Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
4 posters
Sivu 1 / 1
Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Tarkoitus purkaa nostolaitteisto ja tiivistää saumat uudelleen. Ensimmäinen haaste tuli vastaan. Lähteekö tuo ramshaft kampeamalla se irti vasemmasta päästä? Irroitin jo laipan oikeasta päästä, joten ymmärrykseni mukaan varren pitäisi liukua nostovivuston kotelosta pois, kun vain vasemman pään saisi riittävän irti. Sitä se jo onkin, mutten uskalla hirveesti voimaa käyttää nimim. Vesipumpun valun jo rikoin painamalla akselia väärään suuntaan...
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 43
Paikkakunta : Janakkala
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 43
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Kyllä se oikean puolen valukotelo on löysättävä, ettei valu halkea. Mikäli puslat on kuluneet loppuun, saattaa pois luikahtaa ilmankin. Oikean puolen valussa on nostolaiteventtiili kiinni, jonka putkitus ja vipu on irrotettava. Etupuolelta luukku auki, niin pääsee käsiksi. Nämä vinkit 1394 säätämisen pohjalta, mutta rakenne on paljolti sama. Sieltä sisältä venttiilinsäätökierretangon mutterin kierrokset muistiin, niin helpottaa kasaamista.
otsoni- Viestien lukumäärä : 448
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 43
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Sitä juuri. Kuvassa vasemmalla akselin päällä oleva pultti pitää venttiilistä lähtevää vaihteistonvoiteluputkea paikoillaan. Se on löysättävä.Hiukan erinököinen tämä etupuolen mötikkä verrattuna 1394 mutta sen takaa pitäisi löytyä venttiiliin liitetyt paineputket.
otsoni- Viestien lukumäärä : 448
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Siis se venttiilipesäkkeen kyljessä voiteluputken päätä pitävä on tuo takasillan päässä oleva ruuvi-lukkomutteriyhdistelmä. Tämä on pieni tarkennus vain.
Mutta itse asiaan. Luolamiehet kyllä saavat nostoakselin pois purkamatta oikean pään laakeripesää ja venttiilipesäkettä mukaan. Nostoakselilla olevasta kynkästä pitää nihrata ainetta pois sopivalta kohtaa, niin luiskahtaa ohi laakeripesän. Moinen konsti kyllä heikontaa kynkkää ja jossain vaiheessa saattaa muljahtaa irti koko vipu. Ja minä sitten en ole tätä asiaa kertonut, eli on näitä "älä yritä tätä kotona"-juttuja. Pistän kuitenkin kuvan oman 880:n kyseisestä paikasta, mille luolamies on tehnyt temput.
Mutta itse asiaan. Luolamiehet kyllä saavat nostoakselin pois purkamatta oikean pään laakeripesää ja venttiilipesäkettä mukaan. Nostoakselilla olevasta kynkästä pitää nihrata ainetta pois sopivalta kohtaa, niin luiskahtaa ohi laakeripesän. Moinen konsti kyllä heikontaa kynkkää ja jossain vaiheessa saattaa muljahtaa irti koko vipu. Ja minä sitten en ole tätä asiaa kertonut, eli on näitä "älä yritä tätä kotona"-juttuja. Pistän kuitenkin kuvan oman 880:n kyseisestä paikasta, mille luolamies on tehnyt temput.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Ok, eli voiteluputken kiinnipitomutteri ja venttiilinsäätötanko check. Noihin päällä oleviin pudotusventtiileihin tms. ei tarvitse koskea? Irtoaahan takapuolen rojut yhtenä pakettina, eikä leviä kuin hujasen eväät? Service manuaalia kovasti olen selannut, mutta aina jotain jää huomaamatta.
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 43
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Käsijarruvivun alapäästä kannattaa irrottaa vipu, jonka välityksellä se painaa polkimia. Sitten tosiaan vivulta lähtevästä kierretangosta mutteri pois, mutta mittaa mutterin asema ennen irrotusta, että tulee kohdilleen kootessa. Koko valukotelo sen jälkeen pois, niin tulee näkyviin venttiililohkon otsapinta, johon on kiinnitetty tulo- ja lähtöputki, joka liitos sitten auki. Tosiaan se pultti, joka painaa lokasuojan ja valun välistä voiteluputkea venttiilipesää vasten kannattaa avata niin, että löysää mutteri ja kierrä pulttia sen jälkeen auki muutama kierros. Sitten vaan oikean pään laakeripesä irti niin akseli lähtee ulos kun sitä oikean pään laakeripesää kallistaa sopivasti hiukan selälleen niin se mahtuu tulemaan ulos valussa olevasta aukosta. Jos venttiili on kunnossa niin älä kajoa sen säätöihin. Ennen kaikkea karaventtiili, jossa on matalat tuplamutterit on tarkka oikeasta säädöstä ja sen säätö tehdään tehtaan ohjeen mukaan heittokellon avulla tuhannesosatuuman tarkkuuteen.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ma Marras 08 2021, 08:31, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Siis pudotusventtiili kyllä pitää päästää irti, ei purkaudu muuten. Sehän tulee takasillan yläpinnan läpi ja on kierteellä kiinni venttiilipesäkkeessä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Kiitoksia vastauksista.
Heittokello on hankintalistalla, joten voisin tarkistaa venttiilistön tämän selkeän ohjeen mukaan, kun paikat tulee kerran availtua pöydälle otettavaksi ja putsailtavaksi.
https://www.taavetti-talli.net/t1738-selectamatic-nostolaitteen-saatoohjeet?highlight=säätöohjeet
En tiedä onko noilla säädöillä (ja ehkä niiden pielessä olemisessa) syytä siihen ettei perälevyn ja etukuormaimen liikkeet ole loogisia (ts. lineaarisia) nostovivun asentoon nähden, vai johtuuko epäloogisuus 3-tie hanasta, käytettäessä keskimmäistä asentoa selector dial -vivusta.
Heittokello on hankintalistalla, joten voisin tarkistaa venttiilistön tämän selkeän ohjeen mukaan, kun paikat tulee kerran availtua pöydälle otettavaksi ja putsailtavaksi.
https://www.taavetti-talli.net/t1738-selectamatic-nostolaitteen-saatoohjeet?highlight=säätöohjeet
En tiedä onko noilla säädöillä (ja ehkä niiden pielessä olemisessa) syytä siihen ettei perälevyn ja etukuormaimen liikkeet ole loogisia (ts. lineaarisia) nostovivun asentoon nähden, vai johtuuko epäloogisuus 3-tie hanasta, käytettäessä keskimmäistä asentoa selector dial -vivusta.
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 43
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Jo nostolaite on tähän saakka nostanut, pitänyt ja laskeutunut normaalisti, niin älä kajoa karaventtiilin säätöön. Epälineaarisuus ei tule sieltä. Nokkalevymekanismi joka on nostoakselin oikeassa päässä on ohjaava komponentti silloin kun valitsin on keskiasennossa eli asennonsäädöllä. Nokkalevy pitää olla oikein päin ja oikein säädettynä ja seuraajarulla pitää olla ehyt ja rullaa kannattelevan pitää luistin liikkua hahlossaan vapaasti. Etukuormain ei toimi samalla tavalla kuin takanostolaite, siis nouse ja laske sen mukaan missä asennossa käyttövipu on, koska siinä ei ole asennontunnistinta. Sen käyttö riippuu paljon siitä onko etukuormaimella erillinen hallintaventtiili vai käytetäänkö sitä nostolaitevivulla suoraan.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Olisi aika laittaa paketti kasaan.
Askartelin tiivisteet pahvista, ja tarkoitus oli laittaa ne väliin tiivisteliiman saattelemana, joten kasausoperaation pitäisi sujua yhdellä yrityksellä.
Hieman arvelluttaa tuo irtonainen öljyputki, joka herkästi irtoaa, kun säätölaitteistoa yrittää hollille asetella.
Onko antaa mitään käytännön vinkkejä kuinka säästää hermoja kasausvaiheessa. Öljyputkea ei taida esim saada aseteltua paikalleen vasta sen jälkeen kun päädyt ja nostoakseli on paikoillaan?
Askartelin tiivisteet pahvista, ja tarkoitus oli laittaa ne väliin tiivisteliiman saattelemana, joten kasausoperaation pitäisi sujua yhdellä yrityksellä.
Hieman arvelluttaa tuo irtonainen öljyputki, joka herkästi irtoaa, kun säätölaitteistoa yrittää hollille asetella.
Onko antaa mitään käytännön vinkkejä kuinka säästää hermoja kasausvaiheessa. Öljyputkea ei taida esim saada aseteltua paikalleen vasta sen jälkeen kun päädyt ja nostoakseli on paikoillaan?
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 43
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Sain paketin lopulta kasaan, kun hokasin laittaa putkinauhaa öljyputken varteen, jotta sen sai pysymään napakammin paikallaan pakkaa kasatessa. Sitä ennen olin vekslannut pakkaa irti ja takas muutaman kerran öljyputkea uudelleen asetellen. Parhaat ideat tulee näköjään siinä vaiheessa kun on jo luovuttanut ja menossa traktorin myynti-ilmoitusta laatimaan
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 43
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Tähän INFO -puolella olevaan nostolaitteen säätämisohjeeseen kaipaisin täsmennystä.
Onko tuolla mekaanisella lukituksella mitään merkitystä säätämisessä?
Vai tarkoittaako tuo, että lukituksesta huolimatta nostolaitetta pitää käsin nostaa niin ylös kuin se menee?
Minulla ei siis ole toimivaa lukitusmekanismia traktorissani, joten en voi todeta onko lukittu asennon yläpuolella klappia.
Onko tuolla mekaanisella lukituksella mitään merkitystä säätämisessä?
Vai tarkoittaako tuo, että lukituksesta huolimatta nostolaitetta pitää käsin nostaa niin ylös kuin se menee?
Minulla ei siis ole toimivaa lukitusmekanismia traktorissani, joten en voi todeta onko lukittu asennon yläpuolella klappia.
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 43
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Jos lukko ei ole toimintakuntoinen, niin voit nostaa varret ihan ylös käsipelillä ja tukea ne sinne vaikka lankunpätkällä. Siellä on ihan pieni klappi, mutta säätö tulee aika tavalla kohdilleen silti.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Ok, nostaminen ei ole tässä ongelma, minulla on vielä varret kasaamatta, joten nostoakseli on kevyt käänneellä. Ennemminkin huolettaa että asetan varret ikäänkuin liian ylös.
Eli haluan vain varmistaa ettei lukituskohta ole se piste mikä määrittää noston lakipistettä.
Eli haluan vain varmistaa ettei lukituskohta ole se piste mikä määrittää noston lakipistettä.
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 43
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Juu, nosta ylös niin paljon kuin menee ja se on siinä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Tänään pääsin taavilla pihaa auraan perälevyllä, ja huomaa että nostolaite tuntuu nyt täsmällisemmältä, ja ennenkaikkea ei enää tihku öljyä mistään saummoista.
Parempaa toimintaa selittää varmasti uudet nostosylinterin tiivisteet, vaihdetut öljyt ja suodattimet, sekä nostolaitevivun kiristäminen niin ettei se enää pompi miten sattuu jousivoimasta.
Mutta korjattavaakin vielä jäi, nimittäin nostolaitteen pilkkiminen ei loppunut tiivisteiden vaihdolla, ja venttiilin säätötangon ruuvia pitää hieman säätää, kun nyt ei lähtenyt nostamaan kun vipua siirsi sentin verran takalaidasta eteenpäin
Parempaa toimintaa selittää varmasti uudet nostosylinterin tiivisteet, vaihdetut öljyt ja suodattimet, sekä nostolaitevivun kiristäminen niin ettei se enää pompi miten sattuu jousivoimasta.
Mutta korjattavaakin vielä jäi, nimittäin nostolaitteen pilkkiminen ei loppunut tiivisteiden vaihdolla, ja venttiilin säätötangon ruuvia pitää hieman säätää, kun nyt ei lähtenyt nostamaan kun vipua siirsi sentin verran takalaidasta eteenpäin
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 43
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Jos pilkkii edelleen niin siellä pystyy olemaan karaventtiilissä kuluma, joka päästää ohivirtausta pitoventtiilin päältä öljypohjaan. Sen korjaaminen on kotioloissa vähintään taitoa vaativa homma, mutta oire saattaa lieventyä tai lähes hävitä jos kokeilet kääntää karaventtiiliä porauksessaan vaikka varttikierroksen tai puoli kierosta. Jos karaventtiilin karassa on eroosion syömä ura, voi sen vastinpinnassa olla myös pieni ura ja kun karaa pyöräyttää, eivät urat ole enää kohdakkain, mikä saattaa vähentää vuotoa.
Noiden kuluneiden karaventtiilien kanssa pärjää ihan hyvin kun naksauttaa kolmetieventtiini asentoon "1" tai "2" ja sitten työntää käyttövivun eteen kun varsien pitää pysyä pilkkimättä ylhäällä. Varret tietenkin laskeutuu kun kolmitieventtiilin naksauttaa "L" -asentoon.
Täyskunnostettuja venttiilipesiä saa Englannista Barcley Williamsilta. Jos vanha pesä on kunnostuskelpoinen, menee välirahaa jotain 300 puntaa plus pk.
Noiden kuluneiden karaventtiilien kanssa pärjää ihan hyvin kun naksauttaa kolmetieventtiini asentoon "1" tai "2" ja sitten työntää käyttövivun eteen kun varsien pitää pysyä pilkkimättä ylhäällä. Varret tietenkin laskeutuu kun kolmitieventtiilin naksauttaa "L" -asentoon.
Täyskunnostettuja venttiilipesiä saa Englannista Barcley Williamsilta. Jos vanha pesä on kunnostuskelpoinen, menee välirahaa jotain 300 puntaa plus pk.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Pitää varmaan tutkia tuo karaventtiilin kunto seuraavaksi. Uskoin puhetta, enkä tehnyt sille mitään silloin kun oli paikat auki, ajattelin ensin katsoa josko männän tiivisteillä korjaantuisi.
Minulla on kolmitieventtiili hanoilla, joten vivun asennot ei kerro minulle mitään. Mutta sen verran osaan jo sanoa, että painava perälevy jämähtää täysin liikkumattomaksi jos hanan siltä kiinni laittaa.
Minulla on kolmitieventtiili hanoilla, joten vivun asennot ei kerro minulle mitään. Mutta sen verran osaan jo sanoa, että painava perälevy jämähtää täysin liikkumattomaksi jos hanan siltä kiinni laittaa.
AJ_DB990- David Brown : 990 Selectamatic -66
Viestien lukumäärä : 82
Ikä : 43
Paikkakunta : Janakkala
Vs: Selectamatic 990 nostolaite purkaminen
Sen karaventtiilin korkeussäätö on tosi tarkka tehtävä, joten ei kannata purkaa sitä ellei ole varsin perehtynyt asiaan. Kolmehanaisen, ns. vanhan mallisen kolmitieventtiiin tilalle sopii heittämällä sellainen uudemman mallin vipumallin venttiili, jossa liikkuu vipu poikittain neljään eri asentoon. Tuo, että lana pysyy ylhäällä kun yksi hana on kiinni, tarkoittaa, että männän tiiviste on hyvässä kunnossa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Similar topics
» 880 selectamatic nostolaite
» Selectamatic nostolaite
» 990 Selectamatic Nostolaite
» db 880 selectamatic nostolaite?
» DB-990 Selectamatic Nostolaite.
» Selectamatic nostolaite
» 990 Selectamatic Nostolaite
» db 880 selectamatic nostolaite?
» DB-990 Selectamatic Nostolaite.
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa