Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Implematic 990 vetovarret

Siirry alas

Implematic 990 vetovarret Empty Implematic 990 vetovarret

Viesti  Ville Su Elo 03 2014, 21:49

Koneeseen on vaihdettu joskus vuosikymmeniä sitten siniset vetovarret, liekö fordsonista.
Kävin hakemassa tänään ladosta vanhan juontokouran, ja yritin sitä kytkeä testimielessä mutta ei sopinut vetovarsiin.
Nykyiset vetovarsien pallot on 28 mm rei'illä. Löysin vanhatkin varret, ainakin punaiset, näissä 30 mm.

Hieman ihmetyttää, koska kaikki muut vanhat työkoneet on kuitenkin 28 mm tapeilla.
Onko niitä sitten käytetty parin millin välyksellä aikoinaan noissa alkuperäisvarsissa.

Vanhoja varsia ei taida viitsiä enää käyttää, kun meinaa ulommat pallot pyrkiä ulos.  pale 
Työnä kuitenkin olisi aika pieni homma vaihtaa talveksi toiset varret kouraa varten.
Onko tuo 30 mm ihan yleinen mitta?
Ville
Ville

David Brown : 990 implematic
Viestien lukumäärä : 41
Paikkakunta : Kalvola

Takaisin alkuun Siirry alas

Implematic 990 vetovarret Empty Vs: Implematic 990 vetovarret

Viesti  jusape Ma Elo 04 2014, 01:00

27mm tappi ( 28 reikä) lienee CAT 1 standardia, tuo 30ppinen on CAT 2. CAT 1 stardardille oli oma kolmipistekiinnityksen mitoituskin kuin tehokkaammissa koneissa ollut CAT 2 standardi
Näin se kaiketi menee....
Tai tarkemmin tuosta :

http://www.tractordata.com/articles/technical/threepoint.html
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2486
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Implematic 990 vetovarret Empty Vs: Implematic 990 vetovarret

Viesti  erkki Ma Elo 04 2014, 08:26

Kakkoskategoriassa on vetotapit vajaan 28 mm paksut. Mullinsilmät kuluu käytössä käytössä, joten oiken paljon palvelleissa nivelissä saattaa reikä tosiaan olla luokkaa 30 mm.

Pallon pysymisen varren päässä voi varmistaa sellaisella tilapäiskorjauksella, että kiertää puikkohitisllä vetovarsien pään silmukan pariin kertaan molemmin puolin niin, ettei valokaari pala pallon pintaan. Silloin väliin jää kuonajuoksu, joka irtoaa kun pallukkaa kolisuttaa vasaroimalla.
Alan liikkeistä saa myös hitsattavia vaihtopäitä, joiden asentaminen ei ole isokaan homma ja remontille tulee hintaa muutama kymppi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4393

Takaisin alkuun Siirry alas

Implematic 990 vetovarret Empty Vs: Implematic 990 vetovarret

Viesti  outsider Ma Elo 04 2014, 09:22

Siistein tapa tiukata löysät pallot ,on leikata kulmahiomakoneella vetovarren päät auki ,siis ihan päästä.
Sitten pajavasaralla lyö raon kiinni ja pikku hitsaus.
Tulee siistimpi lopputulos kun ei tarvi hitsata kuin reilun sentin matkalta.

Jos pallo on oikein löysä niin voi vaatia parikin ottoa kulmahiomakoneella..
 Very Happy Very Happy 

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1841

Takaisin alkuun Siirry alas

Implematic 990 vetovarret Empty Vs: Implematic 990 vetovarret

Viesti  Tessu To Elo 14 2014, 01:36

itte hitsasin 850 taavin silmukoiden molemmin puolin isot prikat mitä pitää pallot takanaan,eikä haitannu vaikka paksuni varret kun jouduin tapinkin tekee,oli kaikki osat jo niin holot et jotain piti tehdä ja uusiaosia en viittiny hommata

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1539
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa