Taavetti-talli
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

DB 1200 s vm. 71 jarrut

+3
Jyryytin
OlleK
tapiootti
7 posters

Siirry alas

DB 1200 s vm. 71 jarrut Empty DB 1200 s vm. 71 jarrut

Viesti  tapiootti To Kesä 26 2014, 10:28

Tervehdys
Minkäs levyset ne kengät mahtaa olla kun marjakangad myy kahta leveyttä ?
Oikea puoli vuotaa öljyä jo ulospäinkin ja täytyy ryhtyä remonttiin. Stefat näyttää saavan sieltä myös. Pitääkö vaihteiston öljyt ottaa pois vai pysyvätkö sisällä?käsittääkseni vetoakselit pitää nykäistä pois. Jarruremonttikokemus on henkilöautoista ja moottoripyöristä niin olen kohtalaisen ummikko näissä hommissa

tapiootti

David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : Hankasalmi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 s vm. 71 jarrut Empty Vs: DB 1200 s vm. 71 jarrut

Viesti  OlleK To Kesä 26 2014, 11:19

Virallisen varaosakirjan mukaan vaihtuu jarruhihnojen varaosanumero tietyn sarjanumeron kohdalla. Sarjanumeroon 703004 asti on hihnojen varaosanumero K921149 ja sarjanumerosta 703005 alkaen on varaosanumero K920440. Jarrut saat esille, kun irrotat pyöränvälitykset, jolloin mukana seuraa vetoakselit. Ennen, kun irrotat oikeanpuoleisen pyöränvälityksen, muista painaa tasauspyörästön lukko täysin päälle ja sido poljin luotettavasti ala-asentoon, muuten karkaa tasauspyörästön lukon holkki ja sen onkiminen paikalleen ei ole mukavaa. Takasillassa on kummallakin puolella 2 stefaa peräkkäin, huulet samaan suuntaan, eli vaihteistoon päin. Nämä stefat estävät vaihteistoöljyn  pääsyn jarruille.  Stefat on kiinni valurautaisessa puristussovitteella varustetussa laipassa ja tämä laippa täytyy irrottaa varovasti stefojen vaihtamiseksi. Laippa on siis valurautaa, ja vaurioituu tämän vuoksi herkästi. Stefojen väli täytetään rasvalla asennuksen yhteydessä. Pyöränvälityksessä oleva öljy pidetään poissa jarruilta stefalla joka on jarrurummun takana. Rummun irrottaminen vaatii voimaa ja mieluummin erikoistyökalun. Olisi tärkeää yrittää selvittää miltä puolelta öljy pääsee jarruille, vaihteistolta vai pyöränvälitykseltä ennen osien irrottamista. Vaihteiston öljytaso on niin korkea, että öljyä valuu ulos viimeistään silloin, kun akselikoteloiden holkit irrotetaan. Pyöränvälitykset ovat painavia eikä niitä kannata yrittää nosta käsin, on käytettävä kunnollisia nostovälineitä. Niin ja tilaa pitää olla sivusuunnassa yli puolet takasillan leveydestä, jotta vetoakselit saadaan ulos yhdessä pyöränvälitysten kanssa.

OlleK

Viestien lukumäärä : 1420

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 s vm. 71 jarrut Empty Vs: DB 1200 s vm. 71 jarrut

Viesti  tapiootti To Kesä 26 2014, 20:33

OK,kiitosta eli vaihteiston puolelle kaksi stefaa ja jarrurummun puolelle yksi ja öljyt pois lootasta. Eiköhän se siitä...

tapiootti

David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : Hankasalmi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 s vm. 71 jarrut Empty Vs: DB 1200 s vm. 71 jarrut

Viesti  Jyryytin To Kesä 26 2014, 23:25

Katohan tuosta vähän suuntaa-antavia kuvia: https://www.taavetti-talli.net/t144p165-david-brown-990-73-projekti-valmis

Ja vaihteistosta en laskenut öljyjä pois, koska traktori oli aavistuksen kallellaan, öljytkin pysyi vaihteiston puolella (toki nyt joku desi tuli pois, muttei litrakaupalla.)
Ja tämähän nyt oli 990, en tarkalleen 1200 akseleiden ja vaihteiston öljypinnan korkeuseroa (tuskin nyt paljoa eroa korkeuksissa?)
Jyryytin
Jyryytin

David Brown : 1490-81
DBTCF:n jäsen nro : 8
Viestien lukumäärä : 569
Paikkakunta : Pietarsaari

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 s vm. 71 jarrut Empty Vs: DB 1200 s vm. 71 jarrut

Viesti  outsider Pe Kesä 27 2014, 09:27

Jyryyttimelle pisteet ahkerasta projektien kuvaamisesta.
Yksi kuva kertoo enempi,,,,,,, Very Happy  Very Happy

outsider

David Brown : Cropm,25D.30C,950,880imp,990imp,990sel,1200,1200hybrid,1690T,1594hs
DBTCF:n jäsen nro : 5
Viestien lukumäärä : 1842

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 s vm. 71 jarrut Empty Vs: DB 1200 s vm. 71 jarrut

Viesti  tapiootti Pe Kesä 27 2014, 14:15

No perkale eiköhän noilla onnistu täytyy tilata osat ja ryhtyä pöyhimisen jälkeen hommiin kiitos vaan. Vielä sen verran kun teen remonttia kaverin tallissa ja olisi kiva kaikki hilppeet saada valmiiksi etukäteen niin onkohan nuo jarrukenkien pinnat siinä myöhemmässä sarjanumerossa leveämmät vai kapeammat kun en eri myyntiliikkeiden sivuilta oikein saanut tolkkua.

tapiootti

David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : Hankasalmi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 s vm. 71 jarrut Empty Vs: DB 1200 s vm. 71 jarrut

Viesti  erkki Pe Kesä 27 2014, 16:29

Täyttä varmutta voi olla vaikea saada rumpuja avaamatta. Suomeeenkin tuoduissa 990:ssa on kahta eri leveyttä sen mukaan, onko malli highway vai karvalakki malli.

erkki
Asiantuntija

Viestien lukumäärä : 4529

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 s vm. 71 jarrut Empty Vs: DB 1200 s vm. 71 jarrut

Viesti  exso Su Kesä 29 2014, 11:24

Stefakupin poistoon voidaan käyttää kotikutoista ulosvetäjää. Pala neliöumpitankoa, jossa reiät pulteille jotka sopii stefakuppiin.HUOM: tuumaiset pultit. Joku neropatti kun oli kokeillu konstia millipulteilla, toisesta reiästä kierre kurtussa ja toisessa katkennut pultti. Toiset reiät joihin teet 10 tai 12 mm kierteet ja kun kiristät ulosvetoraudan stefakuppiin ja noilla ulosvetopulteilla kiristää pikkuhiljaa ja tasapuoleisesti niin kuppi irtoaa ehjänä ja ilman tuskaa. Voin ottaa kuvan tuosta ulosvetoraudasta, jos haluat laitella sähköpostiin ja vaikka tännekkin esille.
exso
exso

David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004 DBTCF pj.
Viestien lukumäärä : 494
Paikkakunta : Suur-Sammatti

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 s vm. 71 jarrut Empty Vs: DB 1200 s vm. 71 jarrut

Viesti  tapiootti Su Kesä 29 2014, 23:14

Juu kiitosta, voi laittaa kuvia tapio.koski "ät"wippies.fi


tapiootti

David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : Hankasalmi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 s vm. 71 jarrut Empty Vs: DB 1200 s vm. 71 jarrut

Viesti  exso Ma Kesä 30 2014, 07:03

Stefakupissa on juorureikä jos sinne pääsee öljyä, samaten alennusvaihteen ja takasillan välistä löytyy reikä öljylle. Huomaa stefakupin asento kasausvaiheessa et reikä tulee alaspäin ja puhdistaa takasillassa oleva kanava.
exso
exso

David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004 DBTCF pj.
Viestien lukumäärä : 494
Paikkakunta : Suur-Sammatti

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 s vm. 71 jarrut Empty Vs: DB 1200 s vm. 71 jarrut

Viesti  exso Ma Kesä 30 2014, 07:23

Onko sinun koneessa levikepalat alennusvaihteen ja takasillan välissä. Pyöreät kiekot halkaisija sama kuin alennusvaihteella. Jos löytyy niin jarruhihna on 89 mm leveä.
exso
exso

David Brown : 1200-2 ja 1694-4 HS
DBTCF:n jäsen nro : 004 DBTCF pj.
Viestien lukumäärä : 494
Paikkakunta : Suur-Sammatti

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 s vm. 71 jarrut Empty Vs: DB 1200 s vm. 71 jarrut

Viesti  tapiootti To Heinä 10 2014, 20:15

Näyttää olevan levikepalat kiitosta

tapiootti

David Brown : 1200
Viestien lukumäärä : 28
Paikkakunta : Hankasalmi

Takaisin alkuun Siirry alas

DB 1200 s vm. 71 jarrut Empty Vs: DB 1200 s vm. 71 jarrut

Viesti  kh40270 Ma Kesä 01 2015, 11:26

exso kirjoitti:Stefakupin poistoon voidaan käyttää kotikutoista ulosvetäjää. Pala neliöumpitankoa, jossa reiät pulteille jotka sopii stefakuppiin.HUOM: tuumaiset pultit. Joku neropatti kun oli kokeillu konstia millipulteilla, toisesta reiästä kierre kurtussa ja toisessa katkennut pultti. Toiset reiät joihin teet 10 tai 12 mm kierteet ja kun kiristät ulosvetoraudan stefakuppiin ja noilla ulosvetopulteilla kiristää pikkuhiljaa ja tasapuoleisesti niin kuppi irtoaa ehjänä ja ilman tuskaa. Voin ottaa kuvan tuosta ulosvetoraudasta, jos haluat laitella sähköpostiin ja vaikka tännekkin esille.

tuosta ulosvetajasta kiinnostaisi ne tuumaiset pultit. jos sulla on niiden koko selvilla niin siita olis paljon apua ja hyotya. niita voi joutua haeskelemaan, ja hyva jos ei tarvii arvuutella. itsella 880 selectamatic mutta melko varmasti on samat pultit.

sahkopostiinkin voi laittaa kh40270(at)gmail.com


kh40270

David Brown : DB 880 selectamatic livedrive
Viestien lukumäärä : 18
Paikkakunta : keski-suomi

Takaisin alkuun Siirry alas

Takaisin alkuun


 
Oikeudet tällä foorumilla:
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa