Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia

Siirry alas

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia Empty Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia

Viesti  Aisa Ti Maalis 23 2021, 21:54

Morjens,

Hakua olen käyttänyt ja mielestäni lukenut aikaslailla kaikki kirjoitukset aiheesta läpi ja tehnyt operaatioita annettujen vinkkien mukaisesti, mutta silti...

Pykälää liian järeä perälevy nousee satunnaisesti hyvin, mutta pääsääntöisesti huonosti, tai ei ollenkaan.
Silloin kun ei nouse ollenkaan, tapahtuu näin:
Perälevy nousee viitisen senttiä ja jää siihen. Kun levyn laskee takaisin alas ja ajaa konetta vaikkapa puoli metriä eteenpäin, niin että perälevy vetää maata pitkin, niin sen jälkeen nostoliike useimmiten toimii kerralla ylös asti ja ihan ripeästikin vielä.

Pienemmällä kuormalla, kuten trukkipiikeillä ja kuormalavallisella polttopuita nostolaite nostaa mukisematta joka kerta.

Laskee kevyellä kuormalla pirun hitaasti alas. Ja ilman mitään laitetta nostovarret ei laske oikein ollenkaan.
Tuon edellämainitun perälevyn kanssa laskee ihan järkevästi, mutta se on tosiaan suht raskastekoinen peli.

Öljyt on hyvässä kunnossa, imusihti ehjä ja putsattu.
Repun päällä olevasta reijästä on venttiilin päätä koputeltu ja paineltu tuloksetta ja laitoin jopa siihen tulppaan jousen painamaan prikkaa alas jatkuvasti.

Voihan se olla niinkin, että tuo jykevä perälevy on vaan liikaa vanhukselle tai pumppu väljä, mutta luulis että se olisi liikaa joka nostolla, eikä välillä toimisi normaalisti. Vai voiko esim ylipaineventtiili päästää läpi eri paineessa eri nostokerroilla?

Mitähän sitä kokeilis seuraavaksi, vai onko alettava katsella köykäsempää levyä...

Aisa

David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia Empty Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia

Viesti  erkki Ke Maalis 24 2021, 06:49

Jos nostaa satunnaisesti hyvin niin pumppu on kunnossa.

Hidas laskeutuminen on implessä harvinainen juttu, joka viittaa siihen, että pito/laskuventtiili sillä taitaa nyt jostain syystä takerrella.

Venttiilipaketti sijaitsee fyysisesti pumpun päällä ulosottovaihteen kotelossa ja sen pitäisi toimia seuraavasti:
Kun pumppu pyörii ja vipu on laskuasennossa, niin öljy menee venttiilipesän läpi suoraan voiteluputkistoon. Kun vipu vedetään nostoasentoon, se sulkee sekä ohivirtausventtiilin että pito/laskuventtiilin jotka ovat rinnakkain venttiililohkossa ja joita liikuttaa se pultti, jota olet jo koettanut koputtaa alaspäin. Kun molemmat venttiilit ovat kiinni, öljy menee samassa lohkossa olevan takaiskuventtiilin kautta nostosylinterin putkistoon ja silloin nostolaite nostaa.
Kun nostolaite nousee ylös, nostoakselin oikeassa päässä oleva mekanismi laukaisee ohivirtausventtiilin auki, mutta pito/laskuventtiili jää kiinni. Silloin nostolaite pitää ja öljy menee taas voiteluputkistoon. Kun vivun työntää eteen, avautuu pito/laskuventtiili ja öljy pääsee pois sylinteristä.

Systeemin ylipaineventtiili on pito/laskuventtiilin päällä pieni jousikuormitteinen venttiili, joka päästää öljyn pakenemaan venttiilin karan päältä jos paine nousee liian isoksi. Silloin kara liikahtaa ylös ja päästää öljyn pakenemaan sylinterilinjasta.

Jos nyt pitää keksiä mikä on pielessä, niin ei voi välttyä ajatukselta, että siellä pito/laskuventtiili ei tahdo liikkua kunnolla porauksessaan. Jos se ei mene kunnolla kiinni, niin varret putoaa kun traktorin sammuttaa. Jos se on kunnolla kiinni, niin varret voi männän tiivisteen vuodon takia laskeutua, mutta hyvin hitaasti. Sitten kun varsien pitäisi laskea, niin se kara ei liiku kunnolla laskuasentoonkaan. Raskaan perälevyn vaihtelevaan nostoon pystyy liittymään myös tuon mainitun ylipaineventtiilin toiminnassa jokin ongelma. Siis että se nappaa itsensä auki eikä sulkeudu heti kunnolla. Jos ongelma on jotain tuon tapaista, niin tuskin siinä on muuta keinoa kuin purkaa tuo venttiili ja puhdistaa se.

Toinen, paljon todennäköisempi syy saattaa olla nostovivun takana oleva tappi, jota nostovipu painaa kun vivun työntää eteen ja jonka pitäisi pullahtaa takaisin ulos kun vivun vetää taakse. Se liikuttaa vipumekanismin kautta noita lohkon venttiilejä ja ei ole tuntematon asia, että sen tapin poraus on kulunut väljäksi siinä määrin ettei tappi kulje enää likimainkaan suorassa sen takana olevaan vipuun nähden vaan saattaa kiilautua jumiin enemmän tai vähemmän satunnaisesti. Nostoon nähden se näyttäytyy niin, että kun vivun vetää taakse niin se tappi ei tule kunnolla ulos ja laskuun nähden niin, että sen toinen pää kiilautuu jotenkin ohi takana olevasta vivusta ja pitoventtiili avautuminen jää sen vuoksi vajaaksi.

Ongelma voi sitten olla jonkinlainen yhdistelmä edellä mainituista.

Tarkista kuitenkin ensin perussäätö: Avaa ulosottovaihteen yläpinnassa oleva proppu. Vedä nostovipu taakse ja varmista että nostovivun takana oleva tappi on pullahtanut ulos kunnolla. Kiristä ulosottovaihteen propun takana näkyvää mutteria kunnes mutterin alla oleva aluslevy alkaa puristua tiukalle haarukkaa vasten, siis lakkaa pyörimästä vapaasti. Siitä asennosta avaa mutteria kaksi täyttä kierrosta.





erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4324

Takaisin alkuun Siirry alas

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia Empty Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia

Viesti  Aisa Ke Maalis 24 2021, 08:04

Kiitos selkokielisestä ja yksityiskohtaisesta vastauksesta.

Nostovivun takana olevan tapin liikerata kyllä kieltämättä näyttää suht väljältä, joten on hyvinkin mahdollista, että se ei sisään painuessaan välttämättä osu aina ihan kohteeseensa.
Ulos tappi kyllä tulee poikkeuksetta hyvin. Siihen on jonkin aiemman omistajan toimesta viritelty ulkopuolinen vetojousi, joka korvaa puuttuvan alkuperäisen jousen.

Lähden nyt liikkeelle ensiksi tuosta perussäädön tarkistuksesta/teosta ja sittenhän se on alettava purkuhommiin, jos ei homma tuosta tokene.

Onkohan tuohon venttiilipaketin, tai yleensä sen perärepun aukaisuun mahdollista varautua jo etukäteen ennen purkua joillakin tiiviste/O-rengashankinnoilla?

Aisa

David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia Empty Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia

Viesti  erkki Ke Maalis 24 2021, 10:40

Voi olla että ulosottovaihteen tiiviste menee murusiksi kun sen avaa. Muuta ei heti tule mieleen. Liitoksessa taitaa olla ohjuritapit, että vaikka pultit on auki, niin koppaa pitää hiukan kammeta tai koputella että se lähtee liikkeelle. En nyt muista että miten ylipaineventtiili on rakennettu pitoventtiilin päälle, mutta jos siinä on ruuvilla säätö niin merkkaa sen asento että tulee oikea painetaso systeemiin sitten kun laitat venttiilin uudelleen nippuun.

Sen nostovivun takana olevan tapin vastapelurin saa näkyviin kun ottaa nostoakselin pois ja samalla koko oikean pään laakeripukin. Siinäkään ei ole oikeastaan muuta niksiä kuin että laske kierrokset kun avaat mutterin siitä kierretangon päästä, joka pilkottaa ulospäin kun oikean pään laakeripukin kannen avaa. Sillä mutterilla säädetään se, että hydrauliikka menee vapaakierrolle kun varret tulee ylös.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4324

Takaisin alkuun Siirry alas

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia Empty Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia

Viesti  Aisa Ke Maalis 24 2021, 11:17

Jepulis.

No tuossahan sitä on iltapuhteita jo vaikka kuinka.
Kiitoksia kovasti tähän asti, kyselen lisää taas sitä mukaa kun asia etenee.

Aisa

David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia Empty Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia

Viesti  mattkau Ke Maalis 24 2021, 15:33

Erkin mainion selostuksen täytteeksi ajattelin pistää kuvan pumpusta ja venttiilistöstä, että voi "kuivaharjoitella" iltasella ennenkuin iskeytyy koneen kimppuun. Sitten niinkuin kaikessa muussakin purkamisessa kannattaa tarkkailla tippuvia tai lenteleviä pikkuosia.

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia Pumppu10
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1278
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia Empty Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia

Viesti  erkki Ke Maalis 24 2021, 16:21

Selventävä kuva on aina parempi kuin pitkä ja epäselvä selostus. E on ohivirtausventtiili ja F on pito/laskuventtiili. Molempien läpi menee poraus, joten luistin ylä- ja alapuolella on sama paine ja luistit tottelee nöyrästi haarukan G ylös-alas liikettä. Jouset luistien yläpuolella hiukan jarruttelevat nostoa. F-luistin päällä näkyy jousikiristeinen kuulaventtiili, joka toimii ylipaineventtiilinä. Kun paine kasvaa liian isoksi, kuula päästää öljyä ohitseen, jolloin paine luistin yläpuolella avautuu pikku hetkeksi, luisti liikahtaa auki ja päästää öljyn purkautumaan kanavaan H. Kun molemmat luistit ovat pohjassa, kanavasta B tuleva öljy painaa venttiilin C auki ja öljy menee sen kautta sylinterilinjaan D ja sieltä putkistoon O. Silloin nostolaite nostaa. Jos luisti E tai luisti F on raollaan, niin näin ei tapahdu, vaan öljy menee voitelulinjaan H. Kokemuksesta tiedetään, että luisti E saattaa olla tahmainen porauksessaan eikä siksi sulkeudu kunnolla. Siihen auttaa koputtelu tangon G yläpäähän, jossa on mutteri L.

Jos lasku hidastelee, niin joko luisti F avautuu vain hiukan raolleen tai voitelukanavassa H on jotain, mikä vaikeuttaa öljyn virtaista putkiston läpi. Kieltäydyn uskomasta että voitelulinja olisi tukossa, mutta jos systeemiä on joskus "korjannut" joku mämmikoura niin miksei sekin ole sitten mahdollista.

Jos luisti F on tahmainen, niin se voisi käyttäytyä niin, että se joskus avautuu vain ihan vähän, mutta ei mene aina kunnolla kiinni myöskään. Silloin lasku on hidas ja nosto toisinaan tapahtuu ja toisinaan sitten taas ei. En nyt osaa kuvitella miten zydeemi käyttäytyy jos joku on vaikka "korjannut" venttiiliä ja unohtanut kokonaan pois jousen luistin F päältä.

Jos ottaa osat pöydälle niin pian on paljon viisaampi.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4324

Takaisin alkuun Siirry alas

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia Empty Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia

Viesti  Aisa Ke Maalis 24 2021, 21:38

No nyt ei pitäis ainakaan siitä jäädä homma kiinni, etteikö olis hyvät ohjeet etukäteen annettu!!
Selostus kuvan kanssa selkeytti hyvin tuota sielunelämää.
Jos ei mitään muuta yllättävää ilmaannu, niin viikonloppuna kurkkaan mitä sieltä löytyy ja raportoin sitten miten kävi.
Kiitos vielä kovasti!!!

Aisa

David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia Empty Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia

Viesti  erkki To Maalis 25 2021, 06:38

Sellainen juttu vielä, että jos traktorissa on kolmetieventtiili, niin siinä täytyy tietenkin olla nostosylinterille päästävä hana kokonaan auki. Jos se on vai hiukan raollaan niin laskeutuminen voi olla hidas siitä syystä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4324

Takaisin alkuun Siirry alas

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia Empty Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia

Viesti  Aisa To Maalis 25 2021, 06:47

Kolmitieventtiiliä siinä ei ole, ikävä kyllä.

Aisa

David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia Empty Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia

Viesti  Aisa To Maalis 25 2021, 19:57

Jaahans.
Kävin tuossa vähän kuikkimassa asiaa lisää ja huomasin, että kyllä siellä persauksissa on nyt vähän yhtä ja toista moitittavaa.

Video 1:
https://drive.google.com/file/d/13vzgU6s8GVfbLo6Xj3VKvx09L9JAjP2G/view?usp=sharing

Jos nyt osasin tuon linkin oikein lisätä, niin sen takaa löytyy video, jossa näkyy aika roisi välys nostoakselin päässä, sekä rotanloukun kotipesän toiminnot silloin, kun nostan nostovarret käsipelissä ylös.
Mitäs sanotte?

Video 2:
https://drive.google.com/file/d/13vQvBCuteZ-25x84lvVto1ok-hKpvnef/view?usp=sharing

Ja tässä sitten vipstaakin toiminta, sekä näyte siitä, miten hervottomasti ne sisuskalut on kiinni.
Vähän sellainen kutina mulla on, että noin ei kuuluisi asioiden olla ja oletettavasti täytyy kaivaa setelirulla taskusta...

Kuva 1:
https://drive.google.com/file/d/14EHruL0u61ia69HLMWDiuy7VoR4nduiJ/view?usp=sharing

Näyttää Hellämietonen- shampoopullon korkilta, mutta mikäs on sen tarkoitus?

Aisa

David Brown : 880 Implematic
Viestien lukumäärä : 6

Takaisin alkuun Siirry alas

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia Empty Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia

Viesti  käyttäjä To Maalis 25 2021, 21:51

Ronssiholkit täysin väljät tai jopa hävinneet pois. Eli suosittelen purkamista ja uudelleen holkittamista. Itse tein näin kun oman 880 hommasin. Riotanloukku jaukeaa hyvin. Toivottavasti säätö on oikein. Se vipu millä sitä lauloit on se mikä määrää jääkö pumppu päälle kun käyttövipu on yläasennosa vai ei. Silloin laukeaa kun käytetään vetovarsien nostossa ja ei laukea kun käytetään muuta hydrauliikka.  Jännää että ei ole kolmitieventiiliä. Milläköhän tuossa vaihdetaan hydrailiöljyn meno etukuuormaajalinjaan  tai kipin letkullle.
Shampoopullon korkilla laitetaan vetovarsien lukko päälle yläasennossa kun käytetään esim etukuormaajaa. Tällöin vetovarsissa on takapaino kiinni. Tai kannattaisi olla.

_________________
www.slck.net
www.helevetintunarit.com
käyttäjä
käyttäjä

David Brown : 880 SE Implematic -64
Viestien lukumäärä : 697
Ikä : 58
Paikkakunta : Rautajärvi-Luopioinen-Pälkäne

http://www.ramin.fi/

Takaisin alkuun Siirry alas

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia Empty Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia

Viesti  Tessu Pe Maalis 26 2021, 02:08

Meillä taas tuo pieni vipu ei ole koskaan mitään tehny,mutta silti nostolaitteet pelaa,että välillä näinkin päin heh

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1533
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia Empty Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia

Viesti  erkki Pe Maalis 26 2021, 06:37

Se pikkuvipu pitää normaalikäytössä olla sellaisessa asennossa, että se on vasemmalle painettuna niin, että vivussa lohkon sisäpuolella olevat nastat ovat nostoakselin päässä olevissa porauksissa niin, että kun nostoakseli pyörähtää niin tuo pikkuvipu liikkuu mukana. Vain silloin tuo rotanloukku napsahtaa yläasennossa niin kuin sen tuleekin tehdä.


erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4324

Takaisin alkuun Siirry alas

Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia Empty Vs: Taas yksi 880 Implematic nostolaiteasia

Viesti  Tessu Pe Maalis 26 2021, 10:34

Niin olen täältä lukenu mutta kun toimii noinkin antaa olla kun ajoakin vain kesällä,kahvalla hoituu ettei pumppu jää turhia pumppaamaan,tässä nostovarret laskee eikä pidä ylhäällä kokoaikaa mutta eipä noita koneita tarvi ylhäällä kauaa pitääkkään

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1533
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa