Taavetti 1390 kysymyksiä
+3
TIKO
otsoni
Taavetti1390
7 posters
Sivu 1 / 1
Taavetti 1390 kysymyksiä
vm -81 ja tunteja lujasti takana joka näkyy ( ei oikeeta tietoa määrästä ) . Itsellä vuodesta 2001 alkaen lumi ja muissa piha töissä ( klapi työt ja muut tien hoitojutut ) eli tunteja tullut tosi vähän tuosta alkaen. Koko ajan tyhjäkäynnillä sirkelin edessä ajaa öljyä pakosarjaan ja aina täytyy ajaa ne pihalla kierroksilla. Nyt vuosien ajan lisääntynyt ja erityisesti lisääntynyt viime vuoden aikana. Ja nyt klapisirkelin edessä alkoi ajaa ihan lujasti putkesta öljyä tahrien konepellinkin. Pakosarjan saumoista valuttanut kanssa ja nyt oikeastaan juoksi. Öljy laski aika vauhtia tikusta muutamassa tunnissa nyt. Eli joku vuoto alkoi lujemmin , mutta mikä ? Onko se venttiilivarret, vai ohipuhaltaako. On aina huohottanut, mutta en sen ihmeemmin kuin nuoruuden 995:kaan.
Mistä kannattais alkaa ? Ja kannattaako ?
Lisäksi koko aikana ei ole ykkönen pysynyt päällä. On kuitenkin nuo 2-3-P ja kerroin 4 x pelittäneet hyvin.
Nimimerkki Upi56
Mistä kannattais alkaa ? Ja kannattaako ?
Lisäksi koko aikana ei ole ykkönen pysynyt päällä. On kuitenkin nuo 2-3-P ja kerroin 4 x pelittäneet hyvin.
Nimimerkki Upi56
Taavetti1390- David Brown : DB Case 1390
Viestien lukumäärä : 8
Paikkakunta : Ulvila
Vs: Taavetti 1390 kysymyksiä
Tokihan Taavetti kannattaa kuntoon laittaa, tekee klapia vielä isot pinot.
Sylinterikansi irti, näkee venttiilien tilanteen. Öljypohja pois ja mannät ylös, pääsee nekin tutkimaan.Voi löytyä selvä vikakin esim. männänrengas poikki. Jos ei selvää vikaa näy, niin sitten mittailee toleranssit.
Ei se täysi koneremonttikaan ihan mahottomia maksa.
Info osiosta löytyy korjauskirja
http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/pdf/I%20J%20CASE%20%28DAVID%20BROWN%29%201190%201290%201390%201490%201690%20Korjaamok%e4sikirja%2001.pdf
Sylinterikansi irti, näkee venttiilien tilanteen. Öljypohja pois ja mannät ylös, pääsee nekin tutkimaan.Voi löytyä selvä vikakin esim. männänrengas poikki. Jos ei selvää vikaa näy, niin sitten mittailee toleranssit.
Ei se täysi koneremonttikaan ihan mahottomia maksa.
Info osiosta löytyy korjauskirja
http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/pdf/I%20J%20CASE%20%28DAVID%20BROWN%29%201190%201290%201390%201490%201690%20Korjaamok%e4sikirja%2001.pdf
otsoni- Viestien lukumäärä : 449
Vs: Taavetti 1390 kysymyksiä
Onko huohotinputki puhdas, jos o, taitaa olla väljä kone jo. Toisaalta dieselkone tykkää puhdistusajosta kuumana. Oisko öölirenkaat jumittuneet männistä kevyen käynnin takia.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Taavetti 1390 kysymyksiä
Just meinasin samaa kuin TIKO. Renkaat pikeytyy kevyellä kuormalla paljon käytettäessä ja alkaa vuotaan. Saattaa korjautua kun sopivasti antaa töitä. Se sopivasti ainakin minun mielestä tarkoittaa että piippu alkaa vaihtaan väriä. Mulla punainen emali alkaa tummumaan.
Jos renkaita poikki tai kunnolla piessä niin sitten ei auta muu kuin avaus.
Jos renkaita poikki tai kunnolla piessä niin sitten ei auta muu kuin avaus.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1661
Paikkakunta : Saarijärvi
Missähän päin noita DB koneremppoja tehdään länsi-rannikolla ?
otsoni kirjoitti:Tokihan Taavetti kannattaa kuntoon laittaa, tekee klapia vielä isot pinot.
Sylinterikansi irti, näkee venttiilien tilanteen. Öljypohja pois ja mannät ylös, pääsee nekin tutkimaan.Voi löytyä selvä vikakin esim. männänrengas poikki. Jos ei selvää vikaa näy, niin sitten mittailee toleranssit.
Ei se täysi koneremonttikaan ihan mahottomia maksa.
Info osiosta löytyy korjauskirja
http://www.kolumbus.fi/saarikonrinne2/pdf/I%20J%20CASE%20%28DAVID%20BROWN%29%201190%201290%201390%201490%201690%20Korjaamok%e4sikirja%2001.pdf
Taavetti1390- David Brown : DB Case 1390
Viestien lukumäärä : 8
Paikkakunta : Ulvila
Ei ole vaan karstanen. Minusta huohottaa kuten joskus nuorena muistelin 995:sta, joka edelleen käytössä ja oli vm -73 eikä ole tehty kuin joskus 80 luvulla kytki ( se ajovoimanotto kun ei enää irrottanut vaikkakuin paino astinl. Se pirun 2-kytkin
TIKO kirjoitti:Onko huohotinputki puhdas, jos o, taitaa olla väljä kone jo. Toisaalta dieselkone tykkää puhdistusajosta kuumana. Oisko öölirenkaat jumittuneet männistä kevyen käynnin takia.
Taavetti1390- David Brown : DB Case 1390
Viestien lukumäärä : 8
Paikkakunta : Ulvila
Vs: Taavetti 1390 kysymyksiä
Karkennut männänrengas lisää huohotusta, mutta ei pakosarjan kuolaamista jos ei ole katkennut öljyrengas. Öljyrengas taas ei herkästi katkea kun siihen ei tule painetta paljon minkään vertaa. Ennen aukaisua kanattaa ehkä kokeilla oikeita töitä edes päivän. Jos ei ole mitään järkevää tekemistä, niin lainaa jostakin raskas peräkärry ja vetele sitä edestakaisin mäkisellä tiellä. Moni klapikoneenpyörittäjä on toipunut tuolla konstilla vaikka pakosarjan alla koko moottorin kylki on ollut märkänä.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5106
Vs: Taavetti 1390 kysymyksiä
Tuo "pikkukäyttö" taitaa päteä ihan autoihinkin..... Ostin meinaan tuos syyskuussa -99 mondeon vanhemmalta pariskunnalta Turusta ( ens omistajalta ) ja se kans alkuun hukkas öljyä sellasen 1,5L/1000km....
Nyt ajellut sillä liki 5000km ja viimeiseen 2000km aikana ei lisätty tavaraa, ja pinta pudonnut enää 3mm ylämerkistä... Kun ekan 2000km aikana sai lisätä yht 3L ölppää.....
Nyt ajellut sillä liki 5000km ja viimeiseen 2000km aikana ei lisätty tavaraa, ja pinta pudonnut enää 3mm ylämerkistä... Kun ekan 2000km aikana sai lisätä yht 3L ölppää.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Taavetti 1390 kysymyksiä
Juu ei se katkennut ylin männänrengas pakosarjan kuolaamista lisiny. Öljyä alko lentää suoraa pakoputken päästä että alkoi haitata näkyvyttä kertyessään tuulilasiin. Eikä kone ollut edes Taavetti, että vinkki on kyllä siinä mielessä aiheeton
otsoni- Viestien lukumäärä : 449
No mikäs sitten vuoti ? Tuliko venttilien varsien kautta koska mulla pölläyttää oikein kunnon siniset öljy savut hetken tyhjäkäynnin jälkeen.
otsoni kirjoitti:Juu ei se katkennut ylin männänrengas pakosarjan kuolaamista lisiny. Öljyä alko lentää suoraa pakoputken päästä että alkoi haitata näkyvyttä kertyessään tuulilasiin. Eikä kone ollut edes Taavetti, että vinkki on kyllä siinä mielessä aiheeton
Eli kuten aikoinaan ekassa -75 Golfissa 1,1 liitranen jo n. 40tkm jälkeen oli kuin Warre liikennevaloissa kova imu tyhjäkäynnillä imupuolelta veti venttiili varsiiin öljyä joka sitten bensalla pestiin kiihdytettäessä. Oli kuin pahempikin Warre. Kaksi kertaa tehtiin kumien vaihto ja pari venttiiliä meni. Lopulta meni kansikin vaihtoon ja km oli silloin vasta jotain 130tkm. Eli silloin WV opetteli koneitten tekoa , tai kansien oikeastaan.
Taavetti1390- David Brown : DB Case 1390
Viestien lukumäärä : 8
Paikkakunta : Ulvila
Vs: Taavetti 1390 kysymyksiä
Sieltä se varmaan ventiilinvarsien kautta puhkui ylimääräisiä paineita pois öljyjen kanssa.Hyvin kone muuten kävi mutta lasin sotkeminen alkoi kiusaamaan. Venttiilit siihen vaihdettiin ja uudet männänrenkaat. Nyt on hyvin pelannut parikymmentä vuotta.
otsoni- Viestien lukumäärä : 449
Case 1390 työntötankot
Mistähän saisi 1390 Casen työntotankoja?
Kone kävi pienillä kieroksilla ja pistin lingon päälle. Sakkasi kone ilmeisesti. Tai oli sitten ventiilin välykset ihan mitä olisi pitänyt olla.
Kone kävi pienillä kieroksilla ja pistin lingon päälle. Sakkasi kone ilmeisesti. Tai oli sitten ventiilin välykset ihan mitä olisi pitänyt olla.
Viimeinen muokkaaja, Nixi pvm Pe Tammi 30 2015, 21:01, muokattu 1 kertaa
Nixi- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 3
Paikkakunta : Ylitornio
Romua on tullut!
kakos sylinterissä pako venttiilin lautanen tippunut männän päälle.
Syy vielä arvoitus ??? Olisko muka kilometrit tullut täyteen.
Pakoventtiilin työntö tanko suijunut aika lailla. Myös imuventtiilin työnto tanko suijunut hieman.
Todennäköisesti lautanen jäänyt männän ja imuventtiilin väliin. Selviä kun kansi on auki.
Syy vielä arvoitus ??? Olisko muka kilometrit tullut täyteen.
Pakoventtiilin työntö tanko suijunut aika lailla. Myös imuventtiilin työnto tanko suijunut hieman.
Todennäköisesti lautanen jäänyt männän ja imuventtiilin väliin. Selviä kun kansi on auki.
Nixi- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 3
Paikkakunta : Ylitornio
Case 1390 kiristys tiukutuksia
Kansi neljässä vaiheessa.
Ensinnä 40, toiseksi 80, kolmanneksi 108, lopuksi 135 Nm
Nokka akselin kiinnitys pultit 61 Nm
Venttiilin keinuvivun säätömutterit 19 Nm
Venttiilikopan mutteri 11 Nm 13,5 Nm
Pakosarjan pultit 34 Nm
Poltonaine suuttimien pultit 20 Nm
Poltonaine suodatin moottorin kylkeen kiinnitys pultit 34Nm
http://www.dbtc.co.uk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&p=56464
Kirertokangen laakeri 68Nm
http://www.bareco.com.au/files-casedb-db7a
Ensinnä 40, toiseksi 80, kolmanneksi 108, lopuksi 135 Nm
Nokka akselin kiinnitys pultit 61 Nm
Venttiilin keinuvivun säätömutterit 19 Nm
Venttiilikopan mutteri 11 Nm 13,5 Nm
Pakosarjan pultit 34 Nm
Poltonaine suuttimien pultit 20 Nm
Poltonaine suodatin moottorin kylkeen kiinnitys pultit 34Nm
http://www.dbtc.co.uk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&p=56464
Kirertokangen laakeri 68Nm
http://www.bareco.com.au/files-casedb-db7a
Nixi- David Brown : 1390
Viestien lukumäärä : 3
Paikkakunta : Ylitornio
Vs: Taavetti 1390 kysymyksiä
Ettei kannen tiiviste valskaa, vettä jos tarpeeksi männän päällä niin pum käy noin mielestäni. Laitahan tuntimäärä niin vois arvioida..
OHI aiheen:
Puimuri Sampo 680 -89 valmetin koneesta katkesi työntötanko kahtia syksyllä, jumalaton pauke kävi, tunteja vasta 2170, ilmansuotimesta tuli pakokaasua pihalle.. Työntötanko meni kahtia siististi, ei mitään vikaa näkyny. Oli helppo korjaus, kaverille kysely mistä romutettuja 705 valtun koneita löytyy,siltä sopiva tanko sitten.. Venttiilikoppa pois, vanhan tangon palat pois, uusi tilalle ja välysten tarkistus. 30 min remppa. Seuraavana päivänä napsutteli taas kauraa nätimmin kuin ostettaessa..
OHI aiheen:
Puimuri Sampo 680 -89 valmetin koneesta katkesi työntötanko kahtia syksyllä, jumalaton pauke kävi, tunteja vasta 2170, ilmansuotimesta tuli pakokaasua pihalle.. Työntötanko meni kahtia siististi, ei mitään vikaa näkyny. Oli helppo korjaus, kaverille kysely mistä romutettuja 705 valtun koneita löytyy,siltä sopiva tanko sitten.. Venttiilikoppa pois, vanhan tangon palat pois, uusi tilalle ja välysten tarkistus. 30 min remppa. Seuraavana päivänä napsutteli taas kauraa nätimmin kuin ostettaessa..
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Taavetti 1390 kysymyksiä
TIKO kirjoitti:E
OHI aiheen:
Puimuri Sampo 680 -89 valmetin koneesta katkesi työntötanko kahtia syksyllä, jumalaton pauke kävi, tunteja vasta 2170, ilmansuotimesta tuli pakokaasua pihalle.. Työntötanko meni kahtia siististi, ei mitään vikaa näkyny. Oli helppo korjaus, kaverille kysely mistä romutettuja 705 valtun koneita löytyy,siltä sopiva tanko sitten.. Venttiilikoppa pois, vanhan tangon palat pois, uusi tilalle ja välysten tarkistus. 30 min remppa. Seuraavana päivänä napsutteli taas kauraa nätimmin kuin ostettaessa..
Sampon, 411 ym, Vallukoneisissa puimureissa erittäin suositeltava suositus, että venttiilinvälykset tarkistetaan vuosittain. Oireita ollut paljon, että välykset pääsee isoiksi, ja rikkoontumisia, jopa venttiililukitusten irtoamisia ja venan putoamisia männän päälle..... Kilikoli, jopa siis aika isohkokin, siinä kohtaa, ja kaikki ihan romurautaa sitten.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Taavetti 1390 kysymyksiä
jusape kirjoitti:TIKO kirjoitti:E
OHI aiheen:
Puimuri Sampo 680 -89 valmetin koneesta katkesi työntötanko kahtia syksyllä, jumalaton pauke kävi, tunteja vasta 2170, ilmansuotimesta tuli pakokaasua pihalle.. Työntötanko meni kahtia siististi, ei mitään vikaa näkyny. Oli helppo korjaus, kaverille kysely mistä romutettuja 705 valtun koneita löytyy,siltä sopiva tanko sitten.. Venttiilikoppa pois, vanhan tangon palat pois, uusi tilalle ja välysten tarkistus. 30 min remppa. Seuraavana päivänä napsutteli taas kauraa nätimmin kuin ostettaessa..
Sampon, 411 ym, Vallukoneisissa puimureissa erittäin suositeltava suositus, että venttiilinvälykset tarkistetaan vuosittain. Oireita ollut paljon, että välykset pääsee isoiksi, ja rikkoontumisia, jopa venttiililukitusten irtoamisia ja venan putoamisia männän päälle..... Kilikoli, jopa siis aika isohkokin, siinä kohtaa, ja kaikki ihan romurautaa sitten.....
Juu, vasta 75h itse ajanut tuota niin ei kokemusta tuon asian suhteen.. Selevä, pitääpä aukaista koppa ennen puinteja, mutta aika hankala pyöritellä konetta hihnoista pitäen.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: Taavetti 1390 kysymyksiä
Kyllä se motti aika luonnikkaasti pyörii loppuin lopuksi, sieltä pääremmistä. Kaveri pyörittämään kun kuikuilee itte vanojen liikettä.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Taavetti 1390 kysymyksiä
Just, ohranvihneiden pudotessa silmille.. Kiire tulee saunaan putsaamaan itteään..jusape kirjoitti:Kyllä se motti aika luonnikkaasti pyörii loppuin lopuksi, sieltä pääremmistä. Kaveri pyörittämään kun kuikuilee itte vanojen liikettä.....
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Similar topics
» taavetti 1390 kysymyksiä
» 1390 takapotku Kysymyksiä
» Taavetti sammuilee 1390
» case / taavetti 1390 käynti ongelma
» 1390 rengastaminen
» 1390 takapotku Kysymyksiä
» Taavetti sammuilee 1390
» case / taavetti 1390 käynti ongelma
» 1390 rengastaminen
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa