Implematic nostolaite
2 posters
Sivu 1 / 1
Implematic nostolaite
Kyseessä DB 880 Implematic vuosimallia 1963. Hydrauliikan ulosottoa ei ole (vasemman jalan takana vain suojalevy), työntövartena tavallinen perustyöntövarsi ja säätövaijerikin väännetty mutkalle, ettei silläkään ole mitään virkaa, eikä se ole mihinkään kiinnitettynä.
Ongelmana on, ettei vetovarsia tahdo millään saada pysymään jollakin välikorkeudella. Kun nostolaitteen vivulla on saavutettu haluttu korkeus, pienikin liike vivusta laskun suuntaan saa perän laskemaan ja mikropieni liike vivusta noston suuntaan saa perän nousemaan. Joskus vastaavassa tilanteessa korkeus "pysyy", mutta nostolaite rytkyttää eestaas, että koko traktori pomppii. Joskus jopa samalta istumalta korkeuden saattaa saada pysymään ilman rytkytystä.
Lisäksi nostolaitteen vipu ei tahdo pysyä alhaalla varsinkaan, jos nostolaite on juuri ollut ylhäällä. Ikäänkuin joku jousi työntäisi sen pois ala-asennosta, jolloin nostolaite nostaa vaikka painavan äkeen ilmaan, jollei vipua paina kädellä alaspäin. Kun vipua on tarpeeksi kauan (ehkä joitain kymmeniä sekunteja) painanut kädellä, alkaa laitteet pysymään alhaalla. Tosin epätasaisella alustalla ajaessa jokin saattaa taas saada noston päälle ja sitten on taas kaikki laitteet ilmassa.
Syksyn lopuksi, kun sain lopulta sopivat työkalut hommattua, säädin nostolaiteventtiilin. Aluksi tuota sai kiristää n. 3.25-3.5 kierrosta, josta sitten avasin kaksi kierrosta, eli oli tuossakin säätämisen tarvetta. Tyhjillä varsilla säädön jälkeen testattuna vaikuttaa, ettei tuo muuttunut sen paremmaksi eli lasku on tyhjillä varsilla tosi hidasta ja vipu ei tahdo pysyä edessä eli laskuasennossa. Laitteita perässä tuota ei ole tullut testattua säädön jälkeen, laitettu jo talviteloille. Taisi olla 7/16 tuumainen hylsy, joka sopi tuohon säätömutteriin.
Vuotoja tuossa ei luulisi olevan, koska reilu 250 kg painoinen kyntöaura perässä pysyi ylhäällä pari viikkoa, eikä ollut sinä aikana silmämääräisesti edes laskenut yhtään. Öljykin näyttää ainakin mittatikussa tuoreelta. Jäätyminenkään ei ole aiheuttaja, koska tuota ei ole käytetty pakkasilla. Tuo on aina jaksanut nostaa kaiken perään liitetyn ihan tyhjäkäynnillä.
Onko tässä kyseessä Implematicin ominaisuus, vai onko tässä vielä joku säätö pielessä? Painaako pumppu niin kovalla paineella, että ohivirtausventtiilin ollessa auki (onko tarpeeksi auki), öljyä menee myös takaiskuventtiilin läpi nostosylinterille? Vai sotkeeko TCU-systeemi pitoa? Tuota TCU:ta en edes tarvitse.
Ongelmana on, ettei vetovarsia tahdo millään saada pysymään jollakin välikorkeudella. Kun nostolaitteen vivulla on saavutettu haluttu korkeus, pienikin liike vivusta laskun suuntaan saa perän laskemaan ja mikropieni liike vivusta noston suuntaan saa perän nousemaan. Joskus vastaavassa tilanteessa korkeus "pysyy", mutta nostolaite rytkyttää eestaas, että koko traktori pomppii. Joskus jopa samalta istumalta korkeuden saattaa saada pysymään ilman rytkytystä.
Lisäksi nostolaitteen vipu ei tahdo pysyä alhaalla varsinkaan, jos nostolaite on juuri ollut ylhäällä. Ikäänkuin joku jousi työntäisi sen pois ala-asennosta, jolloin nostolaite nostaa vaikka painavan äkeen ilmaan, jollei vipua paina kädellä alaspäin. Kun vipua on tarpeeksi kauan (ehkä joitain kymmeniä sekunteja) painanut kädellä, alkaa laitteet pysymään alhaalla. Tosin epätasaisella alustalla ajaessa jokin saattaa taas saada noston päälle ja sitten on taas kaikki laitteet ilmassa.
Syksyn lopuksi, kun sain lopulta sopivat työkalut hommattua, säädin nostolaiteventtiilin. Aluksi tuota sai kiristää n. 3.25-3.5 kierrosta, josta sitten avasin kaksi kierrosta, eli oli tuossakin säätämisen tarvetta. Tyhjillä varsilla säädön jälkeen testattuna vaikuttaa, ettei tuo muuttunut sen paremmaksi eli lasku on tyhjillä varsilla tosi hidasta ja vipu ei tahdo pysyä edessä eli laskuasennossa. Laitteita perässä tuota ei ole tullut testattua säädön jälkeen, laitettu jo talviteloille. Taisi olla 7/16 tuumainen hylsy, joka sopi tuohon säätömutteriin.
Vuotoja tuossa ei luulisi olevan, koska reilu 250 kg painoinen kyntöaura perässä pysyi ylhäällä pari viikkoa, eikä ollut sinä aikana silmämääräisesti edes laskenut yhtään. Öljykin näyttää ainakin mittatikussa tuoreelta. Jäätyminenkään ei ole aiheuttaja, koska tuota ei ole käytetty pakkasilla. Tuo on aina jaksanut nostaa kaiken perään liitetyn ihan tyhjäkäynnillä.
Onko tässä kyseessä Implematicin ominaisuus, vai onko tässä vielä joku säätö pielessä? Painaako pumppu niin kovalla paineella, että ohivirtausventtiilin ollessa auki (onko tarpeeksi auki), öljyä menee myös takaiskuventtiilin läpi nostosylinterille? Vai sotkeeko TCU-systeemi pitoa? Tuota TCU:ta en edes tarvitse.
imppu880- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 23
Vs: Implematic nostolaite
Implematicissa ei ole nostolaitteessa asennonsäätöä kuin ihan viimeisen vuoden valmistuserässä. Niissä on se vetovastussäädön vaijeri laitettu hoitamaan asennonsäätöä nostoakselin oikeassa päässä olevan mekanismin avulla. Toisin sanoen; kun vipu on edessä, nostolaite laskee kun se on takana, nostolaite nostaa kunnes rotanloukku napsauttaa pumpun vapaakierrolle kun varret tulee ihan ylös. Väliasennot pitää sitten vaan löytää nostovipua sopivasti herutellen. Nostolaitteessa on kyllä pitoasento, eli vivussa sellainen kohta, jossa varret ei nosta eikä laske, mutta se on varsinkin vanhoissa ja paljon ajetuissa koneissa kulumisen seurauksena mennyt aika herkäksi löytää.
TCU;n ei pitäisi haitata käyttöä jos se oikean jalan takana oleva sormipyörä on täysin auki kierrettynä.
Nostovivun alapäässä oleva säätöpultti painaa taka-akselikotelin seinämän läpi menevää tappia kun nostovipu on edessä ja varret laskeutuvat. Aika usein tappia varten tehty poraus on kulunut väljäksi ja siitä syystä tapin vastakkainen pää osuu vastakappaleeseensa välillä enemmän vinossa, välillä vähemmän vinossa ja nostolaitevivun tarkkuus on sitten varsin epätarkka. Katso nuo ihan ensin. Hidas laskeutuminen ei ole implematicille mitenkään tyypillistä, mutta siihen voi olla syynä tuo edellä mainittu tappi, joka ei paina pitoventtiiliä kunnolla auki kuin satunnaisesti. Sitä vivun alapäässä olevaa säätöpulttiakin voi kokeilla säätää.
TCU;n ei pitäisi haitata käyttöä jos se oikean jalan takana oleva sormipyörä on täysin auki kierrettynä.
Nostovivun alapäässä oleva säätöpultti painaa taka-akselikotelin seinämän läpi menevää tappia kun nostovipu on edessä ja varret laskeutuvat. Aika usein tappia varten tehty poraus on kulunut väljäksi ja siitä syystä tapin vastakkainen pää osuu vastakappaleeseensa välillä enemmän vinossa, välillä vähemmän vinossa ja nostolaitevivun tarkkuus on sitten varsin epätarkka. Katso nuo ihan ensin. Hidas laskeutuminen ei ole implematicille mitenkään tyypillistä, mutta siihen voi olla syynä tuo edellä mainittu tappi, joka ei paina pitoventtiiliä kunnolla auki kuin satunnaisesti. Sitä vivun alapäässä olevaa säätöpulttiakin voi kokeilla säätää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5083
Similar topics
» 880 implematic nostolaite.
» 990 Implematic nostolaite
» 880 Implematic nostolaite
» 950 implematic nostolaite/pumppu
» DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite
» 990 Implematic nostolaite
» 880 Implematic nostolaite
» 950 implematic nostolaite/pumppu
» DB 950 Implematic -ailahteleva nostolaite
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa