1494 Jarruongelma
+2
1690 metsä
Cassu
6 posters
Sivu 1 / 1
1494 Jarruongelma
Tarvis hiukan hätäapua, kun Kasperi jäi tienvarteen. Elikkä 1494 pistää vasemman pyörän jarrua päälle omia aikojaan. Poljinta pumppaamalla jarrua saa hieman pois päältä, mutta ei ihan kokonaan. Sitten kun pätkän ajaa niin pyörä menee loppujen lopuksi lukkoon. Tuossa kuvia katsellessa tulin siihen tulokseen, että todennäköisin vika voisi olla käyttölevyt (actuator plate), jotka ovat kuluneet niin että välissä olevat kuulat jumittavat jarruja. Sitä en kyllä keksinyt miksi jarrut kiristyvät ajaessa. Tuohon kaipaisin kovasti tietäjiltä vinkkiä, kuten myös sille saako jarrut jollain konstilla pakotettua pois päältä, että voisin 1,5 km ajaa jotta Kasperi pääsisi kotipihaan.
Cassu- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1494 Jarruongelma
Voisko käsijarrun vaijeri jumittaa ja jättää njarrun laahaamaan.
Oletko kokeillu peruuttaa pikkupätkän, auttaako mitään
Kun jarru laahaa osat lämpenee ja laajenee, se aiheuttaa jarrun kiristymisen ajettaessa
Oletko kokeillu peruuttaa pikkupätkän, auttaako mitään
Kun jarru laahaa osat lämpenee ja laajenee, se aiheuttaa jarrun kiristymisen ajettaessa
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: 1494 Jarruongelma
Tuota minäkin veikkaan että käsijarrun vaijeri on jumissa.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: 1494 Jarruongelma
Tuo jarruvaijeri tuli katsottua ensimmäiseksi. Kävin tässä välissä hiukan suostuttelemassa Kasperia kotiinpäin ja taisi vikakin löytyä. Avasin ilmauspropun jos saisi käsijarrun käyttövivusta väännettyä jarruja aukipäin paremmin, kun sylinteri on paineeton. Kun avasin propun, sieltä purskahti nestettä ja samalla käsijarruvipu nousi hiukan ylöspäin. Jarrut lähti pois päältä ja saatoin tuoda työkaverin kotiin. Taitaa olla tiivisteremppa vastassa. Oliskohan tuohon villejä arvauksia tai jopa tietoa pitääkö aloittaa pää- vai jarrusylinteriltä. Enpä tuota jaksa itse enempää enää tänään pähkäillä vaan lähdetään pojan kanssa rantasaunan lämmitykseen. Poika kyllä ehdotti tuota ratkaisua heti ensitöikseen, mutta en sitä oikein tosissani ottanut. Jarrujen kiristyminen ajon aikana ei oikein sopinut tuohon ratkaisuun, mutta tuo täällä kerrottu lämpenemisestä johtuva kiristyminen kyllä selittää sen. Tuota tiivisteremppaa olen kyllä hiukan odotellut. Kun koneen hankinnan jälkeen vaihtelin öljyjä ja suodattimia huomasin, että siellä oli väärää jarrunestettä. Vaihdoin senkin sitten vihreään, mutta hiukan on arveluttanut kuinka pitkään punaiset ovat siellä olleet ja mitkä ovat seuraukset. Taitaa olla paras tilata kaikkiin tiivisteet saman tien, mutta jos sais tuon vasurin nyt ensin toimimaan.
Cassu- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1494 Jarruongelma
Oliko tuo punainen neste automaattiöljyä? Automaattiöljy ei ehkä ole tiivisteille niin tuhoisaa. Jarruneste pilaa tiivisteet kyllä varmasti.
Jos tiivisteet on pilattu väärällä nesteellä epäilen vahvasti, että kaikki tiivisteet on uusittava
Jos tiivisteet on pilattu väärällä nesteellä epäilen vahvasti, että kaikki tiivisteet on uusittava
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: 1494 Jarruongelma
Uudet tiivisteet ainakinn vaatii jos tosiaan vääriä nesteitä käytetty.
Jarrusylinterit voi tuon ikäisissä olla "rokonarvella" .Sylinterin hoonaus hiomanauhalla voi auttaa jos ei oikein pahaksi ole mennyt.
Jarrujen säätöhän tapahtuu siitä alennuspyärstön jarrupuolen ylätulpan kautta .
https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr65466ar1077553
Tuossa kuvassa mutteri nro 16 ruuvataan kiinnipäin kunnes ratas ei enää käsin pyöri.
Sitten avataan 2,5 kierrosta. Vaatii pitkän 15mm:n (muistaakseni) hylsyn.
Väärän nesteen käyttö vaatii myös pääsylinterien tiivisteen vaihdon jarrupolkimien yläpuolella .mittarikonsoli (harmaa osa) pitää ensin irroittaa.
https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr65466ar1077539
Ei ole paha rasti 15min homma.
Rälläkkämiehiä ei saa hyttiin päästää.
Jarrusylinterit voi tuon ikäisissä olla "rokonarvella" .Sylinterin hoonaus hiomanauhalla voi auttaa jos ei oikein pahaksi ole mennyt.
Jarrujen säätöhän tapahtuu siitä alennuspyärstön jarrupuolen ylätulpan kautta .
https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr65466ar1077553
Tuossa kuvassa mutteri nro 16 ruuvataan kiinnipäin kunnes ratas ei enää käsin pyöri.
Sitten avataan 2,5 kierrosta. Vaatii pitkän 15mm:n (muistaakseni) hylsyn.
Väärän nesteen käyttö vaatii myös pääsylinterien tiivisteen vaihdon jarrupolkimien yläpuolella .mittarikonsoli (harmaa osa) pitää ensin irroittaa.
https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr65466ar1077539
Ei ole paha rasti 15min homma.
Rälläkkämiehiä ei saa hyttiin päästää.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: 1494 Jarruongelma
Minulla teki samaa 1494, aukaisin jarrunkin (oikeanpuoleinen) uteliaisuuden vuoksi, mutta asia korjaantui pääsylinterin vaihdolla.
Oli kyllä jännä ilmiö, kun saattoi ajaa 10 kilometriä matka ajoa, sitten yhtäkkiä alkoi vauhti puutumaan ja jarru hirtti kiinni jarruun koskematta.
Kun laski paineet ilmausruuvista, niin matka jatkui taas useita kilometrejä
Oli kyllä jännä ilmiö, kun saattoi ajaa 10 kilometriä matka ajoa, sitten yhtäkkiä alkoi vauhti puutumaan ja jarru hirtti kiinni jarruun koskematta.
Kun laski paineet ilmausruuvista, niin matka jatkui taas useita kilometrejä
juko- Viestien lukumäärä : 21
Vs: 1494 Jarruongelma
Mamman Kassun, 1494, jarrun jumitteluongelma korjaantui kun vaihtoi ne mitkälie 80w-90 öljyt vasempaan akseliputkeen, oikeanlaisiksi.....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1494 Jarruongelma
Niin, 1494 mallissa on levyjarrut, ja nämä vaativat öljyn jossa on oikeat luisto-ominaisuudet. Oikea öljy näihin levyjarruihin on STOU 10W-30, vaihteistoöljy ei käy. Sama asia koskee myös nelivetojen etuperiä joissa on kitkalukko, ei vaihteistoöljyä, vaan STOU.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1494 Jarruongelma
Juu, tuo öljyjuttu on tiedossa, kiitos tämän foorumin tietäjille. Tutkin öljyjutut aika tarkkaan silloin , kun koneen hankin ja öljyjä siihen ensitöikseni vaihtelin. Ne pitäisi olla kunnossa. Taloremonttikiireiltä ehdin taas hiukan traktorilla ajeleen ja testaileen. Varmaan tuonne pääsylinteripuolelle vika puskee. Vasen poljin oli aivan vetelä eikä jarrusta tietoakaan. Oikea toimi normaalisti. Täytyy tiivistesarjaa yrittää kysellä. Tokkopa se omaisuuksia maksaa ja jos vaikka pärjäis sillä. Täytyy sitten katsoa missä kunnossa sylinteri on, kunhan ehtii sen pyrkamaan. Kylppäri pitäis eka pistää kuntoon. Yleensä noissa remonteissa on sen verran tulut tahroja, että kylppäriä on tarvittu.
Cassu- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 5
Vs: 1494 Jarruongelma
1690 maksoi pääsylinterin tiivistesarja 20,75 e, kappale merkkiliikkeessä toissapävänä
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa