Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

Männänrenkaat uusiksi

+3
otsoni
ikilika
naapuri
7 posters

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Männänrenkaat uusiksi

Viesti  naapuri Ke Tammi 05 2011, 11:26

Elikä jonkun mielestä varmastikin turha homma, mutta.... Tullut mieleen, että ottas kannen ja oljypohjan auki ja männät irti. Sylinterien hoonaus ja samoilla laakereilla uudelleen kasaan. Männänrenkaat uusiksi. Venttiilit tietysti samalla hoitoon.
Laakereitahan ei voi vaihtaa kampiakselin kauloja hiomatta. Elikä ajattelin pikkurahalla öljynkulutusta jaq savutusta säännellä. Olisko tämä ekoteko?

naapuri

Viestien lukumäärä : 17

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  ikilika Ke Tammi 05 2011, 11:37

Jos suoritat puristusmittauksen suuttimien reijästä eka ja vertaat tehtaan arvoihin? Tietäsit ettet rupee turhaan työhön, jos vaikka vika ois muualla? Viisaammat kertoo enempi Very Happy
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 44
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  otsoni Ke Tammi 05 2011, 11:43

Ainahan pikkuhuolto asiaa on Very Happy Kammenliuskatkin voi kaiketi vaihtaa mikäli kaulat on mitoissaan. Mittaaminen voi olla hankalaa kampi kiinni. Mikäli koneessa on turbo, niin vuotavan turbon huolto saattaa jo savutuksen poistaa.(en kuulu edellä mainittuihin viisaisiin)

otsoni

Viestien lukumäärä : 369

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  naapuri Ke Tammi 05 2011, 11:55

Kyllä ajattelinkin ohivirtauksia mittailla. Mutu tuntuma kuitenkin on, että kulumaa löytyy. Kyseessähän on tämä -64 mallinen 990 Very Happy "Turboa siinä ei ole muuta kuin peruskorjattu starttimoottori"
Pari vanhaa Valmettia olen näin avannut. Silloin autoissa oli vielä mustat rekisterikilvet Very Happy Elikä onko tämänkaltainen "tähystysleikkaus" enää nykyaikaa??

naapuri

Viestien lukumäärä : 17

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  taavettimies Ke Tammi 05 2011, 11:55

Eipä tässä nyt itsekkään viisaiden kerhoon kuulu mutta kommentoin kuitenkin.

Kansityöt, etenkin venttiilien huolto on paikallaa näissä vanhuksissa.

Puristukset kannattaa mitata, onko suuria eroja pyttyjen välillä. Jossei kone ihmeemmin savuttele sinistä lämpinä ja tehot on tallella eikä oireile muutenkaan niin onkohan turhaa työtä? Paljon koneessa on ajotunteja? Sanoit että syö öljyä, minkälaisia määriä?

Neloskoneisiin ei ainakaan pysty vaihtamaan laakeriliuskoja alakautta..?

Itse jatkaisin ajelua jossei mikään ole pahemmin pielessä, ainut olisi ehkä tuo venttiilien/kannen tarkastus. Taikka sitten tekisi kerralla hyvän putkitus/poraus, kampiakselin hionta ja uudet laakerit. Tuohon 1490 tuli juuri viimeeksi mainittun kaltainen täys remontti tässä muutama vuosi takaperin.

Tuo täys koneremppa on aika tyyris johonkin pihakoneeseen työkoneet sitten erikseen.


taavettimies
taavettimies
Ylläpito

David Brown : 25D
DBTCF:n jäsen nro : 18
Viestien lukumäärä : 1478
Paikkakunta : Etelä-Karjala Lappeenranta

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  ikilika Ke Tammi 05 2011, 12:35

Niin no tuon kansityön kannattavuuden kannalla olen ittekkin. Rolling Eyes happy
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 44
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  erkki Ke Tammi 05 2011, 12:58

Männänrengassatsi ei ihmeitä maksa, joten huokea remppa tuo on. Tivii moottoria ihan kummasti. Sehän näissä rengastusjutuissa on aina riskipaikka, että pyttyjen yläpään pykälä saattaa katkoa uutukaiset renkaat. Hoonilla pykälän poishinkkaaminen on aikamoinen homma, mutta on kai siihen olemassa muitakin keinoja? Yksi kikka on se, että uutukaisiin ylärenkaisiin tekee pienenpienen viisteen yläreunaan, mutta en osaa neuvoa paljonko ja millä.

Uudet liuskat voi kyllä laittaa vanhoillekin kauloille vaikka ne ei olisi niin viimesen päälle. Liukulaakeri on aika armollinen pikku virheille.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4497

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  Vieraili Ke Tammi 05 2011, 19:24

Minulla on 1690:iin just tuollainen homma menossa.
Ajattelin laittaa venttiilit kuntoon,kun oli expertti tiedossa.Ei tosin mitään vikaa kansissa ollut.
Samalla meinaan vaihtaa männänrenkaat ja kenties hiukka hoonatakin.
Turbo ja polttoainepumppu uusiks.
Meinaan että likkuu puhtaasti yli 50:n vauhdeissa kuorman kanssa.
Valmetteja ja jontikoita en ajatellut jäädä odottelemaan.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  noh olkoon To Tammi 06 2011, 18:02

Alkuperäiseen kysymykseen tarttuen laajennan hiukan aihetta. Minulla on työnalla DB 990 vuosi taitaa olla 69. Moottori oli männistään ryytynyt jumiin.(ei kuitenkaan leikannut). Moottori on kuivaputkikone sylinterit tuntuvat/näyttävät jokseenkin röpelöiseltä. Mahtaisiko sylintereistä saada vielä hoonaamalla pihakonekelpoiset ja onistuuko moinen työ kotikonstein. Lohko on rungossa kiinni. kampiakselin kunnostamiseen sopii kanssa antaa neuvoja. Niin onkos moiseen koneeseen saatavilla uusia putkia...

noh olkoon

Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  naapuri To Tammi 06 2011, 19:42

Puristuspainemittari / diesel. Olis tarvetta muulloinkin. Mistä ja minkälaisia (hinta/laatusuhteessa) Mistä kannattaa lähtee kyseleen.

naapuri

Viestien lukumäärä : 17

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  ikilika To Tammi 06 2011, 20:23

naapuri kirjoitti:Puristuspainemittari / diesel. Olis tarvetta muulloinkin. Mistä ja minkälaisia (hinta/laatusuhteessa) Mistä kannattaa lähtee kyseleen.
Biltema. Välttää varmasti hinta/laatusuhteeltaan. Tuotenumero 151394. Aika paljon liitoskappaleita ym tarvittavaa mukana.
ikilika
ikilika

David Brown : 1394 -87
DBTCF:n jäsen nro : 20
Viestien lukumäärä : 1167
Ikä : 44
Paikkakunta : eurajoki

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  uuras To Tammi 06 2011, 21:30

noh olkoon kirjoitti:Alkuperäiseen kysymykseen tarttuen laajennan hiukan aihetta. Minulla on työnalla DB 990 vuosi taitaa olla 69. Moottori oli männistään ryytynyt jumiin.(ei kuitenkaan leikannut). Moottori on kuivaputkikone sylinterit tuntuvat/näyttävät jokseenkin röpelöiseltä. Mahtaisiko sylintereistä saada vielä hoonaamalla pihakonekelpoiset ja onistuuko moinen työ kotikonstein. Lohko on rungossa kiinni. kampiakselin kunnostamiseen sopii kanssa antaa neuvoja. Niin onkos moiseen koneeseen saatavilla uusia putkia...
Kyllä niistä riittävän hyvät pihakoneeseen tulee,omassa 880:ssä oli vuosien ulkonaseisomisen ja veden sylinteriin pääsyn takia isoja röpelöitä putkissa.Hiomapaperilla porakoneen kanssa ja lopuksi hoonikivillä pinta sileäksi,eihän niitä pois saanut,mutta ompahan hyvät öljytaskut.
Very Happy .Yksi sylinteriputki on jopa halki muutaman sentin matkalta,mutta hyvin käy eikä öljyäkään vie mahdottomasti,käyntiinlähtö on vähän huonoa,mutta siihenhän löytyy konsteja.. Rolling Eyes Niin ja vielä muutama vuosi sitten ajelin tällä koneella 3tonnin lantakuormia pellolle 25 km päähän.
uuras
uuras

David Brown : DB996, DB880, Maxxum5130
Viestien lukumäärä : 22
Paikkakunta : Muurame

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  Vieraili To Tammi 06 2011, 21:57

Ota siitä 990:stä lohko irti,porauta ylikokoon.
Uudet ylikoon männät.Kampiakseli tarvittaessa koneistukseen ja uudet alikoonlaakerit.
Noin siitä tulis hyvä.
Pelaahan se toki huonommassakin kunnossa.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  noh olkoon Pe Tammi 07 2011, 09:32

Taitaa maksaa meloisesti porautus ja uudetputket+männät?. Kyllä jos kotikonstein hoonaamalla työ onnistuu niin taidan kokeilla. Toisaalta onhan siinä hommansa uudestaan alkaa remontin korjaukseen jos työ menee hukkaan. Onko välttämätöntä kampiakselin kaulojen kiilloittaminen ennen uusia laakeriliuskoja? Kannen kyllä meinasin käyttää koneistamolla ilman enempiä mutinoita... Hooneista vielä mahtaakohan laaduissa olla eroja, onko pallohooni vaiko sellainen litteäkivnen hooni?

noh olkoon

Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  Vieraili Pe Tammi 07 2011, 10:08

Lohkon poraus maksaa noin 150 euroa.Putkia se ei tarvi.
Uudet ylikoon männät renkaineen noin 100 euroa kipale.
Yhteeensä noin 550-600 euron remontti.
Jos laakeriliuskat on kunnossa ei nitä tarvi uusia.
Uudet kk-laakerit maksaa alle 40 ja runkolaakerit saman verran.
Elikkä noin 700 eron budjetti yhteensä kaikki em.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  uuras Pe Tammi 07 2011, 10:21

Case1594 kirjoitti:Lohkon poraus maksaa noin 150 euroa.Putkia se ei tarvi.
Uudet ylikoon männät renkaineen noin 100 euroa kipale.
Yhteeensä noin 550-600 euron remontti.
Jos laakeriliuskat on kunnossa ei nitä tarvi uusia.
Uudet kk-laakerit maksaa alle 40 ja runkolaakerit saman verran.
Elikkä noin 700 eron budjetti yhteensä kaikki em.
No joo kyllähän tuohon hintaan kannattaa laittaa kerralla kuntoon.Minun koneessani oli se ongelma että on ekan vuosimallin 3-pyttyinen 880,siinä on eri poraus kuin myöhemmissä versioissa, niin ei ollut mäntiä saatavilla.Sen takia tein sitten sen mitä tehtävissä oli.Kansi tosiaan kannattaa kunnostuttaa,omassakin selvisi ihan venttiilien hionnalla ja seetien kunnostuksella.
uuras
uuras

David Brown : DB996, DB880, Maxxum5130
Viestien lukumäärä : 22
Paikkakunta : Muurame

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  noh olkoon La Tammi 08 2011, 10:19

Eikö porausenjälkeen tosiaan tarvitse putkittaa? Onhan siellä nyttenkin se ohut putki. Kyllä jos 700-800e kyllä houkuttelee..

noh olkoon

Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  otsoni La Tammi 08 2011, 12:20

Noin yleiseti ottaen ainakin kuivia putkia voi porata ylikokoon. Kyseisen mallin porausvarasta ei ole tietoa.

otsoni

Viestien lukumäärä : 369

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  Vieraili La Tammi 08 2011, 13:00

Ei pitäis olla putkitustarvetta.
Viime kesänä porautin 1412:n lohkon ,020" ylikoolle. Ja 1594:n lohkon ,040" ylikoolle.
Kyllä 990 kuivaputkikone pitäis hyvin ,020" porauksen sallia.
Moottoriremontti ei tosiaankaan ole mikään hirmu kallis,siksi kannatta mielestäni tehdä kunnolla.
Kuten aiemmin on kirjoiteltu,niin kiertokangen alapää kannattaa myös tarkistaa,ettei ole soikea.Näin ainakin jos laittaa uudet laakerit ja hioo kammen alikoolle.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  Vieraili Su Tammi 09 2011, 17:57


.Minun koneessani oli se ongelma että on ekan vuosimallin 3-pyttyinen 880,siinä on eri poraus kuin myöhemmissä versioissa, niin ei ollut mäntiä saatavilla.Sen takia tein sitten sen mitä tehtävissä oli.Kansi tosiaan kannattaa kunnostuttaa,omassakin selvisi ihan venttiilien hionnalla ja seetien kunnostuksella.[/quote]

Pihlajaniemi kertoi että nämä kolmoskoneet on tehty siten että putket poistetaan ja sylinterit porataan suoraan ryhmään 100mm reijälle ja asennetaan uudemmanmalliset männät.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  noh olkoon Ma Tammi 10 2011, 19:04

Kiitoksia kovasti neuvoista. Taidan sitten alkaa etsiä luotettavaa koneistajaa. Kyllä varmasti kannattaa sylinterit porauttaa jos sieltä työstövaroja löytyy.

noh olkoon

Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  Vieraili Ma Tammi 10 2011, 19:11

Joo,kannattaa se laittaa kunnolla kuntoon,näihin saa vielä tätänykyä osia niin kohtuuhintaan moottoriin että ei kauheita maksa tuollainen porausremontti.

Vie kampiakseli myös tarkistukseen ja kiillotukseen ja tarvittaessa alikokoon hiontaan ja samalla kertaa olen myös tarkistuttanu runkolaakerilinjan ja kiertokankien alapäät ja uudet helat yläpäihin.

Kansi myös kunnostukseen.

Sitten suihkunkäret uusiksi ja oikeaan säätöön.

Kun teet sen noin ,siitä riittää raktoria jälkipolvillekki.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  noh olkoon Ma Tammi 10 2011, 19:20

Näin ne remonti PAISUU Embarassed noh eisemitään.

noh olkoon

Viestien lukumäärä : 8

Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  Vieraili Ma Tammi 10 2011, 19:30

Juu,niin se vähän tekee,mutta minulla ainaki harmittaa asentaa kulahtaneihin sylintereihin uusia mäntiä ja renkaita,tuntuu jotenki että niin pikku homma olis kumminki tehä hyvä kun vielä vähän purkais lisää ja porais lokin...on siinä toki puuhaa,itellä on nyt sellaisen remontin jälkeen taavetti tuolla kasattuna ja rungoksi purettuna,lauantaina sain maalin päälle,seuraavaksi hytin hiekkapuhallusta ruostekohdista ja sen maalaus ja kunnostus,pitääpä käydä kuva ottamassa muistin aikana.

Vieraili
Vierailija


Takaisin alkuun Siirry alas

Männänrenkaat uusiksi Empty Vs: Männänrenkaat uusiksi

Viesti  erkki Ma Tammi 10 2011, 19:41

Siinä se iso ero onkin remontin ja pikkuremontin välillä.

Pihakoneeseen saattaa tulla 100- 200 tuntia vuodessa, joten se täyden remontin jälkeen on iskussa seuraavat 50 vuotta, mutta rengastamallakin jonkinmoinen helposti yli 10 vuotta. Pikkuremonttia varten ei tarvi päästää kuin kansi ja öljypohja pois. Isoa remonttia varten kone on purettava aika tavalla alkutekijöihinsä.

Jos kampiakselin takapään vastakierretiivistys vuotaa niin kyllä silloin täytyy konetta käyttää irti, mutta muuten pikkuremontissakin on puoltavia näkökohtia. Ittellä ainakin 1200 tuli hyvä pelkällä venttiilirempalla ja rengastuksella muutamia vuosia sitten.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4497

Takaisin alkuun Siirry alas

Sivu 1 / 2 1, 2  Seuraava

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa