1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
+6
jusape
mattkau
Tessu
OlleK
outsider
sami
10 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Ostin Teboilin Hypoid 80w-90 öljyä mutta huomasin että ohjekirja suosittaa GL-4 luokan öljyä ja tuo ostamani onkin GL-5 öljy.
Joten passaako ostamani öljy taaviin?
Joten passaako ostamani öljy taaviin?
sami- David Brown : 990imp. 1394hs 4-veto
Viestien lukumäärä : 109
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Minun käsittääkseni GL-5 on EP ( Extreme Pressure ) öljyä ja sitä nimenomaan suositellaan etuplaneettoihin ja etuakselin tasauspyörästöön.
GL-5 ei sovellu synkrolaatikkoon.
GL-5 ei sovellu synkrolaatikkoon.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1945
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Jos 1394 mallissa on neliveto, on se varustettu kitkalukolla. Tällainen varuste vaatii samoja ominaisuuksia öljystä, kun levyjarrut. 1394 vaihteistoon ei pidä laittaa SAE 80W-90 GL-5 vaihteistoöljyä, koska hydrauliikka käyttää samaa öljyä ja vaihteisto on synkronoitu. Etuakseli tauspyörästöön ja vaihteistoon suositellaan tämän vuoksi traktorin yleisöjä jossa on levyjarruihin tarkoitettuja lisäaineita eli STOU SAE 10W-30 ja GL-4. Samaa yleisöjä voidaan käyttää myös moottorissa ja ohjauksessa. Etuakselin napoihin ja takapään pyöränvälityksiin (jos traktorissa on rumpujarrut) suositellaan SAE 80W-90, GL-4 vaihteistoöljyä. Mielestäni voidaan myös käyttää GL-5 vaihteistoöljyä takapään pyöränvälityksissä ja etuakselin navoissa. Mihinkä muuhun paikkaan ei viimeksi mainittua öljyä pidä kaataa. GL-5 öljy vaihteistossa huonontaa synkronointikartioiden toimintaa ja käyttö etuakselin tasauspyörästössä voi johtaa kitkalukon ääntelyyn ja levykytkimien tärinään.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Eli etunapoihin ja takaronkkiin kelpaa mutta etuakselin banjoon ei olisi hyvä?
sami- David Brown : 990imp. 1394hs 4-veto
Viestien lukumäärä : 109
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Kuten aiemmin kirjoitin
1594 ohjekirja suosittaa etuakselin napoihin ja tasauspyörästöön EP öljyä
1594 ohjekirja suosittaa etuakselin napoihin ja tasauspyörästöön EP öljyä
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1945
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Jaa päteekös tuo sama sitten myös vanhemmissa henkilöautoissakin!!
Jos noin on niin VOIHAN vitalis!
Mulle kun aikoinaan sano korjaaja että "joo että tää GL5 on vaan parempaa että se käy vaihelootaankin??
No ei ole sitten mikään ihme jos on alkanu takkuilla tässä muillakin vaihteisto kun öljyjä on vaiheltu ja ties mihinkä niitä sekoteltu!
Taidan jopa uskoa tuon että synkronointi ei sitten GL5.sella pelais,empä muista mitä laitettiin aikoinaan isäukon Sierraan?? siellä kun alko vaihteet takertelemaan,ekaksi pakki nyt jo melkein mikä vaan,tuntuu kuin ei kytkin irrottaisi olleskaan,rallattaa vaan kun keppiä siirtää! juu ja ei oo se MTF loota ihan normi on.
Voe hitsi jos sinne on tullu väärä öljy? ihme on myös SE että kun vanhaa Mobilin öljyvihkosta äsken luin ei siellä mainittu MITÄÄN GL5 että se söisi synkkarenkaita tms??
Jos näin on että ei käy henkilöauton lootaankaan niin tähänasti täällä ollaan oltu AIVAN väärässä luulossa!
Tulipa tuossa mieleen kun kaveri valitellu antiikkiautossaan samaa hommaa et vaihteet ei kunnolla enää kytkeydy,oisko siellä sama juttu,pitääkin sille sanoa...
Jos noin on niin VOIHAN vitalis!
Mulle kun aikoinaan sano korjaaja että "joo että tää GL5 on vaan parempaa että se käy vaihelootaankin??
No ei ole sitten mikään ihme jos on alkanu takkuilla tässä muillakin vaihteisto kun öljyjä on vaiheltu ja ties mihinkä niitä sekoteltu!
Taidan jopa uskoa tuon että synkronointi ei sitten GL5.sella pelais,empä muista mitä laitettiin aikoinaan isäukon Sierraan?? siellä kun alko vaihteet takertelemaan,ekaksi pakki nyt jo melkein mikä vaan,tuntuu kuin ei kytkin irrottaisi olleskaan,rallattaa vaan kun keppiä siirtää! juu ja ei oo se MTF loota ihan normi on.
Voe hitsi jos sinne on tullu väärä öljy? ihme on myös SE että kun vanhaa Mobilin öljyvihkosta äsken luin ei siellä mainittu MITÄÄN GL5 että se söisi synkkarenkaita tms??
Jos näin on että ei käy henkilöauton lootaankaan niin tähänasti täällä ollaan oltu AIVAN väärässä luulossa!
Tulipa tuossa mieleen kun kaveri valitellu antiikkiautossaan samaa hommaa et vaihteet ei kunnolla enää kytkeydy,oisko siellä sama juttu,pitääkin sille sanoa...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Tästä on mustaakseni ollut juttua aiemmin jokunen aika sitten, siis öljyjen käytöstä. Pistänpä tähän pikkaisen kertausta. API (Amerikan öljyinstituutti) luokittelee voiteluaineita käyttökohteen mukaan, kirjaimilla karkea jako, jossa GL tarkoittaa vaihteistoöljyä. Kohteen kuormittavuuden tarkempi määrittely on sitten merkitty numerolla 1...5, 1-kevyt, 5-raskain. Kuormituksen - pintapaineen ja liukumisen kesto hoidetaan lisäaineistamalla perusöljyä. GL5 sisältää suunnilleen kaksinkertaisen määrän nätä lisäaineita kuin GL4. Sen huomaa jopa hajusta, GL5 haisee huomattavan voimakkaasti kissanpissille. Näin siis esimerkiksi GL5 öljy vain hoitaa virkaansa, kun se ei poistu synkrorenkaiden välistä ja vaihtaminen vaikeutuu. Lisäaineissa on ollut esimerkiksi rikkiyhdisteitä (on varmaan vieläkin), jotka liäävät paineenkestoa mutta pyrkivät syövyttämään varsinkin keltaisia metalleita, jotkut yhdisteet enemmän kuin toiset ja myös riippuu metallin analyysistä. Ei siis ainakaan tämmöinen maallikko voi sanoa suoraan mitä tapahtuu.
Sitten SAE (eli Amerikan autoinsinöörien seura) luokittelee öljyt ympäristön olosuhteiden mukaan, lähinnä miten viskositeetti käyttäytyy eri lämpötiloissa.
Kumpikaan näistä luokituksista ei kerro öljyn "hyvyyttä" vaan niiden sopivuutta eri käyttöoloihin. Öljyjen hyvyys ehkä sitten tulee siitä, kuinka hyvin valmistaja on onnistunut rakentamaan öljyn ja tietysti käyttäjien mielipiteistä.
Sitten SAE (eli Amerikan autoinsinöörien seura) luokittelee öljyt ympäristön olosuhteiden mukaan, lähinnä miten viskositeetti käyttäytyy eri lämpötiloissa.
Kumpikaan näistä luokituksista ei kerro öljyn "hyvyyttä" vaan niiden sopivuutta eri käyttöoloihin. Öljyjen hyvyys ehkä sitten tulee siitä, kuinka hyvin valmistaja on onnistunut rakentamaan öljyn ja tietysti käyttäjien mielipiteistä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Hieno homma ja korjaamosoitto äsken varmisti myös saman jutun EI GL5.tosta henkilöauton lootaan!!
Että näin nyt onkin sitten kiva jos ollaan kokopoppoo kipattu jokainen omiin lootiin sitä GL5 mönjää,onnistuuko enää vaikka vaihtais toiset sisään? kun jo paljon ajettu sillä toisella...
Että näin nyt onkin sitten kiva jos ollaan kokopoppoo kipattu jokainen omiin lootiin sitä GL5 mönjää,onnistuuko enää vaikka vaihtais toiset sisään? kun jo paljon ajettu sillä toisella...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Itse ratkaisin alkuperäsen ongelmani että hommasin pytyn monitra plussaa jota aion pistää etuakselin tasauspyörästöön ja kun se gl5 öljypytty tossa tallissa nyt on niin käytän sitä etunapoihin ja takaronkkiin koska oma traktorini on käsittääkseni kuivilla jarruilla. (kiitos neuvojille!)
Nyt kun tällänen öljykeskustelu on niin mitäs öljyä olette käyttäny jarru ja kytkin sylintereissä?
Ja hiukan aiheesta ohi niin miksi hydraulipumpulta lähtevässä paineputkessa on t-haara öljypohjan takapuolella, toinenhan menee suodattimelle mutta mihin se toinen menee kun en kuvista enkä traktorin alla ryömiessä saanut selville..
Traktorissa ei ole tandempumppua.
Nyt kun tällänen öljykeskustelu on niin mitäs öljyä olette käyttäny jarru ja kytkin sylintereissä?
Ja hiukan aiheesta ohi niin miksi hydraulipumpulta lähtevässä paineputkessa on t-haara öljypohjan takapuolella, toinenhan menee suodattimelle mutta mihin se toinen menee kun en kuvista enkä traktorin alla ryömiessä saanut selville..
Traktorissa ei ole tandempumppua.
sami- David Brown : 990imp. 1394hs 4-veto
Viestien lukumäärä : 109
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Piti jo kanssa aiemmin vastailla, muta päivällä vaan pikaseen kerkesin lukemaan uudet.....
EI MISSÄÄN NIMESSÄ aikakauttaa uudempaa luokitusta olevaa öljyä. Alkaa "tahmeutta" esiintyä ennemmin tai myöhemmin, laatikossa.
Etuperä ja sen planeetat sitten kyllä sietää parempaakin, kuin aikalaisensa öljyluokitukset omaavaa lientä.
Mutta älkää låådaan laittako mitään keeällä viitosta......
Jos laittanut, niin oireita ilmetessä ölpät pois, löpöö tilalle huuhtelua varten ja kevyttä ajoa 1-2km kaikki vaihteet kymmeneen kertaan selaten koneen kierroksilla 600-1200rpm, ja liemi pois. Sitten "viralliset" öljyt sisään.
EI MISSÄÄN NIMESSÄ aikakauttaa uudempaa luokitusta olevaa öljyä. Alkaa "tahmeutta" esiintyä ennemmin tai myöhemmin, laatikossa.
Etuperä ja sen planeetat sitten kyllä sietää parempaakin, kuin aikalaisensa öljyluokitukset omaavaa lientä.
Mutta älkää låådaan laittako mitään keeällä viitosta......
Jos laittanut, niin oireita ilmetessä ölpät pois, löpöö tilalle huuhtelua varten ja kevyttä ajoa 1-2km kaikki vaihteet kymmeneen kertaan selaten koneen kierroksilla 600-1200rpm, ja liemi pois. Sitten "viralliset" öljyt sisään.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Kykimeen ja jarruihin (sylintereihin) vain LHM-nestettä. Se on vihreä mineraaliöljy. Muut aineet pilaa tiivisteet. Löytyy autotarvikeliikkeistä alle kympillä litra.Merkkituotteena parikymppiä.
Se T-haara on varmaankin hydrauliikan ylipaineventtiilille. Työntää ylimääräiset paineet takaisin vaihdelootaan.
Se T-haara on varmaankin hydrauliikan ylipaineventtiilille. Työntää ylimääräiset paineet takaisin vaihdelootaan.
otsoni- Viestien lukumäärä : 449
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Tessu, kuten Johanna Kurkela laulaa, ei panikoida. Asia selviää vaihtamalla oikeanlaiset rasvat laatikkoihin ja jatkamalla ajoa. Hevosmiesten tietotoimiston mukaan herkimmin vahingoittuvia ovat joidenkin ranskalaisten autojen laatikot.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Toivottavsti ON noin??
Eilen vaan kun soitin Mobilin palvelunumeroon niin siellä ihan oikea asiantuntija sanoi että jospa siellä sitten on sitä GL5.tosta niin voipi olla synkronointi menetetty? kumpaakaan en sitten nyt tiedä,ja vika selviää vain jos lootan purkaa auki!
Jotenkin mulla ON aina kummitellu mielessä että lootaan EI tule yleensä sama öljy kuin perään?
Jo aikoinaan -70 luvulla kun isäukko lisäs vanhaan Cortiinaan öljyjä niin tuli varaosaliikkeestä kahden purkin kanssa ja selkis että erikamaa ne sillon oli! siinä loota pelaa vieläkin kuin ajatus,paremmin kuin näissä uudemmissa Voorteissa!
Jotenkin tässä aina vaan uskoo toisia kun vastaus on kaikkeen "että juu juu tota vaan se on parasta"
MUTTA kun se paras ei aina käy kaikkeen.
No jos muu ei auta niin sitten menee laatikko tai kalusto uusiksi,lootan korjauksista ei ole mitään kokemuksia
Eilen vaan kun soitin Mobilin palvelunumeroon niin siellä ihan oikea asiantuntija sanoi että jospa siellä sitten on sitä GL5.tosta niin voipi olla synkronointi menetetty? kumpaakaan en sitten nyt tiedä,ja vika selviää vain jos lootan purkaa auki!
Jotenkin mulla ON aina kummitellu mielessä että lootaan EI tule yleensä sama öljy kuin perään?
Jo aikoinaan -70 luvulla kun isäukko lisäs vanhaan Cortiinaan öljyjä niin tuli varaosaliikkeestä kahden purkin kanssa ja selkis että erikamaa ne sillon oli! siinä loota pelaa vieläkin kuin ajatus,paremmin kuin näissä uudemmissa Voorteissa!
Jotenkin tässä aina vaan uskoo toisia kun vastaus on kaikkeen "että juu juu tota vaan se on parasta"
MUTTA kun se paras ei aina käy kaikkeen.
No jos muu ei auta niin sitten menee laatikko tai kalusto uusiksi,lootan korjauksista ei ole mitään kokemuksia
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Taavetis loota/perä ja hyde on samaa kaikki, yhteinen öljy.......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Niinhän tuo on mut sinne sitten käykin tuo muu normiöljy,toiset laittaa mineraalia toiset hypoidia
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Älkää nyt sekoittako asioita. Hypoidi öljyä valmistetaan lisäaineita lisäämällä. Hypoidi öljy saadaan lisäaineistamalla joko mineraali tai synteettistä öljyä. David Brown voimansiirtoon kuuluu käyttää GL4 (siis EI hypoidi, joka on GL5) mineraali öljyä jonka viskositeetti on 10W-30, siis traktorin yleis öljyä STOU.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
No nythän se vasta sekavaksimenikin!
Siis ei se GL luku mitään hypoidi tai mineraaliöäljyä meinaa,vaan juuri niitä lisäaineistuksia,noin mulle sano Mobilin palvelu,synteettinen ja mineraali on kyllä juu eriasia mutta ei siitä GL luokasta käy se selville että onko mineraali vai hypoidi kyseessä!
Sen vuoksi tässä öljyt sekasin menikin kun ihan korjaaja väitti että GL5 on vain parempaa ja se kyllä käy,no eipä se laatikkon sitten käykkään!
Ja meillä on ainakin ollu näissä vanhoissa punasissa Taaveissa voimansiirroissa aina hypoidia eikä se ole siellä mitään rikkonu,lootassa kun ei synkronointia ole.
Katsos kun Taavejakin on erilaisia,uudemmissa on aivan eriöljytkin eripaikoissa,anteeksi jos tuota en aluksi maininnu että täällä oli vanhempaa kalustoa?
Kaikista huvittavinta on SE että auton valmistajat suosittelee: ensin on auton merkki ja sitten piiitkä numerosarja että mitä öljyä pitää laittaa,HEEH samaa öljyä kuitenkin öljy-yhtiöt valmistaa autoon kuin autoon,ei eriautomerkeillä ole mitään öljynjalostamoita!
Salassa pitävät ettei kukaan vaan hyödy tai tahallaan pihtaavat että juuri se asiakas sössiikin ja he korjaavat kovaan hintaan??
Siis ei se GL luku mitään hypoidi tai mineraaliöäljyä meinaa,vaan juuri niitä lisäaineistuksia,noin mulle sano Mobilin palvelu,synteettinen ja mineraali on kyllä juu eriasia mutta ei siitä GL luokasta käy se selville että onko mineraali vai hypoidi kyseessä!
Sen vuoksi tässä öljyt sekasin menikin kun ihan korjaaja väitti että GL5 on vain parempaa ja se kyllä käy,no eipä se laatikkon sitten käykkään!
Ja meillä on ainakin ollu näissä vanhoissa punasissa Taaveissa voimansiirroissa aina hypoidia eikä se ole siellä mitään rikkonu,lootassa kun ei synkronointia ole.
Katsos kun Taavejakin on erilaisia,uudemmissa on aivan eriöljytkin eripaikoissa,anteeksi jos tuota en aluksi maininnu että täällä oli vanhempaa kalustoa?
Kaikista huvittavinta on SE että auton valmistajat suosittelee: ensin on auton merkki ja sitten piiitkä numerosarja että mitä öljyä pitää laittaa,HEEH samaa öljyä kuitenkin öljy-yhtiöt valmistaa autoon kuin autoon,ei eriautomerkeillä ole mitään öljynjalostamoita!
Salassa pitävät ettei kukaan vaan hyödy tai tahallaan pihtaavat että juuri se asiakas sössiikin ja he korjaavat kovaan hintaan??
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Ite oon käyttäny 1210 samoja öljyjä kun 6400 valtras, niitä pönttöjä on kotona ja tuskis sekää huonompaa on ku se öljy sillo 80 luvulla?
ValtraValmet- David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Niin siis öljyhän voi olla mineraali tai synteettinen, vaikka GL-luokitus olisikin sama. Luokitus voi olla pikkuisen eri näissä laaduissa. Niinkuin TB:n öljyissä on. Mineraali Teboil hyboid 80w-90, synteettinen 75w-90 molemmissa näissä on GL-luokituksena 5.
Sitten taas vastaavasti GL4 luokituksen öljyjä löytyy sekä mineraali että synteettisinä.
Lainaus Mobilin kirjasta:
Vaihteisto ja vetopyörästö-öljyjen API-luokituksen tunnuskirjaimet ovat GL. Tunnuskirjaimia seuraava numero osoittaa, millaiseen käyttöön öljy soveltuu. Numerot eivät siis suoranaisesti osoita öljyn laatua, vaan sen kykyä kestää pintapaineita ja liukunopeutta. Siksi valittaessa vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyä on aina tarkistettava vaatimus GL-luokasta, viskositeetista ja muista mahdollisista vaatimuksista.
API-GL-1 Tarkoittaa sellaisia vaihteistossa esiintyviä olosuhteita, joissa esiintyy niin alhaisia paineita ja niin pieniä liukunopeuksia, että öljyltö ei vaadita EP-eli korkeapaineominaisuuksia. Tällaisissa öljyissä on kuitenkin mm. hapettumisen ja ruostumisen estoaineita sekä jähmettymispistettä parantavia lisäaineita.
API-GL-4 Tarkoittaa sellaisia käyttöolosuhteita, joita esiintyy suurella nopeudella ja alhaisella vääntömomentilla toimivissa vaihteistoissa ja hypoidivetopyörästöissä.
API-GL-5 Tarkoittaa sellaisia käyttöolosuhteita, joita esiintyy suurten nopeuksien ja iskukuormituksien sekä suurten nopeuksien ja alhaisen vääntömomenttien tai alhaisten nopeuksien ja suurten vääntömomenttien alaisissa vaihteistoissa ja hypoidivetopyörästöissä
Sitten taas vastaavasti GL4 luokituksen öljyjä löytyy sekä mineraali että synteettisinä.
Lainaus Mobilin kirjasta:
Vaihteisto ja vetopyörästö-öljyjen API-luokituksen tunnuskirjaimet ovat GL. Tunnuskirjaimia seuraava numero osoittaa, millaiseen käyttöön öljy soveltuu. Numerot eivät siis suoranaisesti osoita öljyn laatua, vaan sen kykyä kestää pintapaineita ja liukunopeutta. Siksi valittaessa vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyä on aina tarkistettava vaatimus GL-luokasta, viskositeetista ja muista mahdollisista vaatimuksista.
API-GL-1 Tarkoittaa sellaisia vaihteistossa esiintyviä olosuhteita, joissa esiintyy niin alhaisia paineita ja niin pieniä liukunopeuksia, että öljyltö ei vaadita EP-eli korkeapaineominaisuuksia. Tällaisissa öljyissä on kuitenkin mm. hapettumisen ja ruostumisen estoaineita sekä jähmettymispistettä parantavia lisäaineita.
API-GL-4 Tarkoittaa sellaisia käyttöolosuhteita, joita esiintyy suurella nopeudella ja alhaisella vääntömomentilla toimivissa vaihteistoissa ja hypoidivetopyörästöissä.
API-GL-5 Tarkoittaa sellaisia käyttöolosuhteita, joita esiintyy suurten nopeuksien ja iskukuormituksien sekä suurten nopeuksien ja alhaisen vääntömomenttien tai alhaisten nopeuksien ja suurten vääntömomenttien alaisissa vaihteistoissa ja hypoidivetopyörästöissä
Jyryytin- David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 571
Paikkakunta : Kokkola
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
GL-luokitus nimenomaan kertoo jos kysymyksessä on hypoidi öljy, luokitus on tällöin GL5. GL 4 tai GL 5 luokituksen omaavaa öljyä voidaan valmistaa joko mineraali öljystä tai synteettisestä öljystä. Perus öljyjä on siis periaatteessa kaksi, mineraali öljy tai synteettinen öljy. Kumpaankin perus öljyyn voidaan laittaa erilaisia lisäaineita, jolloin öljystä tulee GL3, GL4 tai GL5 vaihteistoluokituksen omaava öljy. On siis väärin sanoa "onko mineraali vai hypoidi kyseessä". Mineraali öljy on se öljy josta lopullinen tuote on valmistettu, eikä tällä ole mitään tekemistä GL luokituksen kanssa. GL 5 luokitus tarkoittaa, että öljy on hypoidi öljyä, mutta öljy voi olla valmistettu mineraali öljystä tai synteettisestä öljystä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
1390
Nyt kun tämä keskustelu on saatu oikeen sekavaksi niin sotken vielä lisää:
Teboil Monitra Plus 10W-30
Viskositeetti: SAE 10W-30
Suorituskyky: API CG-4, CF-4, CF/SF; ACEA E3; GL-4/GL-5
En ole yleensä suositellut näitä STOU öljyjä synkrolaatikoille, kun niihin on lisätty tuollainen aineistus joka on "siltä väliltä".
Pelkällä UTTO merkinnällä olevat öljyt ovat yleensä vain GL-4 luokituksella eli ne ovat turvallisia synkrolle.
Tuonne UKK:hon voisi laittaa öljysuositukset malleittain. Tuossa olisi 1390 suositukset Teboil/Shell valikoimasta:
Moottori: Teboil Power Plus 10W-30 / Shell Rimula R3 multi 10W-30
Vaihteisto/hydrauliikka: Teboil Wetol 80 tai 80W(notkeampi) / Shell Spirax S4 TXM tai Shell Spirax S3 TLV (notkeampi)(entinen Donax)
Alennusvaihteet ja pyörännavat: Teboil Hypoid 80W-90 LS / Shell Spirax ALS 80W-90
Ohjaus: samaa kuin moottorissa (jos ohjauksen pumppu vuotaa öljynsä moottoriin, niin ei tule lisä harmia)
Teboil Monitra Plus 10W-30
Viskositeetti: SAE 10W-30
Suorituskyky: API CG-4, CF-4, CF/SF; ACEA E3; GL-4/GL-5
En ole yleensä suositellut näitä STOU öljyjä synkrolaatikoille, kun niihin on lisätty tuollainen aineistus joka on "siltä väliltä".
Pelkällä UTTO merkinnällä olevat öljyt ovat yleensä vain GL-4 luokituksella eli ne ovat turvallisia synkrolle.
Tuonne UKK:hon voisi laittaa öljysuositukset malleittain. Tuossa olisi 1390 suositukset Teboil/Shell valikoimasta:
Moottori: Teboil Power Plus 10W-30 / Shell Rimula R3 multi 10W-30
Vaihteisto/hydrauliikka: Teboil Wetol 80 tai 80W(notkeampi) / Shell Spirax S4 TXM tai Shell Spirax S3 TLV (notkeampi)(entinen Donax)
Alennusvaihteet ja pyörännavat: Teboil Hypoid 80W-90 LS / Shell Spirax ALS 80W-90
Ohjaus: samaa kuin moottorissa (jos ohjauksen pumppu vuotaa öljynsä moottoriin, niin ei tule lisä harmia)
MJK1390- Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 35
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Jep ja kiitos,semmonen Mobilin vihko multakin löytyy,MUTTA eipä siinäkään kielletty laittamasta sitä GL5 öljyä henkilöauton lootaan! lienee käyny korjaajallakin sama tulkintavirhe aikoinaan...
Joo o nyt sitten ootetaan kesää että pääsee öljyt vaihtamaan,saa sitten nähdä auttaako mitään vai onko synkronit menetetty...
juu ajat muuttuu ja vanhat laadut poistuu ja uudet tulee tilalle,siinäpä se onkin sitten sekavuus
Joo o nyt sitten ootetaan kesää että pääsee öljyt vaihtamaan,saa sitten nähdä auttaako mitään vai onko synkronit menetetty...
juu ajat muuttuu ja vanhat laadut poistuu ja uudet tulee tilalle,siinäpä se onkin sitten sekavuus
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Ei niitä synkroja varmaan menetety ole.... Nykyisen sisuksissa olevan öljyn ominaisuuksilla, lisäaineiden vaikutuksesta, eivät vaan toimi kuten ajateltu ja pitäisi....
Joko liian "liukasta" ettei toimi kunnolla, tai "liimaavaa" että ei tahdo irroittaa tai hakea paikkaansa.... Ei ne messinkirinkulat varmaan mitään kärsineet vielä ole......
Joko liian "liukasta" ettei toimi kunnolla, tai "liimaavaa" että ei tahdo irroittaa tai hakea paikkaansa.... Ei ne messinkirinkulat varmaan mitään kärsineet vielä ole......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Toivotaan,asiantuntija kuiteskin hieman pelotteli siitä että öljyn seassa voi olla rikkiä ym mikä ne syö hmm saa ihmetellä mutta katsotaan sitten,pakkasella kun sitä tahnaa ei lootasta saa mihinkää niin kevväämmällä sitten heh
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1394 Napojen ja tasauspyörästön öljyt?
Jos puhutaan henkilöautojen vaihteistoista ollaan ihan väärässä osastossa keskustelemassa (yleinen keskustelu).
Tessu ei tässä ole mihinkään öljylaadut muuttuneet(GL-luokitukset on vanhemmat kuin sun sierras), edelleenkin siihen sierraan on saatavissa alkuperäisen tyyppistä öljyä. Kumpaakin öljyn lisäaineistusta käytetään henkilöautojen vaihteistoissa sekä GL-4 että GL-5 riippuen auton valmistajasta. Öljyvalmistajat ovat tehneet nettiin näitä öljysuositus listoja niitä kannattaa tutkia jos asia askarruttaa.
http://www.teboil.fi/voiteluaineet/#type=1/910015/9100141/91005445
Onneksi noita Sierran askeja saa halvalla purkuautoista, ei kannata yhden laatikon takia yöunia menettää
Tessu ei tässä ole mihinkään öljylaadut muuttuneet(GL-luokitukset on vanhemmat kuin sun sierras), edelleenkin siihen sierraan on saatavissa alkuperäisen tyyppistä öljyä. Kumpaakin öljyn lisäaineistusta käytetään henkilöautojen vaihteistoissa sekä GL-4 että GL-5 riippuen auton valmistajasta. Öljyvalmistajat ovat tehneet nettiin näitä öljysuositus listoja niitä kannattaa tutkia jos asia askarruttaa.
http://www.teboil.fi/voiteluaineet/#type=1/910015/9100141/91005445
Onneksi noita Sierran askeja saa halvalla purkuautoista, ei kannata yhden laatikon takia yöunia menettää
MJK1390- Viestien lukumäärä : 66
Ikä : 35
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» tasauspyörästön säätö (1594)
» 950 tasauspyörästön lukko,
» 1390 4wd tasauspyörästön lukon toiminta?
» Tasauspyörästön lukko
» Öljyt
» 950 tasauspyörästön lukko,
» 1390 4wd tasauspyörästön lukon toiminta?
» Tasauspyörästön lukko
» Öljyt
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa