Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

1690 vm83 vikoja

5 posters

Siirry alas

1690 vm83 vikoja Empty 1690 vm83 vikoja

Viesti  1490 TURBO Su Toukokuu 13 2012, 11:58

Olisin haaveilemassa tollasta 1690piä 1490pin tilalle. Kannattaako?
Onko mitä huomioitavaa 6 taavissa verrattuna tohon 1490piin?
Ja mitä vikoja on syytä silmäillä? onkos toi turbo mylly kun on 83mallia?

1490 TURBO

Viestien lukumäärä : 20
Paikkakunta : Alavus

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 vm83 vikoja Empty Vs: 1690 vm83 vikoja

Viesti  outsider Su Toukokuu 13 2012, 12:16

Moi

Tyyppivikoja kuutostaaveteissa ei ole muuta kuin moottorin öljypumpun rattaat ,jotka alkuperäisenä olivat liika pehmoiset.
Rattaat tai koko öljypumpun kun kerran uusii niin toista kertaa ei tarvi.

83 malli voi olla turbokin.Turbomallissa on ilmanpuhdistin on aika nokalla ja pakoputki pyöreän-mallinen.Turbottomassa ovaali ja muutenkin isompi.
Kyllähän 1690 turbon vaatii jos sillä aikoo 1490:n korvata.Turbon voi toki jälkiasentaa.Moottori on sama turbossa ja vapaastihengittävässä.

Hiukka kankeampi käyttää on 1690.

No kuutoskone on aina kuutoskone Very Happy Very Happy

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 vm83 vikoja Empty Vs: 1690 vm83 vikoja

Viesti  jusape Su Toukokuu 13 2012, 14:22

"Mikään ei voita kuutiotuumia"
jusape
jusape

DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2550
Ikä : 51
Paikkakunta : Yläne

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 vm83 vikoja Empty Vs: 1690 vm83 vikoja

Viesti  Vieraili Su Toukokuu 13 2012, 22:41

Moottorin öljypumppu suurin murhe,kampiakselivikojaki voi joskus esiintyä,jos kone on ollu raskaassa käytössä niin ronkkien vetoakseleista/niiden pikkupyöristä on voinu pinta hilseillä ja tulla hammasvikoja,9/59 välityksessä on veto lähes yhden hampaan varassa.

Pyörän vetoakseli on lyhyt ja vääntö kova, ja jos koneessa on käytetty paripyöriä ja laakerin kiristykset on jätetty tekemättä voi olla koko pyörävälitykset vaihtokunnossa.

Vaihteisto on pääakseleita ja perää lukuunottamatta lähes sama kun 1490 ja voimaa enemmän niin jos kone on ollu raskaissa töissä voi voimansiirtovikoja olla,sivuakselin laakerointi yksi paikka.

Jos ohjaus tuntuu veltostuvan koneen lämmettyä tietää se noin 600euron pumpun uusimista,noista puhkeaa suodatin aika monesti ja pumppu väljyy.

Ennen ei suodattimissa ollu teräsverkkoa päällä niin suodatin puhkesi heti jos esim. kantoon ajo pahki ja öljy ruutasi ylipaineventtiilistä,ite kötöstin niihin rautalangalla hienoja suomuverkkoja päälle aikanaan vahvikkeeksi,sittemmin tuli tuollainen reijitetty pelti päälle.

Hydraulipumpun käyttöakselin poorit voi olla kuluneet.

Ketteryys on kuutosurkin luokkia,maantienopeus tosi hidas,noin 25 km/h

Koneen käyttötarkoitus ja kunto loppupelissä ratkaisee valinnan,mikään näppärä yleiskone tuo ei ole.

Itse aikonaan myin 1490 pois ja ostin kuutostaavetin,sitä kauppaa en tekisi nyt tällä kokemuksella. Shocked

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

1690 vm83 vikoja Empty Vs: 1690 vm83 vikoja

Viesti  taavettimies Su Toukokuu 13 2012, 23:07

V-M kirjoitti:Moottorin öljypumppu suurin murhe
V-M kirjoitti:jos kone on ollu raskaassa käytössä niin ronkkien vetoakseleista/niiden pikkupyöristä on voinu pinta hilseillä ja tulla hammasvikoja,9/59 välityksessä on veto lähes yhden hampaan varassa.
V-M kirjoitti:Vaihteisto on pääakseleita ja perää lukuunottamatta lähes sama kun 1490 ja voimaa enemmän niin jos kone on ollu raskaissa töissä voi voimansiirtovikoja olla,sivuakselin laakerointi yksi paikka.
V-M kirjoitti:Hydraulipumpun käyttöakselin poorit voi olla kuluneet.

Kaikki nuo edellä mainitut on laitettu meidän 1690 turboon + paljon paljon muuta remonttia ja pari repullista perus kulutus osia. Kaikki on ylhäällä omassa "huoltokirjassa".

V-M kirjoitti:Ketteryys on kuutosurkin luokkia,maantienopeus tosi hidas,noin 25 km/h
Hidas on tosiaan mutta itseä ei ole tuo "ketteryys" oikein pahasti häirinnyt. Liekö siellä alunperin mitään rajoitin pultteja käännölle, meillä ei ainakaan sellaisia ole näkynyt.

Jos käyttötarkoitus on yhtään rankempaa niin kaikesta huolimatta ottaisin kuitenkin kutosen, turbolla. Samat viat voi olla yhtä hyvin edessä pienemmänkin taavetin kohdalla + ainakin tuo turbomalli on jonninverran hiljaisempi ja ergonomisempi ohjaamostaan kuin 1490. Ja 1490 nostolaite on ilman apusylinteriä todella onneton traktorin kokoon nähden. Pari vuotta kun remontoi jotain kutostaavia niin siitä saapi ihan kelvollisen koneen jolla voi tarvittaessa tehdä rankkojakin hommia. Pitää vaan varata alusta saakka muutama iso euro remontti rahaa.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 vm83 vikoja Empty 1690 turbo

Viesti  jouto Ma Toukokuu 14 2012, 14:27

Outsider kirjoittaa:

"Turbon voi toki jälkiasentaa. Moottori on sama turbossa ja vapaastihengittävässä."

Tarkoitatko kaikkia sisuskaluja? Onko todella näin? Olen ollut eri luulossa.

Entä syöttöpumppu?

t. Kauko Ollila

jouto

Viestien lukumäärä : 94

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 vm83 vikoja Empty Vs: 1690 vm83 vikoja

Viesti  1490 TURBO Ma Toukokuu 14 2012, 16:21

Mites toi nopeutus?
minkämoinen homma ja paljoko ne rattaat kustantaa?

1490 TURBO

Viestien lukumäärä : 20
Paikkakunta : Alavus

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 vm83 vikoja Empty Vs: 1690 vm83 vikoja

Viesti  outsider Ma Toukokuu 14 2012, 22:44

Syöttöpumppu on sama turbottomassa ja turbokoneessa.
Kyllä moottori on myös sama.Pakoventtiileistä en ole varma,nehän ovat turbokoneessa paremmat,mutta nehän voi toki vaihtaa.

Neljänkympin koneen siitä saa vaihtamalla 9/59 välitykset 11/58:hin ja teettämällä Lehtolan koneella pudotuslaatikon nopeutusrattaat.Niitten hinta taisi olla noin 1200 alveineen.
11/58 rattaat saat vaikka minulta,jäi yli oman nopeutuksesta.

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

1690 vm83 vikoja Empty Vs: 1690 vm83 vikoja

Viesti  taavettimies Ma Toukokuu 14 2012, 23:25

Turbo koneesta löytyy lisäksi lauhdutin
moottoriöljylle ja m.öljypumppu taitaa olla isompi? Turbottamalla siitä tulee riski kone, kulkee isompikin lavetti tai äes perässä. Järki pitää olla mukana jotta kestää nipussa.
taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1479
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa