1390 rengastaminen
+4
OlleK
outsider
jusape
jounitapio
8 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
1390 rengastaminen
Huohotteli kovasti tuo kone, niin nostelinpa männät pois koloistaan. Sylinteri putket menee vielä hoonaamalla, mitäs myrkkyä kannattas käyttää öljy, crc, leikkuuneste? 1- ja 4-sylinteristä näky olevan männänrenkaita kummiski poikki, liekkö käyny kuumana ja yrittäny hirttää kiinni. Männissä oli sen näköstä arpea. Samalla laitan uudet puslat kiertokankiin ja laakerit. Runkolaakereita ei saa kyllä vaihettua, jos ei katkase koko konetta. Venttiilit vois läpätä samalla, kun kansi on nyt pöydällä. Mites tuo öljypumppu, pystyykö sitä mitenkään huoltaa samalla? Niin ja ne momentit, kiertokanget ja kansi? Kannessa ei kaikissa ollu ees prikkoja, kannattas varmaan laittaa?
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 rengastaminen
Hoonia mukis pyöritellessä olen löpöä käyttänyt liukasteena......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2744
Ikä : 53
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1390 rengastaminen
Info-osiosta löytyy nuo kiristysmomentit.
Nelostaavetin öljypumpuissa ei yleensä ole ongelmia.
Prikat kannattaa varmaan laittaa vaikka ei niitä vanhemmissa taaveteisa ollut lainkaan.
Uudet männät renkaineen.
Muista punnita männät ja kiertokanget .Montaa grammaa ei saa olla heittoa painoissa.
Nelostaavetin öljypumpuissa ei yleensä ole ongelmia.
Prikat kannattaa varmaan laittaa vaikka ei niitä vanhemmissa taaveteisa ollut lainkaan.
Uudet männät renkaineen.
Muista punnita männät ja kiertokanget .Montaa grammaa ei saa olla heittoa painoissa.
outsider- David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842
Vs: 1390 rengastaminen
Vanhempien moottoreiden kannen pulttien alla ei ollut laattoja ja kiristystiukkuus oli 12,5 kpm. Uudempiin moottoreihin tuli pulttien alle laatat ja kiristystiukkuus nostettiin arvoon 13,8 kpm.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1518
Vs: 1390 rengastaminen
Lujassa tuntuu olevan venttiilien lukitus, eihän nuissa nyt mitään ihmeellistä tuntus olevan? Olisin vähä hivassu ja laittanu uudet venttiilinvarrenkumit, mutta kun en saa lukituksia auki. Taas olis hyvät neuvot kalliit, vihtis oikeen ryskätäkkään äkkiä menee venttiilit kieroon.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 rengastaminen
Tue venttiili lautasen alta ja paina jousen puristustyökalu kasaan. Samalla täytyy hieman napauttaa jousilautasta. Joskus voi vaatia vähän kipakamman iskun ja jousta täytyy yrittää puristaa voimakkaasti kasaan koko ajan. Venttiilivarsissa ei ole kumeja. Seuraavan linkin avulla pääset katsomaan varaosakirjaa venttiilien kohdalla http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr60178ar1239318
OlleK- Viestien lukumäärä : 1518
Vs: 1390 rengastaminen
Eikö ees imupuolella oo kummeja?
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 rengastaminen
Ei ainakaan tuon linkin kuvan mukaan, ja muistikuvan mukaan ei esim 1410pis ole ees imupuolella kummeja.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2744
Ikä : 53
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1390 rengastaminen
No rupeshan ne lähteen, kun napauttaa oikeaan paikkaan. Eihän tuolla kumeja näy.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 rengastaminen
950 Implematic taisi olla viimeinen Taavetti missä oli imuventtiilien varsilla suojakumit, ja tämän mallin valmistus loppui vuonna 1961. Pakoventtiileissä ei yleensä käytetä kumeja missään moottorissa. Syy on siinä, että pakokaasut lämmittävät pakoventtiilien varret lämpötiloihin jotka saattavat kovettaa kumit. Lisäksi pakokanavassa on aina ulkoilman paine tai sitten ylipaine pakotahdin aikana. Tämä "työntää" mahdollinen ohivuotava öljy venttiilikoppaan takaisin. Imuventtiileissä on kumit, jos se on tarpeen, sen vuoksi, että imukanavassa on alipainetta imutahdin aikana ja tämä imee öljyä venttiilikopasta männän päälle.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1518
Vs: 1390 rengastaminen
Otinpa tuossa nyt sitte hoonin kouraan ja vähä pyöräyttelin, sehän on näköjään jumahtanut joskus kiinni. Ihan selkeet jäljet näkyy sylintereissä, että joskus ruostunu renkaista kiinni. Mutta, eipä tuonne onneksi mitään haittaavaa jäänyt. Vaihtaa vielä kiertokankiin puslat ja käyttää sen jälkeen koneistuksessa. Jospa juhannuksena pääsiin kasaamaan ja ottamaan savut.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 rengastaminen
Terve.
Minulla 1390 ja ollu mielessä koneen laakerointi alakautta. Eikö runkolaakereita tosiaan onnistu vaihtamaan ilman katkaisua ?
Minulla 1390 ja ollu mielessä koneen laakerointi alakautta. Eikö runkolaakereita tosiaan onnistu vaihtamaan ilman katkaisua ?
Hente- Viestien lukumäärä : 50
Paikkakunta : Kajaani
Vs: 1390 rengastaminen
Keskimmäisen runkolaakerin pystyy vaihtaa alakautta.
Jos kaikki runkolaakerit haluaa vaihtaa ,pitää katkaista.
Jos yläkertaan ei tarvi koskea niin kammen saa pois kun lohko irti rungosta.
Jos kaikki runkolaakerit haluaa vaihtaa ,pitää katkaista.
Jos yläkertaan ei tarvi koskea niin kammen saa pois kun lohko irti rungosta.
outsider- David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842
Vs: 1390 rengastaminen
Mites ny? Rupesin kiertokankien puslia vaihtaan, niin uudet puslat työntää sormin paikalleen. Entiset tipahti irti, kun tapit paino pois. Nuo puslathan pyörii tuolla omia aikojaan, nehän pitäs pysyä kohillaan. Meneekö veivit nyt uusiksi, vai mitenkäkö? 36,65 mm on puslien ulkomitta.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 rengastaminen
Yleensä yläpään helat painetaan prässillä, tms, paikalleen, ja senjälkeen koneistetaan tappeihin sopiviksi. Eli tappi ei sovi helaan ilman koneistusta.... Koneistamokeikka yleensä.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2744
Ikä : 53
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1390 rengastaminen
Menee koko pusla homma koneistamiseksi, puslat pyöriny ja yläpäät kulahtanu. Moottorikoneistamolle soitin, ei oo kuulemma ensimmäinen juttu, umpijöötistä tehä uudet just sopivat. Eniten ny risoo, että ko. koneistaja palaa lomalta vasta elokuussa. Pitää yrittää katella jostain muualta.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 rengastaminen
Viimmeinki sain veivit koneistamolta, pääsee alkuviikosta kasaamaan. Kampiakselin stefa tuli ajankuluksi vaihettua, eikä kyllä ollu kummakaan kun vuoti. Kaksi stefaa oli laitettu päällekkäin, no ei varmasti pidä. Kovempi hommahan tuossa on purkaa hydrauliikkapumppu eesta pois, mitä irrottaa jakopäänkoppa? Mitenkäs nuo kansipulttien alle tulevat prikat, marjakankankaalta oli loppu? Onko niillä loppupeleissä väliä, prikat kuin prikat? Ohuet tuntu olevan nuo muutamat mitkä oli 0.7 mm.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 rengastaminen
90-sarjan moottoreissa kuuluu olla prikat kannen kaikkien muttereiden (pulttien) alla ja kiristysarvo on 13,8 kpm. Vanhemmissa moottoreissa ei ollut prikkoja ja kiristysarvo oli silloin 12,5 kpm. Älä kasaa ilman prikkoja ja kiristä kansi oikeaan arvoon neljässä portaassa: 4 kpm, 8 kpm ,11 kpm ja 13,8 kpm.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1518
Vs: 1390 rengastaminen
Juu, en missään nimessä kasaakkaan ilman prikkoja, mutta onko prikkojen vahvuudella ja materiaalilla mitään merkitystä? Hyvä kun mainitsit tuon kiristys tavan. Järjestys varmaankin keskeltä kohti päätyjä?
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 rengastaminen
Prikat ovat kovaa terästä eikä niitä voida korvata millään "tavallisilla" prikoilla. Prikat ovat tuumakokoa ja saatat löytää korvaavia jostain hyvin varustetusta pulttikaupasta. Prikat ovat siinä vähentämässä kitkaa mutterin ja kannen välillä, jolloin kannen kiristäminen lisää puristusvoimaa kannen tiivistelle. Tavalliset prikat lisäävät kitkaa, koska niistä irtoaa metallia mutteria käännettäessä. Sama koskee myös tilannetta jolloin mutterit ovat suoraan kannen valua vasten. Kiireysjärjestys on keskeltä ulospäin.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1518
Vs: 1390 rengastaminen
Mites kiertokankien momentit, 6.2 kpm? Tuolla info osiossahan ne on koon mukaan, mutta kansipultit prikoillahan sieltä esim. puuttuu.
jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 rengastaminen
Kiertokankien kiristysarvo on 6,9 kpm ja sylinterikannen 13,8 kpm. Kiertokankien, runkolaakereiden ja kannen pultteja (muttereita) ei koskaan kiristetä koon mukaan, vaan käytetään valmistajan antamia pulttikohtaisia kiristysarvoja. Katso uudestaan, kyllä ne arvot siinä ovat, kohdassa Info / DB-momentteja. Ensin kerrotaan Implematic mallien kiristysarvot ja sen jälkeen Selectamatic mallien kiristysarvot. Prikoilla vaurastettujen kansipulttien kiristysarvot löytyvät kohdasta "uudemmat koneet".
OlleK- Viestien lukumäärä : 1518
Vs: 1390 rengastaminen
Huomenna tulee prikat kannenpulttien alle, niin saa koneen nippuun ja siitä savut. Minkälaista sisäänajoa uusille männänrenkaille suositteletta? Ensin kone lämpimäksi ja koneen jäähdyttyä jälkikiristys? Pitäskö vielä sitte vaihtaa öljyt ja suodatin, tarviiko sen kummempaa sisäänajoa? En nyt kyllä ensimmäisenä rupiais hakkuria pyörittään

jounitapio- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 129
Paikkakunta : Ylivieska
Vs: 1390 rengastaminen
Juuri noin olen itse tehnyt jos on käynyt moottorin kansi auki. Lämpimäksi käytön jälkeen ei ole tarvetta heti vaihtaa öljyjä. Minusta niillä voi hyvin ajaa ainakin 50 tuntia tai pidempäänkin. Oikein kevyt nurkissapyöritys-ajo alkaa sottaamaan pakosarjaa ja mahdollisesti karstaaman paikkoja muutenkin, joten kyllä käyttö saisi minusta olla tavalliista traktorityötä. Joku hakkurin pyöritys tai muu jatkuva täysilläveto ei ole viisasta heti aluksi kun siellä on paikat vielä keskenään tottumattomat.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4888
Vs: 1390 rengastaminen
Juuh, vaihtelevaa käyttöä kuormituksen vaihdellessa olemattomasta keskivertoon ( koneen tehoreservi huomioiden ) ja tyhjäkäynnin sekä varsinkin maksimikierrosten välttämistä hetkellistä enempää ekojen parinkymmenen tunnin aikana.
Eli vaikka rauhallista ajelua vaihtelevalla kierrostenkäytöllä peräkärry perässä kevyesti kuormattuna. Eli vaikka kruisailua paikallisilla hiekkateillä rauhassa ......
Eli vaikka rauhallista ajelua vaihtelevalla kierrostenkäytöllä peräkärry perässä kevyesti kuormattuna. Eli vaikka kruisailua paikallisilla hiekkateillä rauhassa ......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2744
Ikä : 53
Paikkakunta : Yläne
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa