Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Hydrauliikan ohjausventtiilit uusiksi

2 posters

Siirry alas

Hydrauliikan ohjausventtiilit uusiksi Empty Hydrauliikan ohjausventtiilit uusiksi

Viesti  larsson To Huhti 16 2015, 22:30

Tervehdys arvon foorumilaiset!

'61 implematiciin pitäisi puuhailla hydrauliikan ohjausventtiilit uusiksi. Vanhat "hanamallit" vuotaa pahasti ja hydrauliikan ulosoton hana uupuu
kokonaan. Noilla on jotenkin pärjäillyt mutta nyt kun hommasin kippikärryn niin
pitäisi saada hyd. ulosotto toimimaan.
Yhdellä venttiileistä ohjataan Vilske 1000 etukuormaajaa, toisella takanostolaitetta ja kolmannella (joka ei siis toimi) tuota hydrauliikan ulosottoa.
Laitteisto on siis prikulleen siis samanlainen kuin tuossa alla olevan linkin sivulla 8

http://vieux.tracteurs.free.fr/pdf/David_Brown_Implematichydraulics.pdf

Mikä olisi paras tapa korvata nuo vanhat hanat? Olisiko jonkinlaiet kuulaventtiilit järkevät? Toisaalta jos saisi tuohon venttiilipöydän
että voisi suoraan vivuilla ohjailla kaikkia toimintoja niin olisihan se hienoa. Se oikealla kädellä oleva vipu jolla nyt joko nostetaan tai lasketaan hanoilla valittua laitetta kun on kovin tarkka keskiasennosta, muuten jää hud. pumppu päälle ja öljyä tursuaa nostolaitteen tiivisteiden välistä.

Tiedän että aiheesta löytyy paljonkin keskustelua tällä foorumilla mutta koska tuoreena traktorin omistajana alan terminologia on aika uutta enkä oikeastaan ymmärrä vielä koko traktorista mitään niin kokonaiskuvan muodostaminen siitä mikä toimisi itselle parhaiten on aika hankalaa.

Kiitokset jo etukäteen kaikista neuvoista!

-Lasse

larsson

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

Hydrauliikan ohjausventtiilit uusiksi Empty Vs: Hydrauliikan ohjausventtiilit uusiksi

Viesti  erkki Pe Huhti 17 2015, 07:50

Ehkä helpoin tie on korjata vanha kolmitieventtiili. Se todennäköisesti alkaa pitää kun saa uusia 0-renkaita sisälleen ja uuden vääntimen yhteen hanaan.

Tilalle pystyy putkittamaan myös esim. kolmelohkoisen suuntaventtiilin, mutta se vaatii sen verran sisään kaivautumista, että lohkon paluulinja liitetään vaihdelaatikon voiteluputkistoon, joka on kokonaan taka-akselikotelon ja vaihdelaatikon sisällä, eikä sille ole valmista proppua ulkopuolella. Silloin olisi mahdollista käyttää nostolaitetta ja kahta ulosottoa omilla vivuillaan samasta lohkosta ja antaa alkuperäisen käyttövivun oikealla olla pysyvästi takana.

Jos öljyä ei palauta voiteluputkistoon niin pitempiaikaisessa paikalliskäytössä jää jotain laatikossa vähälle voitelulle.

Yksi vaihtoehto on laittaa jakoventtiili siihen kuormaimen linjaan, josta voi valita, että käyttääkö kippikärryä vai kuormainta koska niitä ei käytännössä tarvi molempia yhtäaikaa.

Tuosta pitoasennosta sen verran, että käyttömekanismissa saattaa olla matoja jos pitoasennon asema on kovin tarkalla. Alunpitäen pääkäyttövivun vieressä on ollut merkkivipu, jonka voi kääntää esim. pitoasennon kohdalle, jolloin pääkäyttövipu on helppo työntää sormituntumalla sen kanssa rinnakkain.






erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4463

Takaisin alkuun Siirry alas

Hydrauliikan ohjausventtiilit uusiksi Empty Vs: Hydrauliikan ohjausventtiilit uusiksi

Viesti  larsson Pe Huhti 17 2015, 10:46

Kiitos Erkille vastauksesta!

Vanhan kolmtiehanan korjaus olisi varmaan helpointa ja edullisinta.

Toisaalta olis ihan kivaa puuhailla tuohon vaikkapa kolmilohkoinen suuntaventtiili.
Onko se paluulinja siis siinä kannen alla mikä sijaitsee sen alkup. kolmitieventtiilin alla?
Muutama Topic täältä foorumilta löytyi missä porukka oli sorvaillut hienoja banjopultteja
ja liitäntänippoja tuohon kanteen.

Tällä hetkellä pääkäyttövivun ollessa keskellä kuormain ja takanostolaitteet vajoavat hitaasti alaspäin kunnes sulkee komitieventtiilin hanan,
aiheuttaakohan tämä ongelmia jos modifioi tuohon modernin suuntaventtiilin?

Mitä Erkki tarkoitat käyttömekanismissa mahdollisesti olevilla "madoilla"? Täytyykö Taavetti madottaa?

Kiitokset vielä, tällaiset asialleen omistautuneiden harrastajien foorumit ovat parasta internetissä!

Lasse

larsson

David Brown : teksti
Viestien lukumäärä : 2

Takaisin alkuun Siirry alas

Hydrauliikan ohjausventtiilit uusiksi Empty Vs: Hydrauliikan ohjausventtiilit uusiksi

Viesti  erkki Pe Huhti 17 2015, 13:39

Madolla tarkoitan sitä, että olisiko pääkäyttövivun ja venttiililohkon väisessä välityksessä jossakin kohtaan väjää/kuluneisuutta tai takertelua. Siinä on työntötanko ja poikittainen akseli, jotka käyttävät venttiilejä, jotka ovat ulosottovaihteen sisällä, suoraan nostolaitepumpun päällä. Ulosottovaihteen päällä, etureunassa on iso proppu, jonka alapuolella on nuo nosto- ja pitoventtiilit. Propun alla näkyy pulttikierre ja siinä mutteri, josta säädetään toiminnot tarvittaessa kohdilleen. Samassa venttiililohkossa on myös takaiskuventtiili, jonka läpi pumppu painaa öljyn kun nostolaitetta tai kuormainta nostetaan. Siellä voi olla pieniä vuotoja noissa venttiileissä jos hydrauliikka ei pidä korkeutta. Homma menee noin suunnilleen siten, että kun propun reijästä näkyvä pultti on alimmassa asennossaan, niin nostolaite nostaa, kun pultti nousee hieman, niin nostolaite pitää ja kun se nousee lisää, niin nostolaite laskeutuu.

Voitelulinjaan lähtee putki juuri tuosta samasta venttiililohkosta. Silloin kun nostolaite ei ole nostamassa, työntää pumppu öljyn voitelulinjaan. Aika yleinen käsitys on, että kun traktorilla ajetaan, niin laatikossa pyörii öljy kuin pyykkikoneessa eikä mitään spruuttavoitelua tarvita, mutta jos tehdään paikalliskäyttöä, esim. sirkkeliä tai kastelupumppua, niin öljy ei välttämättä roisku laatikossa tarpeeksi. Voiteluputkistosta on haara myös ulosottovaihteelle, jota myös on voideltava raskaassa paikalliskäytössä. Joka käyttää hydraulihalkojaa implematicissa, niin on neuvottu, että muutaman kerran päivässä kannattaisi käyttää pääkäyttövipua hetkonen edessä, että paikat tulee öljytyksi.

Ittellä on sellainen hytinä, että vaikka ottaisi oljynpaineen tuosta sylinterille tulevasta linjasta ja jakaisi sen esim. suuntaventtiileillä eri pisteisiin, niin paluun voisi laittaa suoraan vaikka täyttöproppuun. Jos laatikon voitelu huolestuttaa, niin pääkäyttövipua voi ajoittain käyttää edessä kun hydrauliikkaa ei juuri silloin tarvitse.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4463

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa