DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
5 posters
Sivu 1 / 1
DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
Nyt kävi jotain ihmeellistä. Tässä parina linkouskertana olen ihmetellyt kun kytkin ravistaa isommilla kierroksilla aika tavalla ja samoin kun ulosoton kampea vääntää niin potkii ja tärisee. Nyt sitten ajelin tankkaamaan ja kotiin tullessa piti pistää linko käyntiin. Kampi ravisti ja potki ja yhtäkkiä antoi periksi ja vääntyi pohjaan. Kun koitin uudestaan niin kampi otti ensin hiukan kiinni ja sitten ikään kuin luiskahti ohi jostain, sen jälkeen meni täysin hengettömäksi. Aina kun ajeli hetken aikaa niin kampeen tuli hiukan henkeä mutta samalla tavalla aina luiskahti ohi jostain.
Siinä aikani ihmettelin ja jossain vaiheessa sitten unohdin ulosoton kammen auki -asentoon, siinä kun on se lukitus. Siinä kohtaa huomasin että kytkin ei ravista enää ja oikeastaan pelaa paremmin kuin ikinä ennen. Sitten koitin vääntää ulosoton kampea vielä pitemmälle niin sieltä löytyikin kohta missä ulosoton kytkin irroittaa ihan normaalisti, paremmin kuin ikinä ennen....
Tätä aikaisemmin molemmat sekä ulosotto että kytkin ovat molemmat toimineet vähän kummallisesti, kytkintä ei oikein ole voinut luistattaa kun se nappaa yhtäkkiä kiinni ja sama juttu ulosoton kytkimen kanssa, aina on kytkettäessä ropeltanut ja nykinyt ihmeellisesti. Nyt kun pitää sen ulosoton kammen koko ajan siinä asennossa mikä ennen oli auki -asento niin kaikki pelaa niin kuin uutena. Ja kun vääntää ulosoton kampea vielä lisää niin ulosotto irroittaa.
Nyt täytyy kyllä kysyä että mitä ihmettä?
Siinä aikani ihmettelin ja jossain vaiheessa sitten unohdin ulosoton kammen auki -asentoon, siinä kun on se lukitus. Siinä kohtaa huomasin että kytkin ei ravista enää ja oikeastaan pelaa paremmin kuin ikinä ennen. Sitten koitin vääntää ulosoton kampea vielä pitemmälle niin sieltä löytyikin kohta missä ulosoton kytkin irroittaa ihan normaalisti, paremmin kuin ikinä ennen....
Tätä aikaisemmin molemmat sekä ulosotto että kytkin ovat molemmat toimineet vähän kummallisesti, kytkintä ei oikein ole voinut luistattaa kun se nappaa yhtäkkiä kiinni ja sama juttu ulosoton kytkimen kanssa, aina on kytkettäessä ropeltanut ja nykinyt ihmeellisesti. Nyt kun pitää sen ulosoton kammen koko ajan siinä asennossa mikä ennen oli auki -asento niin kaikki pelaa niin kuin uutena. Ja kun vääntää ulosoton kampea vielä lisää niin ulosotto irroittaa.
Nyt täytyy kyllä kysyä että mitä ihmettä?
Reisrdok- Viestien lukumäärä : 55
Ikä : 47
kytkin
Oisko ollu sitten jotain rojua välissä että ei irrottanu tarpeeksi?
Oli se yllätys kaverillakin kun purki Majorin kytkimen kun ei toiminu enää ollenkaan,vaan säädön jälkeenkin rusahti,no kytkin asetelmasta yksi käpälä poikki 2 murtunu jo ja yksi enää ehjä.
Miksiköhän joku oli muutes kaittanu kytkinasetelman ja vauhtipyörän pulttien VÄLIIN millin prikat?
En oikein ymmärrä sitä viritystä? onko ollu väärä levy että pitäny saada edemmäs vai mikä säätö ei ole riittäny?
Onkos kukaan nähny muutes että olis painelaakerissa RASVANIPPA! tuossapa oli ja rasvaakin sinne meni kun kokeiltiin,oli ERGO merkkinen levy ja joku USA valmisteinen asetelma laakerista ei merkkiä selvinny.
Aikako se tuonkin rikkoi vai mikä? levyssä olis ollu kyl vielä hieman varaa kulua!
Oli se yllätys kaverillakin kun purki Majorin kytkimen kun ei toiminu enää ollenkaan,vaan säädön jälkeenkin rusahti,no kytkin asetelmasta yksi käpälä poikki 2 murtunu jo ja yksi enää ehjä.
Miksiköhän joku oli muutes kaittanu kytkinasetelman ja vauhtipyörän pulttien VÄLIIN millin prikat?
En oikein ymmärrä sitä viritystä? onko ollu väärä levy että pitäny saada edemmäs vai mikä säätö ei ole riittäny?
Onkos kukaan nähny muutes että olis painelaakerissa RASVANIPPA! tuossapa oli ja rasvaakin sinne meni kun kokeiltiin,oli ERGO merkkinen levy ja joku USA valmisteinen asetelma laakerista ei merkkiä selvinny.
Aikako se tuonkin rikkoi vai mikä? levyssä olis ollu kyl vielä hieman varaa kulua!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
Jaa-a. Voi hyvin olla. Ei tämmöistä käsitä. Täytyy katsoa riittääkö ulosoton kammessa säätövara että saisi tuon ilmestyneen puolen metrin väljän pois.
Ajoin traktorin talliin sulamaan, jos opiskelisi täältä kaikki jutut että miten kytkimet yms. säädetään ja sitten kurkkaisi ettei siellä ole mikään räjähtämässä käsiin.. Jos ei mitään vikaa löydy niin antaa sen sitten toimia vaan
Ajoin traktorin talliin sulamaan, jos opiskelisi täältä kaikki jutut että miten kytkimet yms. säädetään ja sitten kurkkaisi ettei siellä ole mikään räjähtämässä käsiin.. Jos ei mitään vikaa löydy niin antaa sen sitten toimia vaan
Reisrdok- Viestien lukumäärä : 55
Ikä : 47
Vs: DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
Tuolta ei olis kuin noin 40km tänne.....
Kyllä siellä jotain on tapahtunut, veikkaisin.
Todennäköisesti voinee olla katkaisuhoidon paikka......
Kyllä siellä jotain on tapahtunut, veikkaisin.
Todennäköisesti voinee olla katkaisuhoidon paikka......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
Alaluukun kautta näkee jääkö laakeri kantamaan kun vipu on "hyvässä" asennossa. Jos laakeri kantaa niin se ei ole pitkäikäinen, samaten kampiakselin päittäislaakeri voi loppua jos kytkimen painelaakeri on jatkuvasti kireällä. Kannattaa tutkia ainakin tuo varmuuden vuoksi. Jotain siellä on liikahtanut. Minulla tuli mieleen, että olisiko voimanoton levy ollut hiukan takertuneena akseliin ruosteen välityksellä ja kerrotun tapauksen yhteydessä napsahtanut liikkeelle?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
Tosiaan kammessa ei ole mitään henkeä koko normaali liikealueella, vaijeri on löysällä. Vasta kun sen painaa melkein lattiaan taaksepäin niin irroittaa normaalisti. Voisiko olla vaan niin pikkujuttu että joku vaijerin säätö hajonnut ja päästää vo-kytkimen nyt "liian auki" tai jotain?
Tänään pääsee tutkimaan tarkemmin..
Tänään pääsee tutkimaan tarkemmin..
Reisrdok- Viestien lukumäärä : 55
Ikä : 47
Vs: DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
erkki kirjoitti:olisiko voimanoton levy ollut hiukan takertuneena akseliin ruosteen välityksellä ja kerrotun tapauksen yhteydessä napsahtanut liikkeelle?
Luin tämän kohdan uudestaan ajatuksella. Voi hyvin olla. Kun mitä noita vaijerin säätöjä pimeässä yritin tutkia niin ehjiltä äkkiä katsoen näyttivät. Selittäisi tuon ilmestyneen klapin. Ja mahdollisesti nyt kun voimanoton painelaakerisysteemi pääsee irtoamaan kauemmas ja on ehkä vähän kulunut niin alkaa isommilla kierroksilla resonoimaan (tuntuu kytkinpolkimessa tärinänä ja potkimisena). Kun sen vetää kammella lähemmäksi niin pysyy hiukan piukassa eikä resonoi...??
Tämmöisiä sitä pohtii kun katselee räjäytyskuvia eikä tiedä asiasta mitään
EDIT: Sitten tuli mieleen että sehän toisinaan melkein irroitti siinä normikohdassakin. Mutta mutta onko mahdollista että koko vo:n painelaakeri tulee niin ulos nyt että tipahtaa pois paikoiltaan ja painaa väärästä kohtaa kytkintä auki, sitten luiskahtaa takaisin paikoilleen kun vähän aikaa resonoi ja tärisee?
Ei hitto vie siinä sen täytyy olla. Jos kammen päästää kokonaan auki niin pto:n painelaakeri tipahtaa pois holkin päältä ja alkaa rallattaa kun antaa vähän kierrosta. Sitten kun alkaa vääntää kampea niin on hetken aikaa "henkeä" kepissä kun painelaakeri ottaa holkin reunaan kiinni. Sitten se kuvailemallani tavalla yhtäkkiä "menee ohi jostain" eli painelaakeri luiskahtaa takaisin holkin päälle. Toivottavasti, koska tämä korjaantuu säätämällä.
Reisrdok- Viestien lukumäärä : 55
Ikä : 47
Vs: DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
Vika selvisi. Se välikappale mikä painaa PTO:n kytkimen kynsiä(vai mitä ne on) oli päässyt kiertymään pois paikoiltaan. Avasin vaijerin ja käänsin sen takaisin paikoilleen ja sitten säädin vaijerin niin että välystä on reilu milli. Pitäisikö sen välikappaleen olla jotenkin kytkimen puolessa kiinni??
Reisrdok- Viestien lukumäärä : 55
Ikä : 47
Vs: DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
Tarkoittanet painelaakeria?
Eikö siinä pitäis olla pienet jousilukitukset, jotka pitää laakerin "paininhaarukassa" kiinni
Eikö siinä pitäis olla pienet jousilukitukset, jotka pitää laakerin "paininhaarukassa" kiinni
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
jusape kirjoitti:Tarkoittanet painelaakeria?
Eikö siinä pitäis olla pienet jousilukitukset, jotka pitää laakerin "paininhaarukassa" kiinni
Ei kun painelaakerin jälkeen on semmoinen "prikka" missä on niiden kynsien kohdalla korotukset ja niissä korotuksissa kynnen mentävä lovi. Jotkut putkisokat vai oliko ne haarasokat niissä näkyi olevan sen korotuksen läpi mutta en keksinyt mikä niiden merkitys on.
http://www.messicks.com/cas/3870.aspx
Tuolta kun ottaa clutch ja sitten sen ensimmäisen B02-1 -kohdan niin aukeaa kytkimen kuva. Osa mistä puhun on nro. 10, se päätymmäinen osa. Se oli päässyt kierähtämään pois paikoiltaan. Tuo kuva on muuten jotenkin outo tai sitten en vaan osaa sitä lukea.
Reisrdok- Viestien lukumäärä : 55
Ikä : 47
Vs: DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
Just joo - eli se oli tuo käpälien paininlevy, jota sitten taas painelaakeri painaa....
Ei nääs enää tarkkaan muistanu rakennetta, kun viimeisestä taavin kytkimenlaitosta on jo puolvuotta, sitä edellisestä noin 4-5v....
Ei nääs enää tarkkaan muistanu rakennetta, kun viimeisestä taavin kytkimenlaitosta on jo puolvuotta, sitä edellisestä noin 4-5v....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
jusape kirjoitti:Just joo - eli se oli tuo käpälien paininlevy, jota sitten taas painelaakeri painaa....
Ei nääs enää tarkkaan muistanu rakennetta, kun viimeisestä taavin kytkimenlaitosta on jo puolvuotta, sitä edellisestä noin 4-5v....
Juuh en oikein osaa näitä kuvailla kun en tiedä edes osien oikeita nimiä. Kuuluuko sen tosiaan olla noin että voi pudota paikoiltaan vai onkohan tuolta hajonnut jotain?
En kyllä käsitä että miksi ajokytkimen tuntuma parani, mahdoinkohan vaan kuvitella.. Vaikka toisaalta se ei nypi enää kun luistattaa, aikaisemmin oli vaikea lähteä liikkeelle isolla ykkösellä ruopaisematta. Ota näistä sitten selvä..
Reisrdok- Viestien lukumäärä : 55
Ikä : 47
Vs: DB996 kytkin/ulosoton kytkin, hajosi ja korjaantui?
Se on kait tuo ajokytkin aika pienellä luistatusvaralla.... mitä oon taaveja ajellu.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Similar topics
» DB900 kytkin hajosi?
» Ulosoton kytkin
» DB 1200 ulosoton kytkin
» 1690:n ulosoton kytkin
» 1210 ulosoton kytkin
» Ulosoton kytkin
» DB 1200 ulosoton kytkin
» 1690:n ulosoton kytkin
» 1210 ulosoton kytkin
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa