Kannattaako 1490 laittaa vaihteistoon SPIRAX S3 TLV 209L 5W-30 (UTTO)
3 posters
Sivu 1 / 1
Kannattaako 1490 laittaa vaihteistoon SPIRAX S3 TLV 209L 5W-30 (UTTO)
Hei
Kannattaako kovalaatikkoiseen 1490:iin laittaa vaihteistoon SPIRAX S3 TLV 209L 5W-30 (DONAX TD) öljyä? Päätraktorissa on kyseistä öljyä ja mielelläni käyttäisin molemmissa samaa ja tuota olisi tynnyrillinen. Onko liian notkeaa? Alla luokitukset. Vai kannattaako hakea perus Farmoilia? Kone ei ole raskaassa käytössä pääasiassa kylvokoneen edessä ja puutavarakuormain käytössä. Olisi vielä Mf 135 johon myös pitäisi öljyt vaihtaa, mitä mieltä siitä?
UTTO
- API GL-4
- Caterpillar TO-2
- John Deere JDM-J20D
- Massey Ferguson M1135/1141
- ZF TE-ML 03F
Tyypilliset arvot:
- kaadettavuuspiste: -45°C
Käyttökohteet:
- öljykylpyjarrut
Kannattaako kovalaatikkoiseen 1490:iin laittaa vaihteistoon SPIRAX S3 TLV 209L 5W-30 (DONAX TD) öljyä? Päätraktorissa on kyseistä öljyä ja mielelläni käyttäisin molemmissa samaa ja tuota olisi tynnyrillinen. Onko liian notkeaa? Alla luokitukset. Vai kannattaako hakea perus Farmoilia? Kone ei ole raskaassa käytössä pääasiassa kylvokoneen edessä ja puutavarakuormain käytössä. Olisi vielä Mf 135 johon myös pitäisi öljyt vaihtaa, mitä mieltä siitä?
UTTO
- API GL-4
- Caterpillar TO-2
- John Deere JDM-J20D
- Massey Ferguson M1135/1141
- ZF TE-ML 03F
Tyypilliset arvot:
- kaadettavuuspiste: -45°C
Käyttökohteet:
- öljykylpyjarrut
Hese- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Vs: Kannattaako 1490 laittaa vaihteistoon SPIRAX S3 TLV 209L 5W-30 (UTTO)
En mä nyt katsoisi, että tuo välttämättä sen huonompaa ainakaan olisi Taaviin, eikä verkuunkaan, kun käyttö ei raskasta ole........
Ehkä jopa parempaa laadultaan kuin Farmoil yleisöljy ???
Ehkä jopa parempaa laadultaan kuin Farmoil yleisöljy ???
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Kannattaako 1490 laittaa vaihteistoon SPIRAX S3 TLV 209L 5W-30 (UTTO)
Siis varmasti laadukkaampaa kuin Farmoil, mutta mietityttää pysyykö sisällä. Ehkä turhaa varovaisuutta ja vanhat öljyt on jo olleet vähintään riittävän pitkään, joten pitää ensi viikolla vaihdella molempiin. Ferkussa on keväisin isompi jussiruuvikärry perässä ja vaatii ylitäyttöä kevääksi. Viime keväisen purkin pohjalla oli vähän sakkaa...
Hese- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Vs: Kannattaako 1490 laittaa vaihteistoon SPIRAX S3 TLV 209L 5W-30 (UTTO)
Jos nykyiset sisässä pysyy, niin miksei tuokin ??
Ja jollei pysy, on sitten tiivisteet olleet jo loppu tai kovettuneet muutenkin.....
Mulla Nuffi tihutti lootasta aiemmin ihan yhtälailla öljyä alleen, kun siellä oli kohtuunotkea, pelkästään levytyökeskuksessa vuodenverran käytetty 46:nen hydeöljy, nyt on muutaman kuukauden ollut Mobilin 80W-90 GL4 vaihteistoöljy, ja samaa tahtia tihkuu siis edelleen.......
Ja jollei pysy, on sitten tiivisteet olleet jo loppu tai kovettuneet muutenkin.....
Mulla Nuffi tihutti lootasta aiemmin ihan yhtälailla öljyä alleen, kun siellä oli kohtuunotkea, pelkästään levytyökeskuksessa vuodenverran käytetty 46:nen hydeöljy, nyt on muutaman kuukauden ollut Mobilin 80W-90 GL4 vaihteistoöljy, ja samaa tahtia tihkuu siis edelleen.......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Kannattaako 1490 laittaa vaihteistoon SPIRAX S3 TLV 209L 5W-30 (UTTO)
Öljyt tyhjennetty ja imusuodatin kaivettu esille. Oli ehkä jo aikakin. Suodatin oli aivan tukossa ja löytyi sieltä vähän muutakin.
https://2img.net/h/oi62.tinypic.com/fz3h1k.jpg[/IMG]
https://2img.net/h/oi59.tinypic.com/osvn29.jpg[/IMG]
Kuvasta puuttuva pala löytyi vielä lattialla. Edellinen sukupolvi sai palautetta, ei ollut ensimmäinen kerta kun näistä huoltohommista joutui jakamaan...
https://2img.net/h/oi62.tinypic.com/fz3h1k.jpg[/IMG]
https://2img.net/h/oi59.tinypic.com/osvn29.jpg[/IMG]
Kuvasta puuttuva pala löytyi vielä lattialla. Edellinen sukupolvi sai palautetta, ei ollut ensimmäinen kerta kun näistä huoltohommista joutui jakamaan...
Hese- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Vs: Kannattaako 1490 laittaa vaihteistoon SPIRAX S3 TLV 209L 5W-30 (UTTO)
Jonkinlaista aukomishomma tiedossa ??? En kyllä itse tuosta osaa tunnista, mistä välistä ja mikä on .......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: Kannattaako 1490 laittaa vaihteistoon SPIRAX S3 TLV 209L 5W-30 (UTTO)
Kuvassa oleva "suodatin" ei oikeastaan ole suodatin, vaan pestävä imuverkko. Hydrauliikan painesuodatin löytyy takasillan oikealta puolelta nostoakselin alapuolelta. Seuraava linkki näyttää suodattimen http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr55169ar1303604 Toisessa kuvassa oleva laatta saattaa olla painelevy (ref 5) joka sijaitsee pakkipyörän (ref 6) takana. Katso kuva joka aukeaa klikkaamalla oheista linkkiä. http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr55169ar1286663 Joku on ollut hätäinen ja kovakourainen kytkettäessä ykkönen / pakki. Saattaa olla, että sekä kiinteä pakkipyörä (ref 6), että ala-akselilla oleva siirtyvä ykkös / pakkipyörä ovat saaneet tavanneet hammaspeikon. Seuraava linkki näyttää siirtyvän hammaspyörän (ref 24). http://partstore.caseih.com/us/parts-search.html#epc::mr55169ar1286685
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: Kannattaako 1490 laittaa vaihteistoon SPIRAX S3 TLV 209L 5W-30 (UTTO)
Kiitos Ollelle tuosta osan etsimisestä. Tiedän ettö on pestävä verkko ja missä painesuodatin on. Aika paljon tuota puhaltelin paineilmalla ja pesin välillä polttoöljyllä. Pienta metallisilppua irtoaa edelleen. Olen saanut erittäin laadukasta konsultaatiota eräältä Kesälä nimiseltä henkilöltä tuosta naapurista Paimionjoen varrelta. Ja tämä kone on 80-luvulla ollut talvisin Kaarinassa Voivalantiellä hoidossa.
Vaihteisto ei sen enempää oireile. 20v ollut ominaisuus, että toisinaan ei mikään vaihde mene päälle, mutta hämmentämällä lähtee toimimaan. Vaikuttaako tuo asiaan vai muu kuluma? Kerran jäi jokin vaihde päälle ja piti purkaa se kansi vaihteiston päältä auki että sai pois päältä.
Aion laittaa osat kasaan, uudet öljyt ja ajoa. Ajetaan niin kauan kuin kestää ja sitten myyntiin tai vien purkamolle. Tuskin alan vaihteistoa itse korjaamaan. Mittarissa tosin vasta 3800h, mutta kyllä aika alkaa ajaa näistä ohi oikeissa töissä. Jos joku olisi keksinyt nopeutuksen 20v sitten niin tilanne olisi toinen, eikä olisi jäänyt etanana vähän hyljätyksi. Talvella ketjut päällä Taavetti kuormaajan ja kärryjen kanssa vielä menee metsätöissä ja puiden siirroissa.
Vaihteisto ei sen enempää oireile. 20v ollut ominaisuus, että toisinaan ei mikään vaihde mene päälle, mutta hämmentämällä lähtee toimimaan. Vaikuttaako tuo asiaan vai muu kuluma? Kerran jäi jokin vaihde päälle ja piti purkaa se kansi vaihteiston päältä auki että sai pois päältä.
Aion laittaa osat kasaan, uudet öljyt ja ajoa. Ajetaan niin kauan kuin kestää ja sitten myyntiin tai vien purkamolle. Tuskin alan vaihteistoa itse korjaamaan. Mittarissa tosin vasta 3800h, mutta kyllä aika alkaa ajaa näistä ohi oikeissa töissä. Jos joku olisi keksinyt nopeutuksen 20v sitten niin tilanne olisi toinen, eikä olisi jäänyt etanana vähän hyljätyksi. Talvella ketjut päällä Taavetti kuormaajan ja kärryjen kanssa vielä menee metsätöissä ja puiden siirroissa.
Hese- Viestien lukumäärä : 33
Paikkakunta : Varsinais-Suomi
Similar topics
» Mielipidettä, kun halvalla saa kannattaako laittaa MPOL oljyä Taavettiin?
» DB995 hydrauliikka
» Kannattaako kokeilla käyntiin?
» löytyykö kellää tietoa db 996 käsijarrusta
» 1490 Moottoriremontti
» DB995 hydrauliikka
» Kannattaako kokeilla käyntiin?
» löytyykö kellää tietoa db 996 käsijarrusta
» 1490 Moottoriremontti
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa