vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
+6
outsider
hannutt
Pakki
mattkau
erkki
Phaeton
10 posters
Sivu 1 / 1
vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Moi,
Ettei olis liian helppoa näitten traktoreiden kanssa, niin nyt on ongelmaa vuorostaan ton 880 kanssa.
Mikä on kamppeessa vikana kun ei liiku työntämällä eteen eikä taakse vaikka vaihde on vapaalla ja seisontajarru myös. Siellä on selkeästi joku "toppari" mikä ei anna pyörien pyöriä.
Nostin perän ylös ja pyöritin renkaasta niin pyörät pyörivät eri suuntiin. Samaan suuntaan ei kirveelläkään. Sitten kun painoin tasauspyörästön lukon pohjaan, niin ei pyörinyt enää mihinkään suuntaan.
Lukon poljin on löysä, eli palautusjousta ei tuntunut olevan.
Minun aikana traktori on seissyt samoilla sijoillaan varmaan 10v. Mutta kuulin että jotain ronkka remppaa oli joskus tehty.
Olisiko käynyt niin että on unohdettu lukita tuo tasauspyörästönlukko pohjaan ennen avaamista, ja joku vipstaaki on nyt pois paikoiltaan?
Ettei olis liian helppoa näitten traktoreiden kanssa, niin nyt on ongelmaa vuorostaan ton 880 kanssa.
Mikä on kamppeessa vikana kun ei liiku työntämällä eteen eikä taakse vaikka vaihde on vapaalla ja seisontajarru myös. Siellä on selkeästi joku "toppari" mikä ei anna pyörien pyöriä.
Nostin perän ylös ja pyöritin renkaasta niin pyörät pyörivät eri suuntiin. Samaan suuntaan ei kirveelläkään. Sitten kun painoin tasauspyörästön lukon pohjaan, niin ei pyörinyt enää mihinkään suuntaan.
Lukon poljin on löysä, eli palautusjousta ei tuntunut olevan.
Minun aikana traktori on seissyt samoilla sijoillaan varmaan 10v. Mutta kuulin että jotain ronkka remppaa oli joskus tehty.
Olisiko käynyt niin että on unohdettu lukita tuo tasauspyörästönlukko pohjaan ennen avaamista, ja joku vipstaaki on nyt pois paikoiltaan?
Viimeinen muokkaaja, Phaeton pvm La Helmi 11 2012, 10:10, muokattu 1 kertaa
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Tasauspyörästön lukko toimii jos molemmat takapyörät lukkiutuvat kun lukon painaa pohjaan.
Minun arvaukseni on, että siellä saattaa olla vaihde päällä vaikka keppi heiluu. Vanhoissa peleissä saattaa nopeassa vaihdossa vaihdekepin klunssi luiskahtaa pois siirtohaaarukasta ja silloin jää vaihde päälle. Avaa vaihdekepin juuresta kolme ruuvia ja nosta keppi pois reiästä. Siellä alla näkyy siirtimien hahlot jotka pitää olla nätisti rinnakkain kun vaihde on vapaalla. Jos ne saksaa niin kokeile jollakin rekkaraudalla liikauttaa vaihteet vapaalle.
Dieselmoottori ei yleensä tartu kovin tiukasti. Laihian pojan konsti on ottaa suuttimet irti ja kaataa polttoöljyä mäntien päälle ja liottaa muutama päivä. Sitten otetaan starttimoottori irti ja isolla ruuvimensselillä startin hammaskehästä nitkutellen kokeillaan alkaisiko mäntiä huvittaa liikkua. Jos pakoputkesta ei ole mennyt vesi männän päälle niin sylintereissä ei välttämättä ole vaurioita. Jos moottori lähtee helposti pyörimään niin sitten vaan starttimoottori paikalleen ja pyöritystä ilman suuttimia että sylintereistä purskahtelee polttoöljyt pois.
Tarkempi harrastaja ottaa kannen pois ja katsoo sisään. Kukaties vetää männät ulos, hoonaa pytyt ja laittaa uudet renkaat. Liuotushoitoon on esim. Coca Cola myös kuulemma pätevä kemikaali, mutta itse luottaisin noihin öljyperäisiin aineisiin.
Minun arvaukseni on, että siellä saattaa olla vaihde päällä vaikka keppi heiluu. Vanhoissa peleissä saattaa nopeassa vaihdossa vaihdekepin klunssi luiskahtaa pois siirtohaaarukasta ja silloin jää vaihde päälle. Avaa vaihdekepin juuresta kolme ruuvia ja nosta keppi pois reiästä. Siellä alla näkyy siirtimien hahlot jotka pitää olla nätisti rinnakkain kun vaihde on vapaalla. Jos ne saksaa niin kokeile jollakin rekkaraudalla liikauttaa vaihteet vapaalle.
Dieselmoottori ei yleensä tartu kovin tiukasti. Laihian pojan konsti on ottaa suuttimet irti ja kaataa polttoöljyä mäntien päälle ja liottaa muutama päivä. Sitten otetaan starttimoottori irti ja isolla ruuvimensselillä startin hammaskehästä nitkutellen kokeillaan alkaisiko mäntiä huvittaa liikkua. Jos pakoputkesta ei ole mennyt vesi männän päälle niin sylintereissä ei välttämättä ole vaurioita. Jos moottori lähtee helposti pyörimään niin sitten vaan starttimoottori paikalleen ja pyöritystä ilman suuttimia että sylintereistä purskahtelee polttoöljyt pois.
Tarkempi harrastaja ottaa kannen pois ja katsoo sisään. Kukaties vetää männät ulos, hoonaa pytyt ja laittaa uudet renkaat. Liuotushoitoon on esim. Coca Cola myös kuulemma pätevä kemikaali, mutta itse luottaisin noihin öljyperäisiin aineisiin.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4984
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Kiitos Erkki valaisevasta viestistä. Mikäli vaihde on tosiaan jäänyt päälle, vaikka keppi on vapaalla, niin konehan ei välttämättä ole jumissa.
En vaan jaksanut pyörittää sitä vaihde päällä.
Suuttimet minulla onkin jo irti kun laitan uudet kärjet. Vanhat oli kuulemma aivan finaalissa. Laitoin viime viikonloppuna sylintereihin polttoöljyä.
Täytyy kurkata vaihteistoon jahka pääsen tallille.
Mitä öljyä muuten voimanoton vaihteistokoteloon pitäisi laittaa?
Kiitos ja syvä kumarrus
En vaan jaksanut pyörittää sitä vaihde päällä.
Suuttimet minulla onkin jo irti kun laitan uudet kärjet. Vanhat oli kuulemma aivan finaalissa. Laitoin viime viikonloppuna sylintereihin polttoöljyä.
Täytyy kurkata vaihteistoon jahka pääsen tallille.
Mitä öljyä muuten voimanoton vaihteistokoteloon pitäisi laittaa?
Kiitos ja syvä kumarrus
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Minä luulen, että Erkki on tapansa mukaan oikeassa, pykälä jäänyt päälle. Sinun kuvailemasi tasauspyörästöjuttu ei vaikuta kovinkaan oudolta. Kun nostit perän ilmaan ja pyöritit ratasta, toinen pyöri toiseen suuntaan, niin kuuluukin jos vaihde ei ole vapaalla. Tasauspyörästön lukon polkimessa ei minun muistin mukaan ole palautusjousta vaan se on lukon holkin takana. Jos traktori on seissyt kymmenen vuotta, niin lukon osissa saattaa olla pikkaisen seisonta-ajan mukanaan tuomaa ylimääräistä kitkaa eikä jousi jaksa palauttaa lukkoholkkia takaisin vapaa-asentoon. Pieni edestakais nitkuttelu rattaasta saattaisi auttaa.
matti
matti
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1553
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Vaihteistoon on alunpitäen suositeltu vaihteistoöljyä 80W tai 90W, mutta taitaapa nykyään olla ihan tavalliset unversaalit yleisessä käytössä. 10W30, 20W30, 15W40 tai muu vastaava. Runsas kakskymppinen sinne menee jos laitat uudet mehut. Luistavalle kytkimelle ei taida olla muuta parannuskeinoa kuin levyn vaihto. Tarkista varmuuden vuoksi, että säätö on oikein tehty, eli polkimessa vapaaliikettä viitisen senttiä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4984
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Pääsin nyt tarkistamaan tuon vaihdekepin, ja vaikuttaa siltä että se toimii niin kuin pitääkin, eli oli kupissaan. Messinkiset siirtimet olivat linjassa eli vierekkäin.
Kiilasin kytkinpolkimen pohjaan, ja yritin pyörittää konetta kampiakselin hihnapyörältä, mutta ei se pyörähdä.
Tasauspyörästön polkimessa tuntuu jokin jousi olevan ja se toimii kun kokeilee takapyörät ilmassa painaa poljinta, niin pyörät lukkiutuvat.
Takaa katsottuna oikeanpuoleisen ronkan kiinnityspultit näyttävät uusilta, eli jotain sieltä on kopeloitu. Mikä siellä voisi olla pois paikoiltaan että aiheuttaa tuon jumimisen.
Onko muita ideoita?
Kiilasin kytkinpolkimen pohjaan, ja yritin pyörittää konetta kampiakselin hihnapyörältä, mutta ei se pyörähdä.
Tasauspyörästön polkimessa tuntuu jokin jousi olevan ja se toimii kun kokeilee takapyörät ilmassa painaa poljinta, niin pyörät lukkiutuvat.
Takaa katsottuna oikeanpuoleisen ronkan kiinnityspultit näyttävät uusilta, eli jotain sieltä on kopeloitu. Mikä siellä voisi olla pois paikoiltaan että aiheuttaa tuon jumimisen.
Onko muita ideoita?
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
No johan oot törmänny mystiikkaan. Minä kokeilisin laittaa nivelakselin perään ja pyörittää siitä ristikon läpi jollain raudalla kun vaihteet vapaalla. Jos pyörii sitten ulosottovaihde päälle ja pyöritystä nyt pitäisi moottorin pyöriä jos ei on koneessa joku jumissa.
Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 412
Paikkakunta : Häme
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Kokeilin eilen mutta en jatkovarrella, vaan menin seisomaan nivelakselinpätkän päälle. Ei hievahtanutkaan. Täytyy kokeilla vielä jatkovarrella.
Naapuri valaisi sen verran että olivat yrittäneet laitetta vetämällä käyntiin noin 5 vuotta sitten. Ja työntämällä se laitettiin takaisin talliin. Nyt ei liiku mihinkään.
Naapuri valaisi sen verran että olivat yrittäneet laitetta vetämällä käyntiin noin 5 vuotta sitten. Ja työntämällä se laitettiin takaisin talliin. Nyt ei liiku mihinkään.
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Varo ettei pyörähdä kone käyntiin, tekee rumaa jälkeä, se nivelakseli
Pieni kevennys, mutta joskus koneet yllättää ja pörähtävät käyntiin, vaikkei pitäs.

hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Hah hyvä kevennys. en oo kuullukkaan että ilman suuttimia joku käynnistyis

Pakki- David Brown : 4 taavettii 2 ford
Viestien lukumäärä : 412
Paikkakunta : Häme
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Ronkka on kyllä niin yksinkertainen kapine että tuskin kipu tässä tapauksessa on siellä.
Moottori on jumissa tai vaihdelaatikossa jotain rikki tai jotain ylimääräistä pudonnut sinne.
Vaihdelaatikon kansi on aika helppo irroittaa,siitä alkaisin.
Moottori on jumissa tai vaihdelaatikossa jotain rikki tai jotain ylimääräistä pudonnut sinne.
Vaihdelaatikon kansi on aika helppo irroittaa,siitä alkaisin.
outsider- David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1856
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Pakki kirjoitti:Hah hyvä kevennys. en oo kuullukkaan että ilman suuttimia joku käynnistyis![]()
Enpä lukenut tarkkaan viestiketjua, että suuttimetkin poissa eikä liiku, on tosiaan jotain tippunut tiukasti johonkin koloon

hannutt- Viestien lukumäärä : 618
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Tai sitten on vettä niin paljon lootassa että on jäätynyt juntturiin. Jos esim hydraulipumppun on pesitynyt vesi, se voi olla umpijumissa. Silloin ei liiku mikään muukaan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4984
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Täytyypä yrittää sulatella, toi on ihan järkeenkäypä juttu.
Se on kyllä seissyt sisällä jo vuosia, mutta voihan sitä vettä olla aikaisemmilta vuosilta kerääntynyt.
Näkeekös pumppua mistään luukusta että vois vedet päästää pois, vai mikä tohon olis lääke. Täytyisihän ne vedet saada pois.
Se on kyllä seissyt sisällä jo vuosia, mutta voihan sitä vettä olla aikaisemmilta vuosilta kerääntynyt.
Näkeekös pumppua mistään luukusta että vois vedet päästää pois, vai mikä tohon olis lääke. Täytyisihän ne vedet saada pois.
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Pumppu on perärepun sisällä mutta laske öljyt sieltä laatikon alta ropusta pois,toinen roppu on murikan allaUlos-oton pesästä ei tule kaikkia öljyjä pihalle mutta se ei kyllä jumita jos sinne jää vesisekaöljyäPhaeton kirjoitti:Täytyypä yrittää sulatella, toi on ihan järkeenkäypä juttu.
Se on kyllä seissyt sisällä jo vuosia, mutta voihan sitä vettä olla aikaisemmilta vuosilta kerääntynyt.
Näkeekös pumppua mistään luukusta että vois vedet päästää pois, vai mikä tohon olis lääke. Täytyisihän ne vedet saada pois.
_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä- David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 702
Ikä : 61
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne
vettä
joo vettä siellä voi olla vaikka sisälläkin ollu,kun ei tiedä kukaan laitteen historiaa että onko tehty koskaan mitään?
NIIN ja pyörien kyllä pitää pyöriä kun ovat ylhäällä pukilla JOS vaihde on vapaalla,silloin on se ja sama onko kone jumissa vai ei!
Ja taasen moottorinkin pitää pyöriä kun sitä jostain yritetään pyörittää kun vaihde on vapaalla,TAI sitten ei tapahdu missään mitään ja kaikki jumittaa,mutta se kyllä on jo huonoa tuuria!
Näin talvella tuo vesi se tekee tepposia kyllä
NIIN ja pyörien kyllä pitää pyöriä kun ovat ylhäällä pukilla JOS vaihde on vapaalla,silloin on se ja sama onko kone jumissa vai ei!
Ja taasen moottorinkin pitää pyöriä kun sitä jostain yritetään pyörittää kun vaihde on vapaalla,TAI sitten ei tapahdu missään mitään ja kaikki jumittaa,mutta se kyllä on jo huonoa tuuria!
Näin talvella tuo vesi se tekee tepposia kyllä
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1821
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Sain vaihteiston irtoamaan kun tarpeeksi rytkytin takarengasta edestakas. Nyt siis pyörii vaihteisto vapaalla.
Moottori sen sijaan on edelleen jumissa. Polttoöljyä olen pitänyt mäntien päällä nyt pariviikkoa, ja lämmittänyt koneen kylkiä löpölämmittimellä.
Rytkytin isoin vaihde päällä takarenkaasta mutta ei irtoa. Uskaltaisikohan hinata toisella traktorilla vaihde päällä ja päästää sitten kytkimen ylös?
Vai voiko projektissa hajota jotain esim. männänrenkaat?
Moottori sen sijaan on edelleen jumissa. Polttoöljyä olen pitänyt mäntien päällä nyt pariviikkoa, ja lämmittänyt koneen kylkiä löpölämmittimellä.
Rytkytin isoin vaihde päällä takarenkaasta mutta ei irtoa. Uskaltaisikohan hinata toisella traktorilla vaihde päällä ja päästää sitten kytkimen ylös?
Vai voiko projektissa hajota jotain esim. männänrenkaat?
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Eipä auta liukkaalla hinaaminenkaan ja eikös sitä joskus ennenmuinoin oltu jo hinailtukkin?
Meillä kans entises Taavis meni vedet pyttyihin ja jumitti koneen niin väännettiin hammaskehältä jäätuuralla ja LÄHTI liikkeelle,startti vaan pois ja kokeilemaan,tietty järkeä saa käyttää ettei riko koko hammaskehää ettei seiso kokopainollaan jo raudan päällä.
Sitten sen näkee kun saa männät liikkeelle et mitä käy,koskaan ei tiedä etukäteen mitä siel on käyny,kato nyt sitten kuiteskin KAIKKI öljyt että jokapaikassa sitä on ennenkuin alkaa liikuttelemaan laitetta ja onko ne öljyt enää öljyn kaltaistakaan?
Meillä kans entises Taavis meni vedet pyttyihin ja jumitti koneen niin väännettiin hammaskehältä jäätuuralla ja LÄHTI liikkeelle,startti vaan pois ja kokeilemaan,tietty järkeä saa käyttää ettei riko koko hammaskehää ettei seiso kokopainollaan jo raudan päällä.
Sitten sen näkee kun saa männät liikkeelle et mitä käy,koskaan ei tiedä etukäteen mitä siel on käyny,kato nyt sitten kuiteskin KAIKKI öljyt että jokapaikassa sitä on ennenkuin alkaa liikuttelemaan laitetta ja onko ne öljyt enää öljyn kaltaistakaan?
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1821
Ikä : 57
Paikkakunta : Hollola
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Kyllä se kone silloin pyöri kun viimeksi hinattiin. Ja sen jälkeen seissyt tallissa.
Öljyt on uudet.
Uskaltaako kampiakselin hihnapyörän pultilta kääntää isolla räikällä? Kumpaan suuntaan olisi parempi yrittää, eli minkälaiset kierteet siinä on?
Vauhtipyörän kehältä en mieluusti kampeaisi ettei hampaat lentele.
Öljyt on uudet.
Uskaltaako kampiakselin hihnapyörän pultilta kääntää isolla räikällä? Kumpaan suuntaan olisi parempi yrittää, eli minkälaiset kierteet siinä on?
Vauhtipyörän kehältä en mieluusti kampeaisi ettei hampaat lentele.
Phaeton- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Lahti
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Mahtaako kannattaa ottaa pultin katkeemis riskiä... entäs ulosottoakselilta, vaikka "varovaisesti" toisesta traktorista akselilla? Aputraktorista ulosotto päälle ja ite istut samalla jumikoneen jakkaralla pitämässä kytkintä pohjassa, kun yhdistelmä pyörii niin nostelet kytkintä, luulis lähtevän liikkeelle. Edellyttää tietysti että kytkin irrottaa ja pitää
Toimisko tämmönen ajatus vai onko jo kuollut ennen syntymäänsä?

ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1169
Ikä : 46
Paikkakunta : eurajoki
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Zetori sitten täytyisi olla pyörittämässä, siinä kuulemma saa ulosoton pyörimään kumpaan suuntaan haluaa. Minusta nimittäin tavallisella traktorilla pyöritettäessä apua saavan koneen ulosottoa pyöritetään väärään suuntaan.
kujanjuh- Viestien lukumäärä : 243
Paikkakunta : Porvoo-Pieksämäki
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Omana mielipiteenä sanoisin että on suuri vaara rikkoa jotain moottorissa jos sitä väkivalloin yrittää pyörittää.
Kun se on jumiin mennyt ei siitä hyvä tule vaikka lähtisikin pyörimään.
Kun se on jumiin mennyt ei siitä hyvä tule vaikka lähtisikin pyörimään.
outsider- David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1856
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Niinhän se pyörii väärään suuntaan, mutta liikkeelle nitkautukseen sekin kelpais. Eihän sitä konetta tartte jättää pyörimään, puolikierrosta väärään suuntaan ei luulis mitään särkevän...
ikilika- David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1169
Ikä : 46
Paikkakunta : eurajoki
Vs: vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
Startin kehästä rekkaraudalla nitkuttaminen on yllättävän tehokas, mutta myös hellävarainen keino. Kokeile vaan, sillä se irtoaa. Dieseli on harvoin kovin lujasti tarttunut. Lumikelillä hinaamalla ei saa pyörimään mitään, ei edes hinattua käyntiin tervettä konetta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 4984

» 950 tasauspyörästön lukko,
» Tasauspyörästön lukko
» DB 996 Sekura-hytin lukko
» tasauspyörästön säätö (1594)
» Tas.pyör. lukko
» Tasauspyörästön lukko
» DB 996 Sekura-hytin lukko
» tasauspyörästön säätö (1594)
» Tas.pyör. lukko
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa