Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

990 Selectamatic nostolaite

3 posters

Siirry alas

990 Selectamatic nostolaite Empty 990 Selectamatic nostolaite

Viesti  metsuri10 Ke Maalis 15 2023, 18:08

Moikka

Haamunosto ilmestynyt taavettiin, lana perässä pysyy alhaalla.
Nyt tcu venttiiili härpäke pöydällä.

Vielä en ole saanut selville onko holkki pyörähtänyt pesässä, mut tiedän mitä etsin.

Ongelmani on kuorman kanssa nostalaitteet hyppii aivan hirveellä voimalla.
Eli kun lana perässä, tarvii kääntää 3 tie ventttiili ulkopuoliset asentoon. Saa rauhoittumaan.

Voiko toi holkin pyörähtäminen aiheuttaa kyseisenlaisen hyppimisen.

Painetta on ja nostolaitteet nostaa normaalilla nopeudella ja lana pysyy ylhäällä yön verran kun jättää ylä asentoon.

Samppa

metsuri10

Viestien lukumäärä : 21

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic nostolaite Empty Vs: 990 Selectamatic nostolaite

Viesti  metsuri10 Ke Maalis 15 2023, 18:12

TCU asennossa nostolaitteen toimi normaalisti. Ei hyppinyt, mut haamu nostoa en kokeillut.

Samppa

metsuri10

Viestien lukumäärä : 21

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic nostolaite Empty Vs: 990 Selectamatic nostolaite

Viesti  erkki To Maalis 16 2023, 10:52

Kun se nopeutusventtiilin holkki pyörähtää pesässään, niin ohivirtausventtiilin yläpuolelta ei paine pääse enää karkuun jolloin systeemi painaa jatkuvasti öljyä sylinterilinjaan. Kun nostolaitteessa on jotain painona, niin vipu eteen työnnettynä laskuventtiili avautuu ja painon määrästä ja moottorin kierroksista riippuen taakka laskeutuu, laskeutuu hyvin hitaasti tai jää laskeutumatta. Nostolaitteen nypytystä se ei aiheuta.

Kun valitsin on TCU:lla, on ohivirtausventtiilin kara edelleen pohjassa ja öljy menee sylinterilinjaan, eli haamunostaa. Kun vivun työntää noin puoleen väliin kaarta, niin varret saattavat laskeutua jos nostolaitteessa on painoa tarpeeksi

Nostolaitteen nypytys tulee siitä, että sylinteristä tai sylinterilinjasta vuotaa öljyä, jonka seurauksena varret laskeutuvat sen verran, että nostoakselin oikeassa päässä oleva nokkalevymekanismi sulkee ohivirtausventtiili ja varret nousevat automattisesti takaisin ylös. TCU -asennossa nypytystä ei ole, koska se nokkalevymekanismi ei ole käytössä ja varret saavat vapaasti ryömiä alas hissukseen.

Aika usein nypytyksen aiheuttava vuoto on ollut pitoventtiilin päällä olevassa pudotusventtiilissä. 0-rengas satsin vaihtamalla tilanne voi korjautua. Myös nostomännän kulunut 0-rengas aiheuttaa samaa oiretta.  

Älä pura venttiililohkosta ainakaan karaventtiiliä eikä TCU -venttiiliä. Ne on säädettävä tarkasti oikeaan asentoon kokoonpannessa ja niin hyvää onnea ei ole olemassakaan, että säätö tulisi silmämääräisesti tai karkealla mittauksella kohdalleen.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic nostolaite Empty Vs: 990 Selectamatic nostolaite

Viesti  metsuri10 Ke Maalis 22 2023, 06:04

Kyllä sieltä vuoto löytyi, O renkaat olivat väärän kokoisia edellisen omistajan jäljiltä.
Venttiili paketin laipan O rengas tiivitys oli pettänyt.

Mikä haamunoston sai aikaiseksi on mysteeri, ei ollut holkki pyörähtänyt.

Olisko vajavainen paine syy haamunostoon, joku jousiohjatuista venttiileistä ei saanut tarpeeksi painetta toimiakseen????

O renkaista yleisesti. Missään hydrauliikassa, paitsi sylinterin sisällä ei ole millikoon O renkaita.
Kaikki on tuuma mitoilla ja langan vahvuus on ratkaiseva. O renkaisiiin löytyy taulukko ja O renkaissa mitataan puristus välystä.

Tuuma koon mitat on 1,78 2,62 3,53 lanka vahvuudet.

Vaihdoin samalla nostovarsien männän renkaat.
Siellä 5.7 mm vahvuinen O rengas, jossa on tukirengas.
Halkaisiaa mittaa en nyt enää muista.

Kiitos Samppa


metsuri10

Viestien lukumäärä : 21

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic nostolaite Empty Vs: 990 Selectamatic nostolaite

Viesti  erkki Ke Maalis 22 2023, 09:12

Kyllä haamunosto syntyy siitä, että ohivirtausventtiilin yläpuolelle kertyy painetta. Ei ole tuntematon tapaus, että nopeutusventtiiliin on kulkeutunut jotain pieni roska, joka on kiilautunut luistin ja holkin väliin sen verran, että luisti on jäänyt kuristamaan reikää. Kun venttiilipesää on käsitelty niin pikku hitunen on voinut luiskahtaa omille teilleen ilman, että remonttimies olisi sitä erityisesti havainnut. Nuo 0- renkaat tosiaan on tuumakokoja ja milliset sitten toimii jos toimii.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic nostolaite Empty Vs: 990 Selectamatic nostolaite

Viesti  Paulig Pe Maalis 24 2023, 07:40

metsuri10 kirjoitti:Kyllä sieltä vuoto löytyi, O renkaat olivat väärän kokoisia edellisen omistajan jäljiltä.
Venttiili paketin laipan O rengas tiivitys oli pettänyt.

Mikä haamunoston sai aikaiseksi on mysteeri, ei ollut holkki pyörähtänyt.

Olisko vajavainen paine syy haamunostoon, joku jousiohjatuista venttiileistä ei saanut tarpeeksi painetta toimiakseen????

O renkaista yleisesti. Missään hydrauliikassa, paitsi sylinterin sisällä ei ole millikoon O renkaita.
Kaikki on tuuma mitoilla ja langan vahvuus on ratkaiseva. O renkaisiiin löytyy taulukko ja O renkaissa mitataan puristus välystä.

Tuuma koon mitat on 1,78 2,62 3,53 lanka vahvuudet.

Vaihdoin samalla nostovarsien männän renkaat.
Siellä 5.7 mm vahvuinen O rengas, jossa on tukirengas.
Halkaisiaa mittaa en nyt enää muista.

Kiitos Samppa


Kiinnostus heräsi mainitsemaasi venttiilipaketin laipan O renkaasta. Saattaisi olla syy minun taavetin nostolaitteen pilkkimiseen, kun "helpot" toimet on jo tehty. Kuinka helposti tuon vaihtaa ? Jossain paineputkeen tms. liittyvässä täytyy vuoto olla minun koneessa, kun pilkkii ja nostoteho on vajaa. Very Happy pihakoneessa se nyt ei isommin ole haitannut
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic nostolaite Empty Vs: 990 Selectamatic nostolaite

Viesti  metsuri10 La Maalis 25 2023, 08:22

Eipä se työnä mikään paha ollut. Likaista hommaa paremminkin.

Nostolaite hallintavivun puolelta tarvi kaikki purkaa käsijarrun kahvaa myöden. Käsijarrukahva kotelokin pois.
Sieltä sai 2 laipan pulttia aukaistua.

Pultti löysäälle "taka akselin päältä". Hankala selittää, pultti näkyy hyvin muttaa hankala pyörittää ainakin hytillisessä taavissa.
Sain sopiin siihen 13mm räikkä lenkin, hiukan helpotti asiaa. Pultti pitää nippaa paikoillaan venttiillin kyljessääsä olevaan öljyputkeen.
Löysätessä hyvä laittaa pultin syvyys mieleen.
Itse jätin pidätin mutterin kierroksen auki ja siitä katsoin syvyyden.

Takaa pitää purkaa kynkät pois.
Peltisen luukun alta ensin ohjain vivusto venttiilille irti ja sieltä ylhäältä muotolevy pois akselin päästä.
Jouduin hyttiä hiuka nostaa puu kiiloilla ylöspäin taka kiinnikkeistä, et sain tilaa lisää.
Ulosotto vaihteiston kansi tarvi irroittaa ja samalla otin kipin putken irti.
Kynkkien laakeritpukit auki, ahtaasti saa kynkkiä nostettua ylös sylinterin puolelta ja liutettua kynkät paikoiltaa.
Venttiili ja toisen puolen laakeri pukki tulee sit kohtuu helposti pois.

Kannattaa kolmitie vetiili irroittaa myös, siellä pari O rengasta ja sen kauttaa saa painettua nostosylinterin männän ulos.
Siihenkin kannattaa vaihtaa O rengas ja tuki rengas.

Ite löysin kaikki O renkaat ja tuki renkaat Tampereen Top osasta. Maksoin 4 ekee koko nipusta.

Samppa

metsuri10

Viestien lukumäärä : 21

Takaisin alkuun Siirry alas

990 Selectamatic nostolaite Empty Vs: 990 Selectamatic nostolaite

Viesti  erkki La Maalis 25 2023, 20:00

Tuohon Pauligin heittämään kysymykseen liittyen: Vuoto venttiilipesän etupinnassa olevien liitosten kohdalla on aika harvinaista, mutta jos siihen on joskus vaihdettu sopimattomat 0-renkaat, niin täysin mahdollista se on. Niin kuin metsuri10 selitti, niin irrottamalla käsijarruvivun alla oleva lohko, tulee venttiilipesän etupinta näkyviin. Siinä on rinnakkain menoputki pumpulta ja paluuputki kohti kolmetieventtiiliä ja nostosylinteriä. Jos on asiat niin, että molemmat vuotaa, niin noston aikana öljyä pakenee pumpun linjasta ja kun nostolaite on noussut, sitä pakenee kolmetieventtiilille ja nostosylinterille menevästä linjasta. Siinä käsijarruvivun alla olevassa lohkossa on etuseinässä peltiluukku ja luukun takana näkyy kierretanko, jossa on nylock -mutteri. Se mutteri pitää avata, mutta mittaa alkuperäinen asento, että säätö tulee suunnilleen kohdalleen kokoonpantaessa. Noiden kahden linja 0-renkaiden vaihtoon ei tarvitse purkaa enempää jos liitoksia saa hienovaraisesti taivutettua sen verran raolleen, että uudet 0-renkaat saa asennettua laippojen taakse. Minusta tuo kannattaa kokeilla ennen isompaan purkuun ryhtymistä.

Venttiilipesässä ei muistaakseni ole 0-rengstiivistystä kuin venttiiliporausten pohjalevyjen tiivisteinä ja pudotusventtiilissä. Pudotusventtiilin saa irti ihan vaan ruuvaamalla se pois paikaltaan. Jos venttiilipesässä on vuoto pito/laskuventtiilin porauksen pohjalapun tiivisteessä, niin sen korjaamisessa on sen verran niksejä, että se kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5028

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa