turbo 1394/1494
+7
mattkau
1690 metsä
Tessu
Rtv
otsoni
jusape
outsider
11 posters
Sivu 1 / 2
Sivu 1 / 2 • 1, 2
turbo 1394/1494
Onko kokemuksia turbon hankinnasta ko malleihin?
Alkuperäinen on Schwitzer s65 joka on kertakäyttöturbo.Siihen ei saa servicekittiä.
Alkuperäinen on Schwitzer s65 joka on kertakäyttöturbo.Siihen ei saa servicekittiä.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: turbo 1394/1494
1410 koneeseen meille tuli Pro-Turbolta Porista uusi ahdin. Pekalla lienee niitä nykyään hyllytavarana siellä....
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: turbo 1394/1494
jusape kirjoitti:1410 koneeseen meille tuli Pro-Turbolta Porista uusi ahdin. Pekalla lienee niitä nykyään hyllytavarana siellä....
Kiitos tiedosta.
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: turbo 1394/1494
Riikoselta Lahdesta löytyi myös muutama vuosi takaperin 1394 käypä turbo.
https://turbohuolto.fi/
https://turbohuolto.fi/
otsoni- Viestien lukumäärä : 448
Vs: turbo 1394/1494
Terve!
Riikoselta hommasin pari vuotta sitten ja melkein tonnin makso. Vanha schwitzer puhalsi öljyä pihalle ei tätä kysistä mallia
pysty purkamaan koska prässätty kasaan, niin oli pakko hommata uusi. Mutta tämäkin pikkasen tihuttaa läpi kun kone käy
lähes tyhjäkäyntiä klpikoneen edessä, kyelin aiheesta Riikoselta ja sano että anna sille vällillä kierroksia oikein kunnolla kun turbo pyörii niin hitaasti tässä konessa lähes tyhjäkäynnillä niin ei ole pako puolella ns. vastapainetta niin se turbon voitelu
öljy tulee turpiini akelia pitkin pako puolelle. Että kaasu vaan lisää että öljy palaa pois pakopuolelta, näin on mulla toiminut.
Riikoselta hommasin pari vuotta sitten ja melkein tonnin makso. Vanha schwitzer puhalsi öljyä pihalle ei tätä kysistä mallia
pysty purkamaan koska prässätty kasaan, niin oli pakko hommata uusi. Mutta tämäkin pikkasen tihuttaa läpi kun kone käy
lähes tyhjäkäyntiä klpikoneen edessä, kyelin aiheesta Riikoselta ja sano että anna sille vällillä kierroksia oikein kunnolla kun turbo pyörii niin hitaasti tässä konessa lähes tyhjäkäynnillä niin ei ole pako puolella ns. vastapainetta niin se turbon voitelu
öljy tulee turpiini akelia pitkin pako puolelle. Että kaasu vaan lisää että öljy palaa pois pakopuolelta, näin on mulla toiminut.
Rtv- David Brown : teksti1394
Viestien lukumäärä : 3
Paikkakunta : Tuusula
Vs: turbo 1394/1494
Edesmenny kaverini sanoikin aina että on olemassa kahdenlaisia turboja,niitä jotka on jo rikki ja niitä jotka on menossa rikki,no itsellä ei onneksi missään niitä ole.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: turbo 1394/1494
Minun mielestä turbo on sellasta perus kauraa, että ei sitä pelätä tarvi elävien eikä kulleiden. Varsin varmatoimisia laitteita.
On tietysti totta että mitä useampi liikkuvaosa koneeseen laitetaan sitä useampi vian mahdollisuus on olemassa.
Taitaa olla niin että mitään järkevän kokosta dieseliä ei ole saanu päästörajoihin vuosikausii ilman turboa.
Leikuupuimurissakin on turbo ja välijäähdytin.
Tää nyt ei taas liity varsinaiseen aiheeseen
On tietysti totta että mitä useampi liikkuvaosa koneeseen laitetaan sitä useampi vian mahdollisuus on olemassa.
Taitaa olla niin että mitään järkevän kokosta dieseliä ei ole saanu päästörajoihin vuosikausii ilman turboa.
Leikuupuimurissakin on turbo ja välijäähdytin.
Tää nyt ei taas liity varsinaiseen aiheeseen
1690 metsä- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 669
Vs: turbo 1394/1494
Uusissa kulkimissa lie jo melkeen kaikissa vakiona no tekniikka kehittyy ja ei nuo tietty aina hajoa,kaverin Sprintterilläkin ajettu tuhottomasti ja aina vaan toimii
Jep se siitä mutta oli tuommonen "helle kevennys"
Jep se siitä mutta oli tuommonen "helle kevennys"
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: turbo 1394/1494
Jusapen suosituksella Porin proturbolta uusi KKK turbo 590 eskoa.
Soviterengas pakoputkelle pitää muokata.
Turbovehkeissä on enempi henkeä
Soviterengas pakoputkelle pitää muokata.
Turbovehkeissä on enempi henkeä
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: turbo 1394/1494
KKK on vanhan koulun rautaa, Ivecon keulalla puoli miljoonaa ilman huolia. Toista sitten ovat nämä muuttuvasiipiset Garretit, mitä käytetään pikkuautoissa, semmonen tuntuma mulla. Toisaalta viat ovat monta kertaa käyttäjän aiheuttamia, varsinkin yksityisautoissa monenlaista kuskia.
Nykyään KKK ja Schwizer ovat vissiin jollain lailla samaa firmaa.
Nykyään KKK ja Schwizer ovat vissiin jollain lailla samaa firmaa.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: turbo 1394/1494
Miten kuljettaja voi vaikuttaa turbon kestävyyteen? kysyn kun en tiedä kun ei turboja ole...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: turbo 1394/1494
Hetken lämmityskäyttö - ajo maltillisilla tai vaikka isommillakin kierroksilla ennen oikein kunnon työrääkkiä, ja kaikkein tärkeintä on se kovan rääkin jälkeinen 1-5min lähes kuormittamaton, ehkä hiukan reipas 1000-1200rpm joutokäynti josta vaikka 20sek ajaksi vielä ihan tyhjäkäynnille, ahtimen lämpöjen tasaamiseksi ennen sammutusta
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: turbo 1394/1494
Volvon pyöräkuormaajassa D50 on tarra tuulilasissa, jossa aikasuositukset ennen ajoa ja ajon jälkeen. Postin linja-autoissa luki 2 min tyhjäkäyntiä ennen sammutusta. Vanhoissa turboissa on jäähdytyskäyttö on tärkeää raskaan vedätyksen jälkeen, laskee paineet ja lämmöt. Aikoinaan kun Vaanon rekat kulki Saudeissa ja niistä oli juttusarja Auto, Tekniikka ja Kuljetus-lehdessä. Kuskite kertoi kun päivän ajoi ja illalla aurinko painui horisonttiin niin ihmeteltiin punakajoa autoa alla, ahtimesta taaksepäin loisti pakosarja punahehkuisena.
exso- David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004
Viestien lukumäärä : 541
Paikkakunta : Suur-Sammatti
Vs: turbo 1394/1494
Juurikin näin. Varsinkin tuo Jusapen mainitsema lämpöjä tasaava korotettu tyhjäkäynti sammuttaissa unohtuu monesta käyttöohjeestakin. Käynnistys ja sammutus ohjeiden mukaan vaikuttaa paitsi lämpöjen hallintaan niin myös turbon voiteluun. Kuuman ja nopeasti pyörivän laitteen voitelu on varsin kriittinen ja taitaa yli puolet vauriosta jollain tavalla juontaa juurensa voiteluun joko suoraan tai käyttäjän toimien kautta. Eli siis varsinkaan kylmällä ilmalla käynnistäissä ei pidä päästää turboa pyörimään "täysillä" ennenkuin öljynkierto on kunnossa. Samaten sammuttaminen täydestä laukasta jättää parisataatuhatta kierrosta minuutissa pyörivän turbon yllättäen voitelutta, ei tee hyvää. Mutta oikeastaan mistä meinasin kirjoittaa on, että huoltomies vaikuttaa myös turbon elinkaareen käyttämällä oikeanlaisia korkealaatuisia (valmistajan luokittamia) voiteluaineita ja vaihtamalla öljyt ajoissa huolto-ohjelman mukaan.
Turbon kuuluu saada reippaasti öljyvirtaa voiteluun ja jäähdytykseen ja siksipä sen tuloputki onkin suoraan pääöljykanavassa (Tai niinkuin Ivecossa lähtee suoraan öljynpaineanturin alta). Poistuva öljy taasen on kampikammion paineessa ja valuu öljypohjaan vapaasti omalla painollaan.
Turbon kuuluu saada reippaasti öljyvirtaa voiteluun ja jäähdytykseen ja siksipä sen tuloputki onkin suoraan pääöljykanavassa (Tai niinkuin Ivecossa lähtee suoraan öljynpaineanturin alta). Poistuva öljy taasen on kampikammion paineessa ja valuu öljypohjaan vapaasti omalla painollaan.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: turbo 1394/1494
Eipä taida tuoll moni henkilöautokuski noista ohjeista tietää tuon taivaallista,tai ainakaan noudattaa,ihan normisti näyttävät ajelevan kuin turboja ei oiskaan...
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: turbo 1394/1494
Niin, kävin huvikseni lukemassa mitä noin 10 vuotta vanhan VAG konsernin turbodieselin käyttöohjekirjassa sanottiin aiheesta. Käynnistyksen jälkeen kovat kierrokset, luukku auki kiihdytys tai voimakas kuormittaminen saattaa aiheuttaa moottorin rikkoutumisen, jos tehdään ennenkuin normaali käyntilämpötila saavutettu. Pitkään jatkuneen raskaan kuormittamisen jälkeen pitää malttaa käyttää 2 min tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista tai taas vaarana moottorin vaurioituminen. Turbosta ei koko kirjassa puhuttu mitään, mutta minusta sitä ei tarvitsekaan eritellä tavalliselle kuskille. Moottorin vaurioitumisen riskin pitäisi riittää ohjeeksi. Eihän siinä eritellä kansipahvin palamisen tai kannen halkeamisen riskiä myöskään.
Jos siis tuota ohjettaa noudattaa, niin turbokin pysyy ehyenä. Tämä nyt alkaa pikkaisen jo poikkeamaan Outsiderin alkuperäisestä kysymyksestä, mutta poiketkoon Puuppolan autojen kahden podiumipaikan kunniaksi.
Jos siis tuota ohjettaa noudattaa, niin turbokin pysyy ehyenä. Tämä nyt alkaa pikkaisen jo poikkeamaan Outsiderin alkuperäisestä kysymyksestä, mutta poiketkoon Puuppolan autojen kahden podiumipaikan kunniaksi.
mattkau- David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1659
Paikkakunta : Saarijärvi
Vs: turbo 1394/1494
Setorikaverilla oli joitain vuosia sitten eräs Toitota, oliko Urbani. Entinen taxi jostain hesasta päin.... Eka ahdin vaihdettu takuuna alle 90tkm kohdalla ja alle 200tkm jo toinen.... n.350tkm vaihdoin siihen ahtimen. Myi pois ja vajaan vuoden päästä perästä kuului, ahdin kaput, mut oli vielä takuun alainen fööni..... Eli alle 400tkm ja 4 fööniä.......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: turbo 1394/1494
Jep nyt sitten on tietoa mullakin kiitosta vaan ja vaikka poikkeaa sivuun aiheesta niin suotakoon se,meitä käytäjiähän on monia ja monella tyylillä laitteita käytellään,oikein ja väärin sellastakin olen tavannu ett ätietoa ei ole eikä hankita ja sitten hajoaa joku,itte kyllä kysyn jos joku askarruttaa että en varsinkaan puhu omiani.
Tessu- David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola
Vs: turbo 1394/1494
Joko alkaa uus puhallin olla kiinni ?
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: turbo 1394/1494
Istutettu on pakosarjaan mutta savuja ei oo vielä otettu
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: turbo 1394/1494
Lainaan tätä topikkia kun hipoo niin läheltä omaa aihetta.
Eli, joku on varmaan pistäny ahtimen alunperin vaparikoneeseen(ad4/55)?
Eli, joku on varmaan pistäny ahtimen alunperin vaparikoneeseen(ad4/55)?
zageee- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 197
Vs: turbo 1394/1494
Viimeisissä 1394:ssa oli tehtaan jäljiltä turbo, mutta pienehköllä ahtopaineella.
1494:n moottorissa on raskaampi alakerta ja enemmän ahtopainetta ja tehoa.
1494:n moottorissa on raskaampi alakerta ja enemmän ahtopainetta ja tehoa.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Vs: turbo 1394/1494
Jees. Mitähän uudemmissa on erilaista? Kampurassa tuplavastapainot, öljysuihkuja mäntienlakien alle ja eri mäntää on tullut vastaan autoissa. Näissäkin lie samaa?
zageee- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 197
Vs: turbo 1394/1494
zageee kirjoitti:Jees. Mitähän uudemmissa on erilaista? Kampurassa tuplavastapainot, öljysuihkuja mäntienlakien alle ja eri mäntää on tullut vastaan autoissa. Näissäkin lie samaa?
DBTurbon Kampurassa ei tietääkseni ole vastapainoja.
Turbon männät ja pakoventtiilit on erilaiset kuin vapaasti hengittävässä.
https://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr65470ar757379
tuossa kuvassa näkyy venttiilit
outsider- David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943
Vs: turbo 1394/1494
1494:ssä on myös paksumpi kampiakseli.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Sivu 1 / 2 • 1, 2
Sivu 1 / 2
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa