1210 ei liiku
+6
Pakki
Riku
Tessu
jusape
OlleK
kimmolin
10 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
1210 ei liiku
AUTTAKAAHAN arvon taavetti-tuntiat uutta taavi-omistajaa. Ostin tuossa 1210vm.1975. Kone seissyt 5-7 vuotta tallissa käyttämättä. Ajettu talliin ja siine jäänyt. Olin tänään sitä huoltamassa ja kokeilemassa käyntiin, lähtikin hyvin käyntiin ja käy erittäin hyvin. Pukkasi vaan ongelman kun ei liiku eteen eikä taakse, vaihteet tuntuis menevän sisään, mutta kytkimen nostaessa ei tapahdu mitään ja tosiaan aikana ajettu talliin ja kuulemma kaikki toimi hyvin. Osaako kukaan neuvoa että mistä lähtisi vikaa etsimään, löytyykö kikka kolmosta? Kone muuten siisti ja ajettu 5300 tuntia metsäajoa.
kimmolin- Viestien lukumäärä : 9
Vs: 1210 ei liiku
Käynnistä moottori, aseta päävaihdekeppi vapaa asentoon ja valitse L-alue aluevaihdekepillä. Päästä kytkinpoljin ylös, käytä moottoria tyhjäkäynnillä ja yritä varovasti kytke 1-vaihde tai peruutus vaihde päälle. Jos ei kuulu korinaa on se merkki siitä, että vaihteiston sisään menevä akseli ei pyöri. Vika voi tässä tapauksessa olla rikkinäinen kytkin tai katkennut kytkinakseli. Toinen mahdollisuus on, että jompikumpi pyörän välitys on vaurioitunut, jolloin tasauspyörästö pyörittää sitä puolta jossa akseli on poikki tai hammasvälitys hajonnut. Jos jompikumpi pyöränvälitys on hajonnut, pitäisi traktorin liikkua jos pidät tasauspyörästön lukon päällä, kun päästät kytkinpolkimen ylös. Mikään edellä mainituista vioista ei kyllä synny itsestään traktorin seistessä, mutta joskus ihmisten kertomat tarinat ovat enemmän satua, kun totta.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1210 ei liiku
Kiitos vastauksesta. Ehdin jo tuolta tallilta kotiin, on sadan kilsan päässä täytyy keräillä eri vinkkejä seuraavaa käynti kertaa varten että on mitä kokeilla. Olet oikeassa minkään kuvailemasi vian ei pitäisi syntyä seisonnassa ja siksi itseäkin ihmetyttää, kun haluan uskoa 80-vuotiaan entisen omistajan vilpittömyyteen, mutta Who knows.
kimmolin- Viestien lukumäärä : 9
Vs: 1210 ei liiku
Hiukan tarina "haiskahtaa" siltä, että siellä voi olla oikeesti jotain pipiä, mutta vanha paappa ei vaan sitä muista......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1210 ei liiku
Pitkässä seisonnassa voi käydä iteksee mitä vaan,mullakin auton vaihekepin muovinen pallo oli murusina pesässään,yleensä vaan kytkin tai jarrut jumissa
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1210 ei liiku
Niin, muovi voi haurastua ajan myötä, mutta DB 1210 voimansiirrossa ei ole muovia. Kytkin ja jarrut saattavat todella jumittua, mutta se ei aiheuta Taavetin liikkumattomuutta kytkinpoljinta vapautettaessa ja moottorin edelleen käydessä vaihteen ollessa päällä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1210 ei liiku
Kysyjän ei saa nyt loukkaantua tästä kysymyksestä ! Aluevaihtaja pitää olla tuon mallisessa Taavetissa vapaalla ennenkuin se starttaa. Siirsitkö myös aluevaihteiston keppiä eteen- tai taaksepäin ettei ainoastaan normaalia vaihdekeppiä?
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: 1210 ei liiku
Justiin tuota minäkin ensiksi epäilen. Aikanaan oli "joku" siirtänyt keppejä ja ihmettelin miksei mitään tapahdu. Toivottavasti "vika" on juurikin tuo.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 422
Paikkakunta : Häme
Vs: 1210 ei liiku
Kiitos kaikille hyvistä ja asiallisista kommenteista. Traktori liikkuu silloin tällöin, eli ilmeisesti juuri silloin kun olen sen startannut niin että aluevaihtaja on vapaalla. Aluevaihtaja on hieman holotna ja on hieman ongelmallista tietää onko vapaalla. Ja en tuota tiennyt kun on eka taavetti minulla aiemmin vain vanha valkku 565. En loukkaantunut kysymyksestä olenhan apua pyytämässä. Pitää rempata tuo aluevaihtaja niin että vaihtaa paremmin ja saa selko milloin on vapaalla.
kimmolin- Viestien lukumäärä : 9
Vs: 1210 ei liiku
Hienoa että löytyi syy!
sami- David Brown : 990imp. 1394hs 4-veto
Viestien lukumäärä : 109
Vs: 1210 ei liiku
Vähän sitä aina näiden itselle ennalta tuntemattomien laitteiden kanssa saa päätä raapia. Onneksi netistä vielä löytyy tällaisia asiallisia foorumeita joissa voi kysyä neuvoa. Hyvää viikonloppua kaikille.
kimmolin- Viestien lukumäärä : 9
Vs: 1210 ei liiku
Itte tässä huomannu että kun ikää tulee niin alkaa se unohtaminen,ei nää kunnolla enkä kyllä nykytekniikasta enää mitään tajuu,älywapaat puhelimet ja tietokoneet ei oo enää mun alaa heh!
Monesti sitä on saanu huomata että kuinka tyhmästi on tullu tehtyä ihan ite!
Mutta hieno homma kun syy löytyi,mulla kävi samoin Natikassa kun veto loppu yhtäkkiä niin olinkin hutassu jalalla aluevaihtajan vivun vapaalle!
Sen vuoksi tääl ollaa että apuja sais
Monesti sitä on saanu huomata että kuinka tyhmästi on tullu tehtyä ihan ite!
Mutta hieno homma kun syy löytyi,mulla kävi samoin Natikassa kun veto loppu yhtäkkiä niin olinkin hutassu jalalla aluevaihtajan vivun vapaalle!
Sen vuoksi tääl ollaa että apuja sais
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1210 ei liiku
Joo, ei tyhmiä kysymyksiä olekkaan, vain vastauksia......
Ja aina parempi kysyä, varsinkin vieraamman laitteen kanssa, ennen kuin mitään hätiköityjä päätelmiä tekee.....
Toivottavasti vika on vaan vierautta, ja väljää keppiä..... silloin se on iso helpotus omistajalle, ja ehkä kaikille.......
Ja aina parempi kysyä, varsinkin vieraamman laitteen kanssa, ennen kuin mitään hätiköityjä päätelmiä tekee.....
Toivottavasti vika on vaan vierautta, ja väljää keppiä..... silloin se on iso helpotus omistajalle, ja ehkä kaikille.......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1210 ei liiku
Aina sitä toivoo hyvää vaikkei tuntiskaan,mutta joskus on hommat hankalampia,no ei auta täytyy vaan yrittää...
Ei meilläkään vanhaisäntä raksoista perillä ollu omaisäukko ehkä jo hieman,ei ollu niillä tietoa kaikista vivuista mitä niillä tehdään,tosin ei kaikki kyllä toimikkaan heh
Ei meilläkään vanhaisäntä raksoista perillä ollu omaisäukko ehkä jo hieman,ei ollu niillä tietoa kaikista vivuista mitä niillä tehdään,tosin ei kaikki kyllä toimikkaan heh
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1210 ei liiku
Hei! Tulipa mieleeni kysyä tuosta starttaamisesta, että onko näissä uudemmissa ( 1294 ) mahdollista startata, kun aluekeppi on hitaalla tai
nopealla ja ainoastaan varsinainen keppi on vapaalla? Lisäksi on tullut sellaista ilmiötä, että toisinaan starttaa, vaikka varsinaisesta kepistäkin on
joku vaide päällä. Voiko se vaihdepäällä starttaamisen estävä kytkin jotenkin jumittua niin, että sallii starttauksen?
nopealla ja ainoastaan varsinainen keppi on vapaalla? Lisäksi on tullut sellaista ilmiötä, että toisinaan starttaa, vaikka varsinaisesta kepistäkin on
joku vaide päällä. Voiko se vaihdepäällä starttaamisen estävä kytkin jotenkin jumittua niin, että sallii starttauksen?
PJT- Viestien lukumäärä : 45
Vs: 1210 ei liiku
Hyvä kun alkoi toimimaan. Itsellä tuon kyseisen aluevaihtajan kanssa vähän saman suuntainen tarina. Vaihdoin DB 880 Impematicin aikoinaan DB 885 vm.-73. Traktorikauppias toimitti minulle kotiin tämän siististi pidetyn DB885, ajoi sen pois kuorma-autonsa lavalta sammutti pihaan ja ajoi vuorostaan vaihdokin kyytiin. Silmät kosteina jäin kotiin katsomaan DB 880 "punikin" katoamista horisonttiin kuorma-auton lavalla. Sitten heräsi kiinnostus, että mitä tulikaan vaihdettua, eli uudestaan koe ajelulle. Olinhan kyllä käynyt kauppiaan pihassa koe ajamassa ostokin, mutta siellä se oli valmiiksi minulle käynnissä. Eli hyppäsin ostokkaan hyttiin ja sitten kääntämään virta-avaimesta. Eipä puhunut mitään vaikka kuinka olisi virta-avaimesta kääntänyt ja painellut kytkintä ja yrittänyt sekoitella vaihde keppejä oikeaan asentoon. Olihan minulla silloin Ford 5000 jossa piti olla aluevaihtaja myös vapaalla ennenkuin se starttasi. Ei auttanut muu kuin soittaa kauppiaalle, että mikä on kun ei starttaa. Kauppias kertoi että aluevaihtajan pitää olla keskiasennossa ennen kuin suostuu starttaamaan. Ainakin tuossa DB 885 oli todella tihkiän liikkeinen tuo kyseinen aluevaihtajan vipu, ettei tälläinen "riisitautinen" ( keskivartalo lihava) meinannut saada aina kunnolla liikkeelle. Mutta siitä opin kohdat siten, kun työnsi aluevaihtajan kepin eteen jolloin oli helpompi poistua ja tulla tuonne ahtaaseen koppiin noilla isoilla nro:43 saappailla ja sen jälkeen veti keppiä kaksinkäsin penkkiin päin seuraavaan pykälään, oli se vapaalla ja suostuin kone myös starttaamaan.kimmolin kirjoitti:Kiitos kaikille hyvistä ja asiallisista kommenteista. Traktori liikkuu silloin tällöin, eli ilmeisesti juuri silloin kun olen sen startannut niin että aluevaihtaja on vapaalla. Aluevaihtaja on hieman holotna ja on hieman ongelmallista tietää onko vapaalla. Ja en tuota tiennyt kun on eka taavetti minulla aiemmin vain vanha valkku 565. En loukkaantunut kysymyksestä olenhan apua pyytämässä. Pitää rempata tuo aluevaihtaja niin että vaihtaa paremmin ja saa selko milloin on vapaalla.
Hieman nolo episodi tällaiselle Taavetin miehelle joka ajellut Taavetilla tuohon mennessa tuollaiset 35 vuotta eikä saa Taavettia käymään. Mutta ensi taipaleet on tullut ajettua tuolla koneella joka nimimerkin alla ja silloin sillä oli ajettu jo varmasti yli 10 000 tuntia kun minä sen puikkoihin olen ensikertoja päässyt. Niinpä koneessa toimii vaihdelaatikko ilman "uutuudenkankeutta".
Hyvähän tuo käynnistyksenesto vaihde päällä on, sillä olen vääntänyt yhden ruuvikuljettimen tuolla minun DB 880 B-mallilla jossa ei ole mitään käynnistyksenestoa.
Riku- David Brown : DB 850 Impematic vm. 1960
Viestien lukumäärä : 378
Ikä : 60
Paikkakunta : Etelä-Pohjanmaa
Vs: 1210 ei liiku
Eli traktori liikkuu nyt hyvin kun asettaa ruuvimeisselillä aluevaihteen vapaalle ennen käynnistystä ja sitten kun käynnistyy niinaluevaihteen valinta ja vaihde. Aluevaihteen h/l valitsemen eli perästä katsoen vasemman puoleisen akselin vaihdin (eli osa johon vaihdekepin pallo menee) kaatuu kun yrittä kepillä vaihtaa, itseasiassa koko akseli kääntyy vastapäivään kun yrittää aluetta vaihtaa kepillä. Mikähän tappi yms. On irti?
kimmolin- Viestien lukumäärä : 9
Vs: 1210 ei liiku
Eli onhan siellä silloin oikea vikakin,siirtäjän sokka poikki,ite selectori on ilmeisesti tangossa kiinni ja liikuttaa tankoa mutta varsinainen siirtäjän sokka puuttuu,kansi pois ja tutkimaan,olikohan vielä niin että 1210 mallissa on vaipassa reikä sivulla tuohon tappiin ja vaatii lootanki irroittamisen,en ole tuosta ihan varma ,saattoi se olla päälläkin,omaani tein reijän vaippaan kun se katkasi sokan niin oli helppo vaihtaa,se vaan taisi olla pakki/1 siirtäjässä,keppi oli senverran jäykkä käyttää että tarvi voimaa ja keppiki katkesi kerran.
Vierailija- Vierailija
Vs: 1210 ei liiku
Moro
Selektori on kiinno akselissa, mutta kyllä tuo siirtäjäkin on kiinni koska siirtää kyllä aluevaihteen päälle (kaikki neljä). Ongelman että keppi kaataa selektorin sivuun jolloin ei taas keppi yllä siirtämään ja kun avaa kannen ja nostaa selektorin ylös pääsee taas kepillä kerran valitsemaan. Mikä on tuon päällä olevan jousiteräslangan tarkoitus? olisikon sen kuljettava selektorin takapuolella (pitämässä sitä pystyssä eikä vain tuossa keskellä selektoreiden välissä? Kun ei löydy mistään selkeää räjäytyskuvaa vaihteistosta, että voisi tarkastaa kaikien osien oikean asennon ja paikan.
Selektori on kiinno akselissa, mutta kyllä tuo siirtäjäkin on kiinni koska siirtää kyllä aluevaihteen päälle (kaikki neljä). Ongelman että keppi kaataa selektorin sivuun jolloin ei taas keppi yllä siirtämään ja kun avaa kannen ja nostaa selektorin ylös pääsee taas kepillä kerran valitsemaan. Mikä on tuon päällä olevan jousiteräslangan tarkoitus? olisikon sen kuljettava selektorin takapuolella (pitämässä sitä pystyssä eikä vain tuossa keskellä selektoreiden välissä? Kun ei löydy mistään selkeää räjäytyskuvaa vaihteistosta, että voisi tarkastaa kaikien osien oikean asennon ja paikan.
kimmolin- Viestien lukumäärä : 9
Vs: 1210 ei liiku
Elektroniseen 1210 varaosakirjaan pääsee käsiksi seuraavalla linkillä http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr48583 Siitä valitset "Power Train" ja sen jälkeen voimansiirron kohtaa jota haluat katsella.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1210 ei liiku
Viestistä ei ole selvinnyt kumpi ohjaamo Ylö vai korkea sekura 1210:ssä on .Lienee Ylö???
Jos on näin niin katso tuolta Ollen mainitsemasta linkistä kohta 6-40.
Siitä selviää teräslangan tarkoituskin .
6-30 kohdasta selviää sitten siirtäjien rakenne.
Jos on näin niin katso tuolta Ollen mainitsemasta linkistä kohta 6-40.
Siitä selviää teräslangan tarkoituskin .
6-30 kohdasta selviää sitten siirtäjien rakenne.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: 1210 ei liiku
Jos traktorissa on Ylö ohjaamo vaikuttaa siltä, että L/H haarukan alasakara on poikki, muuten ei hahlo pääse kiertymään vasemmalle. Varaosakirjan kuva näyttää, että hahlo ja siirtohaarukka ovat samaa osaa. Ei auta muu, kun ottaa vaihteisto irti ja tutkia asiaa. Ennen vaihteiston irrottamista kannattaa poista vaihteiston kansi ja katsoa, näkyykö L/H haarukka vaihteiston kuoressa olevien aukkojen kautta, ei välttämättä näy. Tällainen vika (jos näin on) ei kyllä tule "itsekseen", joku on murjonut haarukan rikki. Onkohan vaihteisto ollut purettuna traktorin elämän jossain vaiheessa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1210 ei liiku
Kuinka vaihe voi mennä päälle jos sokka poikki ja hahlo kaatuu? ymmärsinkö nyt oikein mitä täällä lukee? Mulla ois ryöminnän siirtäjä, tanko ja hahlo tos seinällä, jos sillä on siirtäjän haarukasta toine "hammas" poikki. Mutta sulla taiski olla hitaan ja nopeen vaihossa vika? Eli mulla on väärä osa.
ValtraValmet- David Brown : 1210
Viestien lukumäärä : 297
Ikä : 27
Paikkakunta : LEHTIMÄKI/alajärvi
Vs: 1210 ei liiku
Kyllä tuo alkaa kallistumaan siihen että alasakara haarukasta poikki.voihan tuolla noinkin liikkua kun aina asettaa aluevaihteen vapaalle ja sitten startta ja vaihtaa alueen niin sillä alueella voi sitten ajella. Täytynee ottaa laatikko auki ja alkaa metsästämään osaa sitten kun saa traktorin ensin kotiin. Lisäksi pitäisi löytää jostain käsijarrukahva, joka myös poikki.
kimmolin- Viestien lukumäärä : 9
Vs: 1210 ei liiku
Just,sellainen oire että kippaa sivuun,täytyy olla tosiaan rapsahtanu messinkihaarukka poikki,purkuosina tuon saa Pihlajaniemeltä,purkua vaan on kyllä aikalailla,käyntiin sen saa kun laitat yhteen kannen päällä olevat turvakytkimen johdot vaikka missä asennossa vaihteet,oikeastaan koko vaihteisto pitää purkaa kun tuohan on päävaihteiston aluesiirtäjä,sehän vaipan sisällä.
Ei se tähtitiedettä ole mutta ei ihan helpoinkaa työ ole vaihtaa,tuli mieleen että jos oikein vähäinen käyttö ja ei innosta korjata kunnolla niin jos porais kanteen pari pikku reikää ja tekis pienestä kulmaraudasta luistin jotta siirtäjä ei pääsis kippaamaan,luistirautaan kierteet ja pulttais kiinni tällaisia ei tietenkää kannattas kellään tehä ja varsinkaa toisia neuvoa kötöstelemään mutta ainakin päävaihteensiirtäjästä katkeaa yleensä noista parinsentin pala ja sen puolesta vaihteensiirto toimis vielä...niin toimisko tuokin...
Ei se tähtitiedettä ole mutta ei ihan helpoinkaa työ ole vaihtaa,tuli mieleen että jos oikein vähäinen käyttö ja ei innosta korjata kunnolla niin jos porais kanteen pari pikku reikää ja tekis pienestä kulmaraudasta luistin jotta siirtäjä ei pääsis kippaamaan,luistirautaan kierteet ja pulttais kiinni tällaisia ei tietenkää kannattas kellään tehä ja varsinkaa toisia neuvoa kötöstelemään mutta ainakin päävaihteensiirtäjästä katkeaa yleensä noista parinsentin pala ja sen puolesta vaihteensiirto toimis vielä...niin toimisko tuokin...
Vierailija- Vierailija
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» DB 990 ei liiku
» Case ei liiku
» 1210 lämmity laitteen letkut
» Case 1394 4x4 ei liiku
» 1394 takanostolaite ei liiku
» Case ei liiku
» 1210 lämmity laitteen letkut
» Case 1394 4x4 ei liiku
» 1394 takanostolaite ei liiku
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa