Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?

+2
outsider
S_a_m_i
6 posters

Siirry alas

DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut? Empty DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?

Viesti  S_a_m_i To Elo 18 2016, 12:01

David Brown 950 Implematic -50

Tarvitsisin apua öljyn täyttömäärissä ja laaduissa kun vaihtaisin traktoriin kaikki öljyt "vuosihuollon" yhteydessä.

Mitäpä pitäisi minnekin laittaa ja kuinka paljon?

Latasin täältä jonkun kotisivuilta muutamia vuosia sitten korjausoppaita ja käyttöohjekirjoja yms. mutta en muista enää mihin tallensin ne. Crying or Very sad Niistä kävi muistaakseni ilmi mitä öljyä mihinkin ja paljonko piti laittaa. Jos jollakin on näitä 950:sen dokumentteja jemmassa niin ottaisin niitä mielelläni vastaan. Laitelkaa vaikka yksityisviestiä, jos joku haluaisi niitä lähettää tai tietäisi linkin mistä ladata.

Pystyykö joku listaamaan täyttömäärät ja voimassa olevat öljylaadut? Ajoa kertyy pääsääntöisesti vain talviajossa ja sitäkin varmaan 10km vuodessa kaikkinensa metsätyöolosuhteissa, jos sillä on merkitystä öljylaatuja mietittäessä. Kiitos jo etukäteen avusta!


S_a_m_i

David Brown : 950 Implematic -50
Viestien lukumäärä : 18

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut? Empty Vs: DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?

Viesti  outsider Pe Elo 19 2016, 08:11

moottoriin menee 7,5 litraa SAE10 talvella ja SAE20 kesällä

Vaihteisto 20,5 litraa SAE80 talvella ja SAE 90 kesällä

Näin sanoo vanha ohjekirja.

Nykypäivänä varmaan 10W-30 moottoriin ja SAE 80W-90 vaihteistoon.

Valkoisiin taaveihin tuli suositukseksi sama 10W-30 STOU oljy joka paikkaan

outsider

David Brown : 30C,950,990imp,1210,1200hybrid,1494,1694.1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1943

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut? Empty Vs: DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?

Viesti  erkki Pe Elo 19 2016, 13:22

Tuo 10W-30 yleisöljy toimii implenkin vaihdelaatikossa ihan hyvin.  Portaaleissa saattaa olla paikallaan käyttää vaihteistoöljyä, mutta jos traktori on pääasiassa pihakoneena eikä sillä tehdä maanmuokkaushommia niin sinnekin passaa sama öljy. Harvoin vanhaa traktoria enää ajetaan mustan savun saattamana täysiä päiviä, jolloin öljyllekin on enemmän vaatimuksia.

Sellainen homma kuitenkin kanattaa tehdä vanhalle traktorille joskus, että käyttää öljypohjaa irti ja pesee sinne kertyneet möhnät pois. Siellä nimittäin saattaa olla melkoinen kasa jotain mustaa ja kankeaa jos viime vuosina öljynvaihtoja on tehty kovin harvakseltaan.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5105

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut? Empty Vs: DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?

Viesti  Tessu Pe Syys 02 2016, 14:41

Mitenkäs sitten valkosten Taavien kanssa muuttuiko niissä jotenkin sitten lootat/perät jos kerta käy 10/30 öljyt? niin ja mitä tuo STOU pitää sisällään?
Meidän punasessa Taavissa on ollu sitä 80/90 kaikessa muussa paitti tietty moottorissa ja ilmanputsarissa,sitä ainakin kirjat käskee,tämä ollu semmonen erikoinen juttu mitä aina miettiny,kyllä tuosta joku on vastaillukkin,täytyy katsella mitä entisissä jutuissa oli...
Tietty öljytkin ON muuttunu 60 vuodessa ja paljon,sempä vuoksi nyt onkin vaikea sanoa mitä tulee jos vanhaa laatua ei enää ole tarjolla...

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut? Empty Vs: DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?

Viesti  erkki Pe Syys 02 2016, 15:19

Ainakin 990 implen ja selectan lootat ova samoilla kuvilla tehtyjä, joten ei siellä taida olla mitään eroa. 10W30 yleisöljyjen seostus passaa sekä vaihteistoon. Vanhoina aikoina öljyt oli yksiasteisia, moottoriin talvella 10W, kesällä 20 W, kuumilla keleillä 30 W ja ilmeisesti lisäaineistus myös vain moottorikäyttöön. 10W 30 yleisöljy on vain hiukan notkeampaa kuin 80W90 vaihteistoöljy, joten itte en epäröisi käyttää sitä vanhemmissakin Taaveissa. STOU on lyhennys Super Tractor Oil Universal tjms. eli yleisöljy joka paikkaan. Märkäjarruihin taitaa olla lisäksi oma merkintänsä.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5105

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut? Empty Vs: DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?

Viesti  OlleK Pe Syys 02 2016, 18:47

Ensimmäiset yleisöljyt olivat TOU (Tractor Oil Universal), eikä niissä ollut lisäaineistusta märkiä levyjarruja tai kitkalukkoja varten. Myöhemmin tuli markkinoille STOU (Super Tractor Oil Universal) ja niissä öljyissä oli ja on lisäainesistus märkiä levyjarruja ja kitkalukkoja varten.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut? Empty Vs: DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?

Viesti  mattkau Pe Syys 02 2016, 21:46

Tästä on tosiaankin ollut juttua joskus aikaisemmin. SAE luokitus kertoo vain öljyn viskositeetin. Moottori- ja vaihteistoöljyjen SAE lukemat määritellään eri tavoilla. Siksi moottoriöljyn 10W-30 juoksevuus on melkein sama kuin vaihteistoölyn 80W-90 niinkuin Erkki sanoo. Öljyn sopivuus eri käyttötarkoituksiin löytyy purkin kyljestä "pienellä präntillä" painetusta tekstistä. Huvikseni kävin katsomassa mitä tallissa olevan (Champion) STOU FARM 10W-30 kannun kyljessä sanottiin. Siellä oli API CG-4 (keskiraskaat dieselmoottorit) ja GL-4 (tavalliset vaihteistot), ACEA E3 (keskiraskaat dieselit) ja lisäksi Fordin, MF:n, Allisonin ja Jontikan omat hyväksynnät. Noilla merkinnöillä tuo öljy olisi turvallista ja sopivan liukasta taavettiin vaikka joka paikkaan.

Vanhassa traktorissa oikeastaan ainut ongelma on ettei käytä liian "hyvää" öljyä. Esimerkiksi GL 5 luokitettu hypoidivälityksiin tarkoitettua öljyä ei kannata laittaa taavetin laatikkoon. Se saattaa vaikuttaa esimerkiksi synkronoinnin toimintaan (missä sellainen on) tai syövyttää joitakin värimetalleja.

Mutta autopuolella on tilanne tänä päivänä paljon monimutkaisempi. On katalysaattoreita ja nokiloukkuja, DSGtä, automaattilaatikkoa ja haldex kytkimiä. Kaikkiin näihin on omanlaisensa voiteluaine ja kaiken lisäksi öljynvaihtoväli saatattaa olla uskomattoman pitkä tai auto itse päättää vaihdosta. Esimerkiksi VAG konsernin hiukkasloukkudieselin vaihtelevanpitkän huoltovälin öljyksi käy vain VW 504.00/507.00 luokituksen täyttävä öljy, joka siis löytyy purkin takaa pienellä präntillä jos on löytyäkseen.





mattkau
mattkau

David Brown : 880 Sel 1966, 1210 1974
DBTCF:n jäsen nro : 36
Viestien lukumäärä : 1660
Paikkakunta : Saarijärvi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut? Empty Vs: DB 950 - öljyn täyttötilavuudet ja öljylaadut?

Viesti  Tessu Pe Syys 02 2016, 23:52

Kiitos jälleen tiedosta,onneksi ei ole uusia autoja niin ei tarvi taistella niiden litkujenkaan kanssa heh,jatuota GL5 opin välttämään kun en sattumalta tienny mitä oli aikoinaan lootiin kaadellu ja pelkäsin JO pahinta,onneksi taitaa olla vika yhdessä autossa vaan kytkimessä kun ei irrota??
Samaa öljyä pyrin käyttämään niissä paikoissa missä sitä aina on ollu,jos jotain ei enää saa niin sitten pitää katsella uusilaatu.
Tuo olikin tärkeää että käyttää sitten vanhoissa Taaveissa kumpaa vain niin ei ainakaan mitään hajoa,no eipä siellä paljon osiakaan ole kun ei ole synkronoitu ja kai tuokin ois jo aikoinaa hajonnu kun oli huonolla hoidolla,nyt sitten jo ikäkin painaa...
Jälleen on hyvä että asiasta keskustellaan niin pysyypi mielessä!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1942
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa