990 Selectamatic Nostolaite
5 posters
Sivu 1 / 1
990 Selectamatic Nostolaite
Hommasin tuossa kyseisenlaisen pelin lumikolaksi,ja pari kertaa menikin ihan normaalisti,kunnes tuossa muutama päivä sitten kun käyttelin konetta,huomasin,ettei nostolaite enää nostanutkaan normaalisti. Kierrokset pohjassa nousee hissukseen kyllä. Ylhäälle jää nätistä kun nousee,eli ei valu. Joku paikka tukossa? Mistähän kannattaisi ensimmäisenä alkaa paikantamaan oireen syytä? Öljyä on. Vuosimallia ei oe tarkkaan tiedossa. -60 luvun alkupuolelta veikkaisin. Vaikkei tällä hetkellä lunta näytäkkään olevan tulossa,voisi käyttöä vielä tänä talvena myöhemmin tulla.
T-Rex- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: 990 Selectamatic Nostolaite
Nostoventtiilissä moskia.
Nostovivun takana on taka-akselikotelon päällä noin 5 cm x 5 cm luukku. Jos luukussa törröttää ylöspäin pudotusventtiili, niin kierrä se ensin irti alemmasta avainvälistä, siten luukku pois. Alla on oikella reunalla nostoventtiilin proppu. Napauta se löysälle ja kierrä varovasti auki, siellä on jousi työntämässä ylöspäin. Varo tiputtamasta tulppaa, jousta tai prikkaa peräkoteloon kun otat ne pois. Porauksessa on sisällä nostoventtiilin luisti, jonka saa dipattua reijästä pois kartiolla puutikulla, pikkasen lyijykynää paksummalla, tai saa sen kyllä ruuvimensselilläkin kun sopivasti kanittaa sen luistin sisään.
Luistin siällä on messinkinen ruuvi, ruuvin alla kuristinlevy ja kuristinlevyn alla nylon verkko. Kuristinlevy yleensä tulee ulos kun luistia koputtaa alassuin pöytää vasten, mutta nylon verko saattaa turvota kiinni poraukseen niin ettei se putoa paikaltaan koputtamalla.
Puhdista osat paineilmalla tai CRC:t spruuttaamalla ylhäältä päin. Kuristinprikan reijästä pitää näkyä valo läpi. Jos näet hyvässä valossa nylon verkon kunnon, niin on tärkeää että se on ehyt ja estää muruja kulkeutumasta kuristinprikan reikää tukkimaan. Aika usein nylon verkkoa on tökitty altapäin jollain tapilla ja puhkaistu se rikki, jolloin se menettää alkuperäisen tarkoituksensa. Uusia verkkoja saa ainakin Ylistarosta, koneliike Pihlajanimeltä jos sellaiselle on tarvetta.
Sitten vaan osat kiinni ja traktori töihin.
Onko traktorissa öljynsuodatin istuimen vasemmalla puolella? Jos siinä on sivuvirtasuodatin, niin traktori on vuosimallia -66- 67. Jos traktorissa on kolme varoitusvaloa kojetaulussa niin traktori on uudempi ja siinä on täysvirtasuodatin vaihdelaatikon alapuolella. Kunnossa olevat suodattimet pitävät öljyn aika hyvin puhtaana, varsinkin täysvirtasuodatin.
Vanhoissa traktoreissa on usein inflaatio syönyt suodattimet ja öljyt saastuu vähitellen.
Nostovivun takana on taka-akselikotelon päällä noin 5 cm x 5 cm luukku. Jos luukussa törröttää ylöspäin pudotusventtiili, niin kierrä se ensin irti alemmasta avainvälistä, siten luukku pois. Alla on oikella reunalla nostoventtiilin proppu. Napauta se löysälle ja kierrä varovasti auki, siellä on jousi työntämässä ylöspäin. Varo tiputtamasta tulppaa, jousta tai prikkaa peräkoteloon kun otat ne pois. Porauksessa on sisällä nostoventtiilin luisti, jonka saa dipattua reijästä pois kartiolla puutikulla, pikkasen lyijykynää paksummalla, tai saa sen kyllä ruuvimensselilläkin kun sopivasti kanittaa sen luistin sisään.
Luistin siällä on messinkinen ruuvi, ruuvin alla kuristinlevy ja kuristinlevyn alla nylon verkko. Kuristinlevy yleensä tulee ulos kun luistia koputtaa alassuin pöytää vasten, mutta nylon verko saattaa turvota kiinni poraukseen niin ettei se putoa paikaltaan koputtamalla.
Puhdista osat paineilmalla tai CRC:t spruuttaamalla ylhäältä päin. Kuristinprikan reijästä pitää näkyä valo läpi. Jos näet hyvässä valossa nylon verkon kunnon, niin on tärkeää että se on ehyt ja estää muruja kulkeutumasta kuristinprikan reikää tukkimaan. Aika usein nylon verkkoa on tökitty altapäin jollain tapilla ja puhkaistu se rikki, jolloin se menettää alkuperäisen tarkoituksensa. Uusia verkkoja saa ainakin Ylistarosta, koneliike Pihlajanimeltä jos sellaiselle on tarvetta.
Sitten vaan osat kiinni ja traktori töihin.
Onko traktorissa öljynsuodatin istuimen vasemmalla puolella? Jos siinä on sivuvirtasuodatin, niin traktori on vuosimallia -66- 67. Jos traktorissa on kolme varoitusvaloa kojetaulussa niin traktori on uudempi ja siinä on täysvirtasuodatin vaihdelaatikon alapuolella. Kunnossa olevat suodattimet pitävät öljyn aika hyvin puhtaana, varsinkin täysvirtasuodatin.
Vanhoissa traktoreissa on usein inflaatio syönyt suodattimet ja öljyt saastuu vähitellen.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5059
Vs: 990 Selectamatic Nostolaite
Toivottavasti kyseessä ei ole tuo luukku,mikä on tiivistetty,ja mistä lähtee nuo hanasysteemit? Edellinen omistaja niistä jotain selitti,että hanat ovat sitä varten,että nostolaitteen saa laskettua,jos jää ylös. Ei hajuakaan hanojen toimintaperiaatteesta... Ja öljynsuodaton on joo istuimen vasemmalla puolella.
Brown
Brown
T-Rex- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: 990 Selectamatic Nostolaite
Hetkinen, erkki sanoi "Nostovivun takana on taka-akselikotelon päällä noin 5 cm x 5 cm luukku". Nuo hanat ovat taka-akselin vasemmalla puolella ja akselikotelon etupuolella, ei päällä. Ne hanat ovat siellä sen takia, että öljyn saa ohjattua nostosylinteriin tai traktorin takan oleviin pikaliittimiin esimerkiksi perävaunun kippiä varten. Minusta tuntuu, että sinun olisi hankittava kunnollinen ohjekirja mitä pikimmiten. Tähän perustuen oletan, että traktorissa ei ole 3-tieventtiiliä, joten traktorin vuosimalli on jotain 60-luvun lopulta tai ihan 70-luvun alkupäässä (vanhempi kuin 1972). 60-luvun alkupuolen traktorit ovat Implematic mallisia ja niiden hydrauliikka on aivan erilainen. Edellisen omistajan sanomana "jotain selitti, että hanat ovat sitä varten, että nostolaitteen saa laskettua, jos jää ylös" osoittaa hänen tietämättömyyttään. Vetovarret saa kyllä lukittu yläasentoon, kun suljetaan nostosylinteriin menevän öljyn hana, mutta silloin varret eivät liiku ylös eikä alas.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 Selectamatic Nostolaite
Kyllä vaan on sama luukku. Siihen on rakennettu jotain.... niin mitä? Meneekö nuo molemmat letkut öjyntäyttöaukkoon niinkuin arvelen?
Toimiko nostolaite normaalin tuntuisesti vivusta?
Jos toimii vivusta, niin sitten vaan ruuvaat letkut irti ja ja otat kannen pois. Oikenpuolimmainen letku on luultavasti kiinni nostoventtiilin porauksen yläpäässä olevassa kierteessä, joten kun letkut on irti, niin venttiilin karan saa periaattessa ongittua porauksesta ulos.
Tosin, kun systeemiin on tehty jotain....mitä se nyt sitten lieneekään.....niin sieltä voi löytyä melkein mitä tahansa. Avaamatta siitä ei ota selvää joka tapauksessa. Huh huh.
Olle, nappaa Brown - linkistä kuva auki, niin selviää mikä viritys tuohon on rakennettu.
Toimiko nostolaite normaalin tuntuisesti vivusta?
Jos toimii vivusta, niin sitten vaan ruuvaat letkut irti ja ja otat kannen pois. Oikenpuolimmainen letku on luultavasti kiinni nostoventtiilin porauksen yläpäässä olevassa kierteessä, joten kun letkut on irti, niin venttiilin karan saa periaattessa ongittua porauksesta ulos.
Tosin, kun systeemiin on tehty jotain....mitä se nyt sitten lieneekään.....niin sieltä voi löytyä melkein mitä tahansa. Avaamatta siitä ei ota selvää joka tapauksessa. Huh huh.
Olle, nappaa Brown - linkistä kuva auki, niin selviää mikä viritys tuohon on rakennettu.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5059
Vs: 990 Selectamatic Nostolaite
On kyllä ollut varsinainen keksijäpelle asialla. Tuosta hässäkästä ei saa mitään selvää ennen, kun se puretaan pois ja luukku avataan. Mitähän sieltä alta oikein paljastuu? Nyt tuli kyllä vastaan ihmeellisin rakennelma jonka olen ikinä nähnyt Selectamatic traktorissa. Koskee elämää näiden Taavettien kanssa vuodesta 1972 tähän päivään asti.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 990 Selectamatic Nostolaite
Siinä on spillausputket laitttu sekä nosto- että pitoventtiilille, mutta on vaikea keksiä minkä vuoksi.
Minäpäs nyt kuitenkin arvailen:
1. Hydraulilohkossa on latching -venttiilin hylsy löystynyt, eikä sitä ole avattu tai osattu korjata. Sen sijaan on laitettu tuo vuodatushana, että kiertyneen holkin aiheuttama haamunosto voidaan estää avaamalla oikeanpuolen hanaa.
2. Ohjausventtiilin poraukseen on kertynyt vuosien saatossa niin paljon moskaa, että pitoventtiiliä ei saanut enää auki ohjausventtiiliä avaamalla. Ongelma on ratkaistu tekemällä spillaus pitoventtiilinkaran päälle, jolla nostolaitteen saa laskeutumaan hanan avaamalla.
3. Jokin ihan kummallinen syy, jota en voi maalaisjärjellä ymmärtää. Jos molemat hanat on auki, ei painetta saa tulemaan minnekään ja varret pysyy alhaalla. Jos nostoventtiilin hana on auki ja pitoventtiili kiinni, ei systeemiin saa tulemaan painetta minnekään, mutta varret pysyy ylhäällä jos nostovipu on takana. Jos pitoventtiilin hana on auki ja nostoventtiilin hana kiinni, saa tyhjät varret nousemaan haamunostona, mutta ne painaa miehen painolla takaisin alas. Kun molemmat hanat on kiinni, toimii systeemi periaatteessa normaaliin tapaan paitsi jos avaa hanat lennosta niin varret tulee hallitsemattomasti alas. Siinä voisi olla selitys, jos käytössä on ollut esim. isolla tuubilla varustettu kippikärry, niin tuo voi olla yhdenlainen yritys tehdä tee-se itse pudotusventtiili.
Kunhan nostoventtiili on pudistettu ja ajo jatkuu niin tästä saatetaan kuulla lisää.
Minäpäs nyt kuitenkin arvailen:
1. Hydraulilohkossa on latching -venttiilin hylsy löystynyt, eikä sitä ole avattu tai osattu korjata. Sen sijaan on laitettu tuo vuodatushana, että kiertyneen holkin aiheuttama haamunosto voidaan estää avaamalla oikeanpuolen hanaa.
2. Ohjausventtiilin poraukseen on kertynyt vuosien saatossa niin paljon moskaa, että pitoventtiiliä ei saanut enää auki ohjausventtiiliä avaamalla. Ongelma on ratkaistu tekemällä spillaus pitoventtiilinkaran päälle, jolla nostolaitteen saa laskeutumaan hanan avaamalla.
3. Jokin ihan kummallinen syy, jota en voi maalaisjärjellä ymmärtää. Jos molemat hanat on auki, ei painetta saa tulemaan minnekään ja varret pysyy alhaalla. Jos nostoventtiilin hana on auki ja pitoventtiili kiinni, ei systeemiin saa tulemaan painetta minnekään, mutta varret pysyy ylhäällä jos nostovipu on takana. Jos pitoventtiilin hana on auki ja nostoventtiilin hana kiinni, saa tyhjät varret nousemaan haamunostona, mutta ne painaa miehen painolla takaisin alas. Kun molemmat hanat on kiinni, toimii systeemi periaatteessa normaaliin tapaan paitsi jos avaa hanat lennosta niin varret tulee hallitsemattomasti alas. Siinä voisi olla selitys, jos käytössä on ollut esim. isolla tuubilla varustettu kippikärry, niin tuo voi olla yhdenlainen yritys tehdä tee-se itse pudotusventtiili.
Kunhan nostoventtiili on pudistettu ja ajo jatkuu niin tästä saatetaan kuulla lisää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5059
Vs: 990 Selectamatic Nostolaite
Siinähän näyttäis kuvan mukaan asennonsäätövalitsin(pieni viiksi siinä nostolaitevivun takana) olevan syvyys-asennossa,eli vasemmalla.
Sehän on nosto siinä asennossa vähän "veltto" kun tarkkuus on syvyyspuolella.
Mikäli työntövarren kiinnityskorvakkeeseen menevä tunnistinvaijeri on jumissa tai väärin säädetty voi nosto olla outo tai olematon.
Siirräppä tuo valitsin keskelle vertämäällä ensin nostolaitteen käyttövipu ihan taakse ja sitten viiksi yksi napsu oikealle.Eli keski-asentoon(korkeus)
Jos koneen historiasta ei ole tietoa niin itse kyllä laskisin öljyt ulos ja puhdistaisin hydrauliikkasihdin siellä vaihdelaatikon alla.Ja tietenkin uudet öljyt.
Sehän on nosto siinä asennossa vähän "veltto" kun tarkkuus on syvyyspuolella.
Mikäli työntövarren kiinnityskorvakkeeseen menevä tunnistinvaijeri on jumissa tai väärin säädetty voi nosto olla outo tai olematon.
Siirräppä tuo valitsin keskelle vertämäällä ensin nostolaitteen käyttövipu ihan taakse ja sitten viiksi yksi napsu oikealle.Eli keski-asentoon(korkeus)
Jos koneen historiasta ei ole tietoa niin itse kyllä laskisin öljyt ulos ja puhdistaisin hydrauliikkasihdin siellä vaihdelaatikon alla.Ja tietenkin uudet öljyt.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1919
Vs: 990 Selectamatic Nostolaite
Asennonvalitsin jäi tuohon asentoon,kun kokeilin vaan eri asentoja vaikuttaako nostoon. Muuten nosti normaalisti valitsin muistaakseni oikealla ja keskellä. Syvyydentunnistinvaijeri on irroitettu. Selvittelin tuota patenttia edelliseltä omistajalta,ja selvisi,että nostolaitteessa oli joskus vikana,että noston jälkeen se ei laskeutunut enää. Ja nuo hanat avaamalla sain nostolaitteen "pakotettua" alas. Ei muistanut tarkemmin,että miten tuo putkien kiinnitys tai liitäntä oli tehty. Ilmoitti myös,että nostovivun alapäässä oli jotain patentteja näkynyt,joten ehkä aloitan tarkistamalla,ettei nostovivun alapää ole antanut periksi. Onko tuossa mahdollista että nostovivun alapää antaa periksi/löystyy niin,että vaisu nosto saattaisi johtua siitä,että liikerata on rajoittunut? Öljynsuodatinta kehoitti myös vaihtamaan,jos on mennyt tukkoon.
T-Rex- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: 990 Selectamatic Nostolaite
Niin ja tuon hanapatentin asenuksen jälkeen,alkoi nostolaite toimia nostovivusta normaalisti molempiin suuntiin. Traktori oli ollut pääasiassa klapikoneen perässä ,eikä nostolaitetta ollut käyettyy pitkään aikaan. Ehkä paluuletkujen öljy oli voidellut mekanistmit,jolloin toiminta palasi normaaliksi.
T-Rex- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: 990 Selectamatic Nostolaite
Avasin nuo hanat ja annoin koneelle kierroksia hetken aikaa ja suljin hanat taas,ja jo alkoi nostolaite pelata taas =) ongelma jäi mysteeriksi,mutta ehkä osittainen tukos,tai ajan saatossa jämähtänyt osa voisi olla aika lähellä totuutta. Pääasia että toimii! Lumi tulla saa. Suuret kitokset asiaa pohtineille. Kun tuntuu tietämystä olevan ruudun ääressä,niin voisin samantien kysyä tuosta ohjaussimpukasta. Kun tuossa ratissa sitä klappia on ajan saatossa tullut reilut 1/4 kierrosta,niin saako sen kiristettyä pois simpukasta,vai tarvitseeko vaihtaa tai modata osia simpukkaan?
T-Rex- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: 990 Selectamatic Nostolaite
Hyvä että pelaa.
Käyttämättömyys on monesti syynä pikku vikoihin.
Ohjauksesta saa tyhjät pois kun vaihtaa 4 raidetangon päätä mikäli ovat löysät.
Sitten ohajustangon alapäästä tyhjät pois poistamalla muutama shimmilevy.
Tuota varten pitää ottaa ohajushässäkkkä irti vaihdelaatikon kannesta että pääsee simpukkaan käsiksi.
Simpukka on kiinni haarukassa parilla tapilla joista shimmilevyjä pois niin tiukkuu.
Käyttämättömyys on monesti syynä pikku vikoihin.
Ohjauksesta saa tyhjät pois kun vaihtaa 4 raidetangon päätä mikäli ovat löysät.
Sitten ohajustangon alapäästä tyhjät pois poistamalla muutama shimmilevy.
Tuota varten pitää ottaa ohajushässäkkkä irti vaihdelaatikon kannesta että pääsee simpukkaan käsiksi.
Simpukka on kiinni haarukassa parilla tapilla joista shimmilevyjä pois niin tiukkuu.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1919
Vs: 990 Selectamatic Nostolaite
T-Rex kirjoitti:Avasin nuo hanat ja annoin koneelle kierroksia hetken aikaa ja suljin hanat taas,ja jo alkoi nostolaite pelata taas =) ongelma jäi mysteeriksi,mutta ehkä osittainen tukos,tai ajan saatossa jämähtänyt osa voisi olla aika lähellä totuutta. Pääasia että toimii! Lumi tulla saa. Suuret kitokset asiaa pohtineille. Kun tuntuu tietämystä olevan ruudun ääressä,niin voisin samantien kysyä tuosta ohjaussimpukasta. Kun tuossa ratissa sitä klappia on ajan saatossa tullut reilut 1/4 kierrosta,niin saako sen kiristettyä pois simpukasta
,vai tarvitseeko vaihtaa tai modata osia simpukkaan?
nouseeko ratti ylöspäin kun kun kääntelet sitä mulla oli 990 yläpään laakerin alta kulunut/hävinnyt shimmilevy..?ja kuulat pääsi tippumaan liian alas ja ratti jumitti jossain kohtaa sorvasin n.8mm levyn siihen nyt ei oo klappia ja ohjaustoimii..
savoa2011- David Brown : 996 vm79,990 vm67
Viestien lukumäärä : 151
Ikä : 54
Paikkakunta : kuopio
Vs: 990 Selectamatic Nostolaite
Joo ratti nousee hieman kun kääntelee. Tuntuu että klappi olisi melko lähellä rattia.
T-Rex- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 6
Vs: 990 Selectamatic Nostolaite
T-Rex kirjoitti:Joo ratti nousee hieman kun kääntelee. Tuntuu että klappi olisi melko lähellä rattia.
jep tuossa on keskustelu db 990 vm67 siinä on ohjeita mitä minä sain ja linkki db sivulle jossa räjäytyskuvat ohjauksesta. katso jos niistä apua.
savoa2011- David Brown : 996 vm79,990 vm67
Viestien lukumäärä : 151
Ikä : 54
Paikkakunta : kuopio
Vs: 990 Selectamatic Nostolaite
Helppo homma kun alkoi pelata taas. Kuitenkin on niin, että hanat auki kierrättäminen ei tee oikeastaan sen enempää kuin hanat kiinni kierrättäminen. Öljy menee silloin tulokanavasta suoraan voitelukanavaan, muualla ei tapahdu mitään. Sehän on tietenkin mahdollista, että nostoventtiilissä on ollut jotain, mikä on siitä lähtenyt pois tai toisena vaihtoehtona, että ohjausventtiili on hiukan tahmea liikkeissään ja kierrätyksen aikana loksahti takaisin pohjaan. Sellainen niksi on vielä takataskussa: Kun nuo hanat on asennettuna, niin nostoventtiilin onnistuu ehkä tarpeen tullen putsaamaan niin, että avaa hanan ja painaa paineilmaa oikeanpuolen letkusta systeemiin. Ilma joutuu menemään kuristinlevyn lävitse, mutta ehkäpä se kuitenkin ajaa edellään pois sakkaa nylonsiivilästä, jos sinne on sellaista kertynyt.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5059
Similar topics
» 880 selectamatic nostolaite
» DB 880 selectamatic nostolaite
» Selectamatic nostolaite
» db 880 selectamatic nostolaite?
» 990 Selectamatic nostolaite
» DB 880 selectamatic nostolaite
» Selectamatic nostolaite
» db 880 selectamatic nostolaite?
» 990 Selectamatic nostolaite
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa