Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

950 hydrauliikan muutos

3 posters

Siirry alas

950 hydrauliikan muutos Empty 950 hydrauliikan muutos

Viesti  jarppik Su Tammi 06 2019, 19:57

Moi uutena palstalaisena ja uutena taavetin omistajana ruvennut miettimääm tuon nostolaitteenkanssa taistellessa seuraavaa...
- Korvaisin tuon alkuperäisen vipu hässäkän normi 2toimisella hyd venttiilillä, paineen ottaisin alkuperäiseltä pumpulta...
Nyt arvon palstalaiset kysisinkin onko joku tälläistä modausta tehnyt ja jos on niin miten? Kuvat ois kivaoja Very Happy Very Happy Very Happy
Itesellä ajatus että paineen ottaisin nostolaitteen syllintetrin banjo liitoksesta ja sylinteri liitettäisiin suoraan tuohon uuteen venttiiliin... tällä ratkaisulla haen sitä että saisin myös yhden 2 toimisin hyd liitännän työntövarrelle ja yksin kertaistettua nostolaiteen toimintaa... tällä hetkellä se jotenkuten nousee noilla alkuperäisillä palikoilla mutta niin paljon pientä vikaa niissä vivustoissa yms että tuskin saan alkuperäistä systeemiä ikänä toimimaan oiken....

jarppik

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

950 hydrauliikan muutos Empty Vs: 950 hydrauliikan muutos

Viesti  Tessu Ma Tammi 07 2019, 03:19

Kyllä sen saa kuntoon kun seuraa täällä annettuja neuvoja

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

950 hydrauliikan muutos Empty Vs: 950 hydrauliikan muutos

Viesti  erkki Ma Tammi 07 2019, 07:58

Kyllä sen saa pelittämään kuvailemallasi tavalla. Sellainen pointti siinä on kuitenkin, että systeemistä tulee voiteluputki vaihdelaatikkoon ja silloin kun nostolaite ei nosta, niin pumppu pyörittää öljyn voiteluputkiston kautta vaihteistoon. Eniten sillä on kai merkitystä paikalliskäytössä, esim sirkkelisahan kanssa, jolloin ala-akselin pyöriminen ei linkoa öljyä minnekään.

Minusta on helpompaa kuitenkin käyttää alkuperäistä venttiiliblokia. Titenkin sillä edellytyksellä että se on käöyttökunnossa. Aloita homma sillä, että tulppaa TCU- ja vetovastussäätöventtiilille menevä putki niin, ettei sikäläiset vuodot tee haittaa. Putki löytyy nostoakselin oikeasta päästä, banjoliitin venttiilin takapäässä kun olet ensin irrottanut poikittaisakselin laakeripesän.

Sitten teet nostovivun ja nosto- ja laskuventtiilejä käyttävän poikittaistangon väliin nivelpäisen tangon niin, että kun vivun työntää eteen, poikittaistanko nostaa pumpun päällä olevan venttiilin ylös ja kun vivun vetää taakse niin se päästää venttiilin alas.
Pitoasento on siinä välillä.
Kaksitoimipakan voi sitten kytkeä siihen sylinterille menevään putkeen, josta tietenkin seuraa se, että kaksitoimiventtiilille saa paineen vain kun nostolaitevipu on takana, mutta jos kaksitoimisylintereille ei ole kovin paljon käyttöä, niin kyllä sen jaksaa liikauttaa taakse. Tavallisessa nostolaitekäytössä pitää vaan sitten huolehtia siitä, ettei nostolaite jää jurraamaan painetta vasten kun varret tulee ihan ylös. Alkuperäisessä systeemissä on eräänlainen laukaisulaite, "rotanloukku" joka hoitaa asiaa atomaattisesti. Usein nuo rotanloukut on niin kuluneita ja ruosteessa että toiminta on vähän niin ja näin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5105

Takaisin alkuun Siirry alas

950 hydrauliikan muutos Empty Vs: 950 hydrauliikan muutos

Viesti  jarppik Ma Tammi 07 2019, 18:41

Kiitos Erkille neuovoista. Täytyy vielä koittaa tuota omaa venttiiliä tullutkaan ajatelleeksi että siinä myös pito asento...
Tuohon 2 toimi venttiilille menevään putkeen täytyy kyllä sitten joku hana laittaa muuten ei kyllä toimi nostolaite... Lähinnä tuota venttiiliä ajattelin tarvitsevani hydrauli työntövarrelle kun pää asiassa kai tulossa trukin piikkien etteen tää laitos...

jarppik

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 11

Takaisin alkuun Siirry alas

950 hydrauliikan muutos Empty Vs: 950 hydrauliikan muutos

Viesti  erkki Ti Tammi 08 2019, 11:52

Siinä on pitoasento, mutta alunpitäenkin aika lyhyellä matkalla vivun liikeradassa ja kun vipumekanismit kuluu, niin pitoasennon löytäminen vaikeutuu. Usein ongelma on se, että nostovivun takana, alla oleva tappi, joka menee läpi taka-akselikotelon seinämästä, menee väljäksi poraukseensa ja alkaa pyrkiä vinoon. Se kääntää akselikotelon sisällä olevaa akselia, joka nostaa ja laskee nosto- ja laskuventtiileitä. Kun vivustossa on väljää, menee hallinta hankalaksi. Yhteen 990:an korjasin tuon rotsaamalla reijän 8 mm poralla ja tein uuden tapin siihen paikkaan.

Jos tarvii pääasiassa liikutella hydraulivartta, niin sellainenkin vaihtoehto voisi olla kova sana, että hommaat sähköpumpun mallia takalaitanostin ja laitat sen käyttämään hydraulivartta. Varren liikuttelu on niin pientä, ettei traktorin akku siitä pääse purkaantumaan jos laturi vaan on hengissä. Pumppu taitaa mahtua penkin alla olevaan koteloon öljysäiliöineen koska yhdelle sylinterille säiliöksi riittänee parin litran purnukka.
Silloin työntövarren hydrauliikka on täysin riippumaton muusta hydrauliikasta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5105

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa