Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Öljyt

Siirry alas

Öljyt Empty Öljyt

Viesti  Keijo28 Su Tammi 05 2014, 17:23

Näistä on näemmä ollut paljon juttua ennenkin mutta kysyn kuitenkin. Eli Vaihdoin db 990 vm70 öljyt ja laitoin joka paikkaan Teboil monitraa. Kuítenkin toi alennusvaihteista ulos tullut öljy oli aika paljon sitkeämmän oloista. Eli kysymys on tekeekö tuo öljy siellä muuta haittaa kuin että tulee ulos jos on huonot tiivisteet?

Keijo28

David Brown : db 990 selectmatic
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  erkki Su Tammi 05 2014, 18:26

Portaalien alkuperäinen suositus on maatalouskäyttöön W140 viskositeettia, eli aika jähmeää tavaraa ja raskaaseen käyttöön vieläpä EP -lisäaineistettuna eli GL5 -laatuna. Aika monet siellä on tainneet silti käyttää 80W90 vaihteistoöljyä, joka on aika paljon juoksevampaa kuin tuo 140 ja vain pikkasen paksumpaa kuin Monitra. Minusta 10W30 moottoriöljy vastaa lähinnä W75 vaihteistoöljyä. Kevyessä yleiskäytössä ei varmasti tule mitään ongelmaa, koska portaaleissa on pintapainetta hammaspyörissä oikein kunnolla maanmuokkaustöissä tms. kun vedetään pienellä vaihteella täyttä tehoa. Kevyet siirtoajot esim. tavallisen kippikärryn kanssa yms. pihan ympäriajelu on kevyttä puuhaa voimansiirrolle. Raskas käyttö on sitten erikseen.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4393

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  outsider Ma Tammi 06 2014, 10:50

Taisi olla punaisilla taaveteilla suositus portaaleihin kesällä 140W ja talvella 90W.
Shellillä ainakin on tarjolla 90W-140 öljyä-

Minulla on mielikuva että valkoisiin taavetteihin oli sitten suositus 10W-30 TOU myös portaaleihin.
Ei ole nyt yhtään käyttöohjekirjaa hyllyssä että pystyis tarkistamaan mutta
Olle tämän kyllä tietää.

990 impleen olen laittanut myös 10W-30 koska alennuspyörästö on siinä samanlainen kuin valkoisessa selectassa.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1841

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  Keijo28 Ma Tammi 06 2014, 11:37

Kiitos vastauksista! Oma traktorin käyttö lähinnä kevyttä lumen lykkäämistä ja pieniä kärryn siirtoja joten kai nuo öljyt sitten siinä menee. Ja eipä ole vielä tänä talvena paljon lumiakaan tarvinnut lykätä.

Keijo28

David Brown : db 990 selectmatic
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  OlleK Ma Tammi 06 2014, 20:16

Kaikissa Selectamatic malleissa joissa oli rumpujarrut oli pyöränvälitysten öljysuositus 90W tai 85W-90 GL4 mineraali öljyä. Levyjarrullisissa malleissa suositeltiin STOU (siis ei TOU), koska STOU luokitus sisältää levyjarrujen vaatimat lisäaineet.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  Tessu Ke Tammi 08 2014, 22:19

Ei kai nyt sentään 10/30 öljy voi olla samaa kuin 75/80 kun se on hypoidiöljyä,ei semmosta voi moottoriin laittaa!
kaverikin aina puhuu jäykästä 80Wöljystä niin mä tokasen että älä ainakaan sitten mihinkään moottoriin sitä sitte kaatele!
Vaihteistoihin ym tietty voi käydä vaikka mikäöljy kunhan vaan suositukset riittää,itte oon laittanu sitä mitä kirjat tai jostai muu tieto käskee

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1539
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  MJK1390 Ke Tammi 08 2014, 23:45

Tessu, selvyyden vuoksi vaihteistoöljyissä käytetään eri viskositeetti lukemia, jottei niitä sotketaisi moottoriöljyihin.
Kuitenkin taitaa olla niin että perusöljy on yhtä jäykkää näissä 10w-30 moottoriöljyissä kuin 75w-80 laatikkoöljyissä, mutta lisäaineet ovat erilaiset molemmissa ja siksi niitä ei voi laittaa toistensa tilalle.
Teboilin Monitra on Universaaliöljyä, joten siinä on molempien luokitusten lisäaineet.
MJK1390
MJK1390

Viestien lukumäärä : 41
Ikä : 32

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  Tessu To Tammi 09 2014, 01:01

Tuota just ite meinasin,monille tuntuu vaan oleva noi veet ja lukemat hepreaa,on moniastetta,mineraalia,semi,moni,ja täys synteettistä,siihen vielä päälle farmit ja vaseliinit heh!
siksi olenkin laittanu sitä mitä sen laitteen ohjekirja käskee mikä on,tai sitte olen kysyny varmalta taholta jos on jotkui laadut jo muuttunu.
Joo hypoidin kyllä jo haistaa sokeekin mut muitakin on mitä ei saa sekotella toisii paikkoihin,ikäväähän se on jos on entiset omistajat tankannu autoihin ja koneisiin väärää ainetta väärään paikkaan ja viel pahempaa tuntuu olevan se KOKONAAN rasvattomana pyörivät osat!
Kaverin poika osti mopoauton niin eivät kattoneen talvella peräöljyjä,no perä siinä hajosi ja siihenpä ei osia sitten saakkaan mistä tahansa,onneksi yks tuttu jeesas kun sillä oli palanu samanlainen vehje.
Tosin ei ne tienny ammattiliikkeessäkään aikanaan kun kysyin mitä öljyä pitää olla ovipumpuissa?
Piti niidenkin sitten kysyä jostai ja sanovat et hydrauliikka öljy käy.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1539
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  jusape To Tammi 09 2014, 22:39

Jos ei tajua ite, pistääkö 80-90 öljyä vaiko 10w-30, olis parempi tietävämmän antaa öljyt vaihdella, sellaisiakin kun tuntuu olevan.....

Moottoriöljyistä 10w-30 on notkeudeltaan aika liki 80w90 vaihteistoöljyä, mut ne lisäaineistukset, joista ne ominaisuudet muodostuu, on aivan erit.

Esim taas TÄYSSYNTEETTISEN 80w-90 GL 4 tai 5 hypoidiperäölyn notkeus on esim +10asteessa jopa "liukkaampaa" kuin mineraali 10w30 motor-oili.....

Aikoinaanhan, -40-60 luvulla esim autoissa ei ollut mitenkään tavatonta, että koneremontteja tehtiin 30.000 - 60.000km haarukassa , se oli täysin normaalia juttua, ja öljyjen vaihtovälit oli 2500 - 4000km
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2486
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  Tessu To Tammi 09 2014, 23:07

Juu ei ne motit ennen kestäny kauaakaan kun piti jo korjailla,noin se sillon meni,on se tekniikka muuttunu niistäajoista ja öljytkin!
Vieläkin yks kaveri ja automieskin vielä väittää et joo ei niil öljyil mitään välii ole mitä sinne harrasteautoonkin kaatelee,no ei ehkä siinä kesä heinäkuussa mut kylmemmällä jo onkin,ja on ihan todistettukkin.
aukastiinpa mun oman vanhan käyttöEscon öljypohja ja sitte varaosaautosta niin HUH sen toisen öljyjä!
siinä oli jopa venttiilikoneisto NIIN tukossa että piti öljyllä ja pensselillä harjata ja paineilmalla puhaltaa karstaa pois ennenkun siihen viitti vaihtaa öljyn ja putsarin,että on sillä merkitys mitä öljyä on ollu ja kuinkapaljon sillä ajaa.
Mulla kun on ollu aina synteettineen sisällä ja näköjään se on siellä toiminu,no noissa vanhoissa työkoneissa ja piha-autoissa on normiöljyt kun voi siten pakkasella ottaa lämpöä seinästä heh.
Ei taida enää uusiinautoihin ees käydä mitkää muut kuin synteettiset ja omantehtaan öljyt? niin ne väittää viisaammat?

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1539
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  MJK1390 Pe Tammi 10 2014, 00:32

Se on kyllä valitettavaa että monikaan ei ymmärrä sitä että öljynvaihto on sitä halvinta remonttia. Oikeat öljyt ja järkevät vaihtovälit säästäisivät monelta rempalta, mutta eipä kaikki vaan sitä oikeen tunnu ymmärtävän. Sama kuin PA-suodattimen vaihtaminen ja mielellään parin varasuodattimen hyllyssä pitäminen. Cav 296 suodatin maksaa halvimmillaan 2€ kappale, joten ne kun vaihtaa aina syksyn tullen samalla, kun tankkaa tankkiin talvilöpön, niin ei tartte pakkasella näpit jäässä näprätä  Smile 

Noissa uudemmissa autoissa on tullut näitten partikkelisuodattimien takia lisävaatimuksia synteettisyyden lisäksi, tuo uudempi paku (5 vuotias) ilmoittaa vikakoodin jos laittaa väärät öljyt. Tosin ihan Teboilin öljyt sille kelpaa, mutta maksaa pelkät öljytkin 90€ (11ltr). Noh uusi vaihtomoottori maksaa 9000€ että ihan halvathan ne öljyt olikin  Laughing .
MJK1390
MJK1390

Viestien lukumäärä : 41
Ikä : 32

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  jusape Pe Tammi 10 2014, 00:54

MJK1390 kirjoitti:...
Sama kuin PA-suodattimen vaihtaminen ja mielellään parin varasuodattimen hyllyssä pitäminen. Cav 296 suodatin maksaa halvimmillaan 2€ kappale,
..

Halvimpia ei kannata hankkia..... Ei ole suodatuskyky likikään samaa tasoa, kuin laatusuodattimilla, esim DELPHI, ym "laatumerkit" , halvoista menee jopa 0,015mm kokoista moskaa läpi ....
Tekee pumpulle "nannaa" pidemmän päälle......

Esim tuosta juttua, keskeltä ketjua

http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=3&t=5958&start=30
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2486
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  Tessu Pe Tammi 10 2014, 01:57

Tossa kun vielä isäukko oli hengissä ja traktorilla oli ajoa enemmän,oli perunahommia,lumenajoa,kyntöä,äestystä ja muuta pientä.
En mä koskaan tunteja laskenu kun ei mittarikan Natikassa toimi mut aina vaihoin öljyt ja suotimen joka syksy ja tietty talviainetta tankkiin ja pelashan se.
Nyt kun ei oo kun se lumenajo ja näköjää vasta NYT luntakin lupaa niin menee pari kolmekkin talvea et vaihan,periaatteessa senkin vuoksi kannattaa jo vanhassa väljässä moottorissa öljy vaihtaa kun menee jo ohipuhalluksessa polttoainetta ohi mäntien niin huohottaa sitte pahemmin kun oljy ohenee,sitäkään ei moni oikein meinaa uskoa mut sitte ne ihmettelee kun kone leikkaa suuremmassa kuormituksessa kun öljykalvo laakereilla olematon!
Hienoa muutes että näistä öljyasioistakin keskustellaan ja mielipiteitä tulee!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1539
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  pauli To Tammi 23 2014, 15:22

Penkoessani varastoja löysin avaamattoman 20litran astian öljyä.Astiassa lukee Castrol CRD 10W/30 API/SF.
Ilmeisesti moottoriöljyä,mutta mihin koneeseen sopivaa.Diesel-vai bensiinikoneeseen?Luettelot eikä netti tai
öljyjä myyvät eivät tunnistaneet enää ko.tyyppiä.Öljyn ikää en tiedä,koska on ilmeisesti kiinteistön edellisen
omistajan jäämistöä.Ilmeisesti tuote on käyttökelpoista kun astia on ollut avaamaton ja ehjä.
pauli
pauli

David Brown : DB 880 Sel. vm.71
DBTCF:n jäsen nro : 27
Viestien lukumäärä : 54
Paikkakunta : Suolahti

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  erkki To Tammi 23 2014, 16:00

Ainakin siinä on SF luokitus bensiinimoottoriin, mutta löytyykö purkin kyljestä merkintää CB, CC tai CD, jotka on vanhoja dieselin luokituksia?
Yleensä on niin, että jos öljy täyttää SF -luokituksen, niin CD täyttyy kanssa. Jos et uskalla moottorissa käyttää sitä, niin luulisi tuon toimivan vaihteistossa ihan hyvin.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4393

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  outsider To Tammi 23 2014, 16:56

The Castrol CRD range of heavy-duty lubricants has been primarily developed to meet the requirements of high-speed supercharged diesel engines  Very Happy  Very Happy

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1841

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  pauli To Tammi 23 2014, 19:50

Ei löydy astiasta mitään muita tekstejä kuin ko.t.Astia on ämpärin muotoinen eli pyöreä ja väriltään
valkovihreä.Castrolia lukuunottamatta muu teksti on kirjoitettu tarralapulle ja liimattu astian kylkeen.
Eiköhän näillä tiedoilla mitä tästä sain uskalla laittaa myös moottoriöljyksi dieseliin.
pauli
pauli

David Brown : DB 880 Sel. vm.71
DBTCF:n jäsen nro : 27
Viestien lukumäärä : 54
Paikkakunta : Suolahti

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  Hn To Tammi 23 2014, 20:17

http://www.lsvoitelu.fi/taulut/traktorit.html tuollakin joku maininta.

Hn

David Brown : 990 Selectamatic -66
DBTCF:n jäsen nro : 21
Viestien lukumäärä : 102
Paikkakunta : Tampere

Takaisin alkuun Siirry alas

Öljyt Empty Vs: Öljyt

Viesti  erkki Pe Tammi 24 2014, 07:29

Jees, näköjään tuo merkki CRD on yhden lajin muunnos CD:stä, joka on merkki sen sopivuudesta myös ahdettuun dieseliin. Jos purkissa on ollut korkki kiinni niin öljy ei ainakaan ole hapettunut. Itte ottaisin sen käyttöön huoletta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4393

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa