Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Taka-akselin sauman tiivistäminen

5 posters

Siirry alas

Taka-akselin sauman tiivistäminen Empty Taka-akselin sauman tiivistäminen

Viesti  erkki Ma Maalis 28 2016, 13:53

Varsinkin etukuormainkäytössä tulee taka-akselin ja vaihdelaatikon väliseen pulttisaumaan vääntöä, joka saattaa elättää liitosta sen verran, että tiiviste alkaa tihkua. Omassa 880:ssa ei ole ollut kuormainta, mutta sauma alkoi nopottaa öljyä sen verran, että tallin lattialle tahtoi tulla öljyläiskiä yli tarpeen. Aikani tuota vuotoa siedettyäni päätin kokeilla, että saako sauman pitämään traktoria kokonaan purkamatta.

Taka-akseli on vaihdelaatikossa kiinni yläreunasta viidellä pultilla, pystysivuilta neljällä pultilla ja alasaumassta viidellä pultilla. Pystysaumoissa ylimmissä pulteissa on kuusikolokannat ja pultit saattaa olla niin tiukassa, että avaamista varten kannattaa etsiä käsiin hyvät avaimet. Oikean puolen pystysauman alempi vaarnapultti on niin ahtaassa paikassa, ettei stä pysty löysäämään ellei akselista ensi löysää käsijarruvipua ja nostolaitevipua kannatelevaa lohkoa. Käsijarruvipua ei tavitse irrottaa, mutta kannen takana olevasta nostovipun liittyvästä tangosta pitää irrottaa mutteri. Muista laskea kierrokset.

Ensiksi päästetään öljyt laatikosta ja imuputken alla oleva kansi. Kannen takaa löytyy ainakin -67 mallin selectasta yksi pultti, joka pitää paikoillaan pumpun imuputkea. Pultti pitää itrrottaa. Varsinaisia kiinnityspultteja voi avata sen verran, että ulosottovaihteen alta tunkkaamalla saa laatikon ja taka-akselin välisen sauman pari milliä raolleen. Annetaan öljyn valua vaikka yön yli, jotta sauman saa sitten kunnolla puhdistettua puhdistussprayllä.

Terävällä suuttimella saumaan saa pursotettua tiivistemassan, jonka jälkeen pultit voi kiristää. Öljyn pinta ei normaalisti yllä kovin korkealle, joten tärkeää on saada massa saumaan nimenomaan alalaippaan ja reunoilta astinaudan tasolle.

880 on nyt ollut kuivalla maalla kolme vuorokautta ja sauma on edelleen kuiva. Olen jokseenkin varma, että se tulee olemaan kuiva pitkään myös tulevaisuudessa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

Taka-akselin sauman tiivistäminen Empty Vs: Taka-akselin sauman tiivistäminen

Viesti  Tessu To Maalis 31 2016, 13:36

Kyllä se noin pitäs onnistua kun itekkin mietin,hyvä on idea

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1873
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Taka-akselin sauman tiivistäminen Empty Vs: Taka-akselin sauman tiivistäminen

Viesti  Johannes. Pe Huhti 01 2016, 19:06

Onkohan 850 samanlainen systeemi ?   tihkuu kanssa . Sitä voi sen pari milliä raottaa eikä mitään tipu pois paikoiltaan?

Johannes.

Viestien lukumäärä : 35

Takaisin alkuun Siirry alas

Taka-akselin sauman tiivistäminen Empty Vs: Taka-akselin sauman tiivistäminen

Viesti  outsider Pe Huhti 01 2016, 20:27

Kyllä toi Erkin tekemä tiivistys sopii muihinkiin taavetteihin.
990 implen (2kpl) ja 880implen olen vastaavalla tavalla tehnyt ja toimii.

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1886

Takaisin alkuun Siirry alas

Taka-akselin sauman tiivistäminen Empty Vs: Taka-akselin sauman tiivistäminen

Viesti  Johannes. Pe Huhti 01 2016, 21:07

Hyvä,  pitääpä alkaa purkamaan kunhan " pajan " lattia kuivaa ( maalattia)

Johannes.

Viestien lukumäärä : 35

Takaisin alkuun Siirry alas

Taka-akselin sauman tiivistäminen Empty Vs: Taka-akselin sauman tiivistäminen

Viesti  Johannes. Ke Huhti 06 2016, 07:41

Pitääkö 850 ottaa akku kotelot pois ?  mulla kotelot on hitsattu lokasuojiin kiinni vai onko kaikissa.

Johannes.

Viestien lukumäärä : 35

Takaisin alkuun Siirry alas

Taka-akselin sauman tiivistäminen Empty Vs: Taka-akselin sauman tiivistäminen

Viesti  erkki Ke Huhti 06 2016, 07:53

Minulla on sellainen hytinä, että akkukoteloon ei tarvitse kajota, mutta lokasuojien kiinnityspultit astinlautoihin pitää avata.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

Taka-akselin sauman tiivistäminen Empty Taka-akselin sauman tiivistäminen

Viesti  aikaveijo Pe Helmi 10 2017, 02:40

Terve vaan kaikki Taavettitallilaiset !
Minulla on myös vuoto, taka-akselin ja vaihdelaatikon välisessä pulttisaumassa. Minulla on DB 996 4wd-79 traktorina. Olen kunnostanut traktoria
3v ja alkaa olla kohtalaisessa kunnossa. Tuo vuoto täytyy kumminkin korjata, ikävää kun tiputtaa. Onko joku muu tallilainen suorittanut kyseisen
homman. Riittäisiköhän jos kohottaisi hyttiä takapäästä, löysäisi hytin vaimennus kumien pultit ja muut vekottimet, että voisi nostaa hyttiä takapäästä 10cm. Konepelti myös pois ? Ahdasta siellä on, pultteja irroitella.

aikaveijo

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 60

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa