Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

900 ja ulkopuolinen hydrauliikka

Siirry alas

900 ja ulkopuolinen hydrauliikka Empty 900 ja ulkopuolinen hydrauliikka

Viesti  Osmo_ lähetetty La Joulu 26 2020, 12:04

Mitenkäs tuommoinen kuuluisi toteuttaa kun vasemman jalan takana ei oo kolmitiekraanaa? Olisi hyvä jos rakvaattorissa ois kippiliitäntä.
Osmo_
Osmo_

Viestien lukumäärä : 367
Ikä : 26
Paikkakunta : Huittinen

https://www.taavetti-talli.net

Takaisin alkuun Siirry alas

900 ja ulkopuolinen hydrauliikka Empty Vs: 900 ja ulkopuolinen hydrauliikka

Viesti  mattkau lähetetty La Joulu 26 2020, 14:35

Siihen aikoinaan myytiin jakohanaa, millä paineet saatiin joko nostolaitteelle tai ulkoisille. Ei kyllä taida löytyä enää kaupasta. Tässä kuitenkin on halkileikkaus moisesta pelistä. E on nostosylinterin pää mihin tulee öljyputki banjoliittimellä. D on osa taka-akselikotelon valua ja C siinä olevan pyöreän luukun korvaava reiällinen. Sylinterin päähän tulevan banjoliittimen pultti korvataan tällä hanalla, jota pyörittelemällä öljyn saa jaettua joko sylinterille tai kuvassa alas lähtevään putkeen.

900 ja ulkopuolinen hydrauliikka Vaihto10


Viidakkomies saattaisi toteuttaa virtauksen jaon kahteen paikkaan jatkamalla alkuperäistä banjopulttia ja laittamaan toisen banjon, josta putki kippiliittimelle. Silloin sama paine menee sekä nostolaitteelle että kipille, joka ei ole kovin kätevää, mutta kippi kyllä nousee ja laskee. Pitkän banjopultin löytäminen tietysti on oma haasteensa. Siihen pulttiin tietysti voi putken/letkun muillakin tavoilla liittää, vain mielikuvitus on rajana.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1240
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

900 ja ulkopuolinen hydrauliikka Empty Vs: 900 ja ulkopuolinen hydrauliikka

Viesti  Osmo_ lähetetty La Joulu 26 2020, 16:05

Onkos tuolla valussa ihan perus BSP-kierre banjopultille? Nimittäin kaksoisbanjopultteja on kumminkin olemassa. Ei välttis kätevää, mutta näyttäis että nostolaitteelle on lukitustapit sekä ylä- että ala-asentoon niin nostolaitteen voisi lukita ja säätää vetokoukun lukkiintumaan hieman lukitustappia ylempänä🤔
Ja tosta ilmeisesti suomimallin koukusta puuttuu lukitusosat. Siitä olisi hyvä saada kuva että miten se on toteutettu.
Osmo_
Osmo_

Viestien lukumäärä : 367
Ikä : 26
Paikkakunta : Huittinen

https://www.taavetti-talli.net

Takaisin alkuun Siirry alas

900 ja ulkopuolinen hydrauliikka Empty Vs: 900 ja ulkopuolinen hydrauliikka

Viesti  mattkau lähetetty La Joulu 26 2020, 16:23

Varaosakirja ei kerro kokoa. Jonkunlainen arvaus voisi olla 1/2" BSP tai sitten se voi olla ihan jotain ihan muuta. Pitää melkein ottaa pois ja katsoa ennen kauppaan menoa. Tai sitten jollakin saattaa olla aiheesta ihan oikeaa tietoa.
mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1240
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

900 ja ulkopuolinen hydrauliikka Empty Vs: 900 ja ulkopuolinen hydrauliikka

Viesti  Tessu lähetetty La Joulu 26 2020, 23:00

Taavetin koukut mun mielestä ollu jotenkin outoja aina noissa vanhoissa ainakin... muistaakseni aika eksoottiselta näyttää kuvatkin ohjekirjoissa.,onkohan kellään enää alkuperäisviritystä paikallaan?
Meillä tehtiin 900 aikoinaan ihan oma koukku kun ei käyny kyläsepän takoma peräkärryn lenkki alkuperäseen.
Samoin on 850 joku entinen omistaja laitellu koukun ketjuilla nousee,laillisiahan noi ei tieliikenteeseen ollu koska mikään ei estä kärryä karkaamasta,no meillä ei tielle asiaa ollukkaan.
Jotenkin muistan että meillä olis ollu 900 koukussa jotkui kynnet mutta...oliko niille mitään vastakappaletta kuitenkaan traktorissa missään?

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1478
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

900 ja ulkopuolinen hydrauliikka Empty Vs: 900 ja ulkopuolinen hydrauliikka

Viesti  Osmo_ lähetetty La Joulu 26 2020, 23:08

Koukussa on kynsi valmiina lukituspalalle, mutta lukon vastapeluria ei ole. Sen saisi kyllä kätevästi tällättyä kiinni vetovarren kiinnitystappeihin, kun koukun rungossakin on lenkki, mistä saa tiputettua alas lukon käyttötangon.
Osmo_
Osmo_

Viestien lukumäärä : 367
Ikä : 26
Paikkakunta : Huittinen

https://www.taavetti-talli.net

Takaisin alkuun Siirry alas

900 ja ulkopuolinen hydrauliikka Empty Vs: 900 ja ulkopuolinen hydrauliikka

Viesti  Tessu lähetetty Su Joulu 27 2020, 00:20

Noin se on tuossa meidänkin koukussa joka kuuseen lepikossa yhä nojaa,siinä kynnet kans mutta sen muistan että itse traktorissa en purkuhetkellä nähny mitään,yhtään en enää muista kuinka se kouku siellä oli? vai ketjuilla sekin että nousi ja laski...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1478
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

900 ja ulkopuolinen hydrauliikka Empty Vs: 900 ja ulkopuolinen hydrauliikka

Viesti  Osmo_ lähetetty Su Joulu 27 2020, 07:56

Se on kahdella tapilla kiinni valussa suurinpiirtein perän ja vaihteiston liittymäkohdassa. Takapäässä oli ainakin ittellä vaijerilukoilla yhteenvedetyt ketjut.
Joku telki tonne pitää tehdä. Ei nostolaitetta voi tuhota.
Osmo_
Osmo_

Viestien lukumäärä : 367
Ikä : 26
Paikkakunta : Huittinen

https://www.taavetti-talli.net

Takaisin alkuun Siirry alas

900 ja ulkopuolinen hydrauliikka Empty Vs: 900 ja ulkopuolinen hydrauliikka

Viesti  erkki lähetetty Su Joulu 27 2020, 12:25

Vanhemmissa DB:ssä en muista nähneeni tehtaan varusteena hydraulista vetokoukkua. Jos sellainen traktorissa on niin taitaa olla suomalainen jälkivaruste ja jos se ei ole maahantuojan käsialaa, niin paikalliset pajat niitä ovat sitten tehneet aina tarpeen mukaan. Selectamaticeissa oli koukut suomalaisia valmisteita. 90-sarjalaisten kohtaa en tunne. Englannissa taisi aikoinaan olla yleistä, että perävaunussa oli ruuvisäätöinen kannatin vetoaisalle ja vetoon käytettiin haarukan mallista yleisvetolaitetta. Myös vankkurin mallisia vaunuja näkee vanhoissa filmeissä


Viimeinen muokkaaja, erkki pvm Ti Joulu 29 2020, 07:01, muokattu 1 kertaa

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4188

Takaisin alkuun Siirry alas

900 ja ulkopuolinen hydrauliikka Empty Vs: 900 ja ulkopuolinen hydrauliikka

Viesti  OlleK lähetetty Su Joulu 27 2020, 14:30

90- ja 94-sarjalaisissa oli Irlantilainen Dromone vetokoukku. Tämä koukku asennettiin tehtaalla muutamaa maata varten, muun muassa Suomi. Katso seuraaavaa linkkiä  https://www.youtube.com/watch?v=-B9rIHIg_mQ   Videon alkuosassa näytetään Suomeen tullut koukku jossa oli maatalousvetolaite mukana. Videon loppusoa on tappi- ja kuulavetolaitteita varten.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1328

Takaisin alkuun Siirry alas

900 ja ulkopuolinen hydrauliikka Empty Vs: 900 ja ulkopuolinen hydrauliikka

Viesti  Osmo_ lähetetty Su Joulu 27 2020, 17:27

Tutkin hieman rakennetta että miten tuon ulkopuolisen toteuttaa. Kaksoisbanjolla tuo onnistuisi, mutta perinteitä kunnioittaen vedän linjan putkella. Mitenkäs tuon paineputken läpiviennin vaan toteuttas tuohon valuun? Hydrauliputkiliittimille ei käsittääkseni ole olemassa läpivientiä.
Osmo_
Osmo_

Viestien lukumäärä : 367
Ikä : 26
Paikkakunta : Huittinen

https://www.taavetti-talli.net

Takaisin alkuun Siirry alas

900 ja ulkopuolinen hydrauliikka Empty Vs: 900 ja ulkopuolinen hydrauliikka

Viesti  Tessu lähetetty Su Joulu 27 2020, 19:01

Uudemmissa Taaveissa hydrauliset koukut vanhemmissa kopittomissa ei hydrauliikkaa muuta ollu kun nostolaite ja ehkä ulosotto lisäksi,ihmetteln vaan kun ei ole tehty nostolaitteilal nostetavaa koukkua kun jo B-275 Natikassakin on,jotankin tuo 900 koukku olis samantyylinen kun Natikassa,eli on tappi läpi siellä banjon alla ja kynnet etuosassa mihin lie häipyneet... 850 oli sitten ihan ihmeellinen piirros kun ohjekirjaa katoin,no kaikenhan voi jälkikäteen rakennella kuten parhaakseen näkee.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1478
Ikä : 54
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa