1390 2-toimiventtiilin muutos
+3
OlleK
erkki
Late885
7 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
1390 2-toimiventtiilin muutos
Koneessa on siis vain yksi 2-toimilohko. Ohjekirjan mukaan sen saa muutettua 1-toimiseksi mutta se ei kerro tarkemmin jotta miten. Kertokaa nyt tyhmälle miten ko. muutos tehdään. Tarkoitus siis saada puutavarakuormain toimimaan. Valmetissa ei peltorenkaat enää kestä metsäajoa joten nyt lienee aika laittaa taavetti virallisesti siihen käyttöön johon se virallisesti tuli aikanaan ostettua. Mikäli saan kuvan näkymään niin jos joku tietäjä osais piirrellä siihen jotta mikä kytketään ja mihin.....
Late885- David Brown : 885 -73 ja 1390 -82
DBTCF:n jäsen nro : 30
Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Pm/(Srj)
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
En saa kuvaa laitettua. Galleriassa oli yks kuva mutta siinä oli paljon muutakin enkä ymmärtäny siitä mitään.
Late885- David Brown : 885 -73 ja 1390 -82
DBTCF:n jäsen nro : 30
Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Pm/(Srj)
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Hmmm. miksi se pitää muuttaa 1-toimiseksi? Kuormaajan voi hyvin kytkeä 2-toimiventtiilin jatkoksi ja sitaista vipu olemaan jatkuvasti päällä.
Mutta 1-toimiseksi sen saa niin, että laittaa toisesta lähtöputkesta putken tai letkun paluukanavaan, joka on kaksitoimiventtiilin alla olevan liitoskappaleen vasemmalla kyljellä, melkein möhkäleen etureunalla. Silloin toisesta ulostotosta tulee paine yhteen suuntaan vetäessä ja sama ulosotto avautuu palulle vipu toiseen suuntaa käännettynä. Silloin tuo muutettu kanava purkaa paineen suoraan paluuseen.
Mutta 1-toimiseksi sen saa niin, että laittaa toisesta lähtöputkesta putken tai letkun paluukanavaan, joka on kaksitoimiventtiilin alla olevan liitoskappaleen vasemmalla kyljellä, melkein möhkäleen etureunalla. Silloin toisesta ulostotosta tulee paine yhteen suuntaan vetäessä ja sama ulosotto avautuu palulle vipu toiseen suuntaa käännettynä. Silloin tuo muutettu kanava purkaa paineen suoraan paluuseen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Se yksitoimisuus tarvitaan vain jos lohkolla hallitaan yksi yksitoiminen sylinteri, esimerkiksi kippisylinteri. Puutavarakuormaimella on oma venttiilipöytä, joten siihen tarvitaan syöttö ja paluu. Homma hoituu kuten erkki on kertonut.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Se ei suostu toimimaan.... Toimii 2-toimisesta hetken kun ei laita täyttä virtausta mutta lopettaa muutaman liikkeen jälkeen toimintansa. Sitten renkuttaa venttiiliä eestaas muutaman kerran ja taas toimii pari liikettä! Valmetissa toimii kyllä 2-toimilohkosta suoraan mutta ei siinäkään jos laittaa paluuletkun vapaapaluuliittimeen. Taavetissa ei ole koko vapaapaluuliitintä eikä kolmitieventtiiliä. Kaikki ohjekirjat tosin neuvoo laittamaan paluun vapaapaluuliittimeen.
Late885- David Brown : 885 -73 ja 1390 -82
DBTCF:n jäsen nro : 30
Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Pm/(Srj)
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Ompa omituinen juttu. Kaksitoimiventtiili on yksinkertainen suuntaventtiili ja kun kara on takana tai edessä niin kyllä siitä öljyn täytyy tulla läpi.
Oletko kokeillut, että kun öljyn kierto kaksitoimiventtiilin kautta loppuu, niin nostaako nostolaite normaalisti kun kaksitoimiventtiilin ensin palauttaa keskelle?
Oletko kokeillut, että kun öljyn kierto kaksitoimiventtiilin kautta loppuu, niin nostaako nostolaite normaalisti kun kaksitoimiventtiilin ensin palauttaa keskelle?
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Traktorin 2-toimiventtiili on varustettu järjestelmällä joka katkaisee tuoton jos paine nousee yli noin 130 bar. Mikäli työkoneen pikaliittimessä on vahva keskiventtiilin jousi sulkee tämä traktorin paluulinjan push-pull liittimen keskiventtiilin, jolloin paine nousee ja vipu ampuu keskiasentoon. Vika poistuu todennäköisesti, kun hommaat asiansa osaavasta hydrauliikkaliikkeestä push-pull liittimen koiraspäitä kuormaimeen. Mitkään "pitäisi sopia" liittimiä en kehota hankkimaan. Tällaiset liittimet ovat kyllä halpoja, mutta niissä kaikissa on vahva keskiventtiin jousi.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Nostolaite toimii ihan normaalisti, tosin nostovarret on heitetty sivuun(tallessa kylläkin). Pikaliittimet on vakiot jotka siinä on ollut ostettaessa. Kärry/kuormain paketti on vuoden vanha eikä ole ollu missään muussa koneessa kun meidän isommassa ratkorissa. Siinä siis toimii normaalisti ilman mitään kikkailuja. Tuo 130bar paineen katkeaminen ihmetyttää kun käyttöpaine kuitenkin on se 170bar jonka myös valmetti antaa?
Late885- David Brown : 885 -73 ja 1390 -82
DBTCF:n jäsen nro : 30
Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Pm/(Srj)
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Juu, noinhan se tekee, elikkä palauttaa vivun keskelle. Jos vipu on sidottuna äärilaitaan, niin minusta se ei silloin palauta. Systeemi on muistaakseni tehty sitä tarkoitusta varten, että esim etukuormaimen voi napsauttaa nostamaan ja sitten voi operoida vaihteita yms, molemmin käsin vapaasti ja kun kuormain tulee ylös, niin venttiili napsauttaa vapaalle automaattisesti juuri tuon systeemin ansiosta.
Ittellä tuli mieleen, että olisiko mahdollista, että pikaliittimissä on hiukan kuoleutunut jousi jossain, joka tosiaan aiheuttaa sen, että liitin alkaa välillä ahdistamaan ja hellittää kun virtauksen suuntaa välillä muuttaa? Sehän on esim kippikärryissä tunnettu jutska, että saattaa lava alkaa jäämään ylös kun pikaliitin on ohittanut parasta ennen päivän.
Ittellä tuli mieleen, että olisiko mahdollista, että pikaliittimissä on hiukan kuoleutunut jousi jossain, joka tosiaan aiheuttaa sen, että liitin alkaa välillä ahdistamaan ja hellittää kun virtauksen suuntaa välillä muuttaa? Sehän on esim kippikärryissä tunnettu jutska, että saattaa lava alkaa jäämään ylös kun pikaliitin on ohittanut parasta ennen päivän.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Jos laittaa lohkolta suoraan letkut kuormaajan venttiilipöytään niin särkyykö jotain vai onko isompi todennäköisyys että toimii normaalisti?
Late885- David Brown : 885 -73 ja 1390 -82
DBTCF:n jäsen nro : 30
Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Pm/(Srj)
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
David Brown käytti jo aikaisessa vaiheessa niin sanottuja push-pull liittimiä. Näissä liittimissä on niin pitkä liikematka keskiventtiileissä, että liittimet voidaan kytkeä ja irrottaa ja työntämällä ja vetämällä ja myös paineen alaisina. Tämä tarkoittaa sitä, että sekä naaras- että koiras liittimien kartioventtiilit "uivat" öljynvirtauksessa ja ovat yhtä paljon auki vain edellyttäen, että jousivoima kummassakin päässä on sama. Muilla liittimillä ei ole tätä ominaisuutta. Push-pull liittimen keskijousi on voimakkuudeltaan heikompi, kuin muiden liittimien keskijousi sen vuoksi, että ihmisen voima riittäisi liittimien kytkemiseen. Kuten jo aikaisemmin sanoin, mikäli koirasliittimessä on voimakkaampi jousi, kuin naarasliittimessä, aiheuttaa tämä paluupuolella sen, että traktorin naarasliitin saattaa sulkeutua ja estää öljyn pääsyn takaisin traktoriin silloin, kun tuotto kasvaa tai vaihtelee voimakkaasti tai paine muuttuu sykäyksittäin. Jos välttämättä halutaan käyttää näitä vanhanmallisia, jäykkäjousisia liittimiä työkoneissa on ainoa mahdollisuus vaihtaa traktoriin saman standardin mukaiset liittimet.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Kakstoimiventtiileissä on sellaisia malleja joissa on suljettava hana siellä etuoikealla venttiililohkossa.
Takistappa onko sinulla tälläinen malli.
Hanallisesta mallista saa ykstoimisen.
Paluuliittimen voi laittaa takasillan päälle tai siihen venttiililohkon jalkaan.
Eikös siinä ole tulppa etumasisessa reiässä.
Takistappa onko sinulla tälläinen malli.
Hanallisesta mallista saa ykstoimisen.
Paluuliittimen voi laittaa takasillan päälle tai siihen venttiililohkon jalkaan.
Eikös siinä ole tulppa etumasisessa reiässä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Jalka on tulpattu kyllä. En mielestäni nähny minkään näköstä hanaa lohkossa mutta pitänee tutkailla vielä.
Late885- David Brown : 885 -73 ja 1390 -82
DBTCF:n jäsen nro : 30
Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Pm/(Srj)
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Ei siinä mitään voi rikkoa, vaikka laitat lohkolta suoraan. Olen entistä varmempi siitä, että nuo pikaliittimet tarktorin päässä ei ole täysin yhteensopivat kuormaajan kanssa. Sehän käy niin, että kun naaraspään keskinappulan jousi on pehmeämpi kuin koiraspäässä, niin koiraspään kanava avautuu vain hiukan raolleen ja saattaa sisäpuolisen paineen vaikutuksesta mennä kokonaan kiinni, siis paluupuolella, jossa öljy tulee koiraspäästä ulospäin. Jossakin keskustelupalstalla näitä tapauksia on tullut vastaan ja jotkut on korjaavana keinona mm. hitsanneet pikku nöölejä noihin liittimien napoihin, että avautuisivat enempi.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Late885 kirjoitti:Se ei suostu toimimaan.... Toimii 2-toimisesta hetken kun ei laita täyttä virtausta mutta lopettaa muutaman liikkeen jälkeen toimintansa. Sitten renkuttaa venttiiliä eestaas muutaman kerran ja taas toimii pari liikettä! Valmetissa toimii kyllä 2-toimilohkosta suoraan mutta ei siinäkään jos laittaa paluuletkun vapaapaluuliittimeen. Taavetissa ei ole koko vapaapaluuliitintä eikä kolmitieventtiiliä. Kaikki ohjekirjat tosin neuvoo laittamaan paluun vapaapaluuliittimeen.
Kuormaajan venttiilistön paluu liitetään venttiililohkon alasivulla etupuolella olevaan proppuun tai vasemmalla taka-akselin päällä olevaan proppuun (jossain mittatikun vieressä).Hydrauliikkavipu köytetään työasentoon, jotta pysyy päällä.Gallerian kuvassa vapaa paluu jarrulta on liitetty akselin päälle.Lohkosta lähtee toinen paluuletku perään päin.
otsoni- Viestien lukumäärä : 448
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
No nyt rupes selviimään! Jätin pikaliittimet välistä pois kokonaan ja pelaa ihan normaalisti. Öljyvuoto liitoksessa oli toki hiukka reilua. Kierteet ei sitten kuitenkaan ollu samoja. Pitänee metsästää sellanen nippa vielä väliin jolla saa kirteet kohilleen ni eiköhän se ala pikkuhiljaa remontti kääntyä voiton puolelle. Isot kiitokset Herroille vastauksista ja vaivan näöstä!
Late885- David Brown : 885 -73 ja 1390 -82
DBTCF:n jäsen nro : 30
Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Pm/(Srj)
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Ei varsinaisesti liity enää hydrauliikkaan mutta onko kenelläkään tietoa onko 1390:iin olemassa valmiina tuppisovitteita vai pitääkö tehdä itte? Kuormain tulossa joskus tulevaisuudessa kärrystä traktoriin.
Late885- David Brown : 885 -73 ja 1390 -82
DBTCF:n jäsen nro : 30
Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Pm/(Srj)
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Taitaa 1390:iin passaavat tuppisovitteet olla valtaosin paikallisten pajojen tuotteita. Jakelta sen saa selville yhdellä puhelinsoitolla, että ovatko siellä niitä tehneet.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Late885 kirjoitti:Ei varsinaisesti liity enää hydrauliikkaan mutta onko kenelläkään tietoa onko 1390:iin olemassa valmiina tuppisovitteita vai pitääkö tehdä itte? Kuormain tulossa joskus tulevaisuudessa kärrystä traktoriin.
Katoppa mallia galleriasta! Tarpeet maksoi 300€! isompi kone, mutta kestänyt hyvin.
Tuo shokkiventtiilin päällelyöminen oli kylmänä ongelma, poistin pikaliittimet kuormaimen paluulinjasta, ei enää seisahtele kesken.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Kierteet on kohillaan ja kaikki toimii kuten pitää. Jos sitä pääsis jo huomenna jatkamaan urakoita.
https://2img.net/r/ihimizer/img199/980/aemf.jpg
Linkin takaa pitäs löytyä kuva koneesta
https://2img.net/r/ihimizer/img199/980/aemf.jpg
Linkin takaa pitäs löytyä kuva koneesta
Late885- David Brown : 885 -73 ja 1390 -82
DBTCF:n jäsen nro : 30
Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Pm/(Srj)
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Pätevän näköinen yhdistelmä. Onko jokin ertyinen syy siirtää kuormain traktoriin kiinni? Kuvittelisin, että se on aika hyvissä asemissa tuossa aisallakin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Lähinnä harvennusten vuoksi. Jatkoa kun ei puomissa ole niin joutuu aina kaatamaan sivusta kun kärryn taa ei nää. Monesti kulkee pellon- ja tienlaitoja pelkästään kaatelemassa eikä risuja tule minnekkään vietyä.
Late885- David Brown : 885 -73 ja 1390 -82
DBTCF:n jäsen nro : 30
Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Pm/(Srj)
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Itsellä tuli laitettua traktoriin kiinni kourakuormain, kun aina oli tarvis miestä vahvempaan ilman kärryä. Risujen ajo kätevämpää umpikärryllä , koneet/kärryt tilanteen mukaan perässä. Noita lannoitesäkkejäkin usein nostelen. Justiin 3 eri viljankuivuriakin olen purkanut syystalvella, ihan ehdoton peli tuo kuormainsysteemi siihen. Offtopikkia nyt tuli..
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
lLaita perän mittatikun vieressä oleva nipan tilalle pikaliitin saat siitä vapaan paluun.paluu letku kannattaa laittaa vapaaseen paluuseen niin ei ala o-renkaat kusemaan kuormaajan lohkosta.paluu puolelle tulee vastapainetta jos mennään 2-toimi lohkon kautta takaisin perään.oli ilmeisesti vikaa orkkis pikaliittimissä jos auttoi niiden poisto.
1294- David Brown : Case 1294 -85
DBTCF:n jäsen nro : 024
Viestien lukumäärä : 15
Paikkakunta : Kauhajoki
Vs: 1390 2-toimiventtiilin muutos
Siellä ei siis ole nyt ollenkaan pikaliittimiä välissä kun tuppaa aikataulut kusemaan hiukkasen ni en käyny niitä enää väliin väkästelemään. Taavetti joutaa talvet olemaan mettäajossa muutenkin. Pitää keväämmällä laittaa pikaliittimet sinne takasin kuitenkin ni kokeilee sillon uusien toiminnan ja varmistaa originellit viallisiks/kuluneiks. Ja se pieni nostelu mihkä ei miesvoima ihan piisaa ni osasyy myös nosturin siirtoon aisalta.
Late885- David Brown : 885 -73 ja 1390 -82
DBTCF:n jäsen nro : 30
Viestien lukumäärä : 52
Paikkakunta : Pm/(Srj)
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» 950 hydrauliikan muutos
» DB 1390
» Raideleveyden muutos 4wd
» 950 ruiskun ajoituksen muutos kääntämällä.
» nostolaite-vikaa
» DB 1390
» Raideleveyden muutos 4wd
» 950 ruiskun ajoituksen muutos kääntämällä.
» nostolaite-vikaa
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa