Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB990 selectamatik

4 posters

Siirry alas

DB990 selectamatik Empty DB990 selectamatik

Viesti  resal Ma Elo 16 2021, 09:20

Olen lisäämässä taavettiini lisähydrauliikkaa. Ostin sovitelevyn ja venttiilit. Mukana tuli jonkilainen kytkentäohje, josta asia näyttäisi selviävän. Siitä ei käynyt ilmi pitääkö tulpata nykyiset letkujen lähdöt venttiilistä, joka on vasemmalla puolella istuinta vai miten pitäisi toimia sen kanssa?

resal

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 selectamatik Empty Vs: DB990 selectamatik

Viesti  1690 metsä Ma Elo 16 2021, 11:13

Ilmeisesti kyseessä kolmitieventiinin lähdöt. Jos sieltä jää reikiä vapaaksi pitää ne tietysti tulpata, ettei pääse tapahtumaan missään vaiheessa öljyvahinkoa

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 552

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 selectamatik Empty Vs: DB990 selectamatik

Viesti  resal Ma Elo 16 2021, 13:14

Esitin asiani hieman huonosti. Elikkä onko tuolla venttiilillä enää tarvetta muutoksen jälkeen ?

resal

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 selectamatik Empty Vs: DB990 selectamatik

Viesti  erkki Ma Elo 16 2021, 13:30

Istuimen vasemmalla puolella oleva kolmitieventtiili toimii ihan sovussa istuimen vasemmalla puolelle olevan kaksitoimilohkon kanssa. Kolmitieventtiilistä ei saa kuin yksitoimisen öljynpaineen kahdesta eri lähdöstä ja sitä ohjataan nostolaitevivulla. Kaksitoimiventtiili toimii nostovivusta riippumatta. Minusta kolmitieventtiiliä ei kannata riisua pois tai poistaa käytöstä. Nouseehan sillä kippikärry ihan hyvin jos ei sille muuta käyttöä ole.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4571

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 selectamatik Empty Vs: DB990 selectamatik

Viesti  1690 metsä Ma Elo 16 2021, 13:35

Joo, ja eikös öljy mene nostosylinteriin ain kolmitieventiinin kautta. Siihen pitäis sitten nikkaroida joku "palikka" tilalle, jos sen haluaa poistaa

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 552

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 selectamatik Empty Vs: DB990 selectamatik

Viesti  erkki Ma Elo 16 2021, 16:04

Juu, nostosylinteri saa 990:ssa taka-akselikotelosta ulos pistävästä putkesta, johon liittyy joko kolmitieventtiili tai sellainen liitoskappale, jossa on yhde sylinterilinjaan ja myös proppu ulosottoa varten, jonka propun takana on sama paine kuin nostosylinterissä. Varhaisina vuosina kun kolmetieventtiili oli maksullinen lisävaruste, pystyi tuon liitoskappaleen kautta kippaamaan kippikärryn, tai jos oli tarvetta apusylinterille, myös sen sai pelittämään tuosta ulosotosta. Ulkopuolista hydrauliikkaa käytettiin 60 -luvun puolivälin maissa aika vähän. Maataloudessa kai enimmäkseen kippikärriin ja yksitoimiseen etukuormaimeen, jossa oli mekaaninen kauhan kippaus.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4571

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 selectamatik Empty Vs: DB990 selectamatik

Viesti  resal Ma Elo 16 2021, 16:22

Kiitos vastauksista. Jätän 3- tie venttiilin paikoilleen ja asennan lisähydrauliikan omakseen. Pitäähän laadukkaassa Taavissa olla "varajärjestelmä" Vielä toinen kysymys liittyen lämpötilamittariin. Lämpö nousee ainoastaan mittarissa "mustalle alueelle", eli kylmä. Anturi on sähkötoiminen, eikä kapilaariputkella. Jos vaihdan uuden mittarin ja anturin, niin minkälaiset kannattais laittaa ? Voisko vika olla termostaatiissa, ettei läämmöt tosiaankaan nouse ylemmäs?

resal

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 selectamatik Empty Vs: DB990 selectamatik

Viesti  Paulig Ma Elo 16 2021, 21:08

Tästä moottorin lämpenemis ongelmasta on puhuttu foorumilla jonkun verran. Kevyessä kuormituksessa ei tahdo lämmöt nousta, varsinkaan jos sulla on kopissa lämmitin ja vesikierto on päällä. Se jäähdyttää sen verran paljon.


Kannattaa ihan huollon tarpeesta johtuen käyttää termostaatti irti ja testata se. Vaihda samalla termostaatin tiiviste. Varmaan tiedätkin, että testaus onnistuu lämmittämällä vettä kattilassa ja katsomalla missä lämpötilassa termari aukee. Kaveriksi mittauksiin käy emännän laatikoista lainattu paistolämpömittari.

Jos termari ei sulkeudu kunnolla, vika on siinä. Myös epäpuhtaudet voi sen jumittaa, joten puhdistamallakin selviää. Omassa koneessani taisi vuotaa se termostaatin tiiviste, ainakin lämmöt alkoi paremmin nousta kun puhdistin termarin ja vaihdoin uuden tiivisteen.

Harkitse samalla jäähdytysnesteen vaihtoa. Korroosion kannalta se tulisi vaihtaa muutaman vuoden välein. Tilavuus on muistaakseni 12-13L. Tarkista termaria asentaessa, että termarissa oleva pieni ilmareikä (todella pieni) on auki. Muuten järjestelmä ei ilmaudu oikein. Vaihda lämpömittari ja anturi vasta edellä mainitun huoltotoimen jälkeen, jos on tarve.

Mittarin voit testata pienellä vaivalla; irroita anturi ja laita anturin rungon ja koneen rungon välille maadoitusjohto. Kytke anturin johdin kiinni. Laitat pieneen astiaan n. 80 asteista vettä ja upota anturin metalliosa siihen. kaveri katsoo mihin mittari nousee. Pelkkä ohmien mittaus anturilta ei kerro toiminnasta paljonkaan, kun ei voi varmistua itse mittarin toiminnasta. Tämä vaan, jos jaksat värkätä.
Paulig
Paulig

David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1120
Paikkakunta : Pohjois-Savo

Takaisin alkuun Siirry alas

DB990 selectamatik Empty Vs: DB990 selectamatik

Viesti  erkki Ti Elo 17 2021, 06:59

Mittari nousee vihreälle suunnilleen samaa tahtia kuin termostaatti avautuu. Osoitin nousee vihreän puoleen väliin raskaissa töissä. Vaikka mittari on kylmän alueella moottori ei ole kylmä sanan varsinaisessa merkityksessä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4571

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa