Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Polttoainemittarin anturi

Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Polttoainemittarin anturi

Viesti  JamppaKM Ke Helmi 24 2021, 16:01

Mitä kautta pääsee käsiksi polttoainemittarin anturiin ???
Onko konepelti otettava irti ja pääseekö sitä kautta siihen käsiksi vai miten ??? Ainakaan kojetaulun alta ei äkkiseltään se onnistu. Traktori on DB 996 -84.

JamppaKM

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 37

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  erkki Ke Helmi 24 2021, 16:48

Olisiko vuosimalli kuitenkin 74? kymmenen vuotta myöhemmin suunnilleen samaa traktoria myytiin 1390:n nimellä.

996:ssa jossa on Taavi -hytti, pääsee tankin ja anturin näkemään kun ottaa konepeiton pois.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4426

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  JamppaKM Ke Helmi 24 2021, 19:41

Myyjä silloin ostin ton väitti, että vuosimalli on -84. Ei sitä silloin tullut takistettua. Nyt katsoin oikein Trafin sivuilta ja siellä oli tieto, että on -78 rekisteröity Suomeen. Näytti olevan toista kertaa rekisterissä, syytä en tiedä.

JamppaKM

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 37

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  JamppaKM Ke Helmi 24 2021, 19:45

Sekuran ohjaamo tossa näyttää olevan. Onko sen suhteen toimenpide sama anturin paikallistamiseksi.

JamppaKM

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 37

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  erkki Ke Helmi 24 2021, 20:42

En ole asiaa itse tutkinut, mutta tankki on siinä kytkinkopan päällä samoin kuin Taavi-hyttisissä, joten aika hyvä arvaus on, että anturi löytyy konepellin alta.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4426

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  JamppaKM Ke Maalis 03 2021, 18:19

Tein tänään reiän kojetaulun alle jotta sain polttoaimittarin anturin esiin. Se näyttää olevan kiinnitetty lukkorenkaalla tankkiin. Äkkiseltään kun katselin tarvikeliikkeiden sivuja niin niistä löytyi vain tuota ruuvikiinniteistä mallia K946158. Lukkorengaskiinnitteinen on K948994.
Onko tietoa mistä voisi kysellä tuota lukkorengaskiinnitteistä mallia. Äkkinäiseltään ei ainakaan löytynyt; Marjakankaalta, Kiertokangesta, IKH:sta, Farmilaitteesta, Turun Konekeaskuksesta. Nyt kysely vetämässä Pihlajaniemelle. Maanviljelijän Tavaratalo Virossa olisi jostain sellaisen kaivanut, mutta hinta 400 euroa rupesi pyörryttämään.

Jostain luin että joku olisi hionut tuosta ruuvikiinnikkeisestä kehää muutaman millin pienemmäksi jotta sai sopimaan paikoilleen. Onko se ainoa keino saada toimiva mittari.

JamppaKM

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 37

Gary Grand likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  harrastaja Ke Maalis 03 2021, 20:26

https://bartsparts.com/products/case-ih-k948994/

harrastaja

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 129

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  JamppaKM Ke Maalis 03 2021, 22:11

FLOTTEUR A MAZOUT ------- Öljykello ????

JamppaKM

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 37

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  JamppaKM Ke Maalis 03 2021, 22:12

Kun en kuvaa löytänyt niin en ruvennut arpomaan onko se polttoainemittarin anturi vai öljykello niin kuin käännös Ranskasta väitti.

JamppaKM

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 37

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  harrastaja Ke Maalis 03 2021, 22:17

https://www.sanakirja.org/search.php?id=2158138&l2=17

harrastaja

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 129

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  OlleK To Maalis 04 2021, 01:58

Nettisanakirja kertoo että, Flotteur on Suomeksi ponttoni tai kelluke (ruotsiksi flottör) ja Mazout tarkoittaa lämmitysöljy tai polttoöljy (ruotsiksi brännolja). Englannin paras varaosatoimittaja David Brown Parts väittää kotisivuillaan että K948994 ei enää ole saatavana.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  Tessu Pe Maalis 05 2021, 02:20

Jos ruuvikiinnitteisestä hiomalla saa niin se kannattaa jos 400e on hinta jopa Virossa??

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1550
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  JamppaKM Ma Maalis 08 2021, 10:56

Näinhän nuo pyysivät. En tiedä mistä sen alkuperäisen olisivat tilanneet. Valmistus kuitenkin on tietojen mukaan lopetettu.
Tarvikeanturi tuli tilattua ja hiottua kiekko pienemmäksi niin mahtui paikoilleen. Kun tankki vajenee niin näkee toimiiko se. Kohon vartta piti säätää sopivammaksi. Lisäksi arvuuttelin kun siinä ei ollut maajohdolle pistoketta, ottaako maan siitä kiekosta joka kiinnittyy tankkiin. Varmuuden vuoksi kiinnitin maan siihen kiekkoon.

JamppaKM

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 37

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  Tessu Ma Maalis 08 2021, 15:49

Hieno homma,maa kannattaa aina varmistaa jos vaan pystyy,toivotaan että onnistu,on se aina vanhojen kanssa rakentelua mutta sitten palkitsee kun saa kuntoon.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1550
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  erkki Ti Maalis 09 2021, 06:50

Nuo anturit ja mittarit kai toimivat aina pareittain, elikkä kun anturin resistanssi muuttuu, niin mittarin osoitin liikahtaa siihen nähden suunnilleen oikeassa suhteessa. Luulisi noiden tässä tapauksessa olevan yhteensopivat. Sitä ei ole tullut koskaan pengottua, että mahtaako ajoneuvo-alalla olla standardia, esim. SAE, jonka mukaan tehden antureissa olisi aina sama resistanssi-alue, jolloin myös villit parit toimisi keskenään? Sehän helpottaisi kaikkien elämää kun samat alihankkijat pystyisivät toimittamaan identtistä osaa useammalle valmistajalle. DB oli aikoinaan pieni valmistaja, joten minusta tuntuu, että Taavien polttoainetankin antureita ja mittareita on käytetty monissa muissakin kohteissa, mutta varaosaluetteloista ei vaan saa selville missä on ristiin käypä osa.

Muistui mieleen vanha juttu, kun alla sattui olemaan B-mallin Opel Kadett, jossa oli 13 tuuman vanteet ja levyjarrut edessä. Tarvitsin jarrupalat, mutta siihenpä ei löytynyt uusia paloja edes merkkiliikkeestä! Lahtelaisen jälleenmyyjän varaosatiskillä selattiin katalogia, mutta asiaan ei tullut täyttä selvyyttä. Antoivat sitten mukaan yhdet palat, jotka saattaisivat sopia. Mutta eivät sopineet kun kotona tutkin tilannetta. Menin sitten ns. harakiri-liikkeeseen, jossa esitin asian niin, että nyt tarvitaan harvinaisen kokoiset jarrupalat, johon myyjä sanoi, että autooni passaa eteen samat palat kuin 99 Saabiin taakse. Niin oli ongelma ratkaistu ilman luettelotietoa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4426

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  Taavi 990 Ti Maalis 09 2021, 09:49

Tervehdys,
Kiinnostuin sen verran asiasta, että tutkin itsekin hieman aihetta ja näyttää tosiaan siltä että erilaisia vastusalueita on useita, eikä tyhjentävää vastausta voi varmaan antaa, mutta tässä hieman listaa eri autovalmistajilta.
Yleisin amerikkalainen vastusalue on ilmeisesti 240 ohm - 33 ohm ja eurooppalaisissa antureissa (VDO) 10 ohm - 180 ohm. Huomioitavaa myös on, että standardista riippuen vastusalueet ovat päinvastaisia, eli amerikkalaisessa 240 ohmia vastaa tyhjää ja 33 ohmia täyttä tankkia, kun eurooppalaisessa 10 ohmia on tyhjä ja 180 ohmia täysi tankki. Alla listausta.

Ford up to 1986 - 73-10 Ohms
Ford 1987 & up - 16-158 Ohms
GM up to 1964 - 0-30 Ohms
GM 1965-1997 - 0-90 Ohms
GM 1998 & up - 40-250 Ohms
Mopar up to 1986 - 73-10 Ohms
AMC 1950-1977 - 73-10 Ohms
Autometer -240-33 Ohms is the most common however other ohm ranges are made
Classic Instruments - 240-33 Ohms (excluding vehicle specific gauge kits which use factory ohm range)
Dolphin - 0-90 Ohms
Dakota Digital - Programmable to work with most Ohm range senders
VDO - 10-180 Ohms

The first number represents the empty Ohm reading and the second number is the full reading.
Taavi 990
Taavi 990

David Brown : David Brown 990 Implematic -63
Viestien lukumäärä : 34

Gary Grand likes this post

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  mattkau Ti Maalis 09 2021, 13:26

Joo, minäkin aloin kiinnostumaan asiasta, kun muistin että minun 1210 koneessa anturin kelluke uiskentelee vapaana tankissa. Löysin tällaista täydennyksenä edelliseen. Ensin on selostus ja kuva kytkennästä. Tekstistä käy selville, että anturin vastus on 0, kun tankki tyhjä.
Polttoainemittarin anturi Pzzmit11

Sitten toisaalta löytyi taulukko vastusarvoista. On tosin 90-sarjalaisesta, että ei välttämättä pidä minun tapauksessa paikkaansa. Noissa 90/94-sarjalaisissa anturi tulee kiinni tankin päältä ja on kahdella liittimellä. Toinen johto menee mittarille ja toinen vain tyrkätään maahan.
Polttoainemittarin anturi Tankin10
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1312
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

Polttoainemittarin anturi Empty Vs: Polttoainemittarin anturi

Viesti  Tessu Ti Maalis 09 2021, 14:53

erkki kirjoitti:Nuo anturit ja mittarit kai toimivat aina pareittain, elikkä kun anturin resistanssi muuttuu, niin mittarin osoitin liikahtaa siihen nähden suunnilleen oikeassa suhteessa. Luulisi noiden tässä tapauksessa olevan yhteensopivat. Sitä ei ole tullut koskaan pengottua, että mahtaako ajoneuvo-alalla olla standardia, esim. SAE, jonka mukaan tehden antureissa olisi aina sama resistanssi-alue, jolloin myös villit parit toimisi keskenään? Sehän helpottaisi kaikkien elämää kun samat alihankkijat pystyisivät toimittamaan identtistä osaa useammalle valmistajalle. DB oli aikoinaan pieni valmistaja, joten minusta tuntuu, että Taavien polttoainetankin antureita ja mittareita on käytetty monissa muissakin kohteissa, mutta varaosaluetteloista ei vaan saa selville missä on ristiin käypä osa.

Muistui mieleen vanha juttu, kun alla sattui olemaan B-mallin Opel Kadett, jossa oli 13 tuuman vanteet ja levyjarrut edessä. Tarvitsin jarrupalat, mutta siihenpä ei löytynyt uusia paloja edes merkkiliikkeestä! Lahtelaisen jälleenmyyjän varaosatiskillä selattiin katalogia, mutta asiaan ei tullut täyttä selvyyttä. Antoivat sitten mukaan yhdet palat, jotka saattaisivat sopia. Mutta eivät sopineet kun kotona tutkin tilannetta. Menin sitten ns. harakiri-liikkeeseen, jossa esitin asian niin, että  nyt tarvitaan harvinaisen kokoiset jarrupalat, johon myyjä sanoi, että autooni passaa eteen samat palat kuin 99 Saabiin taakse. Niin oli ongelma ratkaistu ilman luettelotietoa.
Kaverin Kadettiin tehtiin eteen jarrupalat Fordin paloista,ensin rauta sahalla pienemmäksi ja sitten itte kitka osa kans,lopuksi reikä tapille,hyvin pelasi nekin palat,on jarrukenkiäkin joutunu tekemään kun ei missään ole ollu samanlaisia,joskus jarrukenkiäkin tehty.
Toiset varaosamyyjät jaksa selailal kirjojaan toiset tyytyy siihen mitä oli,sama näin tietokone aikanakin,toiset ei malta etsiä kun vanhaan ei löydy suoraan.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1550
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa