990 Imple "nosto"laite
2 posters
Sivu 1 / 1
990 Imple "nosto"laite
Terve!
Viitsisikö se erkki ja kumppanit vielä kerran selittää implen nostolaitteen sielunelämän.
Eli ilman kuormaa nostolaite nostaa ja laskee, mutta pitoasentoa en siitä kyllä löydä? Mutta jos tämmönen vajaa 80kilonen menee seisomaan varsien päälle nii ei meinaa jaksaa nostaa ku isommilla kierroksilla justiisa. Ja nostolaite laskee heti jos kytkimen painaa pohjaan. Öljyt ja suodatin on vaihdettu juuri.
Mutta voisiko tuo olla joku vuoto mahdollinen kun laskee heti kun kytkimen polkaisee?
Laitan huomenna vielä pari kuvaa joihin haluan selvyyden
Kiitos jo näin etukäteen
Viitsisikö se erkki ja kumppanit vielä kerran selittää implen nostolaitteen sielunelämän.
Eli ilman kuormaa nostolaite nostaa ja laskee, mutta pitoasentoa en siitä kyllä löydä? Mutta jos tämmönen vajaa 80kilonen menee seisomaan varsien päälle nii ei meinaa jaksaa nostaa ku isommilla kierroksilla justiisa. Ja nostolaite laskee heti jos kytkimen painaa pohjaan. Öljyt ja suodatin on vaihdettu juuri.
Mutta voisiko tuo olla joku vuoto mahdollinen kun laskee heti kun kytkimen polkaisee?
Laitan huomenna vielä pari kuvaa joihin haluan selvyyden
Kiitos jo näin etukäteen
Hextall- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: 990 Imple "nosto"laite
Uutena se on toiminut seuraavasti:
Kun moottori käy ja kytkin on ylhäällä niin pumppu pyörii ja pumppaa öljyä pumpun päälle pultattuun venttiililohkoon.
Venttiililohkossa on yksisuuntaventtiili, pito- ja laskuventtiili ja ohivirtausventtiili.
Kun nostovipu on edessä, öljy virtaa ohivirtausventtiilin kautta vaihdelaatikon voiteluputkistoon. Ulosottovaihteen sisällä venttiililohko on laatikon etureunassa olevan ison propun alapuolella ja kun propun avaa, niin sen alla näkyy pieni pultin pää, joka nousee ja laskee kun nostovipua liikuttaa eteen- taakse. Kun vipu on edessä, on tuo pultti korkeimmassa asennossaan. Silloin venttiililohkossa on auki myös pito- ja laskuventtiili, jonka kautta öljy tulee pois nostosylinteristä.
Kun vivun vetää taakse, laskeutuu tuo edellä mainittu pultti alimpaan asentoon, jolloin sekä ohivirtausventtiili että pito- ja laskuventtiili sulkeutuvat. Öljyllä ei ole silloin muuta reittiä kuin mennä yksisuuntaventtiilin kautta sylinterilinjaan, jolloin nostolaite nostaa. Nostoakselin oikeassa päässä, luukun takana on jousikuormitteinen laukaisumekanismi, "rotanloukku" joka tunnistelee nostoakselin asentoa ja kun nostolaite tulee ylös, tuo mekanismi naksauttaa venttiilejä ohjaavan mekanismin pitoasentoon, joka on sen pikkupultin liikeradan puolivälissä. Silloin ohivirtausventtiili avautuu ja öljy virtaa taas voiteluputkistoon. Pito- ja laskuventtiili on edelleen kiinni ja silloin nostolaite pitää.
Nuo on systeemin perustoiminnot.
Sylinterilinjassa on haaroitus painonsiirto- eli TCU -venttiilille sekä samassa lohkossa toimivalle vetovastuksen säätöventtiilille, jotka sijaitsevat istuimen oikealla puolella, taka-akselikotelon sisällä. Ne toimivat ohivuotoperiaatteella. TCU -venttiiliä säädetään sormipyörällä joka on oikean jalan säären takana. Kun nostovipu on TCU -asennossa, niin sormipyörää kiinni päin ruuvaamalla löytyy asento, jossa traktoriin kiinnitetty aura pysyy maassa, mutta sen paino on lähes kokonaan nostolaitteen varassa. Tällöin vetäville pyörille tulee lisää painoa, joka lisää vetokykyä.
Jos kyntöaurassa ei ole kannatuspyörää, voi kyntösyvyyden säätää vetovastussäädöllä, jota ohjaa työntövarteen kiinnitetty vaijeri. Nostovivusta voi silloin säätää halutun kyntösyvyyden. Kun aura alkaa mennä liian syvälle, työntövarressa oleva jäykkä jousi puristuu ja vaijeri pääsee sulkemaan vetovastussäädön venttiiliä, joka nostaa painetta sylinterilinjassa ja kohottaa auraa. Jos kyntösyvyys menee liian pieneksi, vaijeri vetäytyy ja avaa ohivirtausta sylinterilinjasta, jolloin aura laskeutuu syvemmälle.
Nuo on systeemin lisätoiminnot.
Heikko nostovoima voi johtua eri syistä:
Pumppu on kulunut väljäksi tai pumpun sisällä olevat 0-renkaat ovat litistyneet niin ettei pumpun roottoreiden päätynappuloiden taakse kehity riittävästi painetta.
Nostosylinterin tiivisteet ovat täysin lopussa. Tällöin nostolaite ei myöskään pidä vaikka se jonkin verran nousisikin.
Putkistossa on vuoto. Kupariputkessa voi olla halkeama. Tällöin nostolaite ei myöskään pidä.
TCU/ vetovastussäätöventtiilin takaseinästä on seegerirengas pullahtanut pois urastaan ja venttiili vuotaa takapäästään öljyä. Tällöin nostolaite ei myöskään pidä ja kun nostoakselin oikean pään luukun avaa niin noston aikana luukun takaa näkyy selvästi öljysuihku.
Venttiileitä ohjaava mekanismi on väärissä säädöissä tai venttiilit takertelevat lian vuoksi. Tarkista, että pultti laskeutuu alas kun nostovipu on takana. Tarpeen vaatiessa sitä voi koputtaa varovasti alaspäin. Jos nosto alkaa pelittää, niin tuota systeemiä pitää vaan notkistaa jumppaamalla. Jos vaihteen päällä näkyvässä pikku pultissa on mutteri liian tiukalle säädetty, ei systeemi nosta kunnolla eikä pidä kunnolla. Se tulee osapuilleen oikeaan säätöön seuraavasti: Vedä nostovipu taakse ja kiristä pultissa olevaa mutteria kunnes mutterin alla oleva aluslevy alkaa kiristyä mutterin alla. Avaa mutteria siitä asennosta kaksi kierrosta.
ohivirtausventtiilin karan yläpuolella sijaitseva ylipaineventtiili on siinä määrin syöpynyt ettei se pidä, vaan päästää venttiilin raolleen jo pienellä paineella.
Nostovivun alapäässä on tappi, jota nostovipu painaa akselikotelossa sisään päin kun nostovivun työntää eteen ja joka tulee ulospäin kun vivun vetää taakse. Jos tuon tapin poraus on pahoin kulunut, tappi voi takerrella porauksessaan kun se yrittää kääntyä vinoon, eikä se tule täysin ulos kun vipu on takana. Tuo toiminta on helppo tarkastaa.
Noista jutuista voi jokin olla syypää huonoon toimintaan mutta vanhassa pelissä on usein enemmän kuin yksi kohta joka vaatii remonttia.
Toivottavasti pääset noilla tiedoilla eteenpäin.
Kun moottori käy ja kytkin on ylhäällä niin pumppu pyörii ja pumppaa öljyä pumpun päälle pultattuun venttiililohkoon.
Venttiililohkossa on yksisuuntaventtiili, pito- ja laskuventtiili ja ohivirtausventtiili.
Kun nostovipu on edessä, öljy virtaa ohivirtausventtiilin kautta vaihdelaatikon voiteluputkistoon. Ulosottovaihteen sisällä venttiililohko on laatikon etureunassa olevan ison propun alapuolella ja kun propun avaa, niin sen alla näkyy pieni pultin pää, joka nousee ja laskee kun nostovipua liikuttaa eteen- taakse. Kun vipu on edessä, on tuo pultti korkeimmassa asennossaan. Silloin venttiililohkossa on auki myös pito- ja laskuventtiili, jonka kautta öljy tulee pois nostosylinteristä.
Kun vivun vetää taakse, laskeutuu tuo edellä mainittu pultti alimpaan asentoon, jolloin sekä ohivirtausventtiili että pito- ja laskuventtiili sulkeutuvat. Öljyllä ei ole silloin muuta reittiä kuin mennä yksisuuntaventtiilin kautta sylinterilinjaan, jolloin nostolaite nostaa. Nostoakselin oikeassa päässä, luukun takana on jousikuormitteinen laukaisumekanismi, "rotanloukku" joka tunnistelee nostoakselin asentoa ja kun nostolaite tulee ylös, tuo mekanismi naksauttaa venttiilejä ohjaavan mekanismin pitoasentoon, joka on sen pikkupultin liikeradan puolivälissä. Silloin ohivirtausventtiili avautuu ja öljy virtaa taas voiteluputkistoon. Pito- ja laskuventtiili on edelleen kiinni ja silloin nostolaite pitää.
Nuo on systeemin perustoiminnot.
Sylinterilinjassa on haaroitus painonsiirto- eli TCU -venttiilille sekä samassa lohkossa toimivalle vetovastuksen säätöventtiilille, jotka sijaitsevat istuimen oikealla puolella, taka-akselikotelon sisällä. Ne toimivat ohivuotoperiaatteella. TCU -venttiiliä säädetään sormipyörällä joka on oikean jalan säären takana. Kun nostovipu on TCU -asennossa, niin sormipyörää kiinni päin ruuvaamalla löytyy asento, jossa traktoriin kiinnitetty aura pysyy maassa, mutta sen paino on lähes kokonaan nostolaitteen varassa. Tällöin vetäville pyörille tulee lisää painoa, joka lisää vetokykyä.
Jos kyntöaurassa ei ole kannatuspyörää, voi kyntösyvyyden säätää vetovastussäädöllä, jota ohjaa työntövarteen kiinnitetty vaijeri. Nostovivusta voi silloin säätää halutun kyntösyvyyden. Kun aura alkaa mennä liian syvälle, työntövarressa oleva jäykkä jousi puristuu ja vaijeri pääsee sulkemaan vetovastussäädön venttiiliä, joka nostaa painetta sylinterilinjassa ja kohottaa auraa. Jos kyntösyvyys menee liian pieneksi, vaijeri vetäytyy ja avaa ohivirtausta sylinterilinjasta, jolloin aura laskeutuu syvemmälle.
Nuo on systeemin lisätoiminnot.
Heikko nostovoima voi johtua eri syistä:
Pumppu on kulunut väljäksi tai pumpun sisällä olevat 0-renkaat ovat litistyneet niin ettei pumpun roottoreiden päätynappuloiden taakse kehity riittävästi painetta.
Nostosylinterin tiivisteet ovat täysin lopussa. Tällöin nostolaite ei myöskään pidä vaikka se jonkin verran nousisikin.
Putkistossa on vuoto. Kupariputkessa voi olla halkeama. Tällöin nostolaite ei myöskään pidä.
TCU/ vetovastussäätöventtiilin takaseinästä on seegerirengas pullahtanut pois urastaan ja venttiili vuotaa takapäästään öljyä. Tällöin nostolaite ei myöskään pidä ja kun nostoakselin oikean pään luukun avaa niin noston aikana luukun takaa näkyy selvästi öljysuihku.
Venttiileitä ohjaava mekanismi on väärissä säädöissä tai venttiilit takertelevat lian vuoksi. Tarkista, että pultti laskeutuu alas kun nostovipu on takana. Tarpeen vaatiessa sitä voi koputtaa varovasti alaspäin. Jos nosto alkaa pelittää, niin tuota systeemiä pitää vaan notkistaa jumppaamalla. Jos vaihteen päällä näkyvässä pikku pultissa on mutteri liian tiukalle säädetty, ei systeemi nosta kunnolla eikä pidä kunnolla. Se tulee osapuilleen oikeaan säätöön seuraavasti: Vedä nostovipu taakse ja kiristä pultissa olevaa mutteria kunnes mutterin alla oleva aluslevy alkaa kiristyä mutterin alla. Avaa mutteria siitä asennosta kaksi kierrosta.
ohivirtausventtiilin karan yläpuolella sijaitseva ylipaineventtiili on siinä määrin syöpynyt ettei se pidä, vaan päästää venttiilin raolleen jo pienellä paineella.
Nostovivun alapäässä on tappi, jota nostovipu painaa akselikotelossa sisään päin kun nostovivun työntää eteen ja joka tulee ulospäin kun vivun vetää taakse. Jos tuon tapin poraus on pahoin kulunut, tappi voi takerrella porauksessaan kun se yrittää kääntyä vinoon, eikä se tule täysin ulos kun vipu on takana. Tuo toiminta on helppo tarkastaa.
Noista jutuista voi jokin olla syypää huonoon toimintaan mutta vanhassa pelissä on usein enemmän kuin yksi kohta joka vaatii remonttia.
Toivottavasti pääset noilla tiedoilla eteenpäin.
Viimeinen muokkaaja, erkki pvm To Marras 04 2021, 17:29, muokattu 1 kertaa
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 Imple "nosto"laite
Tervehdys. Pikku hetki meni ennen ku kerkesi taaavetin kimppuun. Nyt aukastu kaikki ja tarkasteltu. Missään ei varsinaisesti mitään vikaa löytynyt. Mutta yksi juttu ihmetyttää. Avasin pumpun, niin toinen venttiili on erilainen ja siinä on ihan pieni reikä keskellä? Kuuluuko tässä olla tälläinen venttiili?
Hextall- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: 990 Imple "nosto"laite
Molempien venttiilikarojen läpi menee poraukset, mutta ne eivät ole keskenään vaihtokelpoiset. Oikeanpuolimmaisen karan päällä olevan tulpan alla kuuluu olla lisäksi jousi ja hauli tai jousi ja pieni venttiilikara, joka toimii ylipaineventtiilinä. Jos se ylipaineventtiili fuskaa niin nostot menee kyllä heikoiksi. Laita pm:nä s-postiosoite niin lähetän sinulle englantilaisen selostuksen aiheesta.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Vs: 990 Imple "nosto"laite
Molempien karojen yläpuolella olevan tulpan alla on jousi ja pieni hauli. Eikö siis kuulu olla kuin toisen? Sitte vielä yksi juttu. Tässä kun on yrittäny lueskella nuita muiden aiheita, niin jossain olit puhunu että jos ei TCU ole tarpeellinen niin voisi tulpata jonkun putken? Tarkoitatko sitä mikä on oikeella rotanloukun takana oleva iso banjopultti? Mutta eikös sitä kautta kulje putki sitten vaihteistolle? Saako vaihteisto enää tarpeeksi voitelua?
Hextall- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 3
Vs: 990 Imple "nosto"laite
Juu, just se isolla banjopultilla liitetty linja siirtää öljyn vain TCU:lle ja vetovastussäädölle. Sen tulppaaminen ainoastaan halvaannuttaa nuo kaksi toimintoa, kaikki muu pelaa normaalisti. Se taitaa olla toisen karan alla nostoa varten pumpun ylipaineventtiili ja toisen alla ns. shokkiventtiili sen varalta että jotain putoaa varsille ja aiheuttaa kovan paineiskun. Implematicista on olemassa hieman eri versioita. Vanhemmissa malleissa shokkiventtiili on nostosylinterin pohjassa.
Lähetin selostuksen s-postilla vartti sitten.
Lähetin selostuksen s-postilla vartti sitten.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5095
Similar topics
» 950 imple nosto laite ongelma
» Daviv braun 960 nosto laite ei toimi ei nosta eikä laske aivan eloton.
» 990 selectamatic ja nosto ongelma
» Multilift vaijeri laite
» 880 imple 3 sylinterinen
» Daviv braun 960 nosto laite ei toimi ei nosta eikä laske aivan eloton.
» 990 selectamatic ja nosto ongelma
» Multilift vaijeri laite
» 880 imple 3 sylinterinen
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa