1294 laturi
+5
Tessu
mattkau
jusape
outsider
sopanja
9 posters
Sivu 1 / 1
1294 laturi
Tuo on ladannut heikosti matalilla kierroksilla ja kaivoin laturin pois. Ajatus on laittaa uusi että eitarvitse tapella. 70A laturi oli paikallaan, tuskin alkuperäinen. Istui vähän huonosti paikalleen ja hihna oli vähän vinossa. Johdot oli yhdellä alkuperäisellä liittimellä kiinni. Onko linkata sopivaa laturia joka tuonne sopii? Vai vaihtaisiko pienemmän hihnapyörän, tuossa on aika suuri D90mm. Perin kelju kaivaa laturi pois ilman etukuormaajan irroittamista, tilaa on huonosti.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 laturi
Paranee kyllä paljon kun laittaa pienemmän hihnapyörän.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: 1294 laturi
N. 65-70mm siiva muuttaa lataustehoa aika paljon, vs. n.90mm siiva
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1294 laturi
Juurikin näin. Vaihtovirtalaturin parempi lataus pienillä kerroksilla johtuu (pelkästään) siitä, että siihen voi laittaa pienemmän rullan kuin tasavirtalaturiin, koska kestää paremmin kierroksia. Ja toisin päin, tasavirtalaturiin jos pistää pienen pyörän, niin moottorin täysillä kierroksilla lähtee kollektorista lamellit tai ankkurin lankakiepit karkuun rautojen välistä. Mistähän tuohon lie löytynyt se iso ratas, alkuperäisestä laturista.
Muuten kannattaa yrittää shimmaamalla tai kiinnitysrautoja taivuttelemalla/reikiä soikistamalla saada laturi paremmin linjaan. Jatkaa huomattavasti remmin vaihtoväliä.
Muuten kannattaa yrittää shimmaamalla tai kiinnitysrautoja taivuttelemalla/reikiä soikistamalla saada laturi paremmin linjaan. Jatkaa huomattavasti remmin vaihtoväliä.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1294 laturi
Täytyy käydä Aditassa kysymässä pienempää hihnapyörää niin kokeillaan sillä. Täytyy tutkia myös tuo linjaus. Paikallaan oli 1200 pitkä hihna ja se tuntui aavistuksen liian pitkältä. Varaosakaupat näyttää 1175mm hihnaa mutta en tiedä pitäisikö olla vielä lyhyempi jos tuohon saa pienemmän pyörän. Täytyy kokeilla.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 laturi
Voihan se olla, että siivaa vaihtamalla linjauskin korjautuu. Niitä kun on erilaisilla kiinntyksillä akselille.
Tässä mallissa piti jo olla Luukkaan vaihtovirtalaturi ja siinä pieni ratas.
Tämä menee pikkaisen sivuun aiheesta, mutta pikku Luukkaan tasavirtalaturin, kun vaihtoi Lucas 18ACR vaihtovirtaan, niin etupään kiinnityksiä ei juuri tarvinnut muutella, oli linjassa. Takapäähän tietysti piti keksiä jotain, kun tasavirta 5 senttiä pidempi kuin vaihto.
Tässä mallissa piti jo olla Luukkaan vaihtovirtalaturi ja siinä pieni ratas.
Tämä menee pikkaisen sivuun aiheesta, mutta pikku Luukkaan tasavirtalaturin, kun vaihtoi Lucas 18ACR vaihtovirtaan, niin etupään kiinnityksiä ei juuri tarvinnut muutella, oli linjassa. Takapäähän tietysti piti keksiä jotain, kun tasavirta 5 senttiä pidempi kuin vaihto.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: 1294 laturi
Empä ole kyllä kuullu että hajois tasavirtalaturi kuvaamalla tavalla..voi tietty ollakkin jos sais oikeen kovat kiekat mutta onko niin pientä hihnapyörää esim.Lucakseen olemassakaan että saisi? on noita latureita vaiheltu päikseen autoihin ja raksoihin ja aina ne on joo toiminu tai sitten muuta vikaa tullu,yleensä se että laakerit väljät ja ei pyöri suoraan eli ottaa kenttään eikä lataa pikku kierroksilla,tai sitte hiilet/kollektori kulunu.
yhdestä startista kyllä juotin langat takasin kollektoriin kun ei enää pyörinu kun vaivoin,sen jälkeen taas ok,nekin oli vain löysällä ei irti.
yhdestä startista kyllä juotin langat takasin kollektoriin kun ei enää pyörinu kun vaivoin,sen jälkeen taas ok,nekin oli vain löysällä ei irti.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1294 laturi
sopanja kirjoitti:Täytyy käydä Aditassa kysymässä pienempää hihnapyörää niin kokeillaan sillä. Täytyy tutkia myös tuo linjaus. Paikallaan oli 1200 pitkä hihna ja se tuntui aavistuksen liian pitkältä. Varaosakaupat näyttää 1175mm hihnaa mutta en tiedä pitäisikö olla vielä lyhyempi jos tuohon saa pienemmän pyörän. Täytyy kokeilla.
Mul on erinäinen kokoelma erillaisia siivoja eri latureistä. Akselireikä tossa ilmeisesti 17mm, pitäis vaan lisäksi tietää remmin leveys, 10 vaiko 13mm, ja sitten remmin keskilinjasta mitta siivan laturinpuoleiseen akselin tasopintaan, sielläkin monasti eripaksuisia shimmiprikkoja.
Siivapyöriä löytynee OD mitalla n.50mm -> n.85mm
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1294 laturi
Tuossa on 10mm remmi. Kävin päivällä ostoksilla ja sieltä jäi matkaan jäi olikohan se 67mm pyörä. Hihnan linjauksen ongelma johtunee takakorvakkeen kiinnityksestä. Laturi oli vähän vinossa. Täytyy tutkia viikonloppuna.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 laturi
Siinä ne romut tekee kauppansa, itsekin olen säästänyt laturin hihnapyöriä ja oli käyttöä kun taavetteihin on tehokkaammat laturit vaihdettu
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 1294 laturi
Laturinvaihtoon tulee lisää tilaa kun vaan nostaa sen kuormaajan ylös ja pönkkää luotettavasti jollain parrulla tai jos uudempi kapistus, niin niissä mukana se sylinteriin kiinnitettävä väliholkki huoltoja varten ettei alas tuu.
TIKO- David Brown : 1390, 1494-4HS+ Isme 140,1690HS (osina),1690T-4,1594-4HS
DBTCF:n jäsen nro : 54
Viestien lukumäärä : 903
Ikä : 46
Paikkakunta : Nastola
Vs: 1294 laturi
eikös tuohon nyt voi vaihtaa tehokkaampaa laturia paikalleen kun kerta irti jo on,en kyllä itte jaksais hihnapyörien kanssa temuta,jonkuin ampeerin tekee mutta sekään ei riitä jos on paljon valoja pimeällä päällä
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1294 laturi
Vähän tulee tilaa jos nostaa aisat ylös mytta tuossa vanhassa Quickessa sovitteet sekä osin kuormaajan kiinteät osat tulee ikävästi eteen. Äkkiä tuon kuormaajankin irrottaa mutta takasin menee helposti tai sitten ei. Laturi oli tarkoitus uusia. Vanha on kuitenkin melko tuoreen näköinen ja 70A niin luulisi riittävän.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 laturi
70A laturi on kyllä riittävän tuottelias, jos vaan pyörii tarpeeksi.
Jos ei kierroksia ole, niin ei se lataakaan kunnolla. Tuolla siinä kiinni olleella hihnapyörällä vs. uudella on jo melkonen vaikutus lataustehoon pienemmillä kierroksilla.
Pienemmällä(kin) hihnapyörällä pitää sitten huolehtia hihnan sopivasta kireydestä, ettei ala luistamaan.
Kyllä ne käämit ulos tulee sieltä roottorin sisältä, mutta tarvii kierroksia laturilla yli 10000.
Sen se kyllä osaa pyöriä vaikkapa 7000rpm pyörivällä koneella jo helposti, kun hihnapyörien halkaisijoiden suhde on liki kolmen luokkaa.
Jos ei kierroksia ole, niin ei se lataakaan kunnolla. Tuolla siinä kiinni olleella hihnapyörällä vs. uudella on jo melkonen vaikutus lataustehoon pienemmillä kierroksilla.
Pienemmällä(kin) hihnapyörällä pitää sitten huolehtia hihnan sopivasta kireydestä, ettei ala luistamaan.
Kyllä ne käämit ulos tulee sieltä roottorin sisältä, mutta tarvii kierroksia laturilla yli 10000.
Sen se kyllä osaa pyöriä vaikkapa 7000rpm pyörivällä koneella jo helposti, kun hihnapyörien halkaisijoiden suhde on liki kolmen luokkaa.
Gary Grand- DBTCF:n jäsen nro : 22
Viestien lukumäärä : 195
Ikä : 52
Paikkakunta : Petäjävesi
Vs: 1294 laturi
Mulla on uudemmassa taavissa 70a laturi. Puhallin ja 8x 55w lamput + pienemmät kulutukset päällä ei meinaa virtanen riittää. Tyhjäkäynnillä ei läheskään, johtuen juuri hihnapyörästä.
Ei oo pahan hintainen motonetissä yleismallin laturi 100a teholla, sen laittaisin jos vaihtaisin.
Mutta voi olla työvalojen vaihto edessä ledeihin, se auttanee
Ei oo pahan hintainen motonetissä yleismallin laturi 100a teholla, sen laittaisin jos vaihtaisin.
Mutta voi olla työvalojen vaihto edessä ledeihin, se auttanee
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 1294 laturi
Joskus vaihdoin omaan nelikkochevy-pikappiin 100A laturin 63A tilalle. Siiva oli jokin 55mm halkaisijaltaan. Sai kyllä pitää ihan tosissaan 10mm remmiä piukalla, siis todella piukalla, ettei alkanut parkumaan , kontaktipintaa remmillä laturin siivaan oli noin 1/3 kierrosta...... Siivapyörien suhde oli jokin 4:1 , tai enemmän
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1294 laturi
Juu, kyllä nykyiset moniurahihnat on tarpeen kun kattelee uudempien koneiden latureiden tehoja ja siihen vielä muut apulaitteet päälle.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 1294 laturi
Ton perinteisen 9.5-10mm kiilahihnan voimansiirtokyky alkaa olla jo aika rajoilla siinä 70A laturin kanssa, riippuen laturin siivapyörän koosta ja asemoinnista muihin siivapyöriin, eli millaisen astekulman se remmi kulkee siivalla
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1294 laturi
Toi on totta. Liika kiristäminen taas voi käydä laakereiden päälle jossain vaiheessa. Onhan tuo hihnan kireyskin (vakiolaturille tosin) kerrottu ohjekirjassa.
Paulig- David Brown : 990 Selectamatic vm. 79 Sekurahytillä & 990 vm. 76 taavihytillä
DBTCF:n jäsen nro : 14
Viestien lukumäärä : 1187
Paikkakunta : Pohjois-Savo
Vs: 1294 laturi
Nyt on pienempi pyörä paikallaan. Tuo on 64mm. Oli vaikeuksia saada 1175mm hihna paikalleen. 1200 taas oli liian pitkä. Ilmeisesti tuo laturi on rungoltaan suuremoi ja säätö on lyhyt. Nyt lataa 14.4V tyhjäkäynniltä alkaen.
sopanja- Viestien lukumäärä : 261
Vs: 1294 laturi
onhan noita pojat laittanu yli 100A latureitakin subbariautoihin kun virtaa ovat tarvinneet,ja ihan kiilahihna on pyörittäny,empä oel kyl hhnapyöriä vaihellu mutta tiedän yhden joka vaihtoi saman asian vuoksi,toki on toimiva juttu.
Entisaikaan sai kirrata melkeen Cortinassa tasavirtalaturin hihna rautakangella että olis halogenivaloilla ladannu heh.
Entisaikaan sai kirrata melkeen Cortinassa tasavirtalaturin hihna rautakangella että olis halogenivaloilla ladannu heh.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: 1294 laturi
Sellainenkin havainto että kiilahihnan materiaali (kumiseos) vaikuttaa hihnan pitävyyteen.
Same Silverissä oli uutena Good yearin valmistama tuulettajanhihnan ja sitä ei pitämään saanu. Aina vonkui niin kauan kun kone piti jälkihehkua päällä. Hihna oli erittäin liukasta materiaalia. Vaihdoin siihen jonkun halvan tarvikehihnan ja siihen loppui vonkuminen. Tietysti tiukalla pitää olla sekin
Same Silverissä oli uutena Good yearin valmistama tuulettajanhihnan ja sitä ei pitämään saanu. Aina vonkui niin kauan kun kone piti jälkihehkua päällä. Hihna oli erittäin liukasta materiaalia. Vaihdoin siihen jonkun halvan tarvikehihnan ja siihen loppui vonkuminen. Tietysti tiukalla pitää olla sekin
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: 1294 laturi
Toki remmin valmistajilla / merkeillä on eri seoksia omissa remmien materiaaleissa. Kova hihna luistanee herkemmin, mut kuluu vähempi = pitää olla piukall ajo alkujaankin, pehmeämpi, kumimaisempi pitää paremmin hieman löysemmälläkin, mut vähänkään liian löysällä ollessa, myös kuluu hitokseen .......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1294 laturi
Paulig kirjoitti:Mulla on uudemmassa taavissa 70a laturi. Puhallin ja 8x 55w lamput + pienemmät kulutukset päällä ei meinaa virtanen riittää. Tyhjäkäynnillä ei läheskään, johtuen juuri hihnapyörästä.
Ei oo pahan hintainen motonetissä yleismallin laturi 100a teholla, sen laittaisin jos vaihtaisin.
Mutta voi olla työvalojen vaihto edessä ledeihin, se auttanee
Sopivan tehoiset ledit työvaloiksi niin laturin teho rittää.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: 1294 laturi
Sepä se siksi mullakin jäi aikoinaan Cortina pukeille seisoskelee kun ostin auton missä oli sitten jo vaihtovirtalaturi valmiina,en jaksanu leikkiä osien vaihtoa.
Se on vaan niin että kun vanhaa alkaa jostai uudeksi tekee aina saa jotain maksellakkin,nuo ledit kyllä ON monen vanhan kapistuksen pelastus samoin vaihtovirtalaturikin,ei tartte jokaisella piikilangankiristäjällä tai Brittiautolla ajella kekäleillä,museokapistuksissa toki joutuu miettimään kuinka asian ratkaisee mutta niilläpä ei paljoa talvella kurvailla eli puhallintakaan ei monesti tartte.
Se on vaan niin että kun vanhaa alkaa jostai uudeksi tekee aina saa jotain maksellakkin,nuo ledit kyllä ON monen vanhan kapistuksen pelastus samoin vaihtovirtalaturikin,ei tartte jokaisella piikilangankiristäjällä tai Brittiautolla ajella kekäleillä,museokapistuksissa toki joutuu miettimään kuinka asian ratkaisee mutta niilläpä ei paljoa talvella kurvailla eli puhallintakaan ei monesti tartte.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa