1694 HS peräkotelon pultit
5 posters
Sivu 1 / 1
1694 HS peräkotelon pultit
Voimanotto kotelon pultteja poikki n. klo.10- klo.2. Milläs semmoset saa pois vai pitääkö purkaa koko kotelo irti?
Sitäkin mietein että onkohan joku koittanut niitä joskus aukoa ja jättänyt homman sikseen, tai sitten vetokoukkuun liikaa painoa tai työntövarteen vetoa, mutta eikös silloin ratkeisi kaikki auki kuin paidan napit...
Tietysti huomasin tämän heti hydrauliikkaöljyjen vaihdon jälkeen
Sitäkin mietein että onkohan joku koittanut niitä joskus aukoa ja jättänyt homman sikseen, tai sitten vetokoukkuun liikaa painoa tai työntövarteen vetoa, mutta eikös silloin ratkeisi kaikki auki kuin paidan napit...
Tietysti huomasin tämän heti hydrauliikkaöljyjen vaihdon jälkeen
Mikueel- David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 10
Vs: 1694 HS peräkotelon pultit
Kotelo irti vaan ja kaikki ruuvit vaihtoon ja vaikka pykälää kovempia ja hyvä liima vielä kierteisiin. Piti muistaakseni laittaa ulosotto päälle-asentoon, että rattaat pysyy paikallaan
Aika painava mötikkä mutta ei siinä sen ihmeempää kun saa vain suoraan vedettyä ulos että irtoaa voimansiirtoakselista nätisti ja voiteluöljyputki pysyy suorana.
Aika painava mötikkä mutta ei siinä sen ihmeempää kun saa vain suoraan vedettyä ulos että irtoaa voimansiirtoakselista nätisti ja voiteluöljyputki pysyy suorana.
otsoni- Viestien lukumäärä : 448
Vs: 1694 HS peräkotelon pultit
Ot.... Joitain vuosia sitten tehtiin kaverin 1410 koneeseen perusteellisempaa huoltoa, ja lohko otettiin öljyvuodon takia ylös.... Moottorin kiinnnityspulteista oli 5kpl katkeamattomia, muut oli kaikki poikki......
jusape- DBTCF:n jäsen nro : 23
Viestien lukumäärä : 2960
Ikä : 55
Paikkakunta : Yläne
Vs: 1694 HS peräkotelon pultit
Pultit ovat todennäköisesti katkenneet sen vuoksi, että on ajettu kovaa perävaunulla jossa on liian suuri aisapaino. Suurin sallittu aisapaino (lenkin kohdalla) on tässä traktorissa 3000 kg. Pultit ovat löystyneet ja koppa on alkanut liikkumaan. Tämä on todennäköisesti myös saanut aikaan vaurioita tiivistykseen voimanoston ja takasillan välillä. Koko voimanotto irti ja sauma puhtaaksi. Sen jälkeen käytetään Loctite 518 laippatiivistettä sauman tiivistykseen ja käytetään uusia pultteja. Loctite 518 vahvistaa myös saumaa "liimaamalla" osia yhteen. Mitään lukitusta ei tarvitse laittaa pulttien kierteisiin koska pieni määrä laippatiivistettä puristuu joka tapauksessa pulttien reikiin, jolloin pulttien kiertyminen estyy. Paperitiivistettä ei tule käyttää tämän kokoluokan traktoreiden voimanoton tiivistämiseen. Sama koskee myös sauma taka-akselin ja vaihteiston rungon välillä.
OlleK- Viestien lukumäärä : 1522
Vs: 1694 HS peräkotelon pultit
Nostolaitesovitteinen kourakuormain tai kaivuri laittaa perän pultit lujille, varsinkin jos sattuu olemaan järeätä sorttia.
Jusapen maininta katkenneista moottorin petipulteista tuli mieleen yhden kaverin Fordin lusikka-haarukka, joka joutui kerran niin pahaan ristiriipuntaan, että meni kone jumiin. Maata vasten oli siis vain toinen etupyörä ja toinen takapyörä, mutta en tiedä oliko haarukassa paljon tavaraa. Kone hinattiin pois pinteestä ja se lähti normalisti startilla käyntiin ja toimi ihan kuin ennekin.
DB:ssä moottori on jäykkä kalikka runkopalkkien päällä, joten jos runkoon tulee paljon vääntörasituksia, niin pultit pystyy väsymään poikki. Vääntö voi olla peräisin raskaasta etukuormaimesta, jossa ei ole tuentaa taka-akselille. Koska etupää pääsee kallistumaan vapaasti etuakselin keskitapin ympäri, välittyy toispuoleisesta kuormasta tai ylhäällä olevan raskaan kauhan poikittaisheilunnasta kardaanivääntö traktorin runkoa pitkin taka-akselille. Se rasittaa sekä moottorin kiinnityspultteja että kaikkia poikittaisliitoksia.
Jusapen maininta katkenneista moottorin petipulteista tuli mieleen yhden kaverin Fordin lusikka-haarukka, joka joutui kerran niin pahaan ristiriipuntaan, että meni kone jumiin. Maata vasten oli siis vain toinen etupyörä ja toinen takapyörä, mutta en tiedä oliko haarukassa paljon tavaraa. Kone hinattiin pois pinteestä ja se lähti normalisti startilla käyntiin ja toimi ihan kuin ennekin.
DB:ssä moottori on jäykkä kalikka runkopalkkien päällä, joten jos runkoon tulee paljon vääntörasituksia, niin pultit pystyy väsymään poikki. Vääntö voi olla peräisin raskaasta etukuormaimesta, jossa ei ole tuentaa taka-akselille. Koska etupää pääsee kallistumaan vapaasti etuakselin keskitapin ympäri, välittyy toispuoleisesta kuormasta tai ylhäällä olevan raskaan kauhan poikittaisheilunnasta kardaanivääntö traktorin runkoa pitkin taka-akselille. Se rasittaa sekä moottorin kiinnityspultteja että kaikkia poikittaisliitoksia.
erkki- Asiantuntija
- Viestien lukumäärä : 5105
Similar topics
» etukuormaaja sulkeiset
» 950 -59 likasuojan kiinnitys pultit
» DB 995 voimanulosoton akseli
» 990 AD4/49 kannen pultit
» 1694 HS-84
» 950 -59 likasuojan kiinnitys pultit
» DB 995 voimanulosoton akseli
» 990 AD4/49 kannen pultit
» 1694 HS-84
Sivu 1 / 1
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa