Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

990 selectamatic paine venttiili

5 posters

Siirry alas

990 selectamatic paine venttiili Empty 990 selectamatic paine venttiili

Viesti  metsuri10 Su Toukokuu 31 2015, 21:47

Vaihteiston päällä, nostolaite vivun puolella oleva jousi kuormitteinen venttiilit. Lukittavissa myös sisään. Hydrauliikka lopetti naps, kaiken toimintansa.
Kyseisen venttiilin pesästä löytyy huomattava määrä metallin silppua ja yksi 3 mm halkaisijaltaan oleva laakerin kuula.

Mikä venttiilin tarkoitus ja miksi sisällä kuula?

metsuri10

Viestien lukumäärä : 21

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selectamatic paine venttiili Empty Vs: 990 selectamatic paine venttiili

Viesti  OlleK Ma Kesä 01 2015, 07:46

Nyt en kyllä oikein käsitä mistä venttiilistä puhut. Ei vaihteiston päällä pitäisi olla mitään venttiilejä. Tarkoitatko ehkä pudotusventtiiliä, mutta se sijaitsee takasillan päällä nostolaitevivun takapuolella. Voisitko selvittää asian valokuvan muodossa. Jos pudotusventtiilissä on paljon metallisilppua tarkoittaa se, että koko venttiilipesäke on täynnä likaa. Se kuula voisi olla pudotusventtiilin alapuolella olevasta pitoventtiilistä ja silloin kuulan yläpuolelle kuuluva 3-reikäinen levy puuttuu kokonaan. Pudotusventtiilin tarkoitus on nopeuttaa nostolaitteen ja kipin laskunopeutta. Tällöin venttiiliä käännetään ja päästetään ylös. Käytön jälkeen tulee venttiili lukita ala-asentoon. Jos venttiiliä ei lukita, jää se liikkumaan, kun nostolaitetta käytetään ja tästä seuraa venttiilissä olevien O-renkaiden kuluminen ja venttiilin vuotaminen.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selectamatic paine venttiili Empty Vs: 990 selectamatic paine venttiili

Viesti  metsuri10 Ma Kesä 01 2015, 12:33

Vähän oli huonosti kuvattu paikka. Venttiili tai paremminkin vedettävä tappi siatsee nostovarsien kohdalla noin istuinpenki puolessa välissä, ylös päin pystyssä. On jonkinlainen paineen rajoitin.
Rajoitin on kiinni metalli kannessa jonka alla on toinen saman lainen venttiili ilman lukitusta.
Tästä lukittavasta venttiilistä löytyi yksi 3mm halkaisialtaan oleva kuula laakeri.

metsuri10

Viestien lukumäärä : 21

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selectamatic paine venttiili Empty Vs: 990 selectamatic paine venttiili

Viesti  erkki Ma Kesä 01 2015, 12:46

Täytyy olla kyse pudotusventtiilistä. Se on semmoinen viiden sentin korkuinen tappi, jossa on rihlattu nuppi. Kun nuppia kääntää neljänneskierroksen niin sitä voi vetää ylöspäin vajaan sentin. Ylös vedettynä venttiilin karan päällä olevan jousen esikiristys hellittää ja tyhjä nostolaite laskeutuu nopeammin. Luisti, joka on pudotusventtiilin alla, on pito- ja laskuventtiili ja siellä on jousen alla prikka, jossa on muutama pieni reikä, sekä tuo kuula. Monesta vanhasta DB,stä nuo osat ovat häveyksissä, mutta venttiili toimii ilman niitäkin.

Siinä vieressä olevan tulpan alla on ohivirtausventtiili. Avaa se, avaa luistin sisältä messinkinen ruuvi ja puhdista ruuvin alla olevat osat, eli kuristinprikka ja muovinen verkko. Nistä pitää päivänvalo näkyä lävitse, muuten nostot loppuu. Muoviverkko on saattanut junttautua tartuksiin poraukseen. Älä töki siihen reikiä, vaan puhdista ylhäältä päin paineilmalla tai puhdistyssprayllä. Kun luisti on ulkona reijästä, käynnistä moottori käymään tyhjäkäyntiä. Silloin porauksesta pitää pulputtaa ulos tasainen öljypatsas. Älä kaasuta yhtään ettei mene öljy lattialle!

Jos porauksesta tulee öljy, se on sen merkki, että pumppu käy. Sitten vaan osat takaisin kiinni ja kokeilemaan nostoa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5085

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selectamatic paine venttiili Empty Vs: 990 selectamatic paine venttiili

Viesti  metsuri10 Ma Kesä 01 2015, 15:08

Kiitoksia aukesi paljon.
Säätö venttiilistä onko järjestys kuula, prikka ja sit jousi?
Onko ohivirtaus venttiilissä säätö, luistin sisäällä olevasssa ruuvissa?


metsuri10

Viestien lukumäärä : 21

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selectamatic paine venttiili Empty Vs: 990 selectamatic paine venttiili

Viesti  OlleK Ma Kesä 01 2015, 16:24

Ohivirtausventtiilin sisällä on pohjalla muoviverkko ja yläpuolella alumiininen levy jonka keskellä on halkaisijaltaan 0,8 mm reikä. Nämä osat pidetään paikallaan messinkitulpalla jossa on kierteet ja näiden osien yläpuolella on jousi ja viimeisenä tulppa jossa on Usit tiiviste. Ei siinä venttiilikaran sisällä olevassa tulpassa ole mitään säätöjä, tulppa kiristetään niin, että reikälevyn ohi ei pääse vuotamaan öljyä vähäisessäkään määrässä. Pitoventtiilin pohjalla on ensin pieni kuula ja sen yläpuolella levy jossa on kolme reikää ja näiden osien yläpuolella on jousi ja viimeisenä pudotusventtiili jonka juurella on Usit tiiviste.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selectamatic paine venttiili Empty Vs: 990 selectamatic paine venttiili

Viesti  metsuri10 Ma Kesä 01 2015, 22:42

Kiitoksia kaikille, kasasin ohjeiden mukaan ja nyt pelaa.
Tässä kiinteässä venttiilissä oli jätetty messinki tulppa kiertämättä pohjaan.

Kyseinen operaatio lähti liikkeelle hydrauliikan täydellisestä häviämisestä.

Näiden molempien vettiileden patruunoista löytyi huomattava määrä metallin silppua.
Tämä ilmeisesti aiheutti hydraulliikan paineen karkaamisen.

metsuri10

Viestien lukumäärä : 21

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selectamatic paine venttiili Empty Vs: 990 selectamatic paine venttiili

Viesti  erkki Ti Kesä 02 2015, 05:14

Se on vähästä kiinni. Jos messinkitulppa on niin löysällä, että se saattaa kierteen kautta läpäistä öljyä, niin seuraus on se, että nostolaitteeseen tulee haamunostoa. Silloin tyhjät varret pyrkii ylös varsinkin kun on enempi kierroksia. Kyllä vika todennäköisesti oli tukkeutuneessa nylonsiivilässä. Jos öljyssä on runsaasti metallihitulaa niin tilanne saattaa tulla eteen pian uudelleen. Kannattaisi ehkä vaihtaa peräöljyt ja huuhdella polttoöljyllä koko loota ennenkuin uudet öljyt kaadetaan sisään.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5085

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selectamatic paine venttiili Empty Vs: 990 selectamatic paine venttiili

Viesti  Tuavi La Elo 08 2015, 00:04

Morjensta.
Lueskelin tätä ketjua, niin arvelin heittää kommenttia tuosta pito-ja laskuventtiilin sisällä olevasta kuulasta.
Nimittäin tuli tänään putsailtua ko. venttiileitä ja siinä sitten epähuomiossa puotin sen onnettoman kuulan maahan, enkä huomannnu sen puuttumista kasatessa. Nostolaitetta sitte testaillessa huomasin, että kaikki muu toimii, paitsi tcu asennossa käyttövipu edessä tuli painonsiirtopainetta/virtausta todella heikosti. tyhjät vetovarret nousi todella takkusesti kun anto kierroksia. Purin sitte uusiks ja hokasin kuulan puuttuvan. Se löyty vielä hyvällä munkilla maasta, jonka jälkeen venttiili kuulan kans kasaan ja kas nyt alko myös painonsiirto nostamaan varsia niinku ennenki. Eli sillä kuulalla on näköjään vaikutusta nostolaitteen toimintaan.

Tuavi

David Brown : selectamatic 990 -69
Viestien lukumäärä : 21

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selectamatic paine venttiili Empty Vs: 990 selectamatic paine venttiili

Viesti  OlleK La Elo 08 2015, 07:16

Kyllä se kuula vaikuttaa nostolaitteen toimintaan, mutta vain TCU paineen muodostamiseen. Kuula toimii nimittäin TCU paineen vastaventtiilinä ja estää paineen karkaamisen pitoventtiilin ohjausreiän kautta vaihteiston voiteluputkistoon.  Kaikki muut toiminnot toimivat kuten pitääkin, mutta TCU ei.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selectamatic paine venttiili Empty Vs: 990 selectamatic paine venttiili

Viesti  Tessu Su Elo 09 2015, 18:29

Ei kai tuolla TCU.lla ole muuta käyttöä kuin kynnettäessä tms tapauksessa?
Meinaan vaan kun meillä ollu Taavi talossa 40v eikä sitä ole koskaan käytetty,on oma työntövarsikin olemassa ja vaijerikin mutta koskaan sitä ei äijät edes kokeilleetkaan kun eivät tienneet mikä se edes on.
Itte vasta hokasin kun ohje/korjauskirjat aikoinaa tilasin että AHAA tässä on tämmönenkin,mutta edelleenkään käyttöä ei ole koska kyntämistä eikä siihen verrattavaa hommaa talossa ole ollu vuoskymmeniin,voishan tuota tietty käyttää varmaan lanauksissa ja lumitöissäkin? mutta kun vaan on kesäkäyttöä tällä koneella ja usein tässä kun on pahoja pieniä paikkoja missä ajella niin saa olla nostolaite joko ylhäällä tai alhaalla.
Suuresti myös epäilen että meillä ei koko TCU edes pelaa,ainakaan se vipu nostolaitteen päässä ei tee yhtään mitään.

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1928
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selectamatic paine venttiili Empty Vs: 990 selectamatic paine venttiili

Viesti  erkki Su Elo 09 2015, 19:04

TCU:lla saa lisää pitoa takapyörille kun kynnetään kannatuspyörällä varustetulla auralla. En ole itte käyttänyt sitä tuohon tarkoitukseen kun ei meillä ole auroissa kannatuspyörää ja syvyydensäätö toimii hyvin kaikissa Taaveissa. Lulisin, että lumilingon kanssa TCU:sta voisi olla iloa jos on pitovaikeuksia. TCU:lla voi lingon painon ottaa suurimmaksi osaksi vetovarsille, mutta se myötäilee silti alustaa.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 5085

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selectamatic paine venttiili Empty Vs: 990 selectamatic paine venttiili

Viesti  OlleK Su Elo 09 2015, 19:30

TCU:sta on apua myös äestettäessä. Sopivalla TCU paineella voidaan äkeen etupäätä keventää niin, että etulata ei "syöksy", kun sen eteen alkaa kerääntyä multaa.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1522

Takaisin alkuun Siirry alas

990 selectamatic paine venttiili Empty Vs: 990 selectamatic paine venttiili

Viesti  Tessu Ma Elo 10 2015, 00:22

Noin mäkin sen oon ajatellu,meillä vaan kun ei oikein enää oo muuta kuin puun vetoa,kärryllä ajoa,hieman lanausta  ja jyräystä ja talvella onkin sitte IH kauhan eessä.
Äestä en ees muista koska viimeksi vedin hmm oisinkoha peltotien reunaa kerran ajellu et sain roskaheinät pois.
On tää nykyajan maanviljely näköjää vuokramiehellä semmosta että lupiinia vaan levittävät,pellolla kun ei kasva kun EU heinää mikä vaan kaadetaan.
Tietääkö tuota kukaan että pitäiskö tuommonen pelto joskus myös kyntää?
Meinaan vaan että kohta hukutaan koiranputkiin jos eivät kynnä!

Tessu

David Brown : DB 850 vm:1961
Viestien lukumäärä : 1928
Ikä : 58
Paikkakunta : Hollola

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun

- Similar topics

 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa