DB995 hydrauliikka
+2
jusape
OlleK
6 posters
Sivu 1 / 1
DB995 hydrauliikka
DB995 (1972 selectamatic) hydrauliikan liittäminen esim. Puutavara kouraan. DB995:sa on valmiina ulospäin menevälle öljylle putki ja vanha pikaliitin. Ulospäin vievä putki lähtee venttiilistä, jossa on vipu usealle kanavalle. Pitäiskö vanha liitin vaihtaa uudempaan, jotta pikaliittimet toimisivat? Muistaakseni 3/4 unf kierre on traktorin hydrauliikassa, rungossa.
Paluuletkun voinee asentaa istuimen oikealle puolelle. Rungossa on korkki, jonka tilalle hydrauliikka paluuletkun jotenkin liitetään.
Kuinka paluuletkun osat pitäisi asentaa?
Mistä osat pitäisi ostaa?
Mitä osia pitäis ostaa?
Paluuletkun voinee asentaa istuimen oikealle puolelle. Rungossa on korkki, jonka tilalle hydrauliikka paluuletkun jotenkin liitetään.
Kuinka paluuletkun osat pitäisi asentaa?
Mistä osat pitäisi ostaa?
Mitä osia pitäis ostaa?
Hanaxe- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 18
Vs: DB995 hydrauliikka
Yrittäisin antaa tietoja korjaamosta / huoltomiehestä joka voisi hoitaa ongelman pois päiväjärjestyksestä, mutta siihen tarvitsen tietoja traktorin ja/tai kysyjän olinpaikasta. Esitetyt kysymykset antavat vihjeitä siitä että kysyjä ei ole aikaisemmin ollut tekemisissä traktoreiden ja hydrauliikan kanssa, minkä vuoksi olen sitä mieltä että ammattiasentajan apu olisi suotavaa näin ensialkuun.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB995 hydrauliikka
Oli myös mielestäni hieman epäilyttävän epämääräisesti asia esitetty ....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: DB995 hydrauliikka
Juu jos juontokourassa on kaksi kaksitoimista sylinteriä niin kyllä niiden käyttämiseen tarvitaan kaksilohkoinen suuntaventtiili, jota traktorissa ei ole valmiina.
Helpoin homma saattaa olla ostaa valmiit zydeemit purkaamolta, eli pari David Brownin kaksitoimiventtiiliä plus kiinnitysalusta ja niihin tarvittavat letkut.
Toinen vaihtoehto on hommata yleismallin suuntaventtiili ja kytkeä se kolmitieventtiiliin ja istuimen oikealla puolella sijaitseva liitoskappaleen etunavan väliin. Tuota pakettia käytellessä pitää sitten liikutella myös nostolaitevipua ja kolmiteventtiilin vipua, mutta jos ei ole kiirettä niin onnistuuhan se. Suuntaventtiliin pitää liittää kuusi letkua, joissa on pikaliittimet traktoriin kytkemistä varten (2 kappaletta) ja ulkopuolista hydrauliikka varten (4 kappaletta).
Helpoin homma saattaa olla ostaa valmiit zydeemit purkaamolta, eli pari David Brownin kaksitoimiventtiiliä plus kiinnitysalusta ja niihin tarvittavat letkut.
Toinen vaihtoehto on hommata yleismallin suuntaventtiili ja kytkeä se kolmitieventtiiliin ja istuimen oikealla puolella sijaitseva liitoskappaleen etunavan väliin. Tuota pakettia käytellessä pitää sitten liikutella myös nostolaitevipua ja kolmiteventtiilin vipua, mutta jos ei ole kiirettä niin onnistuuhan se. Suuntaventtiliin pitää liittää kuusi letkua, joissa on pikaliittimet traktoriin kytkemistä varten (2 kappaletta) ja ulkopuolista hydrauliikka varten (4 kappaletta).
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB995 hydrauliikka
Kourassa on meno ja paluu traktoripikaliitäntä 1/2 tuuma.
Liitäntä traktoriin ei siis taida onnistua ruuvaamalla pikaliitin kolmitieventtiiliin kouraan menoa varten. Kolmitieventtiili on istuimen vasemmalla puolella. Kolmitieventtiilistä lähtee kipin pikaliitin.
Ja toinen pikaliitin liitäntään (A paluu, ohjekirjan mukaan, voitelee vaihteistoa) istuimen oikealla puolella.
Ohjekirjan mukaan 'ulkopuolisia sylintereitä ja nestemoottoreita varten saadaan paineöljy liitännästä B tai kolmitieventtiiliin. Mikäli paluuöljy johdetaan takaisin eri putkea myöten, on se ehdottomasti kytkettävä liitäntään A' ( voitelee vaihteistoa ja voimannostoa).
Ulostulo aukkojen koot ovat 3/4UNF ja niissä on O-rengastiivistys.
DB 995:ssä pitäisi olla hydrauliikan öljyn tuotto jotain 26L/min?
Kourassa tarve pitäisi olla jotain 17L/min.
Vaihteiston öljy voi käydä vähäksi?
Ulkopuolinen hydrauliikkapumppu voiman ulosotolla voisi olla yksi ratkaisu. Siinäkin muistaakseni on vain yksi meno ja yksi paluuliiin hydrauliikka varten? Öljysäiliökin pitäisi liittää. Kalliimpi.
Vaihteisto tuossa hydrauliikkapumpussa kuulemma tuo vauhtia niin, että ei tarvitse suuria kierroksia.
Liitäntä traktoriin ei siis taida onnistua ruuvaamalla pikaliitin kolmitieventtiiliin kouraan menoa varten. Kolmitieventtiili on istuimen vasemmalla puolella. Kolmitieventtiilistä lähtee kipin pikaliitin.
Ja toinen pikaliitin liitäntään (A paluu, ohjekirjan mukaan, voitelee vaihteistoa) istuimen oikealla puolella.
Ohjekirjan mukaan 'ulkopuolisia sylintereitä ja nestemoottoreita varten saadaan paineöljy liitännästä B tai kolmitieventtiiliin. Mikäli paluuöljy johdetaan takaisin eri putkea myöten, on se ehdottomasti kytkettävä liitäntään A' ( voitelee vaihteistoa ja voimannostoa).
Ulostulo aukkojen koot ovat 3/4UNF ja niissä on O-rengastiivistys.
DB 995:ssä pitäisi olla hydrauliikan öljyn tuotto jotain 26L/min?
Kourassa tarve pitäisi olla jotain 17L/min.
Vaihteiston öljy voi käydä vähäksi?
Ulkopuolinen hydrauliikkapumppu voiman ulosotolla voisi olla yksi ratkaisu. Siinäkin muistaakseni on vain yksi meno ja yksi paluuliiin hydrauliikka varten? Öljysäiliökin pitäisi liittää. Kalliimpi.
Vaihteisto tuossa hydrauliikkapumpussa kuulemma tuo vauhtia niin, että ei tarvitse suuria kierroksia.
Hanaxe- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 18
Vs: DB995 hydrauliikka
Jos traktorissa on pikaliittin josta saa paineen esim. kärryn kippisylinteriin. Tökkää kouran menoletkun siihen ja paluuletkun siihen mainitsemaasi liittimeen A.
Kytkentä on sillä valmis ja 995 vaihteistoöljn määrä ja pumpun tuotto riittää pienelle kourakurmaimelle ihan hyvin.
Oletan että kyseessä on kourakuormain, eikä juontokoura
Kytkentä on sillä valmis ja 995 vaihteistoöljn määrä ja pumpun tuotto riittää pienelle kourakurmaimelle ihan hyvin.
Oletan että kyseessä on kourakuormain, eikä juontokoura
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: DB995 hydrauliikka
Pikaliitin on kolmitieventtiilissä kippiä varten. Vielä on vapaakin paikka ulospäin.
Kokeilen kippiä varten olevaa pikaliitintä menoksi ja juuri tuota reikää A paluulle.
Pienempi kourakuormain on kysymyksessä. Saatta toimia näin yksinkertaisesti. Kannattaa kokeilla.
Kiitos hyvästä infosta.
Kuva liitteenä.
Kokeilen kippiä varten olevaa pikaliitintä menoksi ja juuri tuota reikää A paluulle.
Pienempi kourakuormain on kysymyksessä. Saatta toimia näin yksinkertaisesti. Kannattaa kokeilla.
Kiitos hyvästä infosta.
Kuva liitteenä.
Hanaxe- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 18
Vs: DB995 hydrauliikka
Aikaiempaa keskustelua löytyikin aiheesta.
'990 putavarakuomaaja' ja 'DB-996 lisähydrauliikkaa' keskusteluista.
Myös A paluuna ja B menona saattaisi toimia.
Kokeilen vasta kun on lämpimämmät säät.
'990 putavarakuomaaja' ja 'DB-996 lisähydrauliikkaa' keskusteluista.
Myös A paluuna ja B menona saattaisi toimia.
Kokeilen vasta kun on lämpimämmät säät.
Hanaxe- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 18
Vs: DB995 hydrauliikka
Toimii B menona ja A paluuna. Ruuvaat vaan pikaliittimet molempiin. Mutta paineen saat systeemiin siten, että laske nostolaitetta alemmaksi yläasennosta ja käännä kolmetieventtiili asentoon "1" tai "2" ilman että vastaavaan liittimeen on liitettynä mitään. Sitten vedät nostovivun taakse niin kuormain alkaa pelittää.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: DB995 hydrauliikka
Näin keskustelmalla on asioita taas selvinnyt. A ja B näyttäisivät olevan ihan ulkopuolisenlaitten hydrauliikkaa varten ja myös kätevästi samassa paikassa.
A ja B ovat 3/4UNF kierteellä oleva reikä, joihin siis tulee traktorin pikaliitin, meno ja paluu.
Koneessa (hakki souvari 2510) on 1/2 tuuman traktorin pikalittimet.
Onko kaikissa traktorin pikaliittimissä samankokoinen pikaliitinosa vaikka kierreosa olisi erikokoinen ?
A ja B ovat 3/4UNF kierteellä oleva reikä, joihin siis tulee traktorin pikaliitin, meno ja paluu.
Koneessa (hakki souvari 2510) on 1/2 tuuman traktorin pikalittimet.
Onko kaikissa traktorin pikaliittimissä samankokoinen pikaliitinosa vaikka kierreosa olisi erikokoinen ?
Hanaxe- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 18
Vs: DB995 hydrauliikka
"Kamelikyttyrässä" korkeammalla oleva tulppa sijaitsee painelinjassa pumpulta venttiilipesäkkeelle. Tulpan alla on paine vain jos virtaus venttiilipesäkkeen läpi voiteluputkistoon tai nostolaitteen käyttöön estetään, esimerkiksi konstailemalla sillä tavalla kun erkki on kertonut. Viralliset paineen ulosoton kohdat ovet aukot 1 ja 2, 3-tieventtiilissä. Valmistaja on ajatellut että kamelikyttyrän tulppaa irrottamalla voidaan kytkeä kiinni painemittari ja mitata järjestelmän paineen ja pientä erikoistyökalua käytämällä lisäksi, voidaan mitata pumpun paineen mainitusta kohdasta. Paineen ulosotoksi kohta ei ole suunniteltu, mutta voidaan toki käyttää sellaisena edellä selostetulla tavalla. Kaikissa traktoreissa käytetään 1/2 tuuman pikaliittimiä ja nämä liittimet kytketään kiinni erilaisilla nipoilla, riippuen kierteistä pikaliittimissä ja liitäntäkohdassa.
Viimeinen muokkaaja, OlleK pvm Su Maalis 29 2020, 18:21, muokattu 1 kertaa
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB995 hydrauliikka
Öljyn riittävyydestä sen verran, että kourakuormain ei vähennä öljyn määrää mihinkään (jos lähtötilanteessa kuormaajan osat ovat täynnä öljyä kuten yleensä on)
Sinne vaan menee paineöljyä määrättyyn paikkaan ja toista kanavaa palautuu öljyä takaisin vaihteistoon. Näin se traktorin öljymäärä kyllä riittää. Taavetissa toimii kourakuormain mainiosti, eikä tarvii paljon tyhjäkäyntiä korkeampaa kierrosaluetta sen käyttämiseen.
Sinne vaan menee paineöljyä määrättyyn paikkaan ja toista kanavaa palautuu öljyä takaisin vaihteistoon. Näin se traktorin öljymäärä kyllä riittää. Taavetissa toimii kourakuormain mainiosti, eikä tarvii paljon tyhjäkäyntiä korkeampaa kierrosaluetta sen käyttämiseen.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vaihteistö hydrauliikkaöljy Shell SPIRAX
Hydrauliikkaputkistossa toisaan on jo öljyt tai vaihteiston/hydrauliikan öljysäiliöön öljyä tulee lisätä.
Huoltokirjassa vaihteisto/hydrauliikka säiliöön tulee lisätä esim. Shell Spirax EP tai kovaan käyttöön HD öljyä.
Nykyaikaiset öljyt ovat varmaankin soveltuvia myös.
Sopiikohan Spirax S4 TXM sekä vaihteistoon että hydrauliikka koneeseen Traktorissa David Brown 995 vm. 1972 ?
Spirax S4 TXM on - monikäyttöinen traktoreiden vaihteisto- ja hydrauliöljy (UTTO, SAE 10W-30)
Huoltokirjassa vaihteisto/hydrauliikka säiliöön tulee lisätä esim. Shell Spirax EP tai kovaan käyttöön HD öljyä.
Nykyaikaiset öljyt ovat varmaankin soveltuvia myös.
Sopiikohan Spirax S4 TXM sekä vaihteistoon että hydrauliikka koneeseen Traktorissa David Brown 995 vm. 1972 ?
Spirax S4 TXM on - monikäyttöinen traktoreiden vaihteisto- ja hydrauliöljy (UTTO, SAE 10W-30)
Hanaxe- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 18
Vs: DB995 hydrauliikka
Shell Spirax S4 TXM on tyypiltään UTTO öljyä. UTTO tarkoittaa Universal Tractor Transmission Oil, eli traktorin voimansiirron yleisöljy. Öljy soveltuu traktoreiden voimansiirtoon ja hydrauliikkaan, mutta EI moottoriin. Viskositeetti 10W-30 on sopiva Suomen ilmastoon, ja öljy täyttää vaihteistoluokituksen GL-4, joten se soveltuu käytettäväksi David Brown 995 Selectamatic traktorin vaihteistossa.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: DB995 hydrauliikka
Kiitos, hyvät öljykeskusyelut.
Hanaxe- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 18
Vs: DB995 hydrauliikka
Edellämainittu DB950 toimii hyvin puutavaranosturin kanssa, kun paineletku on kiinni 4-tieventtiilin ulkoisen paineen reiässä 1.
Paluuletku on kiinni kamelinkyttyrän matalammassa eli paluureiässä A.
Kun nostovipu on taka-asennossa ja se lukitaan sinne, niin hyvin toimii.
Paluuletku on kiinni kamelinkyttyrän matalammassa eli paluureiässä A.
Kun nostovipu on taka-asennossa ja se lukitaan sinne, niin hyvin toimii.
Hanaxe- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 18
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa