DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
+3
erkki
mattkau
JaakkoV
7 posters
Sivu 1 / 1
DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
Facebookissa jo asiasta kyselinkin mutta laajennetaan asiantuntijakuntaa.
Eli otsikon mukaan oma projektini vuotaa runsaasti vaihteistoöljyä taka-akselin ja päärungon saumasta, lähinnä tuosta vasemmasta reunasta. Vuotoa oli aiempi omistaja yrittänyt hillitä ulkopuolelta jollain tiivistysmassalla, jonka jäämistöt tuossa toisessa kuvassa näkyy valkoisena. Mitenköhän tuon liitoksen saisi tuosta auki että tiivistys onnistuisi? Pitääkö ottaa takavetoakselit molemmin puolin pois ja irrottaa sen jälkeen vaihdelaatikko ja tasauspyörästö yhtenä murikkana ja sen jälkeen vasta avata nuo liitosta ylläpitävät pultit? Vai onnistuuko helpommin? Minkähänlainen tiiviste tuossa on alunperin ollut välissä? Jotain niksejä miten tämän vuodon saisi tukittua?
Eli otsikon mukaan oma projektini vuotaa runsaasti vaihteistoöljyä taka-akselin ja päärungon saumasta, lähinnä tuosta vasemmasta reunasta. Vuotoa oli aiempi omistaja yrittänyt hillitä ulkopuolelta jollain tiivistysmassalla, jonka jäämistöt tuossa toisessa kuvassa näkyy valkoisena. Mitenköhän tuon liitoksen saisi tuosta auki että tiivistys onnistuisi? Pitääkö ottaa takavetoakselit molemmin puolin pois ja irrottaa sen jälkeen vaihdelaatikko ja tasauspyörästö yhtenä murikkana ja sen jälkeen vasta avata nuo liitosta ylläpitävät pultit? Vai onnistuuko helpommin? Minkähänlainen tiiviste tuossa on alunperin ollut välissä? Jotain niksejä miten tämän vuodon saisi tukittua?
JaakkoV- David Brown : 950 Livedrive "First Series"
Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
https://www.taavetti-talli.net/t3440-db-996-taka-akselin-ja-vaihdelaatikon-valisen-pulttisauman-tiivistaminen
Tästä aiheesta on keskusteltu aiemminkin useampaankin otteeseen, tässä yksi minkä löysin. Jos linkki ei toimi, niin löytyy myös plaraamalla tämän saman keskusteluosion toiselta sivulta suunnilleen puolivälistä.
Tiivisteaineeksi kannattaa valita sellainen, mikä myös lukitsee liitosta, tavallinen moottorisilikoni ei ole pitkäikäinen vaihtoehto. Ellen ihan väärin muista, niin DB tehdas käytti ja OlleK on suositellut Loctite 510 tiivisteainetta. Se on anaerobinen lukitseva tiivisteliima, joka on tarkoitettu mm. voimaa välittäviin liitoksiin jollainen tämä sauma on.
Muitakin vastaavin ominaisuuksin olevia tuotemerkkejä on menestyksellä käytetty, mutta en nyt ulkoa muista mitä. Muut täydentäkööt tätä.
Tästä aiheesta on keskusteltu aiemminkin useampaankin otteeseen, tässä yksi minkä löysin. Jos linkki ei toimi, niin löytyy myös plaraamalla tämän saman keskusteluosion toiselta sivulta suunnilleen puolivälistä.
Tiivisteaineeksi kannattaa valita sellainen, mikä myös lukitsee liitosta, tavallinen moottorisilikoni ei ole pitkäikäinen vaihtoehto. Ellen ihan väärin muista, niin DB tehdas käytti ja OlleK on suositellut Loctite 510 tiivisteainetta. Se on anaerobinen lukitseva tiivisteliima, joka on tarkoitettu mm. voimaa välittäviin liitoksiin jollainen tämä sauma on.
Muitakin vastaavin ominaisuuksin olevia tuotemerkkejä on menestyksellä käytetty, mutta en nyt ulkoa muista mitä. Muut täydentäkööt tätä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
Juu, kyllä tuon liitoksen saa ruuvit löysäämällä sen verran raolleen, että siihen saa tiivistemassan väliin. Kun raon spruutaa puhtaaksi bärkleellä niin tiivistemassa tarttuu väliin. Muisaakseni öljypunpun umusiivilä pitää löysätä vaihdelaatikon luukun alta, että se ei mene tiukalle kun taka-akseli liikahtaa sen parisen milliä.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Marras 06 2017, 15:14, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
Kiitos herrat! ei osunut eilen pikaisella silmäyksellä nämä aiemmat ketjut aiheesta silmään, mutta hyvä kun ongelma on tuttu!
JaakkoV- David Brown : 950 Livedrive "First Series"
Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
Eli näillä ohjeilla mennään
JaakkoV- David Brown : 950 Livedrive "First Series"
Viestien lukumäärä : 8
Vs: DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
Ite moniin tasopintoihin käyttänyt LOCTITE5923 ainetta, purkista siveltävä tasotiivisteliima.
Ei ehkä kovimmasta päästä liimautumisominaisuudet, mut Nuffissa ja monessa muussa koneessa ihan toiminut ja pitänyt.
Ei ehkä kovimmasta päästä liimautumisominaisuudet, mut Nuffissa ja monessa muussa koneessa ihan toiminut ja pitänyt.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
Loctite 5923 kohdalla annetaan seuraavia tietoja: "Nestemäinen laippatiiviste, erittäin joustava. Levitetään siveltimellä. Tiiviste säilyttää kimmoisuutensa ja voidaan irrottaa". Tämä tarkoittaa sitä, että aine joustavuutensa vuoksi sallii osien liikkumisen keskenään. Tämä ei ole toivottavaa takasillan kohdalla David Brown traktoreissa. Loctite 510 on tehtaan suositus, koska se vahvistaa sauman ja estää pulttien löystymisen. Samainen Loctite 510 oli tehtaan käytössä useassa kohdassa, kun haluttiin varmistaa saumojen vuotamattomuuden ja kiinnipysymisen ja mainitun tiivistysaineen käyttö lopetti traktorin rungon saumoissa esiintyneet öljyvuodot. Jokainen käyttäköön mitä sopivaksi näkee.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
Juu, 5923 kamalla tiivistetty sauma on kohtuu kivuttomasti avattavissa vaikka vuodenkin päästä.
Kohteet joissa olen käyttänyt, on puhdistettu kaapimella/puukolla ensin, sitten teräsharjalla ( myös porakone tai vingun harjalla ) ja jarrukliinerillä huolellisesti pesupuhdistettu lopuksi tasopinnat molemmin puolin, sekä monien ko. osakomponenttien välillä on myös ohjuritapit.
Sekä pultit toki kiristetty asennettaessa osia, huolellisesti kunnolla momenttiin, myös jälkikiristystarkistus jonkin ajan käytön jälkeen on tehty.
Siksi sanoinkin, ettei tämä aine omaa mitään lujimpia liimausominaisuuksia.
Kohteet joissa olen käyttänyt, on puhdistettu kaapimella/puukolla ensin, sitten teräsharjalla ( myös porakone tai vingun harjalla ) ja jarrukliinerillä huolellisesti pesupuhdistettu lopuksi tasopinnat molemmin puolin, sekä monien ko. osakomponenttien välillä on myös ohjuritapit.
Sekä pultit toki kiristetty asennettaessa osia, huolellisesti kunnolla momenttiin, myös jälkikiristystarkistus jonkin ajan käytön jälkeen on tehty.
Siksi sanoinkin, ettei tämä aine omaa mitään lujimpia liimausominaisuuksia.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
Enkä ole vielä semmoseen liimaan törmänny mikä liimais metallin metalliin ikuisesti,aina se purettaessa jotenkin ratkee jos ei muuten niin pillullä lämmittämällä on irronnu kaikki.
Tuo saumahan tulee pulteilla kovasti kiinni ja muistaakseni siellä on vielä ohjuritapitkin... eli kunhan liima vaan öljyä sietää muuta siltä ei vaadita,paperitiivarihan siellä alumperin on (ainakin vanhemmissa) ja toimii kuten pitääkin.
Tuo saumahan tulee pulteilla kovasti kiinni ja muistaakseni siellä on vielä ohjuritapitkin... eli kunhan liima vaan öljyä sietää muuta siltä ei vaadita,paperitiivarihan siellä alumperin on (ainakin vanhemmissa) ja toimii kuten pitääkin.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
heh vaihdas tessu i u:n tilalle niin lämpiää paremmin heh heh.
Vieläkös teidän purojoessa vettä piisaa
Vieläkös teidän purojoessa vettä piisaa
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
Se on juuri se paperitiiviste vaihteiston rungon ja taka-akselin välillä joka hankaantuu ohuemmaksi, päästäen pultit hieman löystymään ja aiheuttaen näin öljyvuodon mainitusta kohdasta. Kukaan ei ole väittänyt että anaerobiset tiivistemassat tekevät osista yhtä ja samaa puuta vaan oikeat lukitsevat massat estävät osien liikkumisen niin, että alkuliike ei pääse tapahtumaan, jolloin pultit eivät pääse löystymään.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
Eikös niihin pultteihin vois käyttää sitte lukitusaineita? niihin mä ainakin kokeilisin jos uudelleen kasaisin,joo ja VETTÄ sitä täällä riittää kaikki alkaa vajota saven sekaan,joki pysyy kyllä vielä uomassaan.
Toivottavasti ei sitten eräs jälleen kkommenteita pahastu... anteeksi jo etukäteen mutta kai sitä kysyä saa?
Toivottavasti ei sitten eräs jälleen kkommenteita pahastu... anteeksi jo etukäteen mutta kai sitä kysyä saa?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» 950 ja taka-akselin öljyvuoto
» Taka-akselin sauman tiivistäminen
» Taka-akselin välys ja Taavetin nopeutusta
» case 1494 taka-akselin laakerit
» DB 1390 taka-akselin stefan vaihto
» Taka-akselin sauman tiivistäminen
» Taka-akselin välys ja Taavetin nopeutusta
» case 1494 taka-akselin laakerit
» DB 1390 taka-akselin stefan vaihto
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa