1390 takapotku Kysymyksiä
+7
Tessu
OlleK
TIKO
outsider
1690 metsä
jusape
Runkonaulain
11 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
1390 takapotku Kysymyksiä
Moi! Joku aika sitten ostin no laitteen ja laittamista tuntuu olevan,kun toisen paikan saa laitettua niin toinen repsottaa
Olisko jollain laittaa kuvaa tästä takaikkunan lukosta/ kahvasta. En saa sitä kyllä millään tavalla käymään tai toimimaan. Mietin, että puuttuuko minulta jokin vastakappale tms.
Voimanoton kytkin tuntuisi olevan jumissa. Ajokytkin on juurikin uusittu edellisen omistajan mukaan, mutta tämä vo kytkin ei vain toimi. Vaijeri ei ole jumissa. Millähän tavalla tätä kannattaisi alkaa selvittää saisiko sen auki? Vai joko tämä pitää alkaa katkomaan heti alkutekijöikseen.
Olisko jollain laittaa kuvaa tästä takaikkunan lukosta/ kahvasta. En saa sitä kyllä millään tavalla käymään tai toimimaan. Mietin, että puuttuuko minulta jokin vastakappale tms.
Voimanoton kytkin tuntuisi olevan jumissa. Ajokytkin on juurikin uusittu edellisen omistajan mukaan, mutta tämä vo kytkin ei vain toimi. Vaijeri ei ole jumissa. Millähän tavalla tätä kannattaisi alkaa selvittää saisiko sen auki? Vai joko tämä pitää alkaa katkomaan heti alkutekijöikseen.
Runkonaulain- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
IKH, pelkkä kahva lasiin tulevine kiinnikkeineen
https://www.ikh.fi/fi/takalasin-kahva-cih-224730a1-t2694
Tosin Mammulin ( emännyksen ) 1494 koneeseen kun kahvaa kyselin, oli case-liikkeessä liki puolta halvempi..... Samoin kuin tuntimittarin vaijeri, puolet iikoohoo hinnasta CNH-paketissa oleva vaijeri .....
Hytin poikkipalkin päälle tulee olla myös muovinen vastakappale, johon kahvan pää sitten asemoituu, systeemissä myös "raollaan" asento, jossa ikkuna on alareunasta n.5-7cm avoimena
https://www.ikh.fi/fi/takalasin-kahva-cih-224730a1-t2694
Tosin Mammulin ( emännyksen ) 1494 koneeseen kun kahvaa kyselin, oli case-liikkeessä liki puolta halvempi..... Samoin kuin tuntimittarin vaijeri, puolet iikoohoo hinnasta CNH-paketissa oleva vaijeri .....
Hytin poikkipalkin päälle tulee olla myös muovinen vastakappale, johon kahvan pää sitten asemoituu, systeemissä myös "raollaan" asento, jossa ikkuna on alareunasta n.5-7cm avoimena
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Joo tuo osa minulla onkin jo kasassa. Tuo kahva oli poikki ja tilasin sen,mutta ilmeisesti minulla nyt puuttuu se vastakappale. Millainen se on ja onko tietoa mistä sen saisi hommattua?
Runkonaulain- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Se vastakappalehan on kahdella ruuvilla kiinni siinä poikkipalkissa, johon takaikkuna tiivisteestään tulee päin. En tiedä mistä moista saisi, koneliike Pihlajaniemi ?
Tai joltain harrastajalta, uuden saatavuus voi olla nolla..... Siin vastinkappaleessa on asennot "kiinni" ja kolohahlo "raollaan" asentoja varten .
Tai joltain harrastajalta, uuden saatavuus voi olla nolla..... Siin vastinkappaleessa on asennot "kiinni" ja kolohahlo "raollaan" asentoja varten .
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Voimanotto kytkimestä kannattaa ensin tarkastaa että ei ole vapaaliikettä liikaa. Joku varmaan muistaa sen
säätöarvon tarkasti, mutta kunhan ei painelaakeri pyöri kokoajan.
Kytkinlevy on tietysti saattanu juuttua asetelmaan kiinni käytönpuutteessa. Siihen autaa voimanotto kuormitus
kytkinkahva yläasennossa.
Esim kiljotiini klapikoneen pyöritys olis hyvää hommaa. Paksua puuta vaan terien väliin.
Voimanoton kytkintä ei tietysti saa pitää kovin pitkään auki asennossa, ehkä 10 min
säätöarvon tarkasti, mutta kunhan ei painelaakeri pyöri kokoajan.
Kytkinlevy on tietysti saattanu juuttua asetelmaan kiinni käytönpuutteessa. Siihen autaa voimanotto kuormitus
kytkinkahva yläasennossa.
Esim kiljotiini klapikoneen pyöritys olis hyvää hommaa. Paksua puuta vaan terien väliin.
Voimanoton kytkintä ei tietysti saa pitää kovin pitkään auki asennossa, ehkä 10 min
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr65470ar1161211
EM kuvassa osa numero 28 on 94 sarjan hytinkahvan vastakappale.
En tiedö onko 1390:ssä sama.
Yhden tiollaisen tein vanerista kun puuttui.Ihan toimiva siitä tuli.
Toki sopivasta muovinkappaleesta voi myös tehdä.
Jos ajokytkin on hiljattain uusittu niin silloin voimanoton levykin on ollut irrallaan.
Se on tosiaan voinut jumittua kiinni vauhtipyörään ,vaijerin säätö on pielessä tai kytkinlevy asennettu väärinpäin.
EM kuvassa osa numero 28 on 94 sarjan hytinkahvan vastakappale.
En tiedö onko 1390:ssä sama.
Yhden tiollaisen tein vanerista kun puuttui.Ihan toimiva siitä tuli.
Toki sopivasta muovinkappaleesta voi myös tehdä.
Jos ajokytkin on hiljattain uusittu niin silloin voimanoton levykin on ollut irrallaan.
Se on tosiaan voinut jumittua kiinni vauhtipyörään ,vaijerin säätö on pielessä tai kytkinlevy asennettu väärinpäin.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1945
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Kiitos! Minulla on vain ruuvit takaikkunan vastakappaleen paikalla eli alampa metsästämään osaa siihen
Vo pitää alkaa tutkimaan sitten,kun saan muuten koneen kasaan. Kiitos paljon tiedoista
Vo pitää alkaa tutkimaan sitten,kun saan muuten koneen kasaan. Kiitos paljon tiedoista
Runkonaulain- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Tuo vastakappaleosa on kyllä sellainen, ettei se ihan itsekseen hajoa edes, eikä helpolla käytössäkään. Jokin muu syy on, että joskus on poistettu ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Joo edellinen omistaja ei ole kyllä korjannut muutenkaan mitään ,joten hyvin luultavasti se on ollut siinä vain tiellä,koska ikkuna oli pönkätty riman pätkällä kiinni.
Tuota käsikytkintä kävin juuri äsken vielä tutkimassa ja kas, se kyllä toimii,mutta se pitää vetää ihan ylös ja pitää siellä yläasennossa,jotta irroottaa. Mietin, että voisiko vaijeri olla venynyt tai pystyykö sitä säätämään. Ei kerennyt alkaa tutkimaan kun pitää lapset saada nukkumaan.
Tuota käsikytkintä kävin juuri äsken vielä tutkimassa ja kas, se kyllä toimii,mutta se pitää vetää ihan ylös ja pitää siellä yläasennossa,jotta irroottaa. Mietin, että voisiko vaijeri olla venynyt tai pystyykö sitä säätämään. Ei kerennyt alkaa tutkimaan kun pitää lapset saada nukkumaan.
Runkonaulain- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Olisko siihen takaikkunalle joku "Latvahintikka" sovittanu kourakuormaajan venttinilohkoa ja siitä syystä ruuvannu
tuon lukituskahvan vastakappaleen pois.
Voimanoton kytkimen vaijeria voi säätää. Vaijerista säätää vapaaliikkeenn vähän pienemmäksi ja kytkimen pitäis
toimia niinkun pitääkin
tuon lukituskahvan vastakappaleen pois.
Voimanoton kytkimen vaijeria voi säätää. Vaijerista säätää vapaaliikkeenn vähän pienemmäksi ja kytkimen pitäis
toimia niinkun pitääkin
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Vanerinpalasta voi helposti askarrella sen vastakappaleen ikkunankahvaan. Kokeilemalla ja hiomalla tulee hyvä ja halpa. Malli löytyy jostain
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Joo pitää hetki metsästää sitä vastakappaletta ja jos ei löydy niin pitää tehdä itse
Kokeilin säätää tuota käsikytkintä ja kyllä se paranee huomattavasti,mutta säätövara loppuu siitä kesken. Jos sen siis yrittäisi säätää siten, että irrottaa, kun sen nostaa siihen klipsiin asti ja antaa sen olla siinä itsestään. Se ei tosin aivan riitä vaan kädellä sitä pitää vielä nostaa jonkin verran ennen kuin irroottaa.
Mitään tietoa ei säädöistä ole tms. Ajokytkinkin ottaa ihan alhaalta ja heti kun alat kytkin nostamaan. Kyllä tuolla käsikytkimellä tosin ilman narahtamista ulosoton saa päälle
Kokeilin säätää tuota käsikytkintä ja kyllä se paranee huomattavasti,mutta säätövara loppuu siitä kesken. Jos sen siis yrittäisi säätää siten, että irrottaa, kun sen nostaa siihen klipsiin asti ja antaa sen olla siinä itsestään. Se ei tosin aivan riitä vaan kädellä sitä pitää vielä nostaa jonkin verran ennen kuin irroottaa.
Mitään tietoa ei säädöistä ole tms. Ajokytkinkin ottaa ihan alhaalta ja heti kun alat kytkin nostamaan. Kyllä tuolla käsikytkimellä tosin ilman narahtamista ulosoton saa päälle
Runkonaulain- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Ajokytkimen työsylkky on siinä vasemmalla hytin etu-alakulman kohdalla, sylinterimännän ja kytkimen käyttövivun välillä on säätötanko, joka on siis säädettävissä. Hieman pidentääkö sitä piti, että liikerata lisääntyy, vaiko oliko lyhentää ???? Ei aina äkkiseltän muista kaikkien eri koneiden rakenteita tarkasti, et jos puhutaan DB koneista, Nuffista tai Leylandista, Valmet/Valtrasta, Ursus/Zetorista, MB-Tracista, Kubotasta, Foordista tai Ferkusta .....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Terve taas!
Pitänyt tässä välissä kunnostaa linko tulevaa talvea varten ja siihen uusi akseli. Lopultakin pääsin testailemaan ulosottoa ja käsikytkintä.
Molemmat toimii, joten kokeillaan pärjätä talvi näillä säädöillä
Yksi kysymys.
Jarruhen sylinterit, jotka ovat siinä ohjaamossa konsolin takana. Molemmat vuotaa ja ajattelin ne laittaa uudet ennen talvea.
Vaihtoehto 1.
https://www.koopvanderwalparts.com/brake-and-clutch-master-cylinder.html
Vaihtoehto 2.
https://www.koopvanderwalparts.com/brake-master-cylinder-118956.html
Käykö tuo vaihtoehto 1, kun on aika paljon halvempi. Samallahan olisi järkevä uusia nyt molemmat jarrut sekä se kytkimen, kun pikkaisen vuotaa sekin.
Onko tuo halvempi ns. tarvikeosa?
Pitänyt tässä välissä kunnostaa linko tulevaa talvea varten ja siihen uusi akseli. Lopultakin pääsin testailemaan ulosottoa ja käsikytkintä.
Molemmat toimii, joten kokeillaan pärjätä talvi näillä säädöillä
Yksi kysymys.
Jarruhen sylinterit, jotka ovat siinä ohjaamossa konsolin takana. Molemmat vuotaa ja ajattelin ne laittaa uudet ennen talvea.
Vaihtoehto 1.
https://www.koopvanderwalparts.com/brake-and-clutch-master-cylinder.html
Vaihtoehto 2.
https://www.koopvanderwalparts.com/brake-master-cylinder-118956.html
Käykö tuo vaihtoehto 1, kun on aika paljon halvempi. Samallahan olisi järkevä uusia nyt molemmat jarrut sekä se kytkimen, kun pikkaisen vuotaa sekin.
Onko tuo halvempi ns. tarvikeosa?
Runkonaulain- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Jos aparaatti on seisonut jonkun aikaa jossain kuusen alla niin kannattaa uudet sylinterit laittaa. Kyllä niitä tiivistesarjoja saa, mutta kerralla uudet sylinterit kokonaan, ite tarpeksi monta kertaa leikkinyt noitten kanssa, kun ollutkin sylinteri ruostunu, ei aut uudet tiivarit enää.
Muista tarkistaa tai uusia myös letkut jotka niistä säiliöistä johtaa öljyn sylintereille. Itse uusasin 1690 jarrusylkyt, vuoti edelleen lattialle , alkoi ne vanhat säiliöletkut kusemaan kun oli käännelty ym.
Tuo kalliimpikin sylinteri on paljon halvempi kuin kotimaassa myytävä vaihtoehto. Halvempi varmaan intialainen tai jotain
Muista tarkistaa tai uusia myös letkut jotka niistä säiliöistä johtaa öljyn sylintereille. Itse uusasin 1690 jarrusylkyt, vuoti edelleen lattialle , alkoi ne vanhat säiliöletkut kusemaan kun oli käännelty ym.
Tuo kalliimpikin sylinteri on paljon halvempi kuin kotimaassa myytävä vaihtoehto. Halvempi varmaan intialainen tai jotain
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Varovasti! Taavetisa käytetään vihreää LHM öljyä jarru- ja kytkinpiireissä. Tämä merkitään vihreällä tekstillä tai nauhalla sylinterissä ja säiliöiden alkuperäiset korkit ovat vihreitä. Jarrunestettä käyttäviä sylintereitä ei saa käyttää. IKH myy sylintereitä joiden tiivisteet soveltuvat yhdessä LHM öljyn kanssa, katso oheinen linkki https://www.ikh.fi/fi/traktorin-varaosat/david-brown---case/david-brown-885-996--1977-80- Jarru ja kytkinsylintereiden vuodot johtuvat useimmiten siitä että lisäykseen on käytetty jarrunestettä. Epäilen että Hollantilaisten halvempi sylinteri on tarkoitettu jarrunesteelle, jolloin se ei ole sovelias Taavettiin. Asia tuntuu todella olevan näin, koska kalliimmassa sylinterissä on vihreä nauha, merkiksi LHM öljyä käyttävästä sylinteristä. Jos traktorissasi on käytetty pieniäkin määriä jarrunestettä, tarkoitta se sitä, että kaikki sylinterit täytyy uusia, putket ja letkut huuhdella ja järjestelmät (kytkin ja jarru) täytettävä LHM öljyllä. Tärkeää: David Brown valmisti myös teollisuustraktoreita (Industrial), väriltään keltaisia traktoreita. Nämä traktorit olivat monista kohdista erilaisia kun maatalouteen tarkoitetut mallit ja niissä käytettiin jarrunestettä jarru- ja kytkinjärjestelmissä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Mitä etuja saavutettiin tuolla LHM nesteellä? en ole kyllä koskaan ymmärtäny miksi DB tuommoista alko käyttämään ja kummiskin taas teollisuusmalleissa sitten ei...
No nyt jos sitten saakin sylintereitä ja tiivisteitä ihan normi jarrunesteelle niin itte kyllä vaihtelisin semmoiset osat jos olisi sellanen Taavi loppuisi se leikki noiden muiden aineiden kanssa,tietenkin on taas joku osa mitä ei tehdäkkään eikä saa mistään,muutenhan asia meniskin liiankin helpoksi.
Toki LHM aineella toimii sehän on selvä mutta aina tuota saa ihmetellä,ei se huono systeemi ole mutta alumperinkin olisivat saaneet miettiä että muistaako monikaan moisia eroavaisuuksia ja sittenhän homma onkin susi kun väärää kaadettu!
No nyt jos sitten saakin sylintereitä ja tiivisteitä ihan normi jarrunesteelle niin itte kyllä vaihtelisin semmoiset osat jos olisi sellanen Taavi loppuisi se leikki noiden muiden aineiden kanssa,tietenkin on taas joku osa mitä ei tehdäkkään eikä saa mistään,muutenhan asia meniskin liiankin helpoksi.
Toki LHM aineella toimii sehän on selvä mutta aina tuota saa ihmetellä,ei se huono systeemi ole mutta alumperinkin olisivat saaneet miettiä että muistaako monikaan moisia eroavaisuuksia ja sittenhän homma onkin susi kun väärää kaadettu!
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
David Brown valmisti myös märillä levyjarruilla varustettuja traktoreita. Jarrujen työsylinterit ovat näissä traktoreissa pyöränvälitysten sisällä. Jos sylinteri vuotaa ja jarrunestet6tä pääsee pyöränvälitysten öljyyn, tuhoaa se öljyn voiteluominaisuudet. Tämän vuoksi päätettiin ottaa käyttöön mineraali öljy jarru ja kytkin järjestelmissä. Ja jotta ei tulisi väärinymmärryksiä, käytettiin LHM myös niissä traktorimalleissa joissa oli rumpujarruja. Teollisuustraktoreissa oli rumpujarrut etupyörissä eikä niissä ollut levyjarruja ja traktorit olivat muutenkin käyttökelvottomia maatalouskäytössä. Kaikissa ohjekirjoissa kerrotaan että jarruissa ja kytkimessä tulee käyttää LHM ja jos joku ei viitsi tai halua lukea ja noudattaa ohjekirjassa annettuja ohjeita, on se tämän henkilön oma asia, mutta siitä seuraa vaurioita ja jopa onnettomuuksia jos kytkin tai jarrut eivät toimi sen vuoksi että öljy on valunut ulos vaurioituneiden tiivisteiden ohi.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
En tiedä oikein kuuluisiko minun puuttua tähän keskusteluun, mutta puutun kumminkin.
Ei ollut pelkästään DB:n "päähänpisto" käyttää maataloustraktorissa öljyä nestejarruissa ja kykimessä välitysaineena. Monet muut traktorimerkit ovat tehneet saman ja syyt juurikin nuo mitkä Olle mainitsi.
Monissa pihakoneissa, ja näillä tarkoitan ammattkäyttöön valmistettuja kiinteistönhoitokoneita, muun muassa, on öljyjarrut ja edellisten syiden lisäksi tulee jarrujen rankka käyttö. Öljy alkaa kiehumaan paljon huonommin kuin glykolipohjainen jarruneste. Samasta syystä myös kaksipyöräisissä saatetaan käyttää öljyä. Sitä löytyy myös lentokoneiden jarrujärjestelmistä.
Ongelmahan tässä oikeastaan on, kun nestejarrusta tulee helposti mieleen jarruneste ja yleisin DOT4. Nykyautojenkin jarrunesteiden kanssa tosin saa olla tarkkana. Uudet ABS- ja ajonvakautussysteemit saattavat haluta jotain muuta kuin tavallista DOTe nestettä. Maailma monimutkaistuu.
Kerrotaan tarinoita, missä nestesäiliöön on pantu ensimmäisestä käteen osuneesta purkista milloin mitäkin ainetta ja hyvin on pelannut. Uskokoon ken haluaa, mutta minä en osta sitä ihan tuollaisena. Kyllä edelleenkin kannatta lukaista käyttöohje tai tutkia korkin päältä mitä siinä lukee.
Ei ollut pelkästään DB:n "päähänpisto" käyttää maataloustraktorissa öljyä nestejarruissa ja kykimessä välitysaineena. Monet muut traktorimerkit ovat tehneet saman ja syyt juurikin nuo mitkä Olle mainitsi.
Monissa pihakoneissa, ja näillä tarkoitan ammattkäyttöön valmistettuja kiinteistönhoitokoneita, muun muassa, on öljyjarrut ja edellisten syiden lisäksi tulee jarrujen rankka käyttö. Öljy alkaa kiehumaan paljon huonommin kuin glykolipohjainen jarruneste. Samasta syystä myös kaksipyöräisissä saatetaan käyttää öljyä. Sitä löytyy myös lentokoneiden jarrujärjestelmistä.
Ongelmahan tässä oikeastaan on, kun nestejarrusta tulee helposti mieleen jarruneste ja yleisin DOT4. Nykyautojenkin jarrunesteiden kanssa tosin saa olla tarkkana. Uudet ABS- ja ajonvakautussysteemit saattavat haluta jotain muuta kuin tavallista DOTe nestettä. Maailma monimutkaistuu.
Kerrotaan tarinoita, missä nestesäiliöön on pantu ensimmäisestä käteen osuneesta purkista milloin mitäkin ainetta ja hyvin on pelannut. Uskokoon ken haluaa, mutta minä en osta sitä ihan tuollaisena. Kyllä edelleenkin kannatta lukaista käyttöohje tai tutkia korkin päältä mitä siinä lukee.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Tosiasioihin tukeutuvat ja järkevät kirjoitukset ovat aina tervetulleita. IH:n englannissa valmistetuissa malleissa oli sisään rakennetut märät levyjarrut ja nesteenä käytettiin voimansiirron öljyä jolla täytettiin nestesäiliöt automaattisesti. Saksan malleissa, joissa oli sisään rakennettuja levyjarruja, oli erilliset säiliöt kytkin- ja jarru-öljyille ja niissä käytettiin myös samaa öljyä kun voimansiirroissa. Neste olisi näin ollen Hytran eli siis mineraali öljyä. Kaikissa traktoreissa (merkistä riippumatta) joissa on sisään rakennettuja märkiä levyjarruja, käytetään mineraali öljyä välittäjäaineena.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Kyllä traktoripuolella aika yleisesti on LHM-öljy jarru/kytkinnesteenä. Näin on ollut myös foordilla ja fiatilla. Foordis omat öljysäiliönsä, xx-90 ja tais x80 sarjan fiateissakin olla että vaihteiston öljynlauhduttimen tai ohjauksen paluulinjasta oli säiliön automaattitäyttö, eli sama vaihteisto/ohjausöljy ilman erillistä täytettävää säiliötä.
Tuossa LHM-öljyyn perustuvassa systeemissä on sekin etu, et jos sattuukin olemaan säiliö tyhjänä, niin hätätapauksessa sinne voi laittaa vaikka normi 10w-30 moottoriöljyä, eikä ole pelkoa tiivisteiden tuhoutumisesta.
Tosin, kylmässä moottoriöljy on ohukaisiin putkiin liikkumisen kannalta hiukan paksua ja liike , varsinkin paluuliike, on hieman hidasta.
Vanhat satasarjan Valmetit, x02/3 sarja, oli jarruneste, kuivat levyjarrut, x05 taasen märät levyjarrut mut työsylinterit on taka-akseliston ulkopuolisella asennuksella, niin niissäkin on vielä jarruneste.
Tuossa LHM-öljyyn perustuvassa systeemissä on sekin etu, et jos sattuukin olemaan säiliö tyhjänä, niin hätätapauksessa sinne voi laittaa vaikka normi 10w-30 moottoriöljyä, eikä ole pelkoa tiivisteiden tuhoutumisesta.
Tosin, kylmässä moottoriöljy on ohukaisiin putkiin liikkumisen kannalta hiukan paksua ja liike , varsinkin paluuliike, on hieman hidasta.
Vanhat satasarjan Valmetit, x02/3 sarja, oli jarruneste, kuivat levyjarrut, x05 taasen märät levyjarrut mut työsylinterit on taka-akseliston ulkopuolisella asennuksella, niin niissäkin on vielä jarruneste.
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Kiitos kattavasta vastauksesta eli ei käy sekotella sitten kumejakaan toisen nesteen toivossa,no itellä ei ole sellaista traktoriakaan että edes tarvitsisi mutta nyt sitten on tietoa jälleen enempi.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Takaikkunan kahvasta . 1490 vm-82 kahvalla ei ole vastakappaletta . Lukitsee
hytin runkoputken taakse . Näyttää alkuperäiseltä , tiedä sitten onko .
hytin runkoputken taakse . Näyttää alkuperäiseltä , tiedä sitten onko .
tv43- Viestien lukumäärä : 108
Paikkakunta : Tampere
Kiitosta
Terve!
Kiitos tähän mennessä vastauksista ja vinkeistä. Paljon olen kerennyt traktoria laittelemaan, mutta paljon on vielä tekemättä.
Tulin taas kyselemään tyhmiä
Lokilämmittimen vastus oli rikki, joten vaihdoin sen. Samalla pudotin nesteet pois ja vaihdoiten termarin, tiivisteet ja ylä- ja alavesiletkut ja klemmarit.
Pitääkö tuota järjestelmää ilmata jotenkin? Sain menemään 10 litraa nestettä, mutta huoltokäsikirja sanoo tilavuudeksi 13,7 litraa.
Eli se lohkonpuoli on ilmeisesti vielä tyhjä. Saako sitä muuten sinne, kuin käynnistämällä ja lämmittämällä konetta niin kauan, että termari aukeaa vai mikä konsti?
Kiitos tähän mennessä vastauksista ja vinkeistä. Paljon olen kerennyt traktoria laittelemaan, mutta paljon on vielä tekemättä.
Tulin taas kyselemään tyhmiä
Lokilämmittimen vastus oli rikki, joten vaihdoin sen. Samalla pudotin nesteet pois ja vaihdoiten termarin, tiivisteet ja ylä- ja alavesiletkut ja klemmarit.
Pitääkö tuota järjestelmää ilmata jotenkin? Sain menemään 10 litraa nestettä, mutta huoltokäsikirja sanoo tilavuudeksi 13,7 litraa.
Eli se lohkonpuoli on ilmeisesti vielä tyhjä. Saako sitä muuten sinne, kuin käynnistämällä ja lämmittämällä konetta niin kauan, että termari aukeaa vai mikä konsti?
Runkonaulain- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 15
Vs: 1390 takapotku Kysymyksiä
Käynnistä kone ja käytä tyhjäkäynnillä, jolloin nestetaso jäähdyttäjässä todennäköisesti laskee ja voit lisätä nestettä. Termostaatin laipassa on pieni reikä jonka kautta järjestelmä ilmaa itsensä käytön aikana. Paina ylävesiletkua hitaasti koneen käydessä poistaaksesi osan ilmasta ja käytä kone lämpimäksi.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Similar topics
» Taavetti 1390 kysymyksiä
» taavetti 1390 kysymyksiä
» 1210 Asiaa
» 996 takapotku vaihto nelivetoiseen, mitä vikoja?
» 880 kysymyksiä
» taavetti 1390 kysymyksiä
» 1210 Asiaa
» 996 takapotku vaihto nelivetoiseen, mitä vikoja?
» 880 kysymyksiä
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa