Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

+3
1690 metsä
erkki
Samu D
7 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  Samu D Su Toukokuu 16 2021, 21:58

950 Implematicin nostolaitteista löytyi paljon asiaa, osa samoista ongelmista kuin täällä mulla, osa kuitenkin vähän vierestä, joten yritän löytää näille kummallisuuksille vähän tarkennusta että mitä avaan ensimmäisenä ja mistä.
Mulla on tuollainen laite tallissa lainassa ylläpidettävänä pieniin pihatöihin polttopuiden siirtelyyn trukkipiikeillä ja nyt ei enää homma oikein onnistu. Manuaaleja ei valitettavasti ole, joten aika sokkona mennään. Laiska ja oikukas on nostolaite ollut aina. Joskus ei meinaa laskea, koskaan ei pidä ylhäällä(laskee hiljaa alas) ja viime aikoina on lakannut nostamasta kuormaa - tyhjänä kyllä.

Viime talveen asti toimi vielä jotenkin, vähän lisää kierroksia niin puuhäkki nousi ja ajaessa kun oli vähän kierroksia niin pysyi ylhäälläkin, en sen toimintaan sen suuremmin puuttunut. Mutta sitten eräänä ei niin kauniina pakkaspäivänä lakasi nostamasta kuormaa. Perälevy jäi alas ja se piti raahata pihan perälle. Seuraavana päivänä puuhäkki taas nousi, seuraavana ei. Seuraavana hirveiden kierrosten kanssa sai ylös. Toiminta jotenkin asettui ja häkki silloin tällöin ajettuna siirtyi. Mietin että onko joku jäässä... Kunnes taas auraushommissa ensin homma toimii, mutta sitten vähän aikaa ajeltua(öljyt lämpiää?) ei enää levy nousekaan.

Nämä vaivat tuli kovilla pakkasilla ja ajattelin tosiaan että onkohan tämä joku vesivaiva ja laitoin laatikon ja hydrauliikan öljyt vaihtoon. Putsasin laatikon pohjassa olevan suodattimen. Öljyiksi laitoin Valtran XT60+ -laatikkoöljyä.

Tähän liittyen ensimmäinen kysymys; joka paikassa sanotaan että vaihteistoöljy ja hydrauliikkaöljynä kiertää yksi ja sama öljy - mutta miksi sitten pohjassa on kaksi proppua joista toinen laatikon alla mistä suodattimen sihdinkin putsasin, ja toinen on sitten taaempana melkein akselin alla ja kummastakin kyllä sai erikseen öljyt pudottaa ja vaihteiston lisätä keppien vierestä, sekä hydrauliikat perän puolelta?

Eipä auttanut öljyjen vaihtaminen ja annoin asian olla kun ei ollut silloin aikaa selvittää

Tänään aloin käydä näitä vinkkejä läpi ja ylipaineventtiiliä on tänään säädetty traktorin käydessä vipu ylhäällä ja haettu epämääräisesti tuntuvaa "pari kierrosta auki" -kohtaa. Aluksi tuntui että noniin, nyt alkoi matalillakin kierroksilla vähän jotain tapahtua paineissa ja kippi kärrystä ylös. Samalla mietin että missäs hemmetissä ne öljyt on kun ei sieltä perän murikan yläosan tulpasta näkynyt yhtään mitään. Kunnes sitten traktorin pihalla aikansa rouskutettua nostolaite halvaantui taas täysin, edes kierroksilla ei kuorman kanssa nouse, ilman kuormaa kyllä. Ja huomasin siinä sitten uudelleen ylipaineventtiiliä säätäessä että nyt alkaa öljyä roiskua tulpan kautta eli olivat lämmenneet löysäksi.

Mitä seuraavaksi? Onko se nyt sitten nostomännän tiivisteen tutkinta? Mistä sen löytää? Vai jotain muuta?
Jotenkin ei tuntuisi siltä että pumppu olisi ykskaks mennyt väljäksi ja lakannut nostamasta vaan oma järki sanoo että joku tiiviste jossain. Ei vaan viitsisi ihan sokkona vanhoja jumissa olevia paikkoja huvikseen repiä auki, vaan olisiko heittää jotain koordinaatteja?

Vai onko nuo öljyt vaan liian löysät tällaiseen vanhaan väljään laitteeseen ja sinne pitää jotain hydrauliikkamarmeladia laittaa?

Samu D

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  Samu D Su Toukokuu 16 2021, 23:52

Tuollahan onkin toisessa topicissa 880:ssä hyvin samankaltaisia oireita ratkottu pitkät pätkät.

Samu D

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  erkki Ma Toukokuu 17 2021, 07:19

Aika pitkä tarina, mutta aloitetaan jostain. Jos talvella käy niin, että nostot katoaa, on varsin suuri mahdollisuus siihen, että imusihti on tukkeutunut jäähileestä, jota on vedellä saastuneessa öljyssä. Kun öljy lämpenee niin jää sulaa ja sitten alkaa taas nostella.

Öljyn poistoa varten on kaksi proppua koska öljytilan pohjassa on kaksi syvännettä, joista öljyt saa pois vain molemmat proput avaamalla. Jos öljy menee sameaksi, siihen on sekaantunut vettä.  Ei ole tavatonta, että vaikka öljyt vaihtaa, niin koteloon jää niin paljon  vanhaa moskaa, että se värjää uudenkin öljyn sameaksi, koska öljy sameutuu aika pienellä vesimäärällä.

Öljynvaihtoon kuuluu, että pumpun imusihti puhdistetaan myös. Se sijaitsee vaihdelaatikon mahapuolella, peltiluukun takana. Jos sihti on tukkoinen, se aiheuttaa nosto-ongelmaa.

Nostoakselin oikean puolen pään luukun alla on "rotanloukku" mekanismi, jonka tehtävä on napsauttaa pumppu vapaakierrolle kun varret tulevat ihan ylös. Jos tuo mekanismi ei toimi, painaa pumppu täydellä paineella ylipaineventtiiliä vasten kun varret on ylhäällä. Se kuluttaa pumppua nopeutetusti ja vanhoissa implematiceissa on usein huonot nostot juuri siitä syystä, että pumppu on jurrannut pitkät ajat täyspaineisena ja kulunut väljäksi. Pumpun saa elvytettyä jos akselit eivät ole menneet väljiksi pesiinsä.  

Tarkoitat varmaan ylipaineventtiilillä sitä pulttia, joka löytyy ulosottovaihteen päällä, etureunan tuntumassa olevan propun takaa. Se pultti on T-muotoisen nostohaarukan yläpää, joka pitää olla oikeassa säädössä, että venttiilit liikkuvat sopivan matkan molempiin suuntiin kun nostovipua liikuttaa. Kuten tuossa mainitsemassasi ketjussa on kuvin näytetty, että traktorille on voinut tapahtua vanhassa historiassa melkein mitä tahansa ja yhtä selkeää syytä on vaikea paikallistaa, taitaisi olla järkevä tie, että päästä öljyt vielä ulos, puhdista imusihti ja irrota ulosottovaihde niin, että saat pumpun ja sen päällä sijaitsevan venttiililohkon näkyviin.

Sitten vaan venttiililohko purkuun ja putsaukseen, T-pultin vaakasuora latta tarvittaessa oikaisuun, ylipaineventtiilin kuula tarkastukseen ja tarvittaessa vaihtoon, pumppuun uudet 0-renkaat. Sitten systeemi uudelleen kokoon ja oikeisiin säätöihin.  Kuulostaa isolta hommalta, mutta ei tosiasiassa ole paha rasti.


Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Su Toukokuu 23 2021, 11:38, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4539

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  1690 metsä Ma Toukokuu 17 2021, 08:16

Tuo Valtra XT60+ öljy lienee turhan moderni noin vanhaan koneeseen, kun on osittain synteettinen. Eihän se mitään riko eikä aiheuta nostolaite ongelmia,
mutta vanhoihin kannattaa laittaa mineraaliöljy joka vastaa koneen alkuperäisiä suosituksia

1690 metsä

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 550

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  mattkau Ma Toukokuu 17 2021, 08:35

Tuohon öljyasiaan vielä lisäisin, että toivottavasti vihjaus hydrauliikkamarmeladiin oli vain heitto. SInne ei missään tapauksessa pidä laittaa hydrauliikaöljyä. Sen voiteluominaisuudet eivät riitä vaihteiston ja perän rasvaamiseen. Kunnossa ollessaan nostolaite varmaan toimii Valtran öljylläkin ja rattaat tulee voideltua, mutta pitkäaikaisista vaikutuksista esimerkiksi vanhoihin tiivisteisiin ei osaa sanoa.

Tosiaan hyvin paljon tällä oireilulla on yhtymäkohtia vasta käsiteltyyn ja korjatuksi saatuun ongelmaan.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1353
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  Samu D Ma Toukokuu 17 2021, 09:50

1690 metsä kirjoitti:Tuo Valtra XT60+ öljy lienee turhan moderni noin vanhaan koneeseen, kun on osittain synteettinen. Eihän se mitään riko eikä aiheuta nostolaite ongelmia,
mutta vanhoihin kannattaa laittaa mineraaliöljy joka vastaa koneen alkuperäisiä suosituksia

Osiksi tuo nyt näyttää menevän kohta joka tapauksessa, joten olkoon nuo huuhteluöljyinä tämän hetken ja sitten taas mineraaliöljyä.

mattkau kirjoitti:Tuohon öljyasiaan vielä lisäisin, että toivottavasti vihjaus hydrauliikkamarmeladiin oli vain heitto. SInne ei missään tapauksessa pidä laittaa hydrauliikaöljyä. Sen voiteluominaisuudet eivät riitä vaihteiston ja perän rasvaamiseen. Kunnossa ollessaan nostolaite varmaan toimii Valtran öljylläkin ja rattaat tulee voideltua, mutta pitkäaikaisista vaikutuksista esimerkiksi vanhoihin tiivisteisiin ei osaa sanoa.

Tosiaan hyvin paljon tällä oireilulla on yhtymäkohtia vasta käsiteltyyn ja korjatuksi saatuun ongelmaan.

Tämä ääneen pohdinta tarvittavasta öljyn jähmeydestä juontuu siitä että jostain löysin kuvan suomenkielisestä manuaalisivusta missä oli öljyjen tilavuuksia, ja siellä kerrottiin vaihteistoöljyn määrä joka vastasikin aika lähelle vaihteistosta pudotettua määrää. Mutta sitten traktorin alla ryömiessä oli toinenkin tulppa josta tuli enemmän. Tästä johtuen mietin että ovatko nuo nyt sitten eri tiloissa kokonaan. Mutta eivät sitten ole.

Samu D

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  Samu D Ma Toukokuu 17 2021, 10:13

Vaivat tosiaan hyvin samankaltaiset kuin 880 -topicissa, eipä sitä taas tiennyt että samaa tavaraa noissa on sisällä. Katsotaan nyt että tuleeko tästä tapauksesta tulitukea vastaavanlaisille murheille muillekin.

Ja samat murheet taitaa olla nostoakselin laakereiden kanssa mitä sitä nyt tutkin. Rotanloukun puoleinen pää on aivan väljä. Ja rotanloukku...ei siellä taida paljon elämää olla. Mikään ei vaihda asentoa vaikka nostalaitteen nostaa ylös. Siellä on muutenkin ruosteen sekaista rasvaa ja joku päästä irrallaan oleva piiiitkä puristusjousi. Taitaa olla omaviritys hanan tapin palauttamiseen? Ja rotanloukun luukun takaa ensimmäisenä näkyvästä linkusta, jossa menee poikittain akseli, puuttuu akselin poikki menevästä reijästä varmaan "jotain".

Taidanpa nyt tehdä niin että ajan tuon kuumaksi, talvella kun se ei oikein onnistunut, ja pudotan taas öljyt pois, sekä huuhtelen löpöllä laatikon. Uskaltaako hydrauliikkapuolelta päästää löpöä kulkemaan läpi?
Sitten koko härveli paloiksi.

Samu D

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  erkki Ma Toukokuu 17 2021, 10:54

880 implematic on hydrauliikan osalta tehty vaihtokelpoisista osista 950:n kanssa.

Voimansiirtoa ja hydrauliikkaa voi ihan hyvin huuhtoa polttoöljyllä, mutta kevyellä ajolla vaan.

Rotanloukkua kääntää akselin pääpuolessa oleva pikkuvivulla pyörivä levy, jossa on nastat, jotka pujotetaan nostoakselin päässä oleviin reikiin kun vipu painetaan vasempaan ääriasentoon. Ei niitä hiluja sieltä useinkaan ole kokonaan purettu pois, mutta voi olla hiukan tuumailua että mite ne kuuluu olla toisiinsa nähden.

Zydeemin saa pelittämään ilman sitä rotanloukkuakin, mutta silloin täytyy muistaa nostovipu liikauttaa pitoasentoon kun nostolaite tulee ylös. Voihan siihen tietenkin virittää jousenkin niin, että nostolaite nousee kun vipua painaa jousta vasten ja se jää ylös kun vivun päästää vapaaksi.

Venttiilipaketti on tiivistetty painelinjaan 0-renkaalla ja jos se on hapertunut, niin nosto menee voimattomaksi ja nostolaite valuu alas kun moottorin sammuttaa tai vivun siirtää pitoasentoon. Vuotoa pystyy olemaan myös männän tiivisteissä ja tunnetaan tapauksia, että painelinja on alkanut vuotaa kun vivun takana olevasta vetovastuksen säätöventtiilistä on seegeri lukitus pullahtanut ulos. Kuparisessa putkistossakin pystyy olemaan halkeama. Kun venttiili on poissa paikaltaan, voi painelinjaan koettaa tyrkyttää paineilmaa niin nuo vuodot voi pystyä toteamaan suhinasta. Tiiviistä systeemi ei pahemmin suhise ja varretkin nousee ilmallakin kun painetta on muutama bari.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4539

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  Tessu Ti Toukokuu 18 2021, 02:04

Taitaa se suurin vika/ongelma näissä olla ettei öljyjä vaihdeta pitkiin aikoihin eikä sihtejä putsata tai jossain malleissa putsareita vaihdella.
Meillä on pelastanu tuon 850 Taavin huonon huollon se että on vain kesäkäytössä ollu,talvella vedensekaset öljyt tukkii ja rikkoo paikat,mitä enempi yrittää käyttää sitä enempi rikkoo huonolla öljyllä paikkoja.
Monesta kopittomasta meni ne ohjaus simpukatkin kun vettä meni sekaan ja ruoste teki lopun,harva niitäkään öljyjä kattelee saatikka vaihtelee,kun ei kuulemma ole edes joissain malleissa täyttötulppaakaan,mitä kyllä ihmettelen!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1599
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  Samu D Ti Toukokuu 18 2021, 22:31

Meneekö hydrauliikan puolelle öljy laatikon päällä olevasta propusta vaikka kahdesta päästetään pois?
Viimeksi kaadoin perän puolelta saman verran kuin sieltä puolelta otin ulos - tietämättä että ovat samaa tilaa.

Samu D

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  Tessu Ti Toukokuu 18 2021, 23:05

Kyllä menee lootan pältä siinä kun mittatikkukin,sekin pitää sitten muistaa että jos on kippaavia kärryjä niin ei passaa laitella joka traktoriin letkua,voi olla öljyt sekasin jos toisessa onkin hydrauliikka erikseen ja siellä täysin eriöljyt.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1599
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  Samu D Ke Toukokuu 19 2021, 22:45

Nyt on murikka perästä irti, tänään en jaksa pumppua enää kaivaa irti. Haarukasta joka nostaa tappia joka avaa hanoja, on toinen puoli poikki. Tuollaista ei varmaan saa mistään. Toimii se noinkin, mutta ei se hyvä ole epäkeskeisesti akselia nostaa.

Pudotin öljyt ja tätä en nyt ymmärrä tai usko itsekään. Määrä mikä tuli ulos oli litratolkulla pienempi kuin mitä meni sisään joskus tammi-helmikuussa. Tallin lattialla ei oo lätäkköä ja ajomäärät on kyllä olleet pieniä. Ei se minnekään kärryynkään oo voinut hävitä kun siinäkin on tilavuus sylinteri kasassa niin pieni, se ei vuoda ja kippiä kokeilin kerran. Minne se voi mennä? Akselin stefojen läpi tielle?

Laitoin pari kertaa löpöä, ajelin pihan ympäri ja pudottelin pois. Oikein siistiltä näyttäisi ja edelleen on imusihti ehjä, eikä tukkoinen.

Hankkijalla ei suostunut myymään mulle 80w-90 öljyä laatikkoon. Ei se kyllä ehkä muutenkaan tiennyt mitä oli tekemässä kun oli puolisynteettistä yleisöljyä tarjoamassa. Nyt on kuitenkin muualta 10w-30 odottamassa.

Samu D

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  erkki To Toukokuu 20 2021, 07:05

Niitä tappia nostavia haarukoita saattaa olla tallessa sellaisissa paikoissa jossa implematiceja on purettu. Pihlajaniemeltä Ylistarosta saattaa hyvinkin löytyä. Toisaalta jos se haarukka on terästä tai valuterästä niin sen pystyy korjaamaan hitsaamalla. Valuraudan hitsaaminen on sitten oma tarinansa.

Jos öljyä on vuotanut muutama litra niin silloin täytyy olla melkoisia merkkejä kaikkialla missä traktori on parkkeerannut. Yllättävän pienetkin vuodot merkkaa parkkipaikan tehokkaasti, ihan riippumatta siitä missä vuoto on. Iso vuoto DB:n vaihteistosta voisi olla vaihdelaatikon ja taka-akselikoelon saumassa, varsinkin jos on ollut etukuormainkäytössä.

Jos vetoakselin stefa vuotaa se kyllä merkkaa takavannettakin hiukan, mutta itse akseli on niin paljon öljyn pinnan yläpuolella, ettei siitä pysty tulemaan juuri enempää kuin mitä tarvitaan jarrurummun öljyyntymiseen. Takanavan stefasta pystyy vuotamaan ulos vain portaalissa olevaa öljyä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4539

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  Samu D To Toukokuu 20 2021, 08:41

Pitää kysellä sitten kun saa kokonaan auki ja tietää mitä muuta tarvittavaa löytyy.
Valuteräkseltä näytti ja on hyvin yksinkertainen, joten hitsaaminen lienee helpoin eikä maksa vaivaa alkaa printtaamaan uutta.

Samu D

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  Samu D To Toukokuu 20 2021, 21:07

Tästä tulikin isompi remontti. Nostosylinterin pinta on aivan naarmuilla. Näyttää niin syviltä että hoonauksella ei tee mitään.
En vielä ehtinyt kokeilla miten se lähtee pois, onko vinkkejä? Pitää päästä myös mäntä näkemään. Oiskohan se katkennut haarukka muruina siellä jossain pyörinyt…

Pumppua en vielä saanut auki, sehän on tuumaisilla kannoilla ja kuusiokololla.

Samu D

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  jusape Pe Toukokuu 21 2021, 02:53

Sylinterimännän naarmuisuus ei lie huolestuttavaa pahasti, tiivisterengashan siellä on, mäntä itsessään ei tiivistä juuri mitään.
Jos pesäporaus on naarmuilla, se on pahempi juttu ....
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2550
Ikä : 52
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  erkki Pe Toukokuu 21 2021, 07:13

Naarmuisen sylinterin kunnostamiseen ei toimi oikein muu kuin koneistus ja silloin vanha mäntä pitää korvata uudella valmisteella. Hoonaaminen ei ole oikeastaan koneistamista, vaan kiiltävään pintaan tehtävä hienoinen naarmutus, jolla saadaan pinnan voiteluominaisuudet paranemaan. 950 oli aikoinaan niin yleinen traktori, että parempikuntoisen käytetyn osan löytäminen ei pitäisi olla ihan mahdottomuus. En valitettavasti tiedä miten eri DB mallien nostosylinterit sopivat ristiin, esim. 950 implematic/880 implematic/990 implematic, mutta purkuhommia tehneiltä löytynee siihen vastaus. Englannissa on pitkän toimineita purkamoita, joilla on vaikka mitä, mutta lähetyskin maksaa jotain.

Harrastehommissa kyllä menettelee hiukan naarmuinenkin sylinteri jos männässä on hyvät tiivisteet.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4539

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  Samu D Pe Toukokuu 21 2021, 09:09

erkki kirjoitti:Naarmuisen sylinterin kunnostamiseen ei toimi oikein muu kuin koneistus ja silloin vanha mäntä pitää korvata uudella valmisteella. Hoonaaminen ei ole oikeastaan koneistamista, vaan kiiltävään pintaan tehtävä hienoinen naarmutus, jolla saadaan pinnan voiteluominaisuudet paranemaan.  950 oli aikoinaan niin yleinen traktori, että parempikuntoisen käytetyn osan löytäminen ei pitäisi olla ihan mahdottomuus. En valitettavasti tiedä miten eri DB mallien nostosylinterit sopivat ristiin, esim. 950 implematic/880 implematic/990 implematic, mutta purkuhommia tehneiltä löytynee siihen vastaus. Englannissa on pitkän toimineita purkamoita, joilla on vaikka mitä, mutta lähetyskin maksaa jotain.

Harrastehommissa kyllä menettelee hiukan naarmuinenkin sylinteri jos männässä on hyvät tiivisteet.

Hoonaamalla väärin=hiomalla saisi sylinteripinnasta koholla olevat naarmut ja naarmujen tiivistettä hiovat nurkat pois tai pyöristettyä, mutta tämän tapauksen kanssa pitäisi porata ylikokoon varmaan kympin-kahden verran, joten tekemätön paikka koska tarvittaisiin ylikokoinen mäntä. Pitää alkaa osia etsiä.

Tuli tuossa yön pimeinä tunteina myös mieleen että kun oikean puoleinen liukulaakeri on oikein väljä, niin voisiko edes teoriassa nostomäntään kohtaava vipu päästä osumaan sylinterin seiniin... Ei se varmaan niin tarkalla sovituksella voi olla.

Veikkaan että haarukan palat löytyy männän tiivisteestä.

Lähteekö sylinteri ja mäntä helposti irti?

Samu D

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  mattkau Pe Toukokuu 21 2021, 09:53

Sylintereiden halkaisijat ainakin ovat mallista toiseen samat ja luultavasti samanlaiset (luultavasti kun en käynyt vertaamassa osanumeroita) ...mutta niissä on kahta halkaisijaa. Alkupään impleissä oli 88.9mm sylinteriä, joka malliuudistuksessa tippui 79.37mm:iin, jotka siis eivät ole vaihtokelpoisia keskenään. Nyt tietysti on kysymys siitä kumpaa tässä mainitussa koneessa on. "Vanhan" ja Uuden" erottaa jo päältäkin päin. Vanhassa on nostolaitteen lukitus "kiväärinlukolla", uudessa on sormipyörä.

880 ja 990 on vain tätä "ohuempaa" sylinteriä.

Ei se mikään mahdoton ole purkaa, mutta "helposti" on suhteellinen käsite ja osat, varsinkin nostoalseli ovat painavia.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1353
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  Samu D Pe Toukokuu 21 2021, 10:36

mattkau kirjoitti:Sylintereiden halkaisijat ainakin ovat mallista toiseen samat ja luultavasti samanlaiset (luultavasti kun en käynyt vertaamassa osanumeroita) ...mutta niissä on kahta halkaisijaa. Alkupään impleissä oli 88.9mm sylinteriä, joka malliuudistuksessa tippui 79.37mm:iin, jotka siis eivät ole vaihtokelpoisia keskenään. Nyt tietysti on kysymys siitä kumpaa tässä mainitussa koneessa on. "Vanhan" ja Uuden" erottaa jo päältäkin päin. Vanhassa on nostolaitteen lukitus "kiväärinlukolla", uudessa on sormipyörä.

880 ja 990 on vain tätä "ohuempaa" sylinteriä.

Ei se mikään mahdoton ole purkaa, mutta "helposti" on suhteellinen käsite ja osat, varsinkin nostoalseli ovat painavia.

Tämä on isompi pulttilukkoinen.

Joo kaikki on suhteellista. Nostoakseli, perän murikka ja pumppu on jo pöydällä, jäi illalla tutkimatta lähteekö sylinteri ja mäntä sieltä vain jonon jatkona nostoakselin jälkeen vai tarvitseeko vielä avata jotain.

Samu D

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  Samu D La Toukokuu 22 2021, 20:34

Jos joku muu tuota joskus pähkäilee, niin sylinteri ei lähde pelkästään perän puolelta kiinnitykset avaamalla, vaan pitää purkaa hanoilta menevät putket nippoineen irti sylinterin etupäästä. Ja ne kupariputket hajoaa helposti… Jätin sylinterin paikoilleen koska mäntä tuli paineilmalla nätisti ulos.

Tämähän on männänrenkailla, ja täysin ehjillä. Ei ole mitään tiivisteitä jotka voisi männästä kuivua, kulua naarmuista tai alkaa vuotaa. Sylttytehdas taitaakin olla muualla, eivät männänrenkaat yht’äkkiä ole alkaneet vuotaa. Myös mäntä on naarmuilla. Itse asiassa kun rakenne on tuollainen, niin sitähän voisi hoonaamalla parantaa. En nyt kuitenkaan koske sinne ollenkaan.

Olen vähän yllättynyt tuosta rakenteesta ja designista. En ihmettele enää yhtään kun ovat kertoneet että ei se uutenakaan ole nostolaitetta ylhäällä pitänyt. Eihän se voikaan täysin pitää ilman paineen lisäämistä kun öljy tiivistetään renkailla.

Samu D

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  mattkau La Toukokuu 22 2021, 21:54

Joo, taisi olla niin, että seuraavaan kehitysversioon, mihin kuului tämä pienempi halkaisija, niin tuli o-rengas ja nahkainen tukirengas tiivistimeksi. Sitä aiemmin oli alusta lähtien rautaiset männänrenkaat. Niiden ominaisuus tosiaan on ettei pysy varret ylhäälä. Tämä ominaisuus lainattiin Ferguson Brownista vaikka muuten yritettiin viimeiseen asti välttää yhtäläisyyksiä.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1353
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  Tessu Su Toukokuu 23 2021, 04:33

Niin ihmettelit minne öljy katosi,jos oli siellä vajennusta kipissä kun sitä kokeilit niin sinne sitten meni ja takasin ei sitten tullukkaan samaa määrää kun jäikin enempi sisälle kun vajaa oli...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1599
Ikä : 55
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  Samu D Ma Toukokuu 24 2021, 10:42

Tessu kirjoitti:Niin ihmettelit minne öljy katosi,jos oli siellä vajennusta kipissä kun sitä kokeilit niin sinne sitten meni ja takasin ei sitten tullukkaan samaa määrää kun jäikin enempi sisälle kun vajaa oli...

Se on se ilmiselvin vaihtoehto. Kärryn omistaja vaan oli eri mieltä ja ettei tuossa pikku kärryssä sylinteri kasassa edes ole sellaista tilavuutta. Noh, sen näkee sitten kun tuon härvelin saa taas jossain vaiheessa kasaan, voi testata että miten se vetää öljyä.


Pumppu on paloina pöydällä, ei sielläkään mitään ilmiselvää. O-renkaat vähän painuneet ja kyllähän ylipaineventtiilin pallossa rengas näkyy kontaktikohdassa. Laakeripuslissa on vähän kulumaa, mutta pitää kokeilla uskaltaako sitä uusien tiivisteiden jälkeen vielä simmata kireämmäksi.

Samu D

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 14

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite Empty Vs: DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite

Viesti  erkki Ma Toukokuu 24 2021, 10:53

Jos löydät jostain sileän haulen ylipaineventtiiliin niin se kannattaa vaihtaa nyt kun paikat on auki.

Kyllä kai sen pumpun uskaltaa koota, mutta jos puslissa on kovin paljon väljää, niin öljy pakenee painepuolelta hampaan kärjen ja pesän välistä sen verran runsaasti että paineet voi jäädä huonoiksi. Juu, se pumppu pitää olla sillä tavalla shimmattu ettei ratas pyöri löysänä, mutta ettei sitä tarvitse vääntää kouraotteellakaan, van että sitä pystyy pyörittämän sormenpääotteella niin ne messinkinappulat paineistuvat takaa ja estävät vuodon sivusta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4539

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa