaista, että nivelakselin pyöriminen muuttuu sitä epätasaisemmaksi mitä isommaksi kulma kasvaa. Jos lingon akseli on kovin matalalla niinkuin usein on, niin kulmaahan siitä tulee. Jotakin apua voisi olla siitä, että hitsaa pienet korokkeet lingon suppiloon sillä tavalla kiilamaisesti, että linko kallistuu takakenoon. Samalla akselin pää nousee ja lingon puolen kulmakin pienenee. Minusta 900 Nm momentti riittää lingolle.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4529

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  outsider Ti Tammi 17 2012, 08:52

Sehän on useimmissa lingoissa probleema tuo alhaalla oleva nivelakselin kykentä.
Yksi valmistaja käyttää taavetin alennuspyörästöä tuossa kohtaa.
Tulee akseli hyvälle korkeudelle ja lumi saa kyytiä.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  Rokressi Ti Tammi 17 2012, 10:27

Taavetissa taitaa olla tuo ulosottoakselin pää vielä hieman korkeammalla kuin monessa muussa traktorissa, rakenteesta johtuen, mikä hankaloittaa tilannetta. Toisaalta maavaraakin sitten on reilusti. Melkein kysyjän tapauksessa suosittelisin sitä lajakulma-akselia. Pelkkää nivelpäätäkin myydään, mutta senkin hinta on suolainen. Joskus saapi lingonkin tuolla akselin hinnalla. Mutta jos kerran tavallinen nivelakseli ääntää lingotessa niin se ei ole kyllä kovin pitkäikäinen. Eli vaihtoehdot on aika vähissä, jos ei sitten linkoa rupea vaihtamaan

Rokressi

Viestien lukumäärä : 129

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  Phaeton La Tammi 21 2012, 17:56

Pidin paripäivää ulosoton kytkintä irrotus asennossa, mutta ei vain irroita.

Kumpaan suuntaan kytkinasetelmassa olevaa 3 säätöpulttia tulisi kääntää että lähtisi irrottamaan?
Kun katsoin alaluukusta kytkinasetelmaa kaverin liikuttaessa ulosoton kytkintä niin ei sielä paljon liikettä tapahdu. Pikkuisen vivusto liikkuu.
Vaikka kääntää käyttötangon säädösta aivan tappiin niin ei irrota.

Ei millään vitsisi katkaisuhoitoon ruveta kun lunta tulee tätävauhtia.

Onko porukalla ideoita mitä kokeillaan ennenkuin rupean ottamaan neuvoa-antavaa...

Phaeton

Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  outsider La Tammi 21 2012, 18:49

Jahas.
Sieltä alaluukun kautta ruuvaat käpälän päissä olevia pultteja aukipäin,niin että melkein ottavat ulosoton painelaakeriin kiinni.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  tj86430 La Tammi 21 2012, 21:23

Itselläni on samanlainen ongelma 1394:ssä: jos ulosotto on kytkettynä, pyörii se koko ajan kytkimen asennosta riippumatta. Mitään ihmeempää ääntä ei kuulu eikä muutakaan oiretta ole. Ei se sinänsä linkoamista estä, mutta vähän pitää temppuilla.

tj86430

Viestien lukumäärä : 12

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  Phaeton La Tammi 21 2012, 21:49

No jos joutuu startilla pyöräyttämään koko paketin aina liikkeelle niin ei ole varmaan pitkäikäinen startti?
Eikös se rasitu ihan helkkaristi tuommoisesta?

Phaeton

Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  erkki La Tammi 21 2012, 21:50

Ulosottovaihteesta ei kannata sorvata hammaspyöriä piloille. Jos kytkin ei irrota niin ulosottoa ei pidä pakottaa päälle moottorin käydessä. Jos se on vain hiukan liimaantunut asetelmaan niin sitä voi kokeilla lingotessa, että kun linko pyörii raskaasti niin vetäisee ulosoton kytkintä auki. Liimautunut levy voi sillä irrota. Kytkintä ei kuitenkaan pidä jättää pitkäksi aikaa auki kun moottori käy koska vastalaakerina on kampiakselin päittäislaakeri joka voi alkaa kärsimään voitelupulaa jos kytkin unohtuu auki. Muutama minuutti ei haittaa mitään. Tyhjä linko ei starttaamista juurikaan jarruta, mutta lunta siellä ei kestä olla.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4529

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  Phaeton La Tammi 21 2012, 22:18

Onko ne säätöpultit ne kiiltävät pitkät kierretanko pultit?

Phaeton

Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  Paulig Su Tammi 22 2012, 09:07

mites se näissä menee, säätääkö ne samat pultit myös ajokytkintä?
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1119
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  outsider Su Tammi 22 2012, 13:44

Juu käpälien päissä olevat pultit ja juuressa lukkomutteri.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  Paulig Su Tammi 22 2012, 17:58

outsider kirjoitti:Juu käpälien päissä olevat pultit ja juuressa lukkomutteri.

helposti siis voimanoton kytkintä säätämällä saa ajokytkimen säädön tarpeeseen.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1119
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty säätö

Viesti  Tessu Su Tammi 22 2012, 21:45

Eikös niissä käpälien säätöruuveissa ja lukkomuttereista huolimatta ole vielä pisteellä LYÖTY lukko ettei pyöri ittestään?
Näin mä olen nähny ja kaverikin sanoi että noin se kuuluu aina tehdäkkin,mites nyt sitten jos niitä kääntelee alakautta niin ei niitä pisteellä enää lukittua sakaan?
Kaverilla kans Majorista meni käpälä poikki ja kaks murtunu,ihmettä oli SE että vauhtipyörän ja asetelman väliin oli pultteihin laitettu millin prikat miksiköhän tuo?

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1597
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 ulosoton kytkin Empty Vs: DB 1200 ulosoton kytkin

Viesti  Phaeton Pe Helmi 03 2012, 14:42

Ei se vaan irrota vaikka säädetty ja kiusattu lingolla. katkaisuhoito lähestyy pelottavasti.
Kytkin oli 2 viikkoa irrotusasennossa eikä vieläkään tokene. Prkl.

Täytyy ruveta laittelemaan 880:stä kuntoon josko sillä pääsis linkoamaan. Se on seissyt tallissa 10 vuotta, välillä aina pyöritelty konetta käsin.
Varmaan siinäkin kytkimet jumissa. Voi tätä kurjuutta.

Phaeton

Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa