case 1494 taka-akselin laakerit
+2
otsoni
marsam
6 posters
Sivu 1 / 1
case 1494 taka-akselin laakerit
Moi löytyisikö keltään räjäytys kuvaa taka-akselista? Oli päässyt kiristys mutteri jostain syystä irtoamaan ja hajoitti pienemmän laakerin,vaihdoin molemmat laakerit.Muutaman tunnin ajon jälkeen hajosi ulommainen laakeri,kasattu vanhoilla simmi levyillä pyöri käsin ihan herkästi,Mikäköhän meni vikaan?
marsam- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: case 1494 taka-akselin laakerit
https://drive.google.com/drive/folders/0B9-7bn5CX9NDaEcwRXpLbm0wQzQ?resourcekey=0-oehEHj6vHH-E62L2h_0rtQ
Tuolla on osviittaa, section 6270 final drive.
Tuolla on osviittaa, section 6270 final drive.
otsoni- Viestien lukumäärä : 441
Vs: case 1494 taka-akselin laakerit
Kiitos otsoni,Hiukan erillainen tossa omassa ,Mutta paljon parempi ohje kun ei mitään.
marsam- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: case 1494 taka-akselin laakerit
Korjaamokäsikirjan osa 6270 käsittelee 1690 pyöränvälitystä. 1494 pyöränvälitys löytyy kirjan osata 6170. Tulihan ulompi laakeri kunnolla täytetty rasvalla ennen asennusta ja sitten pumpattu täyteen frasvaa asennuksen jälkeen. Rasvanippa on viite 16 seuraavassa linkissä https://www.mycnhistore.com/eu/en/caseih/tractors/agricultural/euaa01agr089under100hp/case-diesel-tractor/power-train/housing-and-covers-for-final-drives/cn/BEEAC076-8FBF-E111-9FCE-005056875BD6/3FCB6496-EFBE-E111-9FCE-005056875BD6 Ulumpi laakeri voidellaan rasvalla, siihen ri pääse öljyä. Rengasmutteri tulee kiristää todella tiukasti ja lukituslevy taittaa kunnolla paikalleen.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: case 1494 taka-akselin laakerit
Tulihan se rasvattua,olisko ollut laakeri sitten vähän liian tiukalla.
marsam- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: case 1494 taka-akselin laakerit
perinoutoa...minkähän moinen laakerimalli on kyseessä kun voi kiristääkkin?
jos käsin pyöri niin ei luulis että liika kireellä olis ja aika löysä saa taas olla että siksi rikkoontuisi.
Empä muista onko itellä missään hajonnu uusi/ehjä laakeri sen jälkeen kun on johonkin laitettu?
jos käsin pyöri niin ei luulis että liika kireellä olis ja aika löysä saa taas olla että siksi rikkoontuisi.
Empä muista onko itellä missään hajonnu uusi/ehjä laakeri sen jälkeen kun on johonkin laitettu?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1923
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: case 1494 taka-akselin laakerit
Taaveteissahan on ihan tavan kartiorullalaakerit takapyörän napa-akselilla.
Ja laakerien välys / kireys säädetään ulkolaipan alla olevilla puolikuun muotoisilla shimmilevyillä - joita alkujaan siellä on eripaksuisia levyjä nivaska.
Laakeriin hieman välystä iän myötä tullessa, saadaan laakereita kiristettyä välyksettömäksi sopivasti shimmilevyjä poistamalla / vaihtamalla niitä ohuempiin.
Kun kaikki shimmit on poistettu - viimeistään silloin on kartiorullalaakerit uusimisen tarpeessa.
Ja laakerien välys / kireys säädetään ulkolaipan alla olevilla puolikuun muotoisilla shimmilevyillä - joita alkujaan siellä on eripaksuisia levyjä nivaska.
Laakeriin hieman välystä iän myötä tullessa, saadaan laakereita kiristettyä välyksettömäksi sopivasti shimmilevyjä poistamalla / vaihtamalla niitä ohuempiin.
Kun kaikki shimmit on poistettu - viimeistään silloin on kartiorullalaakerit uusimisen tarpeessa.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: case 1494 taka-akselin laakerit
Eli ei pitäs noin vain uusi hajota,missähän mantereella oli uusi laakeri tehty?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1923
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: case 1494 taka-akselin laakerit
Niin, siihen laakerointiin ei jätetä välystä vaan pitää olla esijännitystä eli ahistusta 15 satikan verran. Tämä tehdään sopivilla shimmeillä. Ja niinkuin aiemmin on jo kerrottu akselimutteri vedetään ihan oikein kiinni ja lukitaan. On nähty sellaista, että välys tehdään mutterilla. Se kyllä rikkoo laakeroinnin, tiivistimet ja ehkä muutakin. Tuo 0.15mm ahdistus kyllä laittaa akselin sen verran tiukalle, ettei ihan helposti pitäisi pyöriä käsin, pyörii kyllä muttei helposti ilman pyörää paikallaan. Ja ennen tätä shimmausoperaatiota pitää laakerien koolit olla perillä paikallaan.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1651
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: case 1494 taka-akselin laakerit
Oliskohan tuo laakerin merkki NWB, Valmistusmaata en osaa sanoa.
marsam- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 4
Vs: case 1494 taka-akselin laakerit
Kuten Matti sanoi, oikein säädetty laakerivälys on sellainen, että siittä pyörännavasta saa ottaa ihan kaksin käsin kiinni, että sen saa ede hitaasti pyörimään.'
Josko juurikaan lainkaan käsin, saattaa vaatia liki metristä vääntörautaa, että pyöränpulttien välistä vääntäen pyörii.
Josko juurikaan lainkaan käsin, saattaa vaatia liki metristä vääntörautaa, että pyöränpulttien välistä vääntäen pyörii.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2945
Ikä : 54
Paikkakunta : Yläne
Vs: case 1494 taka-akselin laakerit
Joo meillä Taavissa sen verran väljät laakerit että ei kehtaa enää edes alkaa mitään tekee kun ei tule kuin työtä työn perään heh!
No eipä tuolla ole kesällä paljon ajoakaan
No eipä tuolla ole kesällä paljon ajoakaan
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1923
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: case 1494 taka-akselin laakerit
OP kysyy miksi laakeri on rikkoontunut. Samassa yhteydessä hän ilmoittaa, että rengasmuteri on lähtenyt irti. Rengasmutteri ei siis ole ollut kunnolla kiinni, vaan se on päässyt pyörimään auki. Laakerivälys säädetään sovitelevyillä laakerin ja päätylaipan väliin, eikä rengasmuterilla. Alkuperäinen rengasmutterin työkalu on järeää tekoa ja sitä käytetään lyömällä raskaalla vasaralla avaimen kahvan päähän.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: case 1494 taka-akselin laakerit
Noinhan se alumperin meni mutta mikä rikkoi uuden? silloinhan taisi olla mutterikin kiinni...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1923
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Similar topics
» 950 ja taka-akselin öljyvuoto
» Taka-akselin sauman tiivistäminen
» DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
» DB 1390 taka-akselin stefan vaihto
» Taka-akselin välys ja Taavetin nopeutusta
» Taka-akselin sauman tiivistäminen
» DB 950 päärungon ja taka-akselin välinen öljyvuoto
» DB 1390 taka-akselin stefan vaihto
» Taka-akselin välys ja Taavetin nopeutusta
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa