Tasauspyörästön lukko
3 posters
Sivu 1 / 1
Tasauspyörästön lukko
hei,
kiitos etukäteen vastauksista
david 990 ja 1979. tasauspyörästöstä irronnut jonkimoinen spooriholkki oikealta puolelta(ilmeisesti se lukko). saakohan sen asennettua paikalle, jos ottaa vain sen perimmäisen ulosottolaatikon pois, vai pitääkö ottaa myös koko tasaupyörästö irti? ja jos joku tietäisi neuvoa, kuinka lähtisin perää purkamaan, että pääsisin käsiksi tasauspyörästön lukkoon ja saisin sen holkin paikalle.
KIITOS!
kiitos etukäteen vastauksista
david 990 ja 1979. tasauspyörästöstä irronnut jonkimoinen spooriholkki oikealta puolelta(ilmeisesti se lukko). saakohan sen asennettua paikalle, jos ottaa vain sen perimmäisen ulosottolaatikon pois, vai pitääkö ottaa myös koko tasaupyörästö irti? ja jos joku tietäisi neuvoa, kuinka lähtisin perää purkamaan, että pääsisin käsiksi tasauspyörästön lukkoon ja saisin sen holkin paikalle.
KIITOS!
pacceli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: Tasauspyörästön lukko
Siellä on tosiaan oikean puolen vetoakselin päällä liukuva holkki, jossa on hammastus tasauspyörästön hylsyyn sopiva, Tuo holkki ei pääse putoamaan muutoin kuin että portaalia on käytetty irrallaan ilman, että tasauspyörästön lukon poljin olisi ollut pohjaan kiilattuna.
Holkin ja sen alla olevan jousen saa asennettua paikoilleen kun portaali on irrallaan ja portaalin otsapinnalla oleva peitelevy on irrotettuna. Vanhoista keskusteluista taitaa löytyä valmis ohjekin, mutta suunnilleen se menee seuraavasti: irrota takapyörä ja portaali. Irrota peitelevy portaalista käyttäen peitelevyssä olevia kierrereikiä ulosvetoon käytettävien pulttien kiinnitykseen. Ne kierteet on tuumanousulla, en ole varma olisiko 7/12" UNC. Tukeva latta kiinni niillä ruuveilla ja latan päihin tekaiset systeemin, joilla saa ruuveilla painettua portaalin kuorta vasten latan irti. Ongi kotelon pohjalta jousi ja hylsy. Tee puusta sopivan paksuinen kalikka, joka mahtuu jousen ja hylsyn sisälle ja jossa on pykälä, jonka avulla saat painettua hylsyn paikoilleen niin että jousi painuu kasaan ja samalla saat tasauspyörästön lukon liukupalan hylsyn uraan ja polkimen kiilattua pohjaan. Sitten vaan systeemi uudelleen kokoon. Portaalia asentaessa pitää sitten vaan osua spoorit kohdalleen hylsyn ja tasauspyörästön kesken että vetoakselin saa luisumaan paikalleen.
Holkin ja sen alla olevan jousen saa asennettua paikoilleen kun portaali on irrallaan ja portaalin otsapinnalla oleva peitelevy on irrotettuna. Vanhoista keskusteluista taitaa löytyä valmis ohjekin, mutta suunnilleen se menee seuraavasti: irrota takapyörä ja portaali. Irrota peitelevy portaalista käyttäen peitelevyssä olevia kierrereikiä ulosvetoon käytettävien pulttien kiinnitykseen. Ne kierteet on tuumanousulla, en ole varma olisiko 7/12" UNC. Tukeva latta kiinni niillä ruuveilla ja latan päihin tekaiset systeemin, joilla saa ruuveilla painettua portaalin kuorta vasten latan irti. Ongi kotelon pohjalta jousi ja hylsy. Tee puusta sopivan paksuinen kalikka, joka mahtuu jousen ja hylsyn sisälle ja jossa on pykälä, jonka avulla saat painettua hylsyn paikoilleen niin että jousi painuu kasaan ja samalla saat tasauspyörästön lukon liukupalan hylsyn uraan ja polkimen kiilattua pohjaan. Sitten vaan systeemi uudelleen kokoon. Portaalia asentaessa pitää sitten vaan osua spoorit kohdalleen hylsyn ja tasauspyörästön kesken että vetoakselin saa luisumaan paikalleen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
pacceli likes this post
Vs: Tasauspyörästön lukko
Muuten näin, mutta laipan ulosvetoreiät ovat viheliäiset 1/4 BSF, jos joku edellinen monttööri ei ole muuttanut niitä joksikin muuksi. Ne on niin pienet, että voi käyttää vain Erkin kuvaaman ulosvetäjän kiinnitykseen, ei varsinaiseen ulosvetoon. Käypäset ruuvit ovat hankalat löytää, kaupasta luultavasti ei löydy. Traktorissa on niitä kaksi, mutta hankalassa paikkaa, kytkinkopan päällä peltiluukun ruuvit. Helpoiten varmaan löytyy, jos jossain lähistöllä on 900 Taavetti tai vanhempi.
Uhkarohkeat ovat nitkutelleet pesän pois naputtelemalla tasaisesti laipan takaa puukolla, puutaltalla tms, mutta se pitää tehdä niinkuin siilit rakastelee - VA-RO-VAS-TI.
Uhkarohkeat ovat nitkutelleet pesän pois naputtelemalla tasaisesti laipan takaa puukolla, puutaltalla tms, mutta se pitää tehdä niinkuin siilit rakastelee - VA-RO-VAS-TI.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
pacceli likes this post
Vs: Tasauspyörästön lukko
kiitos vastauksista!
ja saa laittaa muutki vastauksia ja ohjeita niin paljon kun viittii
kyllä tuo avas mulle asiaa lähen hiljokseen kokeilemaan
ja saa laittaa muutki vastauksia ja ohjeita niin paljon kun viittii
kyllä tuo avas mulle asiaa lähen hiljokseen kokeilemaan
pacceli- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2
Vs: Tasauspyörästön lukko
Huom! Portaalissa on sen verran massaa, ettei sitä mielellään ota syliinsä kun sen naputtelee ohjaustapeista irti. Kannattaa rakentaa alle jonkinlainen lava lankkujen päälle, että kun portaali on irti, se makaa mahallaan siinä lavalla ja vetoakselin saa ulos stefoja murjomatta kun vetää lavaa lankkuja pitkin ulospäin tarvittavan matkan. Kovalla lattialla toimii tietenkin vaikka moottorinnostin hyvänä apuna.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
pacceli likes this post
Similar topics
» 950 tasauspyörästön lukko,
» 1390 lukko?
» DB 990 tasauspyörästön lukko ei toimi
» vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
» tasauspyörästön säätö (1594)
» 1390 lukko?
» DB 990 tasauspyörästön lukko ei toimi
» vm.62 DB 880 tasauspyörästön lukko jumissa?
» tasauspyörästön säätö (1594)
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa